بی ام و

مدیرعامل بی ام و: خودروی هیدروژنی بازیگر اصلی آینده است

الیور زیپس، مدیرعامل گروه بی‌ام‌و در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرد که به زودی خودروی هیدروژنی با سرعت بیشتری توسعه خواهد یافت و برندهای زیرمجموعه‌ی این گروه خودروسازی از چنین روندی استقبال می‌کنند.

ب ام و ممکن است عرضه خودروهای برقی باتری‌دار خود را افزایش دهد، نشان «i» را به مدل‌های بیشتری اضافه کند و متعهد شود تا سال ۲۰۳۰ نیمی از خودروهای جدید این گروه را به صورت برقی تولید کند، اما مدیرعامل این شرکت فکر می‌کند که هیدروژن و نه باتری، به زودی مطلوب‌ترین منبع قدرت سیستم محرکه خودروها خواهد بود.

خودروی هیدروژنی بی ام و آی ایکس 5 / BMW iX5 Hydrogen Car سه چهارم

الیور زیپس، مدیرعامل بی‌ام‌و به خبرنگاران گفت که بازار خودروی هیدروژنی چند سال عقب مانده است، اما به زودی به بازیگر اصلی تبدیل خواهد شد.

به گزارش carscoops، زیپس در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت:

پس از خودروی الکتریکی که حدود ۱۰ سال به رشد ادامه می‌دهد و به سرعت در حال افزایش تعداد است، روند بعدی هیدروژن خواهد بود. هنگامی که مقیاس‌پذیرتر باشد، خودروی هیدروژنی هیجان‌انگیزترین چیز برای رانندگی خواهد بود.

بی‌ام‌و یکی از چند خودروسازی به شمار می‌رود که طی دو دهه گذشته در توسعه خودروهای هیدروژنی مشارکت داشته است و اخیراً iX۵ را معرفی کرد؛ نسخه‌ی هیدروژنی شاسی‌بلند بی‌ام‌و X۵ که اواخر امسال وارد مرحله‌ی تولید خواهد شد. سایر خودروسازان آشنا در زمینه‌ی فناوری خودروی هیدروژنی شامل مرسدس بنز، هوندا و تویوتا می‌شوند. البته خودروسازان ژاپنی چند سال پیش خودروهای پیل سوختی را در بازار به فروش رسانده بودند.

خودروی هیدروژنی بی ام و آی ایکس 5 / BMW iX5 Hydrogen Car سه چهارم عقب

اما جاه‌طلبی‌های بی‌ام‌و برای فناوری خودروی هیدروژنی به برند بی‌ام‌و محدود نمی‌شود و می‌تواند به سایر برندهای مجموعه بی‌ام‌و نیز گسترش یابد.تورستن مولر اوتووس، مدیرعامل برند لوکس رولزرویس شب قبل از معرفی خودروی برقی اسپکتر در کنار زیپس در مقر این شرکت در گودوود گفت:

ایده‌ی رولزرویس هیدروژنی کاملاً قابل باور است. مثلاً بیایید بگوییم باتری‌های پیل سوختی برای خانه؛ چرا که نه؟ من این را رد نمی‌کنم. چنین باوری در گروه بی‌ام‌و وجود دارد که شاید آینده بلندمدت این باشد.

زیپس به طور واضح درباره‌ی این صحبت کرد که هیچ منبع تغذیه‌ی بی‌نقصی وجود ندارد که بتواند بقیه را کنار بگذارد. انرژی الکتریکی برای مناطق شهری در کشورهای توسعه یافته که دسترسی به زیرساخت‌های شارژ وجود دارد، منطقی است؛ اما در شرایط دیگر هیدروژن می‌تواند ارجح باشد.

زیپس به خبرنگاران گفت:

این‌که بگوییم تا سال ۲۰۳۰ در بریتانیا و تا سال ۲۰۳۵ در سراسر اتحادیه اروپا، تنها یک پیشرانه وجود دارد، چیز خطرناکی است. برای مشتریان، برای صنعت، برای اشتغال، برای آب‌وهوا؛ از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنید، این مسیر خطرناکی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
carscoops

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1064 ديدگاه)

    هیدروژن رو فقط در ایستگاه های مخصوص میشه شارژ کرد. و هزینه توسعه ایستگاه و تو لید هیدروژن فعلا بالا هست.
    ولی برق همه جا در دسترسه.در هرجایی که پریز باشه میشه خودروی برقی رو شارژ کرد.و به زودی در ایستگاه های شارژ باطری های ۱۰۰کیلواتی در ۵ دقیقه کامل شارژ میکنند.

    موافقم 24
    مخالفم 26
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      اینو که دیگه من نگفتم !!!! مدیرعامل bmw گفته !!!

      از یکسال پیش تا الان مُدام دارم میگم هیدروژن آینده‌ی صنعت خودرو هست که مهمترین دلیلش در دسترس بودن بی‌نهایت و پاکی رسوندن به محیط اطرافش هست !

      موافقم 28
      مخالفم 6
    2. بهزاد

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (2372 ديدگاه)

      اون پریزی که شما میبینی اگه باهاش ماشینتو شارژ کنی ۱۲ تا ۱۵ ساعت زمان لازمه تا همچین حجم باتری شارژ بشه.
      مبدل ها و شارژرهای پرقدرت قیمتشون بالاست و اگه فکر میکنی یکیشو بخری تو خونه وصل کنی تا در چند دقیقه ی ناقابل ماشینت شارژ بشه از خود ماشین گرانتر درمیاد.
      الان قیمت مبدل ۱۵۰ کیلوواتی بالای ۵۰ هزار دلاره و اگر ۸۰۰ کیلوواتی بخری قیمتش میره بالا.
      بازهم اگر فکر میکنی مشکلی نیست و میری ایستگاه های شارژ سریع تا کارتو راه بندازی اونم با قیمت پایین برق در اشتباهی چون قیمت برق در این ایستگاه ها ۳ تا ۴ برابر خونگی آب میخوره و کلی هم ممکنه منتظر باشی و این تخیلات ۵ دقیقه ای برای مقالاته نه واقعیت.
      بزرگترین مشکل ماشین های برقی این چیزهایی نیست که ما تو بحث های روزمره میشنویم و به کار میبریم بلکه میلیاردها دلار سرمایه ی شرکت های نفتیه که در زمان مناسب هیدروژن را با قیمت پایین عرضه خواهند کرد و قرار نیست مشکلات هیدروژن بدون حل شدن باقی بمونن همانطور که قیمت باتری از ۱۲۰۰ دلار برای هر کیلووات رسیده به ۱۵۰ دلار ، همین اتفاق برای هیدروژن خواهد افتاد.

      موافقم 64
      مخالفم 11
      1. meysam

        ۲۸ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (3524 ديدگاه)

        بهزاد دقیقا حرف منو زدی

        موافقم 28
        مخالفم 4
      2. محمدرضا

        ۲۸ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1064 ديدگاه)

        خب انسان معمولا بین ۱۲ تا ۱۵ ساعتشو توی خونه خودشه.
        البته که هیچ کس هر روز از ۱۰۰٪ شارژ خودروی خودش استفاده نمیکنه.

        موافقم 15
        مخالفم 18
      3. کیانوش

        ۲۸ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (788 ديدگاه)

        من ی مقاله دیدم که نوشته بود تا پایان این دهه قیمت نر کیلو هیدروژن سبز به دو یورو میرسه و اگر به رکورد تویوتا میرای که با پنج کیلو هیدروژن هزار و سیصد چهارصد کیلومتر رو طی کرد نگاه کنیم میشه فهمید ی خودروی میان سایز با هر کیلو هیدروژن میتونه دویست تا سیصد کیلومتر رو طی کنی یعنی هر هزار کیلومتر هشت یورو هزینه سوخت و البته پونصد ششصد کیلومگرم وزن کمتر خودرو خودش خیلی خیلی تفاوت ایجاد میکنه هم تو استهلاک خودرو هم تو حس رانندگی و هندلینگ خودرو و هم تو کاهشمصرف انرژی خودرو پس من واقعا درک نمیکنم اینایی که میان میگن نه هیدروژن فلانه و فلانه احتمالا فن های تسلا باشن بله مام قبول داریم هیدروژن الان نمیتونه به صورت گسترده استفاده بشه اما کلی غول انرژی تو دنیا وجود داره که کم کم تمرکزشون از نفت و گاز به سوخت های پاک جایگزین تغییر میکنه و قطعا تا یک دهه اینده تولید انبوه هیدروژن خیلی خیلی به صرفه تر و کم هزینه تر و پاک تر از تولید انبوه باتری های لیتیومی خواهد بود هم هزینه کم تر و هم الایندگی کم تر فقط تو فرایند تولید البته میگم

        موافقم 8
        مخالفم 0
    3. کیانوش

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      بزرگوار اولا که هزینه ایجاد ایستگاه های سوپر شارژر الکتریکی بیشتر از بقیه هست خیلی بیشتر و اینکه هیدروژ هم من شنیدم ففط همین پمپ های بزین یا گاز رو با مقدار کمی تغییر میشه استفاده کرد حالا بستگی به این دارخ که هیدروژن رو مایع بخوان ذخیره کنن یا گاز فشرده اما در کل هزینه ایجاد زیرساخت جدید واسه خودرو های باتری دار خیلی خیلی بیشتر تز سایر گزینه هاست بعدشم ففط که ایستگاه شارژ نیست میدونی چند تا معدن و کارخونه تولید باتری باید ساخته بشه که جوابگوی باتری واسه این همه خودروی که باید جایگزین بشن رو بده شدیدا هزینه برخ و هزینه اش هم دلار به دلارش از الوده کردن محیط زیست بدشت اومده پس شرمنده من باور ندارم که خودرو های باتری دار از نظر زیست محیطی به نفع کره زمین حداقل تا دو دهه اینده از نظر من هیچ مزیتی نخواهد داشت

      موافقم 5
      مخالفم 0
  2. PURIYA

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (458 ديدگاه)

    اگه این آیندس می خوام نیاد

    موافقم 12
    مخالفم 29
  3. ❤BMW❤

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    حق گفته

    موافقم 6
    مخالفم 0
  4. SS

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (731 ديدگاه)

    شاید در مورد خودروهای سنگین درست باشه
    اما در مورد سواری ها با سرمایه گذاری های سنگین اکثر شرکت ها در تکنولوژی باتری به نظر نمیاد برگشتی در کار باشه.
    ضمن اینکه ویژگی های منحصر به فرد باتری های بزرگ در برابر هیدروژن برای بازاریابی خیلی بهتر هست:
    شتاب زیر 5 ثانیه در خودروهای پایه، قابلیت شارژ و استفاده به عنوان باتری در خانه های مجهز به پنل های خورشیدی (با توجه به قیمت بالای خودروهای برقی و هیدروژنی طبیعتا خیلی از مشتریها چنین امکانی رو در خانه دارن و از اون استقبال میکنن)، عدم پیچیدگی فنی و …

    موافقم 4
    مخالفم 18
    1. کیانوش

      ۲۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      چرا به نظر نمیاد برگشتی در کار باشه شما سلیقه مشتری هم باید در نظر بگیری وقتی ی خودرو با امکان سفارش نسخه هیدروژنی و باتری باشه با انجین و قدرت برابر قطعا انتخاب من نسخه هیدروژنی با پونصد میلو وزن سبک تر خواهد بود و از نظر من خودروی با باتری در اینده بیشترین حجم فروششون در بازار خودرو های کوچک شهری خواهد بود چون با باتری چهل پنجاه کیلو وات هم میتونن برد وهارصد پونصد کیلوی متری تحویل بدن اما خودور های بالای دو تن بنظرم ایده مزخرفیه استفاده از باتری اینکه یک چهارم وزن خودرو فقط و فقط واسه ذخیره انرژی باشه اصلا عاقلانه نیست و هیچ وقت نخواهد بود الان فکر کن مثلا ی ناوشکن با وزن ده هزار تن اگه میخواست با باتری انرژیش رو تحچیل بگیره فقط نزدیک دو سه هزار هزار تن باتری لازم داشت. هرچقدر وزن وسیله نقلیه بالاتر بره ایده استفاده از باتری هم احمقانه تر میشه این رو خود رو برقی ساز ها هم اعتراف کردن البته به غیر از جنرال موتورز که ی هامر داده با وزن چهار تن که یک تن از وزنش باتری هستش

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. عارف

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (247 ديدگاه)

    هنوزم خودرو های هیدروژنی مشکل منفجر شدن دارن یا نه؟

    موافقم 2
    مخالفم 14
  6. عارف

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (322 ديدگاه)

    خیلی وقته خودروسازهای ژاپنی میگن آینده مال هیدروژن هست

    موافقم 26
    مخالفم 3
  7. meysam

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    قطعا درست میگه و آینده برای هیدروژنه
    حتی برق مورد نیاز باتری دارها هم در آینده از هیدروژن تامین میشه

    موافقم 18
    مخالفم 4
  8. Mercede kaviani

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام
    اینده در اختیار اتوموبیل های الکتریکی با باترهای سدیم گرافن بابرد 1000 کیلومتری است
    باتشکر مرسده رایا کاویانی

    موافقم 6
    مخالفم 13
    1. Farimani

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (43 ديدگاه)

      عرض ادب و احترام
      از سال ۹۸ و ۹۹ و ۴۰۰ و امسال و همیشه گفتم و میگم که خودروهای برقی با بیس باطری آینده ندارن
      ابتدا سوختهای فسیلی با مصرف پایین و نهایتا جایزگینشون سوختهای جایگزین غیر فسیلی
      دوستان باطری فقط دستوریه . یک عده دستور دادن که خودروها از باطری استفاده کنند
      جهت اطلاع عرض کنم که : بنده نمونه ای از طرح فوق کم مصرف رو در مجموعه تحقیقات گروه فولکس واگن ارائه دادم اما بعد از بررسی گفتند هزینه ش زیاده و نمیتونن انجام بدن ، اما بعداً بصورت غیر رسمی گفتند دستور، استفاده باطری هست ، خودتونو معطل نکنید

      موافقم 2
      مخالفم 0
  9. شاعر

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (235 ديدگاه)

    مشکل هیدروژن اینه تولیدش گران تمام میشه
    یا باید راه تولید ارزان هیدروژن پیدا شه یا موتور احتراقی ساخته بشه که مصرفش انقدری پایین باشه که مصرف هیدروژن گرانقیمت رو توجیه کنه
    خبر خوب اینکه این موتور ساخته شده
    موتور امگا وان که خیلی ار قطعات متحرک موتور رو حذف کرده و انرژی خالص سوخت رو میکشه بیرون
    موتور امگا وان هوا خنک هست و ۱۶ کیلو وزن داره پس خودرویی که از این موتور استفاده میکنه نیاز به سیستم خنک کننده نداره و وزن خودرو بخاطر موتور سبک هوا خنک کاهش چشمگیری پیدا میکنه حالا فکر کنید ماشینهایی که با این تکنولوژی ساخته میشن نسبت به همتایان برقی یک تن سبکتر هستند! وزن سبکتر یعنی استهلاک کمتر لاستیک و سیستم تعلیق!
    تصور کنید لذت رانندگی با یه ماشین سبک، سریع و چالاک که صدای موتور هیجان انگیزی داره و از اگزوزش جای دود، آب میچکه!

    موافقم 8
    مخالفم 1
  10. Smbs

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مشکل اصلی هیدروژن هزینه بالا و همچنین مشکل چگالی خیلی خیلی کمش هست. مثلا داخل یه باک ۷۰ لیتری چیزی حدود ۶ یا ۷ گرم تو دمای اتاق میشه هیدروژن جا کرد و اگه هم مایع بشه همون هزینه بالا بالاتر هم می‌ره هم برای حمل و نقل و هم برای تجهیزات سرد سازی و خود باک ماشین به جز اینا به نظر من هیدروژن نباید مشکل خاصی داشته باشه از لحاظ سوخت بودن مخصوصا که از برق و باتری یه سر و گردن بالاتر هست.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. Mercede kaviani

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (551 ديدگاه)

    hydrogen peroxide 90%
    با سلام به دوست عزیز شاهر
    موتور امگا وان 160 اسب بخار قدرت دارد
    پراکسید هیدروژن 90% چون رولز-رویس گروه روی ان برای سوخت موتورهای چت وهمچینین کشتی بجای دیزل ومازوت در موتورهای پستونی است
    باتشکر مرسده رایا کاویانی

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Afg

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (497 ديدگاه)

      لطفا بیشتر سربزمید

      موافقم 0
      مخالفم 2
      1. Mercede kaviani

        ۲۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (551 ديدگاه)

        حتما
        در ضمن قابل سری کردن را هم دارد وشرکت هوای استون سه موتور امگا وانبه هم متصل کرده اند با قدت 480 اسب و زن فقظ 48 کیلوگرم در ضمن پراکسید هیدروژن ۹۰% چون بصوت مایع است احتیاج به توربو ندار در وبا همین سیستم توزیع میشود انرا توسیع کرد واختیاج به زیز ساخت جدید ندارد
        اتشکر مرسده رایا کاویانی

        موافقم 3
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا