بی ام و

507، جواهر نایابی که زمانی بی‌ام‌و را به مرز ورشکستگی رساند

۵۰۷ مطمئناً یکی از مشهورترین محصولات در تاریخ ب‌ام‌و محسوب می‌شود اما این خودرو در زمان تولید، شرکت باواریایی را تا مرز ورشکستگی پیش برد. ایدهٔ ساخت این خودرو توسط یک واردکنندهٔ خودروی بانفوذ آمریکایی بنام «مکس هافمن» مطرح شد. وی در سال ۱۹۵۴ مدیریت ب‌ام‌و را متقاعد کرد که رودستر اسپرتی بر اساس سدان‌های ۵۰۱ و ۵۰۲ بسازد تا شکاف بین مرسدس بنز ۳۰۰SL گران‌قیمت و خودروهای اسپرت ارزان‌قیمت تریومف و ام‌جی را پر کند. علاوه بر این، اصرارهای مکرر هافمن برای تولید خودروهای کوپه و اسپرت توسط ب‌ام‌و موجب شد این شرکت توسعهٔ گرند تورر لوکس ۵۰۳ را هم در کنار ۵۰۷ آغاز کند.

۵۰۷ روی شاسی کوتاه شدهٔ ۵۰۳ ساخته شده بود که فاصلهٔ محوری آن از ۲,۸۳۵ میلی‌متر به ۲,۴۸۰ میلی‌متر کاهش یافته بود. بدنهٔ خودرو نیز تقریباً به‌طور کامل با دست از آلومینیوم ساخته می‌شد و هیچ دو دستگاهی کاملاً باهم یکسان نبودند. زیر کاپوت ۵۰۷ یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V8 با سوپاپ پوشراد یا OHV قرار گرفته بود. این موتور که به دو کاربراتور دو دهنه مجهز بود، ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و به یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی با ضرایب نزدیک متصل شده بود. در آزمایش‌های جاده‌ای، شتاب صفرتاصد این ماشین ۱۱.۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شد.

۵۰۷ برای اولین بار در تابستان سال ۱۹۵۵ در نیویورک رونمایی و تولید آن در نوامبر سال ۱۹۵۶ آغاز شد. هافمن قصد داشت ۵۰۷ را با قیمتی در حدود ۵ هزار دلار در آمریکا به فروش برساند و پیش‌بینی فروش ۵ هزار دستگاه در سال را می‌کرد اما هزینه‌های بالای تولید، قیمت این خودرو را به حدود سه برابر رقم مذکور افزایش دادند. به همین دلیل، این خودرو هرگز در بازار موفق عمل نکرد و هرچند در بین خریداران آن افراد مشهوری مثل «الویس پریسلی» حضور داشتند اما میزان فروش آن حتی به ۱۰ درصد فروش مرسدس ۳۰۰SL هم نرسید.

ب‌ام‌و قصد داشت با ۵۰۷ وجههٔ اسپرتی خود را احیا کند اما هزینه‌های تولید بالای این خودرو، شرکت را تا مرز ورشکستگی کشاند. ب‌ام‌و روی هر دستگاه از ۵۰۷ ضرر می‌کرد و در سال ۱۹۵۹ زیان سنگین ۱۵ میلیون مارکی روی دست شرکت گذاشت. به همین دلیل، تولید این رودستر ناکام پس از ساخت تنها ۲۵۲ دستگاه به‌علاوهٔ دو پروتوتایپ، در سال ۱۹۵۹ خاتمه یافت. سپس عرضهٔ مدل‌های جدید ۷۰۰ و سری ۱۵۰۰ وضعیت مالی ب‌ام‌و را بهبود و شرکت را از ورشکستگی نجات داد. بااین‌حال، ۵۰۷ به نقطهٔ عطفی در تاریخ ب‌ام‌و تبدیل شد و سال‌ها بعد روی مدل‌های Z3 و Z4 تأثیر گذاشت. این شرکت حتی در سال ۲۰۰۰ مدل Z8 را به‌منظور ادای احترام به ۵۰۷ معرفی کرد.

این روزها نیز ۵۰۷ به خودرویی بسیار ارزشمند و کمیاب تبدیل شده است. از کل تعدادی که از این خودرو ساخته شد، هم‌اکنون تنها ۲۰۲ دستگاه باقیمانده‌اند که به‌تازگی یکی از آن‌ها برای فروش گذاشته است. این ۵۰۷ نقره‌ای‌رنگ در ۱۴ ژانویهٔ سال ۱۹۵۸ به‌عنوان صد و دهمین دستگاه ۵۰۷ از خط تولید خارج شده است. ویژگی مهم این خودرو رنگ نقره‌ای متالیک آن است که زیرا تنها ۲۱ دستگاه ۵۰۷ با این رنگ تولید شد.

این ۵۰۷ در ابتدا به یک تاجر آلمانی که نمایندهٔ رسمی مرسدس بنز در ونزوئلا بود تحویل داده شده و سپس در حدود سال ۱۹۶۰ به آلمان بازگشته و پنج دههٔ بعدی عمر خود را در این کشور گذرانده است. در سال ۲۰۰۷ این ۵۰۷ توسط متخصصان بخش ب‌ام‌و کلاسیک موردبازسازی کامل قرار گرفت و سپس در سال ۲۰۱۴ دوباره برای بازرسی به ب‌ام‌و بازگردانده شد تا سلامت و اصالت قطعات آن تضمین شود. این خودرو که نزدیک ۸۵ هزار کیلومتر کار کرده است، هم‌اکنون با قیمت ۲.۴۵ میلیون دلار برای فروش گذاشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. new reventon

    ۲۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (384 ديدگاه)

    وووااااای چیه این لامصبببب
    مخصوصا رنگ مشکیش از پشت
    حال میده باهاش بری لاوگاس دور دور و فسق و فجور کنی :)

    موافقم 33
    مخالفم 7
  2. Philipp

    ۲۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    زمانی که ب ام و شروع کرد به زیبا شدن

    موافقم 37
    مخالفم 3
  3. Sina10

    ۲۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    ماشینی فوق العاده که در طی تاریخ بهش کمتر اشاره شده
    قیافش معرکه است و همچنین کابینش
    طراحای ب‌ام‌و باید خجالت بکشن که وضع رو از چنین ماشین ارزشمندی به کانسپت XM و سری۷ و سری ۴ جدید رسوندن
    درباره عدم رسیدن به موفقیت 300SL برای 507
    فکر میکنم مشکل در روند پروژه بوده که قیمتشو ایتجوری کرده بود وگرنه خودشون میدونستن قرار نیست با 300SL رقابت کنه
    بهرحال این ماشین افسانه ای تونست بعدا روی Z3 و Z4 تاثیرشو بزاره و الانم بدلیل تعداد کمش خیلی ارزشمنده
    شاید نسخه ای قوی تر و سریعتر از سری Z های ب‌ام‌و ساخته میشد بازم بهتر بود ، چون در ایتصورت توانایی رقابت با SL رو هم پیدا میکرد و ماموریت شکست خورده قبلی رو تکمیل میکرد ، هرچند هنوز سری ۸ موجوده و نسخه های M هم از Z4 و Z3 ساخته شده ولی این دو تا کجا و SL AMG کجا
    M8 هم بیشتر به یه چیزی بین بنتلی کانتیننتال و 911 میخوره تا یه رودستر مثل مخصوص رقابت با SL
    یه محصول کوچیکتر اگه وجود داشت با توانایی مشابه شاید میتونست پاسخ خوبی به SL باشه

    موافقم 23
    مخالفم 6
    1. Philipp

      ۲۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1110 ديدگاه)

      مرسدس سه کلاس داره که بعد چندین دهه هنوز کسی نتونسته بهشون نزدیک بشه و جایی کم داشته
      G-class
      که توی آفرود رانگلر و دیفندر جلوشن ولی توی لاکچری بودن بهش نمیرسن
      ازون طرف بنتلی بنتایگا خود GLS بنز و استون DBX هستن که توی آفرود بهش نمیرسن
      بعدی S-class
      که توی تکنولوژی هیچکسی به پاش نرسید همیشه چند سال از بقیه جلوتر بود و هست هنوز
      آخریم SL
      که به نظر من بیشترین تاثیر رو توی خودروسازی داشته
      ولی اوضاعش بشدت وخیمه سایه ای از ده سال پیش خودشم نیست و اینه که بده
      دلیل و منطقم زیاد دارم اگه طرفدارهای متعصب بخوان میگم

      موافقم 24
      مخالفم 3
      1. seyedjavadrouhani-mercedesbenz

        ۲۷ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (527 ديدگاه)

        آدم سوپر اسپورتا و لوکسای کوپه و کانورتبیل بنز رو میبینه جیگرش حال میاد slr و sls و gt و sl300 و s coupe و …. همشون زیباترین خودروی کلاس خودشون بودن و هستن

        موافقم 13
        مخالفم 1
      2. پارسا+لطیفی

        ۲۷ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (16 ديدگاه)

        اوضاع sl به شدت وخیمه؟؟
        یعنی چی، منظورت رو نمی فهمم
        نسل جدی که ترکونده
        میشه منظورت رو بگی

