خودروهای چینیگروه بهمن

بسترن B50F کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، قیمت، رقبا و هرآنچه باید بدانید

راهنمای خرید خودروهای کارکرده بازار ایران

در این قسمت از سری مطالب “راهنمای خرید خودروهای کارکرده بازار ایران” می‌خواهیم شما را با یکی از سدان های خوب چینی که البته در کشور ما توفیق چندانی نیافت آشنا کنیم. احتمالاً نام بسترن B50F را شنیده‌اید، سدانی در کلاس C که علیرغم شایستگی‌های خود نتوانست در میان خیل عظیم خودروهای کراس اوور و شاسی‌بلند موفقیتی کسب کند و به همین خاطر با میزان عرضه و فروش محدود از بازار وداع کرد؛ اما نسخه‌های کارکرده بسترن B50F همچنان در بازار حضور دارند و شاید برخی افراد با دیدن مشخصات آن به دنبال خریدش باشند. به همین خاطر در این مطلب می‌خواهیم بررسی مفصلی را داشته باشیم پس با ما همراه شوید.

بسترن B50

ابتدا بیایید نگاهی به تاریخچه و عملکرد سازنده مادر این خودرو یعنی گروه فاو FAW چین داشته باشیم. گروه فاو FAW که سه حرف آن مخفف فرست اتومبیل ورکس است در تملک دولت چین قرار داشته و در سال ۱۹۵۳ تأسیس شده است. این شرکت در حال حاضر دومین خودروساز بزرگ بین ۴ برند بزرگ در اختیار دولت چین بوده و سه شرکت بزرگ دیگر بین این چهارگانه نیز سایک موتور، دانگ فنگ موتور و چانگان هستند.

فاو محصولاتش را حداقل با ۱۰ برند مختلف همچون هونگچی، بستیون (بسترن سابق)، هایما و البته جوینت ونچرهای خارجی همچون فاو-تویوتا و فاو-فولکس واگن (فولکس‌واگن و آئودی) عرضه می‌کند. محصولات اصلی فاو شامل خودروها، اتوبوس‌ها، کامیون‌های سبک و سنگین و قطعات خودرویی هستند. فاو اولین خودروی سواری تولید شده در چین را با نام هونگچی و در سال ۱۹۵۸ معرفی کرد. اگرچه عمده تمرکز گروه فاو روی عرضه محصولاتش در بازار چین است اما روی صادرات نیز حساب باز کرده و مشتریانی در بیش از ۸۰ کشور دنیا دارد. محصولات این خودروساز به کشورهایی همچون مصر، عراق، کنیا، مکزیک، میانمار، پاکستان، روسیه، آفریقای جنوبی و ایران صادر می‌شوند.

سدان کلاس C بسترن B50F یکی از محصولات گروه بهمن بود که البته با نام آسا B50F عرضه و به دلیل عدم موفقیت در بازار وداعی زودهنگام داشت. گروه بهمن در ابتدا نسخه پیش از فیس لیفت این خودرو با نام B50 را روانه بازار کرد ولی به سرعت نسخه فیس لیفت را که علاوه بر ظاهر بهتر از پیشرانه قوی‌تر نیز سود می‌برد تولید کرد تا بتواند بازار را در دست بگیرد. یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو را می‌توان پلتفرم و مجموعه قوای محرکه‌اش دانست که با همکاری مزدا شکل گرفته‌اند. در ادامه می‌خواهیم بررسی کاملی از B50F داشته باشیم.

طراحی ظاهری بسترن B50F

عکس بسترن B50F

در اولین نگاه به این خودرو حس خوبی خواهید داشت. خودروهای چینی معمولاً کپی محصولات مشهور دنیا به شمار می‌روند اما طراحی B50F را می‌توان تا حدودی جذاب و به‌روز دانست. البته این موارد اتفاقی نیستند زیرا کار طراحی سدان موردبحث را شرکت مشهور ایتال دیزاین انجام داده است. اگرچه طراحی کلی بسترن را می‌توان ساده دانست اما همین سادگی در درازمدت به دل خواهد نشست. در بخش جلو همه‌چیز به‌ سادگی طراحی شده و چراغ‌های ملایم با جلوپنجره‌ای کاملاً ساده همراه شده‌اند. همین موضوع درباره سپر نیز صدق می‌کند. در پروفایل جانبی آنچه بیش از همه جلب‌توجه می‌کند قوس چرخ های گیرا و بزرگ هستند که بر گیرایی خودروی می‌افزایند. وقتی به بخش عقب برسید چراغ‌های عمودی توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. سپر نیز به‌ سادگی هرچه‌تمام‌تر طراحی شده و تریم مشکی رنگ آن چنگی به دل نمی‌زند. در مجموع طراحی B50F را علیرغم سادگی آن می‌توان پذیرفتنی و متفاوت دانست.

طراحی داخلی بسترن B50F

داشبورد بسترن B50F

وقتی به کابین برسید طراحی هماهنگ و دل‌چسبی را شاهد خواهید بود. تمامی ادوات و دکمه‌ها در جای معقولی قرار دارند و فرمان سه پره و دسته‌دنده نیز حس خوبی را به راننده منتقل می‌کنند. البته نبود نمایشگر لمسی به شدت حس می‌شود هرچند می‌توان نمونه‌های افترمارکتی را تهیه کرد. تریم دورنگ داشبورد نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد اما از نظر کیفیت متریال و ادوات بکار رفته نباید انتظار زیادی داشته باشید. صندلی‌های چرمی نیز بنا به اظهارات متعدد مالکان کیفیت لازم را نداشته و شاید بهتر باشد روکش متفرقه‌ای را برای آن تهیه کنید. B50F از نظر فضای کابین و بار مشکل چندانی ندارد و صندوق ۴۵۰ لیتری آن پاسخگوی نیازهای خانواده‌ها خواهد بود.

پیشرانه و گیربکس بسترن B50F

بسترن B50F

شاید مهم‌ترین موضوع درباره B50F مجموعه فنی و ساختاری آن باشد. همکاری با مزدا باعث شد فاو برای توسعه B50F از پلتفرم نسل پیشین مزدا ۶ استفاده کند و همین موضوع مزیت‌های زیادی را در پی داشته است. پیشرانه کم‌رمق نسخه پیش از فیس لیفت بسترن جای خود را به نمونه سرحال‌تر ۱.۸ لیتری در B50F داده است. این پیشرانه قدرت ۱۴۲ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۲ اسب بخاری و گشتاور ۱۷۲ نیوتون متری دارد و با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن همکاری می‌کند. این مشخصات برای سدانی با وزن ۱۳۹۵ کیلوگرم قابل‌قبول خواهد بود. اگرچه نباید از این سدان انتظار شتاب و سواری اسپرتی را داشت اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۱ ثانیه‌ای و هماهنگی خوب پیشرانه و گیربکس قطعاً شما را راضی خواهد کرد.

یکی دیگر از مزیت‌های این خودرو را می‌توان در سیستم تعلیق آن جست‌وجو کرد که ریشه‌هایش به مزدا بازمی‌گردد. آرایش دوبل جناغی در جلو و چند اتصالی در عقب باعث شده‌اند B50F حرف‌های زیادی برای گفتن در بخش سواری و هندلینگ داشته باشد. از این نظر می‌توان این خودرو را یک سر و گردن بالاتر از رقبای داخلی خود دانست. مورد مثبت دیگر درباره سدان فاو به استفاده از زنجیر به جای تسمه تایم مربوط می‌شود که آرامش خاطر مالک را به همراه خواهد داشت. البته جدای از مجموعه فنی خوب این خودرو نقاط ضعفی همچون ورود صدای زیاد به کابین در دورهای بالا، ارتفاع کم خودرو نسبت به سطح زمین و عدم وجود سیستم‌هایی همچون کنترل پایداری وجود دارند. نکته دیگر درباره B50F به مصرف سوخت آن مربوط می‌شود که در شهر نسبتاً بالا خواهد بود. در کل می‌توانید روی سواری خوب B50F به عنوان یک سدان متوسط حساب کنید.

مشخصات فنی بسترن B50F
تایر و رینگ و زاپاس۵۵.۲۰۵ R16 – Aluminium rim/
تایرهای عقب۲۰۵/۵۵ R16
تایرهای جلوR16 55/205
رینگ آلومینیومیJ16AL7
ترمز عقبدیسکی
ترمز جلودیسکی
سیستم ترمز ضد قفل(ABS+EBD+TCS)
تعلیق عقبچند بازو E شکل به همراه میل تعادل و فنر لول
تعلیق جلوطبق دوبل همراه میل موج گیر و فنر لول
قابلیت ویژهTip Tronic
نوع سیستم انتقال قدرتAutomatic Transmission: F21 6 Speed
ظرفیت باک۵۸ لیتر
نوع سوختبنزین بدون سرب
نوع سیستم سوخت‌رسانیانژکتوری
حداکثر گشتاور۱۷۲ نیوتون متر
حداکثر قدرت۱۴۲ اسب بخار
حجم۱۷۹۸ سی‌سی
استاندارد آلایندگییورو ۴
موتور۱۶ سوپاپ CA4GD5
ظرفیت۵ سرنشین
حداکثر وزن خودرو با سرنشین۱۸۴۵ کیلوگرم
وزن خودرو بدون سرنشین۱۳۹۵ کیلوگرم
فاصله چرخهای عقب۱۵۴۰ میلی‌متر
فاصله چرخهای جلو۱۵۴۰ میلی‌متر
فاصله محورها۲۶۷۵ میلی‌متر
ارتفاع۱۴۳۵ میلی‌متر
عرض۱۷۸۵ میلی‌متر
طول۴۶۱۵ میلی‌متر

 

امکانات و تجهیزات بسترن B50F

این سدان چینی از نظر امکانات و تجهیزات همچون اکثر محصولات این کشور کمبودی ندارد. از جمله شاخص‌ترین تجهیزات B50F می‌توان به صندلی‌های چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، سیستم تهویه مطبوع خودکار، بلوتوث، کروز کنترل، چهار کیسه هوا، سانروف، کنترل کشش و… اشاره کرد. البته یکی از موارد ضعف این خودرو به ضعف کولر مربوط می‌شود که قدرت چندانی در خنک کردن کابین ندارد. در جدول زیر برخی تجهیزات B50F ذکر شده‌اند.

امکانات و تجهیزات بسترن B50F
نشانگر دمای داخل و خارج کابین
روکش صندلی‌های چرمی
قطب‌نما
حرکت صندلی ‌راننده به‌صورت برقی (۶ حرکته)
سیستم کنترل میزان فشار باد لاستیک‌ها TPMS
تعداد بلندگوهای سیستم صوتی ۶ عدد
سیستم صوتی MP3 با ورودی USB و با قابلیت کنترل از روی فرمان
آینه جانبی برقی با گرم‌کن
مه شکن عقب و جلو
سنسور پارک روی سپر عقب
مجهز به آژیر دزدگیر و سیستم ضد سرقت (IMMOBILIZER)
سیستم تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک به همراه SUN SENSOR و کانال سرنشینان عقب
سیستم بلوتوث
چراغ‌های جلو هالوژن
کامپیوتر سفری
چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه با افق به‌صورت دستی
سیستم تثبیت کننده سرعت خودرو (AUTO CRUISER)
کیسه هوا (جلو و جانبی) ۴ عدد
فرمان هیدرولیک
کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشاننده
سقف شیشه‌ای (sun roof)

 

قیمت بسترن B50F

همان‌طور که گفته شد این خودرو دیگر از سال ۱۳۹۶ تولید نمی‌شود و بنابراین نمی‌توان نسخه‌های صفرکیلومتر آن را تهیه کرد؛ اما با گشتی در بین آگهی‌های مربوط به بسترن B50F کارکرده می‌توانید نمونه‌های گوناگون آن را بسته به مدل، کارکرد و تمیزی با قیمت‌های بین ۴۰۰ تا ۵۱۰ میلیون تومان پیدا کنید.

رقبای بسترن B50F

با عنایت به کلاس خودرویی، قیمت، تجهیزات و… باید گفت این خودرو رقبایی همچون دنا پلاس توربو اتوماتیک، چری آریزو ۵، جیلی امگرند ۷، ام وی ام ۵۵۰ اتوماتیک و… اشاره کنیم. اگر بخواهیم به‌صورت اجمالی این خودرو را با رقبا مقایسه کنیم باید گفت دنا پلاس توربو اتوماتیک به‌صورت صفرکیلومتر در دسترس بوده و به خاطر اینکه چندین سال از حضور برادرانش در بازار می‌گذرد مشکل چندانی از نظر قطعات و خدمات نخواهد داشت، هرچند از نظر مجموعه فنی و به ویژه سیستم تعلیق، سواری و گیربکس قافیه را به بسترن می‌بازد. البته باید اذعان کرد دنا پلاس بازار فروش بهتری نیز نسبت به این سدان چینی خواهد داشت.

آریزو ۵ توربو نیز یکی دیگر از گزینه‌های قابل‌تأمل در مقابل B50F بوده و چندین سال از حضورش در بازار می‌گذرد و حالا نسخه فیس لیفت شده آن نیز تولید می‌شود. این خودرو به لطف حضور گسترده‌تر مدیران خودرو و چری در کشور شناخته شده تر بوده و از نظر تأمین قطعات و خدمات نیز وضعیت بهتری خواهد داشت. ضمن اینکه پیشرانه توربوی آن شتاب بهتری را به ارمغان می‌آورد. جیلی امگرند هم یکی دیگر از چینی‌های باکیفیت بازار است که به‌صورت صفرکیلومتر در دسترس نبوده و وضعیت خدمات پس از فروش آن کم و بیش مشابه بسترن خواهد بود. البته این خودرو از نظر قوای محرکه و سواری شاید یک پله پایین‌تر از بسترن باشد. نهایتاً به ۵۵۰ اتوماتیک می‌رسیم که دیگر تولید نمی‌شود اما از نظر قطعات و خدمات وضعیت بهتری دارد چراکه پیشرانه این خودرو در سایر محصولات مدیران خودرو همچون X33 نیز بکار رفته است. ولی از نظر سواری، سیستم تعلیق، هماهنگی پیشرانه و گیربکس و… برتری کاملاً با B50F خواهد بود.

مزایا و معایب بسترن B50F

فاو در مجموع خودروی قابل قبولی را تولید کرده است. جدای از برخی مشکلات موجود، B50F به خاطر زیرساخت مناسب خود که به مزدا ۶ بازمی‌گردد خودرویی خوب بوده و از جمله نقاط قوت آن می‌توان به پلتفرم نسل قبلی مزدا ۶، پیشرانه و گیربکس هماهنگ، سیستم تعلیق بسیار خوب، سواری پذیرفتنی، طراحی بدنه و کابین زیبا، آپشن ها و امکانات مناسب و… اشاره کرد. البته نقاط ضعفی نیز وجود دارند که شامل کمبود قطعات و خدمات پس از فروش، کیفیت نازل متریال بکار رفته در کابین، بازار دست‌دوم ضعیف، کولر نسبتاً ضعیف و… اشاره کرد.

مزایا و معایب بسترن B50F
پیشرانه و گیربکس هماهنگکمبود قطعات و خدمات پس از فروش
سیستم تعلیق بسیار خوبکیفیت نازل متریال کابین
سواری پذیرفتنیبازار دست‌دوم ضعیف
طراحی بدنه و کابین زیباکولر نسبتاً ضعیف
آپشن ها و امکانات مناسبقیمت نسبتا بالا

 

جمع‌بندی

به نظر می‌رسد سدان های چینی در کشور ما با طلسم روبرو شده‌اند! اکثر سدان های چینی در کشور ما سرنوشت مشابهی داشته‌اند که آن‌هم عرضه کوتاه‌مدت و محو شدن از بازار بوده است. بسترن B50F هم مشابه اکثر خودروهای چینی دیگر در بازار داخلی به مدت کمی تولید و سپس با قطع تولید مواجه شده که همین امر چالش‌هایی را در پی داشته است. B50F علیرغم شایستگی‌های فنی خود آن‌طور که باید و شاید موردتوجه قرار نگرفت و به حق خود نرسید. این خودرو می‌توانست در صورت عرضه با قیمت معقول و پشتیبانی خدمات گسترده موفق‌تر ظاهر شود. در کل باید دانست این خودرو را بیشتر افرادی انتخاب خواهند کرد که به چینی‌ها علاقه زیادی دارند و یا اینکه تعریفش را از دوستان و آشنایانی که مالک B50F بوده‌اند شنیده‌اند. مشکل کمبود قطعات و گرانی آن‌ها یکی از پاشنه آشیل‌های خرید B50F خواهد بود و اگر چشم بر این موارد ببندید می‌توانید پشت فرمان یکی از سدان های خوب چینی در بازار کشورمان بنشینید.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. BMW M5

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    لطف کنید لیفان ۸۲۰ هم برامون بررسی کنید ماشینی تو همین رده هست

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
  2. پدرام

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (399 ديدگاه)

    ظاهرا نسل جدید این خودرو در چین هم عرضه شده کاش بهمن موتور اون رو وارد می کرد در کل ماشین خوبیه به نسبت رقبا و از همه مهم تر گیربکس خوبش هست که خوشبختانه سی وی تی نیست که بره رو اعصاب

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۰
  3. امین

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (283 ديدگاه)

    ماشین خوب و بی آزاری هست

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  4. Twin H Power

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (162 ديدگاه)

    بنده b30 دارم ۸۰,۰۰۰ تا هم باهاش رفتم . در حد و اندازه خودش خوبه .
    b50 باید بهتر هم باشه

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  5. genius

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (845 ديدگاه)

    چانگان،جیلی،byd و faw خوبهای چینن که همشون سر داستان تحریم ها رفتن دلیلش هم اینه که این کمپانیها همشون با بزرگان دنیا جوینت ونچرن و نمیخوان بخاطر بازار ایران شراکت با غولها رو از کف بدن!

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  6. علی ریحانی

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پلت فرمش هم واسه نسلهای قدیم مزدا۶ هست

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. abbasopari@gmail.com

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    بین بسترن b50f. و برلیانس ۳۳۰ موتور ۱.۶
    و دنا پلاس و تارا دنده صفر کدوم پیشنهاد میدید؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. علی

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اشتباه نوشتین کنترل پایداری یا همون ای اس پی داره و در ضمن صدای باد هم نمیاد اتاقش کیپ بودنش خوبه گیربکسش هم خیلی سریع دنده رو سبک میکنه و به راحتی دنده عوض میشه در نتیجه کاهش مصرف سوخت رو به همراه داره توی شهر آنچنان هم بالا نیست مصرفش زیرش هم جایی که ۲۰۶ وتیبا گیر میکنه اینم گیر میکنه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. abbas

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    بین بسترن b50f و برلیانس ۳۳۰ و
    دنا پلاس و تارا کدوم رو پیشنهاد میدید
    ممنون میشم بفرمایید

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. SadjadArt

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1855 ديدگاه)

      سمت تارا و دنا نرو اصلا
      هیچ حساب کتابی پشتشون نیست
      باز بسترن و برلیانس یه مقدار روشون فکر شده و حداقل محصول بزک کاری ایرانی نیستن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  10. ثمر

    ۱۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسترن بی اف پنجاه ماشین خوبی یه فضای داخلی جادار و جعبه بزرگ و جادار و در جاده های خارج شهر مصرف سوخت آن کم است من چند ساله دارم و کاملا راضی ام .در بحث نبود قطعات هم تا الان گروه بهمن خیلی عالی تامین و فروش قطعات را انجام داده است .حیف که دیگه وارد نمی شه . ماشین نرم و راحتی است برای سفر های طولانی .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. مهدی

    ۱۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.۲ساله بسترن b30 (فاو) دارم ۳۰هزارتا باهاش رفتم .از همه نظر عالیه مخصوصا نسبت به خودروهای ایرانی.برخلاف نظر بعضیها کولر فوق العاده ایی داره
    جادار و نرم و شتاب خوبی داره نسبت به پارس و سمند.بخاطر گیریبکس ۶ دندش هست.
    از هندلینگش خیلی راضیم.
    از نظر قیمت نسبت به کره ایها وایرانی ها مناسبه.
    اکثر خودروهای ایرانی و داشتم قابل مقایسه نیستند.
    ممنون از توجهتون.
    اگر سوالی در مورد این خودرو داشتید در خدمتم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. بهراد

      ۱۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (716 ديدگاه)

      بازار خرید و فروشش چطوره؟
      هزینه نگهداریش نسبت به پژو پارس و دنا چطوره؟
      گیربکسش توی ترافیک داغ نمی کنه؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا