اکستریم TXL؛ بررسی مشخصات چری اکسید شاسی بلند
محصولات برند اکسید زیرمجموعه چری، توسط مدیران خودرو با نام اکستریم در ایران عرضه میشود. ظاهرا شاسی بلند اکستریم TXL نخستین مدل از این سری خواهد بود.در این صفحه با بررسی جامع مشخصات این خودرو همراه ما باشید.
سال 2017 برند اکسید (Exeed) توسط چری تاسیس شد تا مدلهای لوکس این شرکت را جدا از دیگر محصولات نشان دهد. البته دیگر زیرمجموعههای چری، مثل اومودا، جیکو و جتور (فیدلیتی) هم وجود دارند.
بیشتر بخوانید:
برند پریمیوم مدیران خودرو با نام اکستریم آغاز به کار کرد
چری جیکو در ایران؛ خودروهای وارداتی از برند لوکس چینی
فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس؛ مشخصات اولین پلاگین هیبرید ایران
شاسی بلند اکستریم TXL / TX اولین محصول چری با برند اکسید محسوب میشود. این مدل، سال 2019 با دو مدل TXL و TX معرفی شد که طبیعتا طول بدنههای متفاوت ارایه میکرد. در ابتدا هدف از تولید اکسید، ورود به بازار اروپا و امریکا عنوان شد اما این آرزو هرگز برای چری به ثمر نرسید. در عوض، بازار روسیه، خاورمیانه و کشورهای امریکای جنوبی، خریدار خودروهای اکسید شدند. امروزه 7 محصول شامل سدان و شاسی بلند و چند مدل برقی با برند اکسید تولید میشوند.
چری در کنار جیلی و بیوایدی و هاوال، یکی از خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوهبر امکانات رفاهی متنوع و نزدیک به استاندارد جهانی، ظاهر جذاب و عامهپسند دارند که فراتر از انتظار عامهی مردم است. بازار ایران در سالهای گذشته، میزبان انواع محصولات چری شامل کراساورهای X22 X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود. با این اوصاف، میتوان چری را مهمترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.
جدول مشخصات خودرو "چری اکستریم TXL"
مشخصه | جزئیات |
---|---|
برند | اکسید (Exeed) |
مدل | TXL |
سال تاسیس | 2017 |
موتور | 1.6 لیتر توربوشارژ یا 2 لیتر توربو |
قدرت موتور | 197 اسب بخار (1.6L) / 257 اسب بخار (2.0L) |
گشتاور | 290 نیوتنمتر (1.6L) / 400 نیوتنمتر (2.0L) |
گیربکس | اتوماتیک 7 سرعته دبل کلاچ |
سیستم محرک | دو دیفرانسیل یا محرک جلو |
ابعاد | طول: 4665 میلیمتر (TX) / 4775 میلیمتر (TXL)فاصله محوری: 2697 میلیمتر (TX) / 2800 میلیمتر (TXL) |
عرض | 1872 میلیمتر |
ارتفاع | 1685 میلیمتر |
زمان صفر تا صد | 10 تا 11 ثانیه (1.6L)7 تا 8 ثانیه (2.0L) |
مصرف سوخت | 7 تا 8 لیتر در 100 کیلومتر (1.6L)نزدیک به 10 لیتر (2.0L) |
امکانات رفاهی | - شش کیسه هوا- سیستم صوتی سونی با 8 بلندگو - تهویه اتوماتیک دوگانه - ورود و استارت بدون کلید - رینگ 19 اینچ - دوربین 360 درجه و دنده عقب - گرمکن و سردکن صندلیهای جلو |
قیمت | 18 تا 24 هزار دلار (در روسیه)34 تا 37 هزار دلار (در امارات) پیشفروش در ایران: 2.2 تا 2.5 میلیارد تومان |
طراحی ظاهری و نمای بیرونی اکستریم TXL
جلوپنجره ترکیب شده با سپر، مهمترین المان در طراحی اکستریم TXL است. بین چراغها، مجرای ورودی هوا بسته شده و صرفا نام برند سازنده (EXEED) دیده میشود که احتمالا برای نسخه مونتاژ ایران، XTRIM نوشته خواهد شد.
نمای اصلی با چراغهای باریک و کشیده، حس اسپرت بسیار خوبی دارد. حالت آروارهای در خطوط افقی سپر هم این شرایط را تقویت میکنند. اکستریم TXL به عنوان یک خودروی لوکس چینی، فارغ از ادوات پلاستیکی نیست و از زیر سپرجلو تا قاب گلیرها و رکاب و سپر عقب، مواد سیاه رنگ ارزان قیمت دارد.
در نمای جانبی شباهت اکستریم TXL با تیگو 7 و تیگو 8 پرو به وضوح دیده میشود. حجم دهی بدنه برای این بخش از خودرو، چشمنواز و راضی کننده است. خطوط ادامه دهنده از چراغهای جلو و عقب، به خوبی روی درهای ورود به کابین محو میشوند. همچنین قاب فلزی برای پنجرهها، دستگیرههای کروم و رینگهای 18 یا 19 اینچ، اکسید TXL و TX را جذابتر از خودروهای ارزان قیمت چینی نشان میدهند.
در نمای پشت، چراغهای پیوسته با برآمدگی انتهای سقف به شکل اسپویلر وجود دارد. حجمدهی درپوش صندوق و جایگاه مخصوص اگزوزها، جالب توجه است اما مشابه فیدلیتی پرستیژ (دیگر محصول چری)، فضای خالی کم هیجان نیزفراهم شده است که برای خودرویی با ادعای طراحی برای بازار جهانی، نکته منفی محسوب میشود. ادوات پلاستیکی زیر سپر عقب نیز، جذابیت ظاهری اکستریم TXL را کم میکنند.
در مجموع، میتوان طراحی اکسید TX و TXL را بسیار خوب و راضی کننده توصیف کرد. این محصول، بدون شک میتواند در کلاس خودروهای چینی، عامه مردم ایران را جذب خود میکند. عرض 1872 میلیمتر و ارتفاع سقف 1685 میلیمتر در هر دو مدل ثابت است اما اکسید TX طول بدنه 4665 و فاصله محوری 2697 میلیمتر دارد؛ درحالیکه این ارقام برای TXL به صورت 4775 و 2800 میلیمتر است. اعداد گفته شده به وضوح نشان میدهند که اکستریم TXL نسبت به TX، حدود 10 سانتیمتر طول و فاصله محوری بیشتر دارد.
برای مقایسه جالب است بدانید اکستریم TX ابعادی بسیار نزدیک به هیوندای سانتافه نسل سوم (2014 تا 2017) موجود در ایران دارد. مدل اکستریم TXL نیز مشابه سانتافه LWB است که هرگز به کشورمان وارد نشد.
طراحی داخلی و نمای کابین اکستریم TXL
مدلهای جدید اکسید شامل اکستریم TXL و TX، از سبک طراحی داخلی مشابه فونیکس تیگو 8 استفاده میکنند. نمایشگر پیوسته روی داشبورد و فرمان D شکل، این موضوع را نشان میدهد؛ درحالیکه دو کلید گردان و پنل لمسی زیر خروجیهای تهویه مطبوع، مشابه فونیکس تیگو 7 پرو است.
دسته دنده سنتی در اکستریم TXL وجود ندارد. بین صندلیها، تزئینات مصنوعی با طرح چوب استفاده شدهاند. شارژر وایرلس و ترمز دستی دکمهای نیز جذابیتهای این قسمت هستند. دیگر موضوع جالب توجه، کیفیت بسیار خوب صندلیها و حالت مبله با خط دوخت چشمنواز داخل تودریها است. حتی صندلیهای عقب هم، برتری واضح نسبت به فونیکس تیگو 8 پرو دارند.
در مجموع، طراحی داخلی اکستریم TX و TXL فراتر از انتظار است. این شرایط، حس یک خودروی مدرن و لوکس را به خوبی برای مخاطب ایرانی که دسترسی به محصولات برندهای درجه یک ژاپنی یا آلمانی مثل لکسوس را ندارد، تداعی خواهد کرد.
پیشرانه و تجهیزات فنی اکستریم تی ایکس ال
موتور 1/6 لیتر توربوشارژ با قدرت 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتنمتر برای اکسید TXL وجود دارد. نسخه 2 لیتری توربو با قدرت 257 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتنمتر نیز در چین ارایه شده است؛ اما هنوز مشخص نیست کدام نمونه وارد ایران خواهد شد.
گیربکس اتوماتیک 7 سرعته دبل کلاچ در تمام مدلهای TX و TXL استفاده شده است. همچنین امکان انتخاب سیستم دو دیفرانسیل یا محرک جلو برای خریدار این خودرو در بازار جهانی وجود دارد. نسخه 1/6 لیتری بازار روسیه با وزن 1600 کیلوگرم، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 10 تا 11 ثانیه ثبت میکند و میانگین مصرف سوخت 7 تا 8 لیتر در صد کیلومتر دارد. آزمونهای غیررسمی از TXL مجهز به موتور 2 لیتر، صفر تا صد کیلومتر برساعت 7 تا 8 ثانیه و مصرف سوخت نزدیک به 10 لیتر در صد کیلومتر را نشان دادهاند.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی اکستریم تی ایکس ال
مدلهای آپشنال اکسید TXL امکانات مشابه فونیکس تیگو 8 پرو مکس دارند. بر این اساس، علاوه بر سیستم دو دیفرانسیل، شش کیسه هوا، سیستمهای ترمز و حفظ تعادل ABS - EBD - BOS - ESP - TCS - EBA - HAC – HDC ، سیستم صوتی سونی با 8 بلندگو به همراه نمایشگر 12.3 اینچی لمسی، ترمز پارک، سنسور پارک جلو و عقب، تهویه اتوماتیک دوگانه، ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق برقی، ترمز پارک، اتوهلد، رینگ 19 اینچ، دوربین 360 درجه، دوربین دنده عقب داینامیک، سنسور باران و نور، سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS، سانروف، کروز کنترل، سیستم کنترل خروج از خطوط، چراغ های LED مجهز به AFS، تنظیم ارتفاع خودکار چراغ های جلو، فرمان برقی، تنظیم برقی صندلی جلو در 6 جهت، گرمکن و سردکن صندلی های جلو و کول باکس برای اکسید TXL ارایه میشود.
قیمت اکستریم TXL در بازار جهانی و ایران
در روسیه، اکسید TXL تک دیفرانسیل مجهز به موتور 1/6 لیتر، معادل 18 هزار دلار قیمت دارد. همین خودرو با امکانات کامل و سیستم دو دیفرانسیل، به قیمت 24 هزار دلار فروخته میشود. در امارات، اکسید TXL موتور 2 لیتر دو دیفرانسیل، 34 تا 37 هزار دلار قیمت دارد.برای اطلاع از آخرین قیمت اکستریم TXL صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.