        موافقم 5
        مخالفم 0
      3. کیانوش

        ۲۷ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (788 ديدگاه)

        رانگلر و دیفندر هم تو افرود حریف جی کلاس نمیشن کدومشون سه تا دیفرانسیل قفل شونده داره بعضی از جی کلاس ها فابریک محور پرتابل دارن بعد از یونیماگ جی کلاس قوی تری افرودریه که به صورت انبوه تولید و فروخته میشه

        موافقم 3
        مخالفم 6
    2. Philipp

      ۲۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1110 ديدگاه)

      در مورد 300SL هم ب ام و باید بره فقط خجالت بکشه که چجوری جرعت کرد به فکر تولید رقیب برای این ماشین بیوفته
      اون ماشین از هر لیتری 75 اسب میگرفت 70 سال پیش!
      ده سالم قوی ترین ماشین بود تا به یه دوازده سیلندر باخت (خودش 6 سیلندره)
      طراحیشم به قدری جذاب و گیرا بود که طراحای بعدی بنز پل براک و برونو ساکو مدام ازش ایده میگرفتن و حتی برونو ساکو زبان طراحی رو به واسطه این عوض کرد
      اون ماشین بقدری قدرتمند و محشر بود که نسخه جاده ایش توی مسابقات شرکت داده میشد و اولم هم میشد گاهی اوقات!

      اونوقت رقیب برای این؟

      موافقم 10
      مخالفم 17
      1. OMID

        ۲۷ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        خجالت چرا
        تلاششون واقعا تحسین برانگیزه
        همین چیزا دنیارو رو به جلو می‌بره
        به نظرم منم SL300 ماشین فوق‌العاده ای هست ولی دیگه از فضا که نیومده خودشم توسط همین آدما ساخته شده
        حتی هنگام طراحی اومدن از طراحی گل خونه ای پورشه ۳۵۶ و ۹۰۱ الهام گرفتن ( از نمای بقل به کابین نگاه کنید مشخصه ) و قطعات تعلیق و موتور هم مستقیما از s class اومدن چون مرسدس اون قدرا پول نداشت که واسش موتور و تعلیق اختصاصی بسازه
        ترمز رو هم از نوع کاسه ای گذاشتن واسه هر چرخ ( همون دوران هم ترمز های دیسکی کم کم توی ماشین های سطح بالا رواج پیدا کرده بودن )
        در عوض شاسی لوله ای فوق سبک براش ساختن
        ترکیب همین قطعات غیر اختصاصی و نه چندان مناسب برای ماشین مسابقه منجر به ساخت ماشینی شد که مدت های طولانی قهرمان مسابقات بود و افسانه ای شد
        واسه همین میگم تلاش کردنشون قابل تحسینه هر چند خود ماشین یا قطعاتش کمتر از ایده آل باشن

        موافقم 11
        مخالفم 1
        1. Philipp

          ۲۷ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1110 ديدگاه)

          اون زمان فقط یک ماشین بود که ترمز دیسکی داشت اونم یکی از ماشین های مسابقه ای لمانز جگوار بود که اتفاقا باعث همون تصادف مشهور ۱۹۵۳ شد
          برداشتن موتور S-class و تبدیلش به ابر موتور هم که کار همیشگی بنزه موتور پاگانی زوندا و هوایرا هم همینجوریه

          موافقم 4
          مخالفم 2
        2. OMID

          ۲۷ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (2172 ديدگاه)

          نه این طور نیست
          ترمز های دیسکی از ۱۸۹۰ در حال توسعه بودن و توی موتور سیکلت ها از ۱۹۲۱ استفاده شدن ( با کسب پیروزی مسابقات سینیوره تی تی ) و توی خودرو هم از ۱۹۰۲ استفاده شدن
          آمریکایی ها هم از ۱۹۴۹ از این سیستم استفاده کردن ( کرایسلر ) هر چند به صورت آپشن و متفاوت با حالت کنونی
          از ۱۹۵۳ هم آستین هیلی 100s مسابقه ای هم ترمز دیسکی داشت و به مردم فروخته میشد
          همون جگوار سی تایپ هم که میگید سیستم ترمزش باعث حادثه نبود و اتفاقا برنده لمانز۱۹۵۳ شد و اولین ماشینی بود که متوسط سرعتش طی مسابقه بیش از صد مایل بر ساعت بود
          سیتروئن DS هم از۱۹۵۵ ترمز دیسکی داشت

          موافقم 6
          مخالفم 0
      2. کیانوش

        ۲۷ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (788 ديدگاه)

        نمیخواستن رقیب تولید کنن میخواست شکافت قیمتی بین sl گرون و رودستر های ارزون قیمت رو پر کنن ولی نتونستن و بعد چند سال چون تولیدش به صرفه نبود جمعش کردن ولی اتفاقا خیلی خودروی زیبایی هم هست
        خصوصا واسه بی ام و چون چند دهه اول اصلا خودروساز نبود موتو سیکلت و پیشرانه هواپیما تولید میکرد بنز حداقل پنج دهه تجربه بیشتری نسبت به بی ام و داره تو خودروسازی با این حال بی ام و خیلی عالی خودش رو نزدیک کرد به بنز الان جدی ترین رقیب هم هستن

        موافقم 6
        مخالفم 0
      3. MohammadE9

        ۲۸ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (42 ديدگاه)

        ۵۰۷ برای رقابت با ۳۰۰ اس ال ساخته نشده دوست من
        یک کلاس پایین تره

        موافقم 6
        مخالفم 0
    3. علی

      ۲۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (969 ديدگاه)

      موافقم باهات بی ام و یعنی این، همسو شدن با سوناتا و آزرا و… در شان بی ام و نیست

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. من⁦^_^⁩

        ۲۸ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (200 ديدگاه)

        با تمام احساس بدی که نسبت به بی ام و دارم ولی حق²³⁴¹⁸⁵⁶⁹⁷⁰
        اگه تو ایران نماد تازه به دوران رسیده ها نبود هم با خود بی ام و مشکل ندارم

        موافقم 1
        مخالفم 0
  4. مهدی موتور

    ۲۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1194 ديدگاه)

    جالبه ! نمای جلوش نامتقارنه

    موافقم 1
    مخالفم 10
  5. امین

    ۲۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (491 ديدگاه)

    ۱۵۰ اسب شتاب ۱۱.۵ دقیقا شتاب و قدرت دنا توربو پلاس بهترین خودروی ملی ۱۴۰۰ ایران مشخصات بی ام و بعد ۷۰ سال ۷۰ سااااااااااال ۷۰ سالللللللللل پدر بزرگم ۶۵ سالشه

    موافقم 10
    مخالفم 6
  6. Lamborghini

    ۲۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (164 ديدگاه)

    خیلی خوب بود این ماشین الان هم کلکسیونی شده ارزشش زیاد شده
    در مورد بنز گالوینگ هم اینکه حتی جانشین هاش هم نتونستن به جایگاه نسل اول برسن سریعترین ماشین زمان خودش بود و یه سری از کارشناسان بهش لقب اولین ابر خودرو رو دادن

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. Philipp

      ۲۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1110 ديدگاه)

      اولین سوپرکاره
      اولین ابرخودرو هم مکلارن اف وانه

      موافقم 0
      مخالفم 6
      1. A ... She just reminds Me of love ... A

        ۲۷ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (276 ديدگاه)

        عزیز اولین سوپر کار لامبورگینی میورا هست

        موافقم 2
        مخالفم 3
        1. کیانوش

          ۲۷ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (788 ديدگاه)

          هیچ مرزی دقیقی اون زمان وجود نداشته واسه سوپر اسپورت و اسپورت
          سوپر کار درست نیست سوپر اسپورت درسته فکر کنم
          و اس ال اولین سوپر اسپورت بود حداقل یک دهه جلو تر از زمان خودش بود از نظز هندلینگ و شتاب و سرعت

          موافقم 3
          مخالفم 0
        2. Philipp

          ۲۸ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1110 ديدگاه)

          میورا ده سال بعد از 300SL اومده

          موافقم 1
          مخالفم 0
  7. امیرحسین کرمپور

    ۲۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (61 ديدگاه)

    بنظر شما میشه جلوی پیشرفت رو گرفت نمیشه ..
    معرکه در زمان خودش بود نه الان

    موافقم 0
    مخالفم 7
  8. Ali_x76

    ۲۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    خیلی زیباست
    خطوط و حجم های بدنه منو یاد کوروت C2 و جگوار E TYPE میندازه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  9. دوچرخه سوار

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (182 ديدگاه)

    معرکه است
    بی نظیر در تاریخ خودرو سازی BMW
    یاد مدلهای افسانه ای فراری می افتم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. Porsche 911

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    دوستان این ماشین برای رقابت نیومد و اومد خلا بین sl300 و بقیه خودرو هارو مر کنه هی نگین به پای sl نمیرسه
    اما یکی از جذب ترین ب ام هاست با اون موتور عالی و بی نظیر یه کلاسیک سریع و جذاب و قدرتمند اونم از نوع ب ام و معرکس!

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا