بی ام و

آشنایی با گران‌ترین بی‌ام‌وهای تاریخ، از 328 و 507 تا M1 و M5

گران‌ترین مدل‌های تاریخ ب‌ام‌و کدامند؟ در این مطلب با بررسی تمامی مدل‌هایی که تاکنون در حراجی‌های مختلف فروخته شده‌اند به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

ب‌ام‌و این روزها یکی از مشهورترین و معتبرترین برندهای لوکس جهان محسوب می‌شود و قیمت برخی محصولات آن می‌تواند به بیش از صد هزار دلار برسد اما این رقم در مقایسه با گران‌ترین ب‌ام‌وهایی که تاکنون در حراجی‌ها فروخته شده‌اند بسیار ناچیز است. همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید، گران‌ترین محصولات تاریخ این شرکت مدل‌های کلاسیک متعلق به چندین دهه پیش هستند اما محصولات معاصر ب‌ام‌و نیز افزایش قیمت وحشتناکی داشته‌اند. در ادامه با گران‌ترین ب‌ام‌وهای تاریخ آشنا خواهیم شد.

۹-ب‌ام‌و ۵۰۳ کابریولت سال ۱۹۵۷

قیمت: ۵۸۳,۰۰۰ دلار

در اواخر دههٔ ۵۰، ب‌ام‌و به‌قدری نظر ثروتمندان و افراد مشهور را به خود جلب کرده بود که الویس پریسلی دو دستگاه ۵۰۷ رودستر خرید؛ اما یکی از مدل‌های روباز کمتر شناخته‌شدهٔ ب‌ام‌و در آن سال‌ها ۵۰۳ بود. گفته می‌شود از این خودرو تنها ۱۳ دستگاه در ایالات‌متحده وجود دارد که در سال ۲۰۱۷ یکی از آن‌ها با قیمت ۵۸۳ هزار دلار فروخته شد. ۵۰۳ به یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V8 با دو کاربراتور مجهز بود که ۱۴۰ اسب بخار قدرت را به یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی تحویل می‌داد.

۸-ب‌ام‌و M1 AHG Studie پل واکر

قیمت: ۶۴۸,۵۰۰ دلار

M1 یکی از افسانه‌ای‌ترین محصولات تاریخ ب‌ام‌و محسوب می‌شود و به‌خودی‌خود خودروی گران‌قیمتی است اما وقتی لباس منحصربه‌فرد AHG Studie و مالکیت یک شخص مشهور به این خودرو اضافه شود قیمت آن را به نزدیک ۶۵۰ هزار دلار می‌رساند. AHG یکی از نمایندگی‌های آلمانی ب‌ام‌و بود که اقدام به اصلاح چند دستگاه M1 کرد. گفته می‌شود AHG تنها حدود ۱۰ دستگاه M1 را اصلاح کرده که پل واکر فقید یکی از آن‌ها را خریده بود. این M1 خاص از لیوری منحصربه‌فرد، بدنه الهام گرفته از M1 مسابقه‌ای Procar، رینگ‌های سه‌تکه BBS و صندلی‌های تمام چرمی بهره می‌برد و تا زمان فروش در اواخر سال گذشته تنها ۶,۸۲۰ کیلومتر کار کرده بود.

۷-ب‌ام‌و M5 30 Jahre

قیمت: ۷۰۰,۰۰۰ دلار

M5 30 Jahre نسخهٔ ویژه‌ای بود که تنها ۳۰۰ دستگاه از آن تولید شد و از این تعداد فقط ۳۰ دستگاه در ایالات‌متحده عرضه شد. به همین دلیل، وقتی یک نمونه از این خودرو در سال ۲۰۱۵ توسط برت جکسون به حراج گذاشته شد، «ریک هندریک» مالک مشهور تیم نسکار و نمایندگی فروش ب‌ام‌و حاضر شد نزدیک به سه‌چهارم میلیون دلار برای خرید آن پرداخت کند. یکی دیگر از دلایل ارزش بالای این خودرو کارکرد نزدیک به صفرکیلومتر آن بود. مثل دیگر مدل‌های M5 آن سال‌ها، ۳۰ Jahre هم از یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و قوی‌ترین محصول ب‌ام‌و M محسوب می‌شد.

