اکستریم RX مشخصات و قیمت شاسی بلند هیبرید مدیران خودرو

چهارشنبه 22 اسفند 1403 - 15:36
مطالعه 15 دقیقه
xtreem RX iran (20)
چهارمین محصول از سری اکستریم با کد RX در ایران عرضه می‌شود. این مدل در زمان 5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت 6 لیتر در...
تبلیغات

چهارمین محصول از سری اکستریم با کد RX در ایران عرضه می‌شود. این مدل در زمان 5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت 6 لیتر در صد کیلومتر دارد.

سال ۲۰۱۷ برند اکسید  (Exeed) توسط چری تاسیس شد تا مدل‌های لوکس این شرکت را جدا از دیگر محصولات نشان دهد. دیگر زیرمجموعه‌های چری، مثل اومودا، جیکو و جتور (فیدلیتی) هم وجود دارند. چری یکی از قدیمی‌ترین صادرکنندگان خودروهای چینی محسوب می‌شود که موفق به فروش در بازار جهانی شد. هرچند که محصولات اولیه، طراحی ناخوشایند و کیفیت فنی بسیار پایین داشتند؛ اما به مرور زمان، خودروهای چری سهم بیشتری از بازار کشورهای شرق آسیا و امریکای جنوبی گرفتند. تاریخ تاسیس چری به سال ۱۹۹۷ می‌رسد و حالا در کنار جیلی و بی‌وای‌دی و هاوال و چانگان، در گروه خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است.

بیشتر بخوانید:

اکسید (اکستریم) TXL / TX اولین محصول چری با برند اکسید محسوب می‌شود. این مدل، سال ۲۰۱۹ با دو مدل TXL و TX معرفی شد که طبیعتا طول بدنه‌های متفاوت ارایه می‌کرد. در ابتدا هدف از تولید اکسید، ورود به بازار اروپا و امریکا عنوان شد اما این آرزو هرگز برای چری به ثمر نرسید. در عوض، بازار روسیه، خاورمیانه و کشورهای امریکای جنوبی، خریدار خودروهای اکسید شدند. امروزه ۷  محصول شامل سدان و شاسی بلند و چند مدل برقی با برند اکسید تولید می‌شوند.

اکسید (اکستریم) RX نسخه‌ی پیشرفته‌تر و گران‌تر براساس TXL است که هم‌اکنون در بازار ایران به قیمت 3/2 میلیارد تومان وجود دارد. در چین به جای RX از نام Yaoguang استفاده می‌‌شود که عملا برای خارجی‌ها غیرقابل تلفظ است. سال 2024 تعداد 44 هزار دستگاه از این کراس‌اور داخل چین فروخته شده و به عنوان یک خودروی نه‌چندان ارزان‌قیمت، نسبتا موفق بوده است. اکسید (اکستریم) RX در افریقای جنوبی و مالزی با نام اومودا C9 عرضه می‌شود و دو مدل تمام برقی یا پلاگین هیبرید دارد.

کپی لینک

طراحی بیرونی و نمای بدنه‌ی اکستریم RX هیبرید

جلوپنجره ترکیب شده با چراغ، مهم‌ترین المان در طراحی اکستریم RX است. بین چراغ‌ها، مجرای ورودی هوا بسته شده و صرفا نام برند سازنده (EXEED) دیده می‌شود که احتمالا برای نسخه مونتاژ ایران،  XTRIMنوشته خواهد شد.

نمای روبرو با چراغ‌های باریک و کشیده، حس اسپرت بسیار خوبی دارد. نوار LED برای روشنایی روز از خط عمودی زیر روشنایی اصلی تا رشته‌ی افقی سراسر لبه‌ی کاپوت را شامل می‌شود. حالت مشبک و سه‌بعدی در خطوط سپر هم سبک طراحی مدرن را تقویت می‌کنند. اکستریم  RX به عنوان یک خودروی لوکس چینی، چندان وابسته به ادوات پلاستیکی نیست اما زیر سپرجلو تا قاب گلیرها و رکاب و سپر عقب، مواد سیاه رنگ دارد.

در نمای جانبی اکستریم RX متفاوت از  تیگو ۷ جدید و تیگو ۸ پرو  دیده می‌شود. این محصول، فرم بدنه‌ی الهام گرفته از لکسوس RX را تداعی می‌کند. حجم دهی بدنه برای این بخش از خودرو، چشم‌نواز و راضی کننده است. خطوط ادامه دهنده از چراغ‌های جلو و عقب، به خوبی سراسر بدنه را پوشش می‌دهند. دستگیره‌های مخفی‌شونده،  رینگ‌های 19 یا 20 اینچ،  اکستریم RX را جذاب‌تر از خودروهای ارزان قیمت چینی نشان می‌دهند.

در نمای پشت، چراغ‌های پیوسته با برآمدگی انتهای سقف به شکل اسپویلر وجود دارد. حجم‌دهی درپوش صندوق و جایگاه مخصوص اگزوزها، جالب توجه است و حالتی شبیه شاسی‌بلندهای کوپه تداعی می‌کند. حفره‌های بزرگ طرفین بدنه، جالب هستند اما مواد پلاستیکی زیر سپر عقب باوجود اگزوزهای دوقلو، جذابیت ظاهری اکستریم RX را کم می‌کند.

در مجموع، می‌توان طراحی اکستریم RX را بسیار خوب و راضی کننده توصیف کرد. این محصول، بدون شک می‌تواند در کلاس خودروهای چینی، عامه مردم ایران را جذب خود می‌کند.  طول 4781  عرض 1920 و ارتفاع سقف 1671 میلی‌متر با فاصله محوری 2815 میلی‌متر، به خوبی نشان از ابعاد بزرگ‌ اکستریم RX نسبت به اکستریم TXL دارد.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین اکستریم RX هیبرید

به جرات می‌توان طراحی داشبورد و حس داخل اتاق اکستریم RX را یکی از بهترین نمونه‌های ساخته شده در تاریخ خودروسازی چری دانست. هرچند که فرم کلی در نمایشگرهای پیوسته و بخش بالای داشبورد، الهام گرفته از محصولات کادیلاک خصوصا اسکالید است؛ به خوبی اجرا شده و خریدار را جذب می‌کند.

دیگر موضوع جالب، کنسول دو طبقه با ستون‌های مورب در طرفین است که همراه سه کلیدگردان کوچک و شارژر وایرلس 50 وات، ترکیبی زیبا و کاربردی دارد. روی داشبورد، مجموعا 24/6 اینچ مانیتور نصب شده که تنها 15میلی‌متر قطر دارند. فرمان D شکل است و دو نوع چرم بیرونی و داخلی ارایه می‌کند که در مدل‌های ویژه، با رنگ متفاوت ارایه می‌شوند. خریدار می‌تواند علاوه‌بر خاکستری تیره، تریم داخل سفید و قرمز هم برای اکستریم RX هیبرید سفارش دهد.

طراحی صندلی‌ها، پوشش چرم و خطوط دوخت برای محصول جدید چری، بسیار خوب هستند. اکستریم RX هیبرید با فاصله محوری 2815 میلی‌متر، راحتی مورد نیاز 4 سرنشین بلد قد را فراهم می‌کند. داخل صندوق عقب، 660 لیتر فضای حمل بار وجود دارد که برای سفرهای بین شهری، راضی کننده است. در حالت دو نفره با جمع‌شدن پشتی صندلی‌های ردیف دوم، 1783 لیتر فضای قابل استفاده وجود خواهد داشت.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی اکستریم RX

دو مدل با پیشرانه‌ی تمام بنزینی و پلاگین هیبرید برای اکسید RX وجود دارد. ظاهرا نسخه‌ی قوی‌تر با محرک برق و بنزین وارد ایران خواهد شد؛ اما عرضه‌ی مدل اصلی نیز بسیار محتمل است.

نسخه‌ی پایه اکستریم RX از موتور 2 لیتر توربو، 257 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. این مدل با گپربکس 7 سرعته دبل کلاچ، سیستم محرک یا دو دیفرانسیل ارایه می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 10 ثانیه و میانگین مصرف سوخت 10 لیتر در صد کیلومتر برای اکستریم RX تمام بنزینی وجود دارد. نهایت سرعت 180 کیلومتر برساعت است.

مدل هیبرید از ترکیب 2 موتور برقی با پیشرانه‌ی 1/5 لیتر توربو، 600 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. این مدل همراه گیربکس 3 سرعته، در زمان 5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و کمتر از 6 لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند. شرکت چری ادعا می‌کند با یک سوخت‌گیری و شارژ باتری 1300 تا 1500 کیلومتر، توان پیمایش فرای اکستریم RX وجود دارد. این خودرو با دو نوع باتری 19/43 و 34/46 کیلووات ساعت ساخت CATL در چین تولید شده که امکان رانندگی تمام برقی 100 یا 180 کیلومتر فراهم می‌کنند.

طبیعتا اکستریم RX به عنوان یک خودروی سطح بالا در سبد محصولات چری، مجموعه‌ای کامل از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی دارد که مهم‌ترین آن‌ها فناوری خودران Level 2 است. خریدار اکستریم RX می‌تواند علاوه‌بر کروز کنترل هوشمند با کاهش و افزایش سرعت بدون دخالت راننده در ترافیک، هدایت خودرو بین خطوط را به هوش مصنوعی واگذار کند. دید 360 درجه، دوربین جلو و عقب، سیستم صوتی 14 بلندگو از برند سونی همراه اسپیکر داخل استراحتگاه پشت سری صندلی، گیرنده‌ی فرمان صوتی و فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه‌ی جلو (HUD)، امکان تغییر زاویه‌ی صندلی‌های عقب به صورت تمام برقی، همراه گرم‌کن و سردکن برای تمام سرنشینان، دیگر امکانات اکستریم RX هستند.

کپی لینک

قیمت چری اکسید RX در چین و پیش‌بینی برای اکستریم RX

مدل پلاگین هیبرید با امکانات پایه و سیستم محرک جلو، در چین به قیمت 22 هزار دلار فروخته می‌شود. نسخه‌ی دو دیفرانسیل با تجهیزات کامل، 30 تا 32 هزار دلار هزینه خرید دارد. اگر فرض کنیم اکستریم RX از تحفیف‌های گمرکی مخصوص خودروهای خودروهای پلاگین هیبرید استفاده کند و نرخ دلار حدود 90 هزار تومان باقی بماند، قیمت نسخه‌ی وارداتی 3/5 تا 4 میلیارد تومان خواهد بود که طبیعتا گران‌تر از اکستریم TXL و ارزان‌ترین اکستریم VX است.

در بازار ایران، کیا اسپورتیج جدید و میتسوبیشی اوتلند با حدود قیمت 4 تا 4/5 میلیارد تومان، محبوبیت زیادی دارند. آنچه باعث می‌شود اکستریم RX نیز برای مشتری ایرانی جذاب جلوه کند؛ کیفیت بسیار خوب و لوکس داخل کابین، همراه تجهیزات بیشتر نسبت به دیگر خودروهای وارداتی هم‌قیمت است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.