آشنایی با گران‌ترین بی‌ام‌وهای تاریخ، از 328 و 507 تا M1 و M5

پنج‌شنبه 3 فروردین 1402 - 13:30
مطالعه 7 دقیقه
1115934
گران‌ترین مدل‌های تاریخ ب‌ام‌و کدامند؟ در این مطلب با بررسی تمامی مدل‌هایی که تاکنون در حراجی‌های مختلف فروخته شده‌اند به این سؤال پاسخ خواهیم داد.
تبلیغات

ب‌ام‌و این روزها یکی از مشهورترین و معتبرترین برندهای لوکس جهان محسوب می‌شود و قیمت برخی محصولات آن می‌تواند به بیش از صد هزار دلار برسد اما این رقم در مقایسه با گران‌ترین ب‌ام‌وهایی که تاکنون در حراجی‌ها فروخته شده‌اند بسیار ناچیز است. همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید، گران‌ترین محصولات تاریخ این شرکت مدل‌های کلاسیک متعلق به چندین دهه پیش هستند اما محصولات معاصر ب‌ام‌و نیز افزایش قیمت وحشتناکی داشته‌اند. در ادامه با گران‌ترین ب‌ام‌وهای تاریخ آشنا خواهیم شد.

کپی لینک

9-ب‌ام‌و 503 کابریولت سال 1957

قیمت: 583,000 دلار

در اواخر دههٔ 50، ب‌ام‌و به‌قدری نظر ثروتمندان و افراد مشهور را به خود جلب کرده بود که الویس پریسلی دو دستگاه 507 رودستر خرید؛ اما یکی از مدل‌های روباز کمتر شناخته‌شدهٔ ب‌ام‌و در آن سال‌ها 503 بود. گفته می‌شود از این خودرو تنها 13 دستگاه در ایالات‌متحده وجود دارد که در سال 2017 یکی از آن‌ها با قیمت 583 هزار دلار فروخته شد. 503 به یک پیشرانهٔ 3.2 لیتری V8 با دو کاربراتور مجهز بود که 140 اسب بخار قدرت را به یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی تحویل می‌داد.

کپی لینک

8-ب‌ام‌و M1 AHG Studie پل واکر

قیمت: 648,500 دلار

M1 یکی از افسانه‌ای‌ترین محصولات تاریخ ب‌ام‌و محسوب می‌شود و به‌خودی‌خود خودروی گران‌قیمتی است اما وقتی لباس منحصربه‌فرد AHG Studie و مالکیت یک شخص مشهور به این خودرو اضافه شود قیمت آن را به نزدیک 650 هزار دلار می‌رساند. AHG یکی از نمایندگی‌های آلمانی ب‌ام‌و بود که اقدام به اصلاح چند دستگاه M1 کرد. گفته می‌شود AHG تنها حدود 10 دستگاه M1 را اصلاح کرده که پل واکر فقید یکی از آن‌ها را خریده بود. این M1 خاص از لیوری منحصربه‌فرد، بدنه الهام گرفته از M1 مسابقه‌ای Procar، رینگ‌های سه‌تکه BBS و صندلی‌های تمام چرمی بهره می‌برد و تا زمان فروش در اواخر سال گذشته تنها 6,820 کیلومتر کار کرده بود.

کپی لینک

7-ب‌ام‌و M5 30 Jahre

قیمت: 700,000 دلار

M5 30 Jahre نسخهٔ ویژه‌ای بود که تنها 300 دستگاه از آن تولید شد و از این تعداد فقط 30 دستگاه در ایالات‌متحده عرضه شد. به همین دلیل، وقتی یک نمونه از این خودرو در سال 2015 توسط برت جکسون به حراج گذاشته شد، «ریک هندریک» مالک مشهور تیم نسکار و نمایندگی فروش ب‌ام‌و حاضر شد نزدیک به سه‌چهارم میلیون دلار برای خرید آن پرداخت کند. یکی دیگر از دلایل ارزش بالای این خودرو کارکرد نزدیک به صفرکیلومتر آن بود. مثل دیگر مدل‌های M5 آن سال‌ها، 30 Jahre هم از یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربو با 600 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و قوی‌ترین محصول ب‌ام‌و M محسوب می‌شد.

کپی لینک

6-ب‌ام‌و و 320i توربو IMSA سال 1978

قیمت: 731,000 دلار

این خودرو که بر اساس 320i نسل E21 ساخته شده بود، پروژهٔ مهمی برای ب‌ام‌و محسوب می‌شد زیرا به‌طورجدی در این خودرو بررسی توربوشارژر را آغاز کرد. درواقع، 320i توربو IMSA طبق یک دستور پنهانی توسعهٔ پیشرانهٔ توربوشارژ برای استفاده در فرمول یک توسعه پیدا کرد. بدین ترتیب، ب‌ام‌و موتوراسپرت دو دستگاه از این خودرو را برای تیم IMSA شرکت تولید کرد اما پس از اینکه پورشه تا سال 1977 بر این مسابقات سلطه پیدا کرد، باواریایی‌ها فهمیدند که باید بیشتر تلاش کنند. ازاین‌رو، نمونهٔ سوم به‌عنوان نسخه‌ای سبک‌تر متولد شد و حدود 140 کیلوگرم وزن کم کرد. خودرویی که در اینجا می‌بینید، همان نمونهٔ سوم است که تنها 320i توربوی سبک‌وزن جهان محسوب می‌شود. متأسفانه هنگامی‌که ب‌ام‌و به هدفی که از توسعهٔ این پیشرانه داشت رسید، برنامهٔ 320i توربو را لغو کرد و در سال 2018 تنها نمونهٔ سبک‌وزن این پروژه با قیمت 731 هزار دلار در حراجی ساتبیز فروخته شد.

کپی لینک

5-ب‌ام‌و i8 کنکور دلگانس ادیشن

قیمت: 825,000 دلار

i8 نه محبوب‌ترین و نه قوی‌ترین محصول ب‌ام‌و محسوب می‌شد اما نسخهٔ ویژه‌ای از آن قیمت گزافی پیدا کرد. در سال 2014، ب‌ام‌و و شرکت حراجی خودروهای کلاسیک Gooding & Company، در فستیوال پبل بیچ نسخهٔ ویژه‌ای از i8 را با نام کنکور دلگانس ادیشن (Concours d'Elegance Edition) معرفی کردند. این نسخهٔ ویژه در بیرون به رنگ خاکستری متالیک منجمد با تریم‌های آبی‌رنگ بود و در داخل از چرم قهوه‌ای دالبرگیا بهره می‌برد. از این مدل فقط یک دستگاه ساخته شد اما i8 معمولی آن‌قدر تنوع رنگ بالایی داشت که ویژگی‌های منحصربه‌فرد نسخهٔ کنکور دلگانس را کمرنگ می‌کرد و به همین دلیل، قیمت 825 هزار دلاری برای این خودرو خیلی زیاد به نظر می‌رسد.

کپی لینک

4-ب‌ام‌و 328 رودستر فریزر نش سال 1939

قیمت: 846,750 دلار

در سال 2020 یک ب‌ام‌و 328 مدل 1939 در یک حراجی در لندن با قیمت 644,853 پوند فروخته شد که معادل 846,750 دلار می‌شد. طرح رنگ سفید و قرمز این خودرو یکی از ویژگی‌های جذاب آن بود که بر ارزشش می‌افزود. در مورد نام این خودرو نیز باید توضیحی بدهیم. از حدود 400 دستگاهی که ب‌ام‌و از 328 تولید کرد، 42 دستگاه توسط یک سازندهٔ محلی بنام فریزر نش به بریتانیا وارد شد که فرمان راست بودند. این مدل‌ها با نشان Frazer Nash-BMW عرضه می‌شدند. ب‌ام‌و 328 به یک پیشرانهٔ 2 لیتری شش سیلندر خطی با سه کاربراتور مجهز بود که 80 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

کپی لینک

3-ب‌ام‌و 3.0 CSL

قیمت: 850,000 دلار

این خودرو گران‌ترین محصول حال حاضر ب‌ام‌و محسوب می‌شود. 3.0 CSL مدلی ویژه و تولید محدود بر اساس M4 است که از بدنه‌ای کاملاً بازطراحی شده با الهام از CSL دهه ۷۰ بهره می‌برد. به مناسبت پنجاهمین سالگرد ب‌ام‌و M، از این خودرو فقط ۵۰ دستگاه ساخته می‌شود که بسته به بازار، هرکدام بیش از 850 هزار دلار قیمت دارند. زیر کاپوت این ماشین قوی‌ترین پیشرانهٔ شش سیلندر تاریخ ب‌ام‌و جای گرفته است. این همان موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی آشنا است که حالا ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

کپی لینک

2-ب‌ام‌و M1 پروکار سال 1980

قیمت: 913,000 دلار

دومین خودروی مسابقه‌ای این لیست M1 Procar مدل 1980 است که در سال 2020 توسط ساتبیز با قیمت 913 هزار دلار فروخته شد. از M1 پروکار 54 دستگاه ساخته شد که این شماره 36 است. این خودرو در مسابقات قهرمانی IMSA GTO سال 1981 شرکت کرد و هشت سکو به دست آورد. این M1 در سال 2009 یک بازسازی کامل سه‌ساله را تجربه کرد و در سال 2018 فیا برای آن پاسپورت فنی تاریخی صادر کرد که یعنی امکان شرکت در مسابقات خودروهای قدیمی مثل لمانز کلاسیک را خواهد داشت. در M1 پروکار، ب‌ام‌و پیشرانهٔ 3.5 لیتری شش سیلندر سوپرکار خود را ارتقاء داد و قدرت آن را از 273 اسب بخار نسخهٔ جاده‌ای به رقم چشمگیر 470 اسب بخار رساند.

کپی لینک

1-ب‌ام‌و 507 تورینگ اسپرت کار جان سورتیز سال 1957

قیمت: 5,000,000 دلار

507 یکی از زیباترین محصولات تاریخ ب‌ام‌و محسوب می‌شود. برای این خودرو سقف فلزی قابل جدا شدن هم قابل سفارش بود که نمونهٔ آن را در اینجا می‌بینید اما این یک 507 معمولی نیست. این خودرو متعلق به اسطورهٔ موتوراسپرت، «جان سورتیز» بوده است. طبق گفته‌ها، این خودرو هدیهٔ MV آگوستا به سورتیز به‌منظور قدردانی از پیروزی او در مسابقات قهرمانی جهان موتورسیکلت در سال 1956 بوده است. سورتیز تا آخرین نفس این 507 را حفظ کرد و از آن در شرایطی عالی نگهداری می‌کرد تا اینکه در جولای 2018 توسط خانوادهٔ او برای فروش گذاشته شد. این خودرو آن زمان با قیمت 3.8 میلیون پوند معادل 5 میلیون دلار فروخته و به گران‌ترین ب‌ام‌و تاریخ تبدیل شد. 507 از یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V8 با 145 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد اما خودروی سورتیز مشخصات منحصربه‌فرد داشت و از حدود 165 اسب بخار قدرت برخوردار بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.