۶-ب‌ام‌و و ۳۲۰i توربو IMSA سال ۱۹۷۸

قیمت: ۷۳۱,۰۰۰ دلار

این خودرو که بر اساس ۳۲۰i نسل E21 ساخته شده بود، پروژهٔ مهمی برای ب‌ام‌و محسوب می‌شد زیرا به‌طورجدی در این خودرو بررسی توربوشارژر را آغاز کرد. درواقع، ۳۲۰i توربو IMSA طبق یک دستور پنهانی توسعهٔ پیشرانهٔ توربوشارژ برای استفاده در فرمول یک توسعه پیدا کرد. بدین ترتیب، ب‌ام‌و موتوراسپرت دو دستگاه از این خودرو را برای تیم IMSA شرکت تولید کرد اما پس از اینکه پورشه تا سال ۱۹۷۷ بر این مسابقات سلطه پیدا کرد، باواریایی‌ها فهمیدند که باید بیشتر تلاش کنند. ازاین‌رو، نمونهٔ سوم به‌عنوان نسخه‌ای سبک‌تر متولد شد و حدود ۱۴۰ کیلوگرم وزن کم کرد. خودرویی که در اینجا می‌بینید، همان نمونهٔ سوم است که تنها ۳۲۰i توربوی سبک‌وزن جهان محسوب می‌شود. متأسفانه هنگامی‌که ب‌ام‌و به هدفی که از توسعهٔ این پیشرانه داشت رسید، برنامهٔ ۳۲۰i توربو را لغو کرد و در سال ۲۰۱۸ تنها نمونهٔ سبک‌وزن این پروژه با قیمت ۷۳۱ هزار دلار در حراجی ساتبیز فروخته شد.

۵-ب‌ام‌و i8 کنکور دلگانس ادیشن

قیمت: ۸۲۵,۰۰۰ دلار

i8 نه محبوب‌ترین و نه قوی‌ترین محصول ب‌ام‌و محسوب می‌شد اما نسخهٔ ویژه‌ای از آن قیمت گزافی پیدا کرد. در سال ۲۰۱۴، ب‌ام‌و و شرکت حراجی خودروهای کلاسیک Gooding & Company، در فستیوال پبل بیچ نسخهٔ ویژه‌ای از i8 را با نام کنکور دلگانس ادیشن (Concours d’Elegance Edition) معرفی کردند. این نسخهٔ ویژه در بیرون به رنگ خاکستری متالیک منجمد با تریم‌های آبی‌رنگ بود و در داخل از چرم قهوه‌ای دالبرگیا بهره می‌برد. از این مدل فقط یک دستگاه ساخته شد اما i8 معمولی آن‌قدر تنوع رنگ بالایی داشت که ویژگی‌های منحصربه‌فرد نسخهٔ کنکور دلگانس را کمرنگ می‌کرد و به همین دلیل، قیمت ۸۲۵ هزار دلاری برای این خودرو خیلی زیاد به نظر می‌رسد.

۴-ب‌ام‌و ۳۲۸ رودستر فریزر نش سال ۱۹۳۹

قیمت: ۸۴۶,۷۵۰ دلار

در سال ۲۰۲۰ یک ب‌ام‌و ۳۲۸ مدل ۱۹۳۹ در یک حراجی در لندن با قیمت ۶۴۴,۸۵۳ پوند فروخته شد که معادل ۸۴۶,۷۵۰ دلار می‌شد. طرح رنگ سفید و قرمز این خودرو یکی از ویژگی‌های جذاب آن بود که بر ارزشش می‌افزود. در مورد نام این خودرو نیز باید توضیحی بدهیم. از حدود ۴۰۰ دستگاهی که ب‌ام‌و از ۳۲۸ تولید کرد، ۴۲ دستگاه توسط یک سازندهٔ محلی بنام فریزر نش به بریتانیا وارد شد که فرمان راست بودند. این مدل‌ها با نشان Frazer Nash-BMW عرضه می‌شدند. ب‌ام‌و ۳۲۸ به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری شش سیلندر خطی با سه کاربراتور مجهز بود که ۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

۳-ب‌ام‌و ۳.۰ CSL

قیمت: ۸۵۰,۰۰۰ دلار

این خودرو گران‌ترین محصول حال حاضر ب‌ام‌و محسوب می‌شود. ۳.۰ CSL مدلی ویژه و تولید محدود بر اساس M4 است که از بدنه‌ای کاملاً بازطراحی شده با الهام از CSL دهه ۷۰ بهره می‌برد. به مناسبت پنجاهمین سالگرد ب‌ام‌و M، از این خودرو فقط ۵۰ دستگاه ساخته می‌شود که بسته به بازار، هرکدام بیش از ۸۵۰ هزار دلار قیمت دارند. زیر کاپوت این ماشین قوی‌ترین پیشرانهٔ شش سیلندر تاریخ ب‌ام‌و جای گرفته است. این همان موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی آشنا است که حالا ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

۲-ب‌ام‌و M1 پروکار سال ۱۹۸۰

قیمت: ۹۱۳,۰۰۰ دلار

دومین خودروی مسابقه‌ای این لیست M1 Procar مدل ۱۹۸۰ است که در سال ۲۰۲۰ توسط ساتبیز با قیمت ۹۱۳ هزار دلار فروخته شد. از M1 پروکار ۵۴ دستگاه ساخته شد که این شماره ۳۶ است. این خودرو در مسابقات قهرمانی IMSA GTO سال ۱۹۸۱ شرکت کرد و هشت سکو به دست آورد. این M1 در سال ۲۰۰۹ یک بازسازی کامل سه‌ساله را تجربه کرد و در سال ۲۰۱۸ فیا برای آن پاسپورت فنی تاریخی صادر کرد که یعنی امکان شرکت در مسابقات خودروهای قدیمی مثل لمانز کلاسیک را خواهد داشت. در M1 پروکار، ب‌ام‌و پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر سوپرکار خود را ارتقاء داد و قدرت آن را از ۲۷۳ اسب بخار نسخهٔ جاده‌ای به رقم چشمگیر ۴۷۰ اسب بخار رساند.

۱-ب‌ام‌و ۵۰۷ تورینگ اسپرت کار جان سورتیز سال ۱۹۵۷

قیمت: ۵,۰۰۰,۰۰۰ دلار

۵۰۷ یکی از زیباترین محصولات تاریخ ب‌ام‌و محسوب می‌شود. برای این خودرو سقف فلزی قابل جدا شدن هم قابل سفارش بود که نمونهٔ آن را در اینجا می‌بینید اما این یک ۵۰۷ معمولی نیست. این خودرو متعلق به اسطورهٔ موتوراسپرت، «جان سورتیز» بوده است. طبق گفته‌ها، این خودرو هدیهٔ MV آگوستا به سورتیز به‌منظور قدردانی از پیروزی او در مسابقات قهرمانی جهان موتورسیکلت در سال ۱۹۵۶ بوده است. سورتیز تا آخرین نفس این ۵۰۷ را حفظ کرد و از آن در شرایطی عالی نگهداری می‌کرد تا اینکه در جولای ۲۰۱۸ توسط خانوادهٔ او برای فروش گذاشته شد. این خودرو آن زمان با قیمت ۳.۸ میلیون پوند معادل ۵ میلیون دلار فروخته و به گران‌ترین ب‌ام‌و تاریخ تبدیل شد. ۵۰۷ از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 با ۱۴۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد اما خودروی سورتیز مشخصات منحصربه‌فرد داشت و از حدود ۱۶۵ اسب بخار قدرت برخوردار بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. MehdiTurbo

    ۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1995 ديدگاه)

    مهم ماشین چی باشه
    ولی مهم تر مال کی باشه
    اون خودرو نهایتا یک میلیون دلار فروش میرفت ولی شد پنج میلیون
    هر چند من خودم 501 کانورتیبل پانصد هزار دلاری به 507 پنج میلیون دلاری ترجیح میدم
    خیلی خوبه 501 مخصوصا روباز باشه تو جاده های سوییس تو این پیچ و خما برونی وای که چقدر قشنگه
    یه 501 یه لامبو و یه cls و … خیلی ماشین جا 507 میشه خرید خودش یه کلکسیون جاش میشه اونیکه خریده دیگه اصلا پول براش چیزی نیس

    موافقم 40
    مخالفم 5
    1. MehdiTurbo

      ۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1995 ديدگاه)

      خیلی دلم میخواد بدونم اون 507 را کی خریده چون قطعا یکیه که از سیاست مدارای بالا و هیچ وقتم اسمشون لو نمیره ولی هر کی خریده قطعا یه سیاست مدار امریکایی یا انگلیسی یا صهیونیستیه

      موافقم 18
      مخالفم 49
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۳ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (2411 ديدگاه)

        سیاستمدار ؟؟
        صهیونیست؟
        انگلیسی یا امریکایی؟؟؟
        هزاران کلکسیونر خودرو در سراسر جهان هستند که دوست ندارن اسمشون توی مجله ها بیاد

        موافقم 76
        مخالفم 6
        1. MehdiTurbo

          ۳ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1995 ديدگاه)

          کلکسیونر خودرو هستند زیاد هم هستند ولی خیلی هاشون جمع کل ماشیون هاشون 5 میلیون دلار هم نمیشه ولی کسی که یک خودروی کلکسیونش فقط 5 میلیون دلار خیلی کمتر میشند جز یک درصد روی کره زمین هم نیستند
          کسی که 5میلیون دلار میده برای فقط یه خودرو ای که ارزش کلکسیون داره مطمین باشید جمع خودروهاش مبلغ هنگفتیه
          سیاست مدار لزوما رییس جمهور جز چهره های شناخته شده نیست اتفاقا این افراد خیلی ناشناخته میمونند هیچی صد در صد نیست ولی نود و نه درصد جز همین همین قشری که گفتم
          80 درصد ثروت زمین دست 20 درصد این حرف من نیست که از خودم بگم
          و کسی که 5 میلیون دلار پول فقط یه خودروی کلکسیونی به جریت جز زیر یک درصد دنیاست

          موافقم 23
          مخالفم 25
        2. MehdiTurbo

          ۳ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1995 ديدگاه)

          جناب اشتری وقتتان بخیر
          یه سوال داشتم
          من خیلی وقتا دچار این مشکل میشم
          دو تا کامنت امروز نشر دادم اصلا نشر داده نمیشه
          هیچ توهینیم توش نیست یه سری گفتید مشکل فنی
          ولی امروز فهمیدم مشکل فنی نیست چون چند تا کامنت فرستادم اونا نشر شد و کامنتم کپی کردم چند ساعت بعد دوباره فرستادم بازم نشر نمیشه
          یکی زیر این پست یکی ام زیر هیوندا ورنا امروز
          اون سیو نکردم ولی این یکی سیو کردم میشه جایی براتون بفرستم ببینید مشکلش چیه ؟؟؟حالا کامنت هیوندا ورنا ام تو ذهنم هست چی نوشته بودم

          موافقم 2
          مخالفم 4
        3. MehdiTurbo

          ۴ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1995 ديدگاه)

          https://www.bonhams.com/press_release/25751/

          همیشه شو روم این کالاها تو این کشور ها بوده یا امریکا یا انگلیس ، یا پاریس حالا چون جنبه هنری داره
          و هیچ وقت بلا استثنا کالاهایی با چنین قیمت اسم برده نمیشه
          ولی چهره های مشهور فوتبالی و بازیگرا و … که شغلشان شناخته شده است با درامدشان مشخص همیشه گفته میشه حتی طراح های لباس و مالک های رستوران و …
          خیلی از شوروم ها سیکرت یعنی هیچ هویتی از شرکت کننده ها فاش نمیشه حتی حق استفاده از گوشی ندارند در صورتیکه برای کالاهای با مبلغ پایین تر همچین چیزی نیست
          شاید یه عده نخواند اسمی برده بشه ولی یه عده ای دلیل دارند
          لندن که معروف خیاباناش به ماشین بازی ماشین های خاص و مردمی که با گوشی فیلم میگرند
          تو کشور خودمونم همینطور خیلی از افراد رده بالا هیچ وقت با ماشین های خاصشون نمیاند بیرون همیشه با یه خودروی سطح معمولی ظاهر میشند
          ولی پسر و نوه هاشون که شناخته شده نیستند راحت با ماشینای خاص میاند بیرون
          الان کی میدونه دوتا اس ال اس ای ام جی تو ایران یا فراری قرمز رنگ مال کیه ؟؟؟یا همین کوروت قرمز ۲۰۲۳
          ولی لندرور بازیگر یا ماشین فلان صاحب رستوران اوکیه دلیلش اینه اون ادم اگه میتونست راحت بگه مطمین باشید میگفت
          خیلی چیزا را خدا میدونه و من شما از پشت پرده خبر نداریم یه سریاش پشت پرده است واسه همین گفتم نود و نه درصد یک درصد میمانه بدون اون داستانا تو اون نقطه باشند و فقط یه قشر خاص خبر دارند هر چند زندگی اون شکلی شاید خیلیا از خدا شان باشه اون شرایط ولی واقعا راحت نیست

          موافقم 6
          مخالفم 3
    2. Amir

      ۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (61 ديدگاه)

      لامبورگینی چیکار کرده با این m1 😍

      موافقم 5
      مخالفم 0
    3. محمدهادی

      ۵ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2185 ديدگاه)

      یااااا خدااااا
      ۵ ملیون دلار؟؟
      اصلن فکرشو نمیکردم،این نشون میده توی ماشینای بی ام و هم گرران قیمت های اعجوبه پیدا میشه کرد
      ولی خودم نظرم فقططط ماشین شماره ۲،اون هیچلای خوش خط و خال آلبالویی
      حاااان میده فقط برا روندن

      موافقم 6
      مخالفم 0
  2. Alan.r

    ۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1096 ديدگاه)

    غول های باواریایی 🇩🇪🇩🇪💪
    از بین این جواهر ها M1 و ۳۲۰ رو بیشتر از همه دوست دارم

    موافقم 26
    مخالفم 1
  3. Amir

    ۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (34 ديدگاه)

    دقیقا کی و کجا i8 قوی ترین محصول بی ام و بوده ؟؟

    موافقم 7
    مخالفم 18
    1. Alan.r

      ۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1096 ديدگاه)

      هیچوقت و هیچ‌جا 😐

      موافقم 22
      مخالفم 1
    2. امیر دهقان

      ۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (698 ديدگاه)

      متن رو با دقت بیشتری بخونید!

      موافقم 30
      مخالفم 0
    3. Hamilton1970

      ۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (530 ديدگاه)

      گرونترین نه قویترین
      تازه خود متن هم نوشته i8 نه محبوب‌ترین بوده نه قویترین! اما نسخه ای ازش بود که خیلی بالا قیمت خورد

      موافقم 6
      مخالفم 0
  4. Amir mahdi @-1387

    ۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (208 ديدگاه)

    از کجا معلوم که آقای اشتری یکی از
    کلکسیونر ها باشن

    موافقم 18
    مخالفم 1
  5. آرین

    ۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (444 ديدگاه)

    لینک‌های ابتدای مطلب کار نمی‌کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. BMWghini

    ۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    شماره ۲ یه چیز دیگه‌اس

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. gholii

    ۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (56 ديدگاه)

    چه جالب آی هشت کنکور دلگانس…
    فکر کن یه پدر زحمتکش شمال تهرانی به پسرش بگه اگه توی کنکور مقام بیاری برات به جای بنز الگانس ب ام و آی هشت کنکور دلگانس میخرم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. ❤BMW❤

    ۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    چه قدر الماس !

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا