قدرتنمایی بی ام و M5 E60 ده سیلندر در اتوبان!
چیزهای معدودی در دنیا لذتبخشتر از راندن یک خودروی اسپرت و تنفس طبیعی هستند. به این معادله اگر طراحی پیشرانه 10 سیلندر و دیفرانسیل عقب و بزرگراهی بدون محدودیت سرعت را اضافه کنید در واقع وارد بهشت خواهید شد. کانال یوتیوب AutoTopNL اخیراً فرصت تست و شتاب گیری بی ام و M5 E60 را داشته است. بله پیشرانه 5 لیتری این خودروی دوستداشتنی فاقد هرگونه پرخوران است. پس از گذشت این همه سال، صدای تولیدی پیشرانه S85 هنوز هم شگفتانگیز است. اولین و تنها بی ام و 10 سیلندر دنیا همین M5 E60 است که علیرغم سن بالایش هنوز هم پرفورمنس قابلتوجهی دارد. این یک سدان بزرگ و لوکس است که وزن بالایی هم دارد اما هنوز هم به راحتی میتواند سرعت 260 کیلومتر در ساعت را رد کند.
سرعت این خودرو بیشتر از رقم 250 کیلومتر در ساعت اعلامی بی ام و در زمانی معرفی M5 بوده است. حضور در پشت فرمان M5 E60 واقعاً لذتبخش است زیرا شتاب 100 تا 200 کیلومتر در ساعت آن تنها در 9 ثانیه ثبت میشود. البته پیشرانه 10 سیلندر این خودرو هنوز هم تشنه بنزین است و قطعاً میتوانید کاهش میزان سوخت داخل باک با تخت گاز رفتن را مشاهده کنید. خودروی موردبحث بین سالهای 2004 تا 2010 عرضه شده است یعنی زمانی که قوانین آلایندگی به اندازه امروز سختگیرانه نبودند. این خودرو که مشاهده میکنید مخصوص بازارهای اروپایی است و از گیربکس هفته سرعته SMG سود میبرد. شایان ذکر است مدلهای آمریکایی به گیربکس 6 سرعته دستی مجهز بودهاند. این خودرو کارکرد بیش از 150 هزار کیلومتری داشته است و مالک به خوبی از خودروی خود مراقبت نموده است.
بی ام و دیگر چنین پیشرانهای را تولید نخواهد کرد زیرا قوانین آلایندگی بسیار سختگیرانهتر هستند. به همین دلیل است که دیگر خبری از نیروگاه 12 سیلندر M760i نیست و رولزرویس هم تا سال 2030 با این پیشرانه خداحافظی خواهد کرد. البته تا پایان دهه جاری میلادی، محصولات ردهبالای M با پیشرانههای 6 و 8 سیلندر تولید خواهند شد. M5 E60 قطعاً جزو خوشصداترین خودروی تولیدی تاریخ است و از این نظر میتوان آن را با پورشه کررا GT و لکسوس LFA مقایسه کرد. این دو سوپرکار هم از پیشرانه 10 سیلندر تنفس طبیعی استفاده کردهاند.