چرا بوگاتی و هنسی هردو مدعی داشتن رکورد سریعترین خودروی روباز جهان هستند؟
چند روز پیش از معرفی بوگاتی میسترال در هفتهٔ اتومبیل مونتری، مردان مولشایم دهمین سالگرد تولد ویرون گرند اسپرت ویتس که در سال 2013 در پیست آزمایشی فولکسواگن به رکورد سرعت 408 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد را جشن گرفتند. این سرعت، ویرون گرند اسپرت را به سریعترین خودروی روباز جهان تبدیل کرد و به اعتقاد بوگاتی، این رکورد همچنان پابرجا است؛ اما پس از این ادعای بوگاتی، «مایک هارلی» معاون بازاریابی و ارتباطات هنسی با ارسال ایمیلی به وبسایت کاراسکوپ یادآوری کرده است که ونوم GT اسپایدر در مارس 2016 با دستیابی به سرعت 427 کیلومتر بر ساعت در پایگاه نیروی هوایی در کالیفرنیا، رکورد ویرون را شکسته است.
بوگاتی همچنین در زمان رونمایی از میسترال نیز صراحتاً اعلام کرد یکی از اهداف کلیدی این پروژه ثبت رکورد جدیدی برای سریعترین خودروی روباز جهان است. این شرکت اما معتقد است که برای ثبت این رکورد جدید فقط باید از سرعت ویرون گرند اسپرت ویتس فراتر برود و هیچ اشارهای به ونوم GT نکرده است؛ بنابراین، آیا بوگاتی رکورد هنسی را فراموش کرده یا بنا به دلایلی آن را نادیده گرفته است؟ در این رابطه از بوگاتی سؤال شده است که چرا با وجودی که هنسی مدارک ویدئویی و اطلاعاتی دارد که نشان میدهد رکورد ویرون را شکسته است، این شرکت هنوز هم خود را رکورددار میداند؟ سخنگوی بوگاتی در پاسخ به این سؤال گفته است:
بوگاتی 150 دستگاه از ویرون گرند اسپرت و گرند اسپرت ویتس تولید کرد و بنابراین این بهعنوان یک خودروی تولیدی در نظر گرفته میشود. هنسی تعداد کمتری تولید کرد و بنابراین واقعاً یک خودروی تولید سری محسوب نمیشود. علاوه بر این، حداکثر سرعت بوگاتی توسط شرکت آلمانی مستقل TÜV Saar ثبت و تأیید شد.
بیایید ابتدا از زاویهٔ تولیدی بودن به این موضوع نگاه کنیم. بوگاتی مجموعاً 450 دستگاه ویرون تولید کرد که 92 نمونهٔ آنها از نوع گرند اسپرت ویتس بودند. از سوی دیگر، هنسی تنها شش دستگاه ونوم اسپایدر بهعلاوهٔ هفت دستگاه نسخهٔ کوپه تولید کرد. هیچ تعریف رسمی وجود ندارد که نشان دهد از یک خودرو چه تعدادی باید ساخته شود تا تولیدی بهحساب آید اما در موضوع بحث ما، بوگاتی قطعاً دست بالاتر را دارد. علاوه بر این، ویرون خودروی کاملاً منحصربهفردی بود درحالیکه ونوم GT بر اساس یک خودروی دیگر (لوتوس اگزیج) ساخته شده بود. بااینحال، ازآنجاییکه هنسی چند دستگاه از ونوم GT تولید کرد که هرکدام شماره VIN اختصاصی خود را دارند، حق دارد که آن را یک خودروی تولیدی بداند.
موضوع بعدی اینکه رکوردهای سرعت چگونه تأیید میشوند. در سراسر جهان هیچ سازمانی مسئول تأیید این نوع رکوردهای سرعت نیست و اساساً هرکسی که دستگاه ثبتکنندهٔ داده (دیتا لاگر) و چند دوربین گوپرو داشته باشد میتواند ادعا کند که رکورد سرعت را ثبت کرده است. بااینحال، رکورد بوگاتی توسط توف (TÜV) تأیید شد یعنی مجموعهای از سازمانها در آلمان که حدود 160 سال است در زمینهٔ آزمایش و صدور گواهی سلامت برای کالاهای صنعتی فعالیت دارند؛ بنابراین، وقتی توف سرعت 408 کیلومتر بر ساعت ویرون را تأیید کرده است، جای هیچ شکی باقی نیست و میتوان مطمئن بود که بعداً مثل رکورد SSC چند یوتیوبر متوجه دروغین بودن آن نخواهند شد.
هنسی در سال 2016 هنگام ثبت رکورد خود توف را در کالیفرنیا نداشت اما این شرکت هم ادعا میکند که سرعت ونوم GT توسط شرکت معتبر Racelogic تأیید شده است. دلیل مهمتر اینکه هنگام رکورد زنی، مدیر فنی Racelogic شخصاً آنجا حضور داشته است؛ اما چرا برای اینکه جای هیچ حرفوحدیثی نباشد، تأیید رکوردهای سرعت به گینس سپرده نمیشود؟ خب این کار در برخی موارد انجام میشود اما دو خودروی روباز بحث ما هیچکدام تأیید گینس را ندارند. دلیل این است که برای ثبت یک رکورد در گینس باید شرایط خاصی رعایت شود. بهعنوانمثال، یکی از مهمترین این شرایط این است که خودرو باید در عرض 60 دقیقه در دو جهت مخالف یک مسیر اقدام به ثبت رکورد کند تا میانگین آن ثبت گردد.
این در حالی است که هم ونوم GT و هم ویرون گرند اسپرت ویتس رکورد خود را فقط در یک جهت ثبت کردند همانطور که رکورد سرعت 490 کیلومتر بر ساعت شیرون سوپراسپرت 300 نیز در سال 2019 فقط در یک جهت ثبت شد. به همین دلیل، گینس هیچکدام از این رکوردها را به رسمیت نمیشناسد. علاوه بر این، برای ثبت رکورد در گینس، خودروی رکوردشکن باید کاملاً با نمونهای که در نمایندگیها برای فروش ارائه میشود یکسان باشد. به همین دلیل، در سال 2013 وقتی گینس فهمید حداکثر سرعت ویرون سوپراسپرت تولیدی روی 415 کیلومتر بر ساعت محدود شده است، رکورد سرعت 431 کیلومتر بر ساعت آن که در سال 2010 ثبت شده بود را نامعتبر اعلام کرد.
گینس همچنین از لحاظ تعداد ساخت هم برای خودروی تولیدی تعریف خود را دارد. به اعتقاد گینس، خودرویی تولیدی بهحساب میآید که حداقل 30 دستگاه از آن ساخته شود. ما هنوز نمیدانیم که آیا بوگاتی و هنسی برای ثبت رکورد آیندهٔ خودروهای روباز جدید خود سراغ گینس خواهند رفت یا نه ولی با توجه به اینکه از میسترال 99 دستگاه و از ونوم F5 رودستر 30 دستگاه ساخته خواهد شد، هردوی آنها شرایط ثبت رکورد در گینس را خواهند داشت. البته هنوز هیچکدام از این شرکتها ادعای دقیقی در مورد حداکثر سرعت خودروهای روباز جدید خود نداشتهاند.
در این رابطه، بوگاتی در هنگام معرفی میسترال صرفاً گفته است آمپرها و نشاندهندههای داخلی میسترال بهگونهای طراحی شدهاند که در سرعت 420 کیلومتر بر ساعت بهراحتی قابلمشاهده باشند. این یعنی شاید رودستر جدید بوگاتی فقط کمی از ویرون گرند اسپرت ویتس با رکورد 408 کیلومتر بر ساعت سریعتر باشد و شاید حتی به رکورد 427 کیلومتر بر ساعت ونوم GT اسپایدر هم نرسد. در همین حال، هنسی هم اعلام کرده است که ونوم F5 رودستر برای سرعتی بیش از 480 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است هرچند که برای رسیدن به این سرعت پانل سقف باید در جای خود قرار داشته باشد.
خب با توجه به تمام مواردی که در بالا مطرح کردیم، به نظر شما قانوناً بوگاتی ویرون گرند اسپرت ویتس سریعترین خودروی روباز جهان محسوب میشود یا هنسی ونوم GT اسپایدر؟ به اعتقاد شما، از یک خودرو باید چند دستگاه ساخته شود تا بتوان آن را تولیدی دانست؟