پشت فرمان بی ام و M3 CS، سدان پرشتاب با سواری راحت!
بامو خیلی کم نسخهٔ CS را برای محصولات خود ارائه میکند اما طی سالهای اخیر شانس دیدن دو نمونه از این مدلها را داشتهایم که جدیدترین آنها M3 CS است. این نسخه با افزایش 40 اسب بخاری قدرت نسبت به M3 کامپتیشن، تغییرات متعددی در شاسی، رژیم کاهش وزن و سامانهٔ چهارچرخ محرک، کاملاً برای پرفورمنس بهتر طراحی شده است. به گفتهٔ بامو، هرچند M3 CS از لاستیکهای متفاوتی استفاده میکند، شاسی سفتتری دارد و عملکرد بهتری را در دور پیست و شتاب جانبی به نمایش میگذارد اما در جادههای معمولی هم قابل رانندگی است و هنوز هم یک خودروی جادهای محسوب میشود.
این چشمگیرترین ویژگی M3 CS در طول آزمایش ما بود زیرا سدان وحشی باواریاییها بسیار قابلاستفادهتر از حد انتظار عمل کرد. هرچند این ماشین روی پرفورمنس در پیست تمرکز دارد اما هنوز هم یک سری 3 با صندلی عقب مناسب برای سه نفر و صندوق بار جادار است. شگفتانگیزتر اینکه M3 CS از بسیاری از سوپرسدانهای گذشته و حال حاضر راحتتر است. در میان صدها تنظیماتی که میتوان انتخاب کرد، با انتخاب حالت رانندگی جاده بجای اسپرت یا پیست میتوان در صندلیهای اسپرت کربنی M رانندگی بدون تکانی را تجربه کرد.
چیزی که بیش از همه ما را هنگام حرکت روی یک قسمت مواج از جاده تحت تأثیر قرار داد نهفقط سرعت بسیار بالای خودرو هنگام فشردن پدال گاز بلکه کنترل بدنهٔ عالی بود. به لطف این ویژگی، روی برآمدگیهای جاده حتی با وجود قرار دادن همهٔ تنظیمات خودرو در حالت راحت، خودرو ثابت میماند و در پیچها بسیار پایدار عمل میکند. این خودروی بسیار سریعی است بدون آنکه راحتی را قربانی کرده باشد.
به لطف استفاده از متریال سبکوزن، خودرو 20 کیلوگرم نسبت به M3 کامپتیشن سبکتر شده است. این رژیم غذایی شامل سقف و کاپوت فیبر کربنی و استفاده از تیتانیوم در سیستم اگزوز میشود. این سیستم اگزوز جدید علاوه بر اینکه 4 کیلوگرم از وزن خودرو کاسته، صدای خوبی هم دارد که در تنظیمات اسپرت جذاب بوده و زمانی که نخواهید آرام میشود. با تخته کردن پدال گاز و تعویض دندهٔ دستی از طریق پدالهای پشت فرمان، M3 CS تجربهٔ خالصی را ارائه میکند که در کامپتیشن وجود ندارد.
توربوهای اصلاحشدهٔ متصل به پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی نیم ثانیه از زمان شتاب صفرتاصد M3 CS نسبت به کامپتیشن محرک عقب کاسته و حالا خودرو را ظرف 3.4 ثانیه صد کیلومتر بر ساعت میرسانند. همچنین فرمان M نیز با واکنش تیز و فوقالعاده سریع، پاسخهایی شبیه پورشه ارائه میکند. در همین حال، ترکیب سامانهٔ چهارچرخ محرک M xDrive، دیفرانسیل فعال M و لاستیکهای چسبندهٔ پیرلی P-Zero در پیچها اعتمادبهنفس زیادی به راننده میدهند.
ما امکان آزمایش M3 CS را در پیست نداشتیم ولی میتوان برای رانندگی در پیست با جستجو در منوها، سطح دخالت کنترل کشش و قدرت ارسالی به چرخهای عقب را تنظیم کرد و مشخص است که با یک رانندهٔ حرفهای پشت فرمان، این سدان چموش و بازیگوش میتواند لپ تایمهای بسیار سریعی را ثبت کند. این در حالی است که در داخل خودرو همچنان جدیدترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بامو از طریق صفحهنمایش خمیدهٔ شامل نمایشگر لمسی 12.3 اینچی و صفحه آمپر 14.9 اینچی ارائه میشود و حتی تنظیم برقی صندلیها هم وجود دارد.
اما همانطور که انتظار میرود، همهٔ اینها هزینه دارند و برای خرید M3 CS باید نزدیک به 120 هزار دلار پرداخت کرد. با سفارش ترمزهای کربن سرامیکی M نیز 7,295 دلار دیگر به این رقم اضافه میشود. بااینحال، در مقایسه با M5 CS با قیمت 144 هزار دلار و M4 CSL نهچندان چشمگیر 140 هزار دلاری، قیمت M3 CS نسبتاً مناسب به نظر میرسد. البته وقتی باید در مورد قیمت بحث کرد که بتوانید این خودرو را برای خرید پیدا کنید زیرا در بریتانیا کمتر از صد دستگاه از آن عرضه میشود. دراینبین گزینهٔ دیگری هم با 120 هزار دلار وجود دارد که خرید یک M3 کامپتیشن با قیمت 80 هزار دلار به همراه یک هاچبک سری 1 است!
جمعبندی
M5 CS یکی از بهترین خودروهای M مدرن محسوب میشود و M3 CS هم با آن قابلمقایسه خواهد بود. مهندسی پشت این ماشین بهاندازهٔ سرعتی که دارد چشمگیر است و درعینحال سواری راحتی خواهد داشت. دراینبین، فقط قیمت باعث میشود M3 CS امتیاز کامل را از ما نگیرد. 120 هزار دلار رقم زیادی برای یک سری 3 است حتی اگر به این خوبی باشد.
مشخصات فنی
BMW M3 CS | |
پیشرانه | 3 لیتری I3 توئین توربو |
قدرت | 550 اسب بخار |
گشتاور | 650 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 3.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 305 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 10.4 لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | 2234 گرم/کیلومتر |
قیمت پایه | 119,695 دلار |
امتیاز | 4.5 از 5.0 |