بی ام وتجربه و آزمایش

پشت فرمان بی ام و M3 CS، سدان پرشتاب با سواری راحت!

نسخهٔ CS پرفورمنس راحتی بهتری نسبت به ب‌ام‌و M3 کامپتیشن ارائه می‌کند اما قیمت شش‌رقمی آن کمی مشکل‌ساز است.

ب‌ام‌و خیلی کم نسخهٔ CS را برای محصولات خود ارائه می‌کند اما طی سال‌های اخیر شانس دیدن دو نمونه از این مدل‌ها را داشته‌ایم که جدیدترین آن‌ها M3 CS است. این نسخه با افزایش ۴۰ اسب بخاری قدرت نسبت به M3 کامپتیشن، تغییرات متعددی در شاسی، رژیم کاهش وزن و سامانهٔ چهارچرخ محرک، کاملاً برای پرفورمنس بهتر طراحی شده است. به گفتهٔ ب‌ام‌و، هرچند M3 CS از لاستیک‌های متفاوتی استفاده می‌کند، شاسی سفت‌تری دارد و عملکرد بهتری را در دور پیست و شتاب جانبی به نمایش می‌گذارد اما در جاده‌های معمولی هم قابل رانندگی است و هنوز هم یک خودروی جاده‌ای محسوب می‌شود.

این چشمگیرترین ویژگی M3 CS در طول آزمایش ما بود زیرا سدان وحشی باواریایی‌ها بسیار قابل‌استفاده‌تر از حد انتظار عمل کرد. هرچند این ماشین روی پرفورمنس در پیست تمرکز دارد اما هنوز هم یک سری ۳ با صندلی عقب مناسب برای سه نفر و صندوق بار جادار است. شگفت‌انگیزتر اینکه M3 CS از بسیاری از سوپرسدان‌های گذشته و حال حاضر راحت‌تر است. در میان صدها تنظیماتی که می‌توان انتخاب کرد، با انتخاب حالت رانندگی جاده بجای اسپرت یا پیست می‌توان در صندلی‌های اسپرت کربنی M رانندگی بدون تکانی را تجربه کرد.

چیزی که بیش از همه ما را هنگام حرکت روی یک قسمت مواج از جاده تحت تأثیر قرار داد نه‌فقط سرعت بسیار بالای خودرو هنگام فشردن پدال گاز بلکه کنترل بدنهٔ عالی بود. به لطف این ویژگی، روی برآمدگی‌های جاده حتی با وجود قرار دادن همهٔ تنظیمات خودرو در حالت راحت، خودرو ثابت می‌ماند و در پیچ‌ها بسیار پایدار عمل می‌کند. این خودروی بسیار سریعی است بدون آنکه راحتی را قربانی کرده باشد.

به لطف استفاده از متریال سبک‌وزن، خودرو ۲۰ کیلوگرم نسبت به M3 کامپتیشن سبک‌تر شده است. این رژیم غذایی شامل سقف و کاپوت فیبر کربنی و استفاده از تیتانیوم در سیستم اگزوز می‌شود. این سیستم اگزوز جدید علاوه بر اینکه ۴ کیلوگرم از وزن خودرو کاسته، صدای خوبی هم دارد که در تنظیمات اسپرت جذاب بوده و زمانی که نخواهید آرام می‌شود. با تخته کردن پدال گاز و تعویض دندهٔ دستی از طریق پدال‌های پشت فرمان، M3 CS تجربهٔ خالصی را ارائه می‌کند که در کامپتیشن وجود ندارد.

توربوهای اصلاح‌شدهٔ متصل به پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی نیم ثانیه از زمان شتاب صفرتاصد M3 CS نسبت به کامپتیشن محرک عقب کاسته و حالا خودرو را ظرف ۳.۴ ثانیه صد کیلومتر بر ساعت می‌رسانند. همچنین فرمان M نیز با واکنش تیز و فوق‌العاده سریع، پاسخ‌هایی شبیه پورشه ارائه می‌کند. در همین حال، ترکیب سامانهٔ چهارچرخ محرک M xDrive، دیفرانسیل فعال M و لاستیک‌های چسبندهٔ پیرلی P-Zero در پیچ‌ها اعتمادبه‌نفس زیادی به راننده می‌دهند.

ما امکان آزمایش M3 CS را در پیست نداشتیم ولی می‌توان برای رانندگی در پیست با جستجو در منوها، سطح دخالت کنترل کشش و قدرت ارسالی به چرخ‌های عقب را تنظیم کرد و مشخص است که با یک رانندهٔ حرفه‌ای پشت فرمان، این سدان چموش و بازیگوش می‌تواند لپ تایم‌های بسیار سریعی را ثبت کند. این در حالی است که در داخل خودرو همچنان جدیدترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ب‌ام‌و از طریق صفحه‌نمایش خمیدهٔ شامل نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی و صفحه آمپر ۱۴.۹ اینچی ارائه می‌شود و حتی تنظیم برقی صندلی‌ها هم وجود دارد.

اما همان‌طور که انتظار می‌رود، همهٔ این‌ها هزینه دارند و برای خرید M3 CS باید نزدیک به ۱۲۰ هزار دلار پرداخت کرد. با سفارش ترمزهای کربن سرامیکی M نیز ۷,۲۹۵ دلار دیگر به این رقم اضافه می‌شود. بااین‌حال، در مقایسه با M5 CS با قیمت ۱۴۴ هزار دلار و M4 CSL نه‌چندان چشمگیر ۱۴۰ هزار دلاری، قیمت M3 CS نسبتاً مناسب به نظر می‌رسد. البته وقتی باید در مورد قیمت بحث کرد که بتوانید این خودرو را برای خرید پیدا کنید زیرا در بریتانیا کمتر از صد دستگاه از آن عرضه می‌شود. دراین‌بین گزینهٔ دیگری هم با ۱۲۰ هزار دلار وجود دارد که خرید یک M3 کامپتیشن با قیمت ۸۰ هزار دلار به همراه یک هاچ‌بک سری ۱ است!

جمع‌بندی

M5 CS یکی از بهترین خودروهای M مدرن محسوب می‌شود و M3 CS هم با آن قابل‌مقایسه خواهد بود. مهندسی پشت این ماشین به‌اندازهٔ سرعتی که دارد چشمگیر است و درعین‌حال سواری راحتی خواهد داشت. دراین‌بین، فقط قیمت باعث می‌شود M3 CS امتیاز کامل را از ما نگیرد. ۱۲۰ هزار دلار رقم زیادی برای یک سری ۳ است حتی اگر به این خوبی باشد.

مشخصات فنی

BMW M3 CS

پیشرانه ۳ لیتری I3 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۴ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۲۲۳۴ گرم/کیلومتر
قیمت پایه ۱۱۹,۶۹۵ دلار
امتیاز ۴.۵ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. 제네시스

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (402 ديدگاه)

    💚 💚 💚
    B M W

    موافقم 39
    مخالفم 1
  2. ❤BMW❤

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    عالیه

    موافقم 18
    مخالفم 1
  3. BMW

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1219 ديدگاه)

    BMW عشق را در حق این ماشین تمام کرده ولی با قیمتش هم میشه کنار اومد

    موافقم 24
    مخالفم 1
  4. Scuderia Ferrari

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    بی زحمت بررسی های AutoExpress رو بیشتر بزارین
    با تشکر

    موافقم 6
    مخالفم 0
  5. Arshia m3csl

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1017 ديدگاه)

    ماشین خوبیه با اون فلاپ های جذاب m3cs جدی جذاب شده و جلوپنجرش به چشمم نمیاد دیگه واقعا عالیه و می ارزه

    موافقم 13
    مخالفم 1
  6. R/T

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    با این رنگ واقعا جذابه

    موافقم 16
    مخالفم 1
  7. Camaro ZL1 427

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    این رنگ سبز عالیه

    موافقم 9
    مخالفم 0
  8. new reventon

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (395 ديدگاه)

    موتور این ماشین با معدن لیتیوم برابری میکنه
    بزودی شاهد استفاده ازین موتور در بسیاری از سوپراسپرت ها خواهیم بود

    موافقم 12
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا