چشم اندازخودروهای چینی

بازگشت جیلی به ایران با کراس اوور X3 پرو، محصول جدید خودروسازان بم

خودروسازان بم قصد دارد به‌زودی با تولید و عرضه کراس‌اوور کوچک X3 پرو، دوباره برند جیلی را به بازار کشورمان بازگرداند.

آخرین حضور جیلی در کشورمان به سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ و سدان GC6 بازمی‌گردد که توسط خودروسازان بم تولید می‌شد اما با آغاز تحریم‌ها، این برند خوش‌نام چینی مثل بسیاری از خودروسازان جهانی از بازار ایران رخت بربست. حال اما طبق اخبار واصله، خودروسازان بم قصد عرضهٔ کراس‌اوور کوچک می‌پل X3 پرو را دارد که محصولی از گروه جیلی محسوب می‌شود. این یعنی احتمالاً به‌زودی شاهد بازگشت دوباره جیلی به بازار کشورمان خواهیم بود. در ادامه بیشتر با این خودرو آشنا خواهیم شد.

برند می‌پل (Maple)

می‌پل خودروسازی بود که در سال ۲۰۰۰ در شانگهای چین تأسیس شد. اولین محصول این شرکت در تابستان ۲۰۰۳ بر اساس سیتروئن ZX متعلق به دههٔ ۹۰ تولید شد. سپس این شرکت در سال ۲۰۰۴ سدان ماریندو را به بازار فرستاد و از سال ۲۰۰۷ صادرات محصولات خود را به کشورهایی مثل مصر، روسیه و شیلی آغاز کرد. جیلی اما که از سال ۲۰۰۲ سراغ می‌پل رفته بود، در سال ۲۰۰۸ به‌طور کامل آن را در اختیار گرفت و به برند اقتصادی خود تبدیل کرد. با این حال، از سال ۲۰۱۰ جیلی بتدریج برند می‌پل را کنار گذاشت و آن را با برند اقتصادی جدید انگلون جایگزین کرد. سپس از سال ۲۰۲۰، برند می‌پل از طریق همکاری بین جیلی و شرکت Kandi Technologies برای ساخت خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت بر اساس مدل‌های بنزینی جیلی احیا شد.

مدل الکتریکی می‌پل ۳۰X

اولین محصول دوران جدید می‌پل کراس‌اوور الکتریکی ۳۰X بود که بر اساس جیلی ویژن X3 ساخته شد اما در مارس ۲۰۲۱، شرکت Kandi Technologies از این همکاری خارج شد و سهام خود را به جیلی واگذار کرد. از این رو، جیلی حدود یک سال بعد، جوینت ونچر جدیدی را بین می‌پل و لیفان با نام رویلان (که در انگلیسی لیوان نامیده می‌شود) راه‌اندازی کرد. اولین محصول این برند جدید، سدان الکتریکی ۶۰S بود که از طریق همکاری با لیفان بر اساس جیلی امگرند GL ساخته شد. این اولین محصول الکتریکی جیلی با قابلیت تعویض باطری بود.

می‌پل X3 پرو

می‌پل X3 پرو

همانطور که گفته شد، می‌پل برای عرضهٔ خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده بود اما رویلان تصمیم گرفته یک مدل بنزینی هم به سبد محصولات خود اضافه کند. این خودرو، می‌پل X3 پرو است که اولین محصول بنزینی برند می‌پل محسوب می‌شود. این خودرو درواقع همان جیلی ویژن X3 است که در ماه می سال ۲۰۲۲ به برند می‌پل منتقل شد درحالی‌که از سال ۲۰۲۰ نسخهٔ الکتریکی این خودرو نیز با نام ۳۰X با همین برند به بازار عرضه می‌شد. می‌پل X3 یک کراس‌اوور کوچک است که پیشینهٔ آن به هاچ‌بک جیلی انگلون SC5 سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد. این هاچ‌بک تا سال ۲۰۱۵ تولید شد و سپس نسخهٔ فیس‌لیفت آن با حال و هوایی کراس‌اوور مانند در سال ۲۰۱۷ با نام جیلی ویژن X3 به بازار آمد.

انگلون SC5

طراحی بیرونی

همانطور که اشاره شد، X3 پرو اصلاً خودروی جدیدی نیست و پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد اما جیلی با چند بار فیس‌لیفت، سعی کرده ظاهر آن را مدرن جلوه دهد. زمانی که انگلون SC5 در سال ۲۰۱۷ به جیلی ویژن X3 تبدیل شد، جلو و عقب آن به‌طور کامل بازطراحی شده و ظاهر کاملاً متفاوتی نسبت به هاچ‌بک انگلون به خود گرفت اما پروفیل جانبی خودرو همچنان با SC5 یکسان است. این تغییرات دقیقاً مثل تبدیل تیبا ۲ به کوییک توسط سایپا بود! یعنی ساخت خودرویی کراس‌اور مانند بر اساس یک هاچ‌بک قدیمی.

مقایسۀ پروفیل جانبی X3 پرو با انگلون SC5

سپس در اوایل سال ۲۰۲۱، جیلی نسخهٔ فیس‌لیفت این خودرو را با نام ویژن X3 پرو و تغییراتی در طراحی سپرها و جلوپنجره معرفی کرد. این کراس‌اوور کوچک اما در انتقال به برند می‌پل هیچ تغییری را تجربه نکرده و صرفاً لوگوی جیلی روی جلوپنجره با لوگوی می‌پل در لبهٔ کاپوت جایگزین شده است. البته X3 پرو با وجود زیرساخت قدیمی، به لطف فیس‌لیفت‌ها، همچنان به‌عنوان یک کراس‌اوور اقتصادی چینی طراحی قابل‌قبولی دارد و در بازار کشورمان حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

داخل و تجهیزات

در فیس‌لیفت سال ۲۰۲۱، جیلی داشبورد کاملاً جدیدی برای X3 پرو طراحی کرد که با دریچه‌های تهویهٔ سراسری و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ایستاده در بالای داشبورد، نمای مدرن و قابل‌قبولی دارد هرچند که غربیلک فرمان نسبت به قبل تغییری نکرده است. همچنین تریم‌های رنگی نیز حال هوای شاداب و جوان‌پسندی به داخل خودرو بخشیده است. X3 پرو اما کراس‌اوور ارزان‌قیمتی است و به همین دلیل تجهیزات و امکانات آن صرفاً به مواردی مثل کروز کنترل، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل پایداری و سنسور نور محدود می‌شود.

پیشرانه و گیربکس

می‌پل X3 پرو صرفاً با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌شود که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این اعداد چندان قابل‌توجه نیستند اما برای وزن حدود ۱۲۰۰ کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می‌رسند. همچنین این کراس‌اوور با طول ۴,۰۰۵ میلی‌متر، ابعاد بسیار کوچکی داشته و تقریباً هم‌اندازهٔ کوییک است. برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های جلو گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک CVT قابل انتخاب خواهد بود که انتظار می‌رود در ایران نسخهٔ اتوماتیک آن عرضه شود.

قیمت

قیمت می‌پل X3 پرو در بازار چین از ۴۹,۹۰۰ یوآن معادل ۷,۲۳۰ دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به ۶۷,۹۰۰ یوآن معادل ۹,۸۵۰ دلار می‌رسد؛ بنابراین، با توجه به شرایط قیمتی خودروهای چینی مونتاژی در ایران، انتظار می‌رود این محصول جدید خودروسازان بم قیمتی در حدود ۷۵۰ میلیون تومان داشته باشد و به رقیب مستقیمی برای ام‌وی‌ام X22 پرو و جک S3 تبدیل شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. RENAULT5

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    ۱۱۳اسب بخار کمه واقعا واسه این لش
    واینکه‌ ده هزار دلار میشه۴۰۰تومن
    ولی اینجا یک ونیم میلیارد قیمت میخوره حتما

    موافقم 49
    مخالفم 29
    1. AHMADREZA

      ۱۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (877 ديدگاه)

      میخای باهاش بری افرود و توش با لندکروز رقابت کنی؟

      موافقم 60
      مخالفم 16
      1. ehsan fa

        ۱۲ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        قرار نیست بره آفرود ولی وقتی داری از مرزن آباد میای سمت کرج اگه خانواده ۴ نفری باشی و بخوای از ماشین جلویی که داره ۷۰ تا میره سبقت بگیری، امکان سبقت ایمن با این قدرت وجود نداره و حداقل ۳۰ ثانیه زمان میخواد سبقت رو تکمیل بکنی و این یعنی فاجعه

        موافقم 33
        مخالفم 12
        1. مردیم از خوشی

          ۱۲ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (1386 ديدگاه)

          😂
          آدم خندش میگیره احساس میکنه کامنت شما مال کسیه که داره آمریکا زندگی میکنه با اون همه ماشین خوب

          داش اینجا ۹۵ درصد خودرو ها قدرت موتورشون همینه

          موافقم 33
          مخالفم 6
    2. کبریا

      ۱۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (8 ديدگاه)

      این هم‌اندازه ۲۰۶ و کوییکه.

      موافقم 37
      مخالفم 2
    3. Amard

      ۱۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (768 ديدگاه)

      قیمتش به یوان حساب کن 50000 یوان میشه تقریبا 300 میلیون و این خودرو هم با دو برابر قیمت واقعی میره تو بورس میشه چهار برابر واقعا رگی بعنوان برخوردگی تو بعضی آدمها وجود ندارد یکسال ماشین صفر کیلومتر نخر بجاش طلا زمین بخر بزار بازار این دزدها غارتگرها کساد بش

      موافقم 19
      مخالفم 5
      1. کیانوش

        ۱۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (788 ديدگاه)

        مشکل اینجاست که زمین و طلا هم بازارش دست غارتگر هاست

        موافقم 7
        مخالفم 1
  2. بردیا

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (140 ديدگاه)

    چینی دیگر بدون اینکه کسی ذوقی براش داشته باشه داره میاد تا جیب مردم رو بقاپه بِره

    موافقم 45
    مخالفم 8
    1. کیانوش

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      خودمونیم اکر به همون قیمزیر ده هزار دلار عرضه بشه خدایی می ارزه واسه خیلی ها اما مشکل اینجاست که همین رو با قیمت تویوتا راو فور میندازن به مردم اینه که زور داره وگرنه انضار بیشتر از این رچ از ی ماشین هفت هزار دلاری نمیشه داشت همین قیمتم به لطف صنایع چینه که میشه خودرویی با این قیمت ساخت

      موافقم 1
      مخالفم 2
  3. DoctoR

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    چقدر زشت
    به عکس رودری ها نگاه کنید کاملا خشک بودن داد میزنه

    موافقم 50
    مخالفم 9
    1. ehsan fa

      ۱۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      چرم میخوای زیر ده هزار دلار ؟ همین که جنس آفتابه نباشه بردی، رانا داشتم ۷ ماه بیشتر نتونستم تحمل بکنم جلو آفتاب بو میداد

      موافقم 25
      مخالفم 3
  4. مردیم از خوشی

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1386 ديدگاه)

    قیمت پایه ۷۰۰۰ دلار : پراید

    آدم واقعا برای ابراز احساساتش فحش کم میاره
    این ظلم تا به کی ؟ اونایی که از این سیستم دفاع میکنید خدا ازتون نگذرد
    با نام دین مردم را شکنجه می کنید چقدر شما کثیفید

    #تحریم خودروسازان

    موافقم 89
    مخالفم 11
    1. genius

      ۱۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      تاریخ تکرار میشه…….اونا که حامی این ظلمن همون خوارج هستند

      موافقم 59
      مخالفم 10
  5. Hamid3x

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (397 ديدگاه)

    با دست های خودمون صنعت داخلی مون رو نابود کردیم، اگه یه زمان با پژو همکاری میکردیم ملزم به رعایت اصول کیفی ساخت و استاندارد های تولید کمپانی پی اس ای بودیم، و خیلی از قطعه سازها با همین الزامات قطعات رو تولید میکردن (تو ساخت یه رادیو پخش بیاد بنام ار دی تری سخت ترین استاندارد ها رعایت میشد تا پی پی ام تولید و خرابی حداقل باشه) ، ولی خب الان شدیم مونتاژ کار محصولات چینی، قطعات رو سی کی دی وارد میکنیم و سرهم میکنیم، نهایتا باطری و لاستیک رو داخلی تولید کنیم

    نه قالب خاصی وارد میشه
    نه قطعه ای داخلی سازی میشه
    نه الزامات کیفی اعمال میشه
    نه نقشه و داکیومنتی
    نه تکنولوژی

    تاسف اوره واقعا

    موافقم 45
    مخالفم 6
  6. زیزیگولو

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4800 ديدگاه)

    تو هر چیزی و هر کاری که زور و اجبار باشه در نهایت محکوم به شکست و فناست ………… درست مثل همین کار فروش بنجلای چینی و فروش محصولای از رده خارج شده ی سایپا و ایرانخودرو به مردم

    موافقم 43
    مخالفم 4
  7. (Saeed (peugeot

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (239 ديدگاه)

    یه سری شرکت تو ایران هستند …. فقط مشتری بیچاره کن هستند …..

    حالا یه سری خودروساز میان ماشینی و تولید میکنن ، به هر دلیلی جمع میکنن و میرن جای بحثی نیست …..

    الان گروه بهمن بسترن B50 تولید میکرد ؛ قطع شد بعدش B30 و آورد ؛ بعدش تموم شد …..
    همین خودروسازان بم …. جیلی gc6 اورد بعدش قطع شد …. الان که دوباره رفته سراغ جیلی ؛ یه محصول دیگشو میخواد بیاره ….

    دیار خودرو هم که سابرینا و سنوا و سوئیست و به تعداد محدود اورد …..

    این شرکت های خودروسازی الان فعال هستند و دارند کار میکنن ، بهتره اگه میتونن همون محصولات قبلی و مونتاژ کنن با قیمت بهتر ….

    تا هم خدمات قبلی ها به خوبی فراهم بشه … هم بازار دست دوم شون ….

    موافقم 35
    مخالفم 5
  8. پویان

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (750 ديدگاه)

    برند جیلی از بی ام هم بالاتره

    موافقم 13
    مخالفم 44
    1. genius

      ۱۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      حالا ماهیت حرفت که بمونه بدبختی اینه این خود جیلی هم نیست که این میپل خپل بی ریخت و بی کیفیته!!!

      موافقم 33
      مخالفم 6
      1. پویان

        ۱۲ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (750 ديدگاه)

        من هم منظورم با جیلی بود. نه میپل.
        همین رو هم اگر با قیمت اصلیش بدن خوبه

        موافقم 17
        مخالفم 5
    2. P7

      ۱۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (74 ديدگاه)

      داداش زیاد زدی :|

      #تحریم خودروسازان

      موافقم 16
      مخالفم 2
    3. Amin.aj

      ۱۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (96 ديدگاه)

      واقعا دوتا قطب جدا از هم چه مقایسه ای داره بعد جیلی بالاتر از بی ام و ؟؟؟؟ اگه به همنجاشم رسیده بخاطر ولووعه و دوم بی ام و ماشیناش چند صد هزار دلاریه و برندی کاملا پریوم شاید یکی دوتا ماشین زیره ۱۰۰ هزارتا باشه تا جیلی که بیشتر ماشیناش ۳۰ ۴۰ هزار دلارین بیشتر از قیمت هم کسی نمی گیره به این راحتیا که بخواد ژاپنی و آمریکایی رو ول کنه چینی سوار شه

      موافقم 9
      مخالفم 0
  9. دکتر

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    خیلی شبیه mvm315 هست،من موندم اینا میمیرن جیلی این همه محصول خوب داره،از اونها وارد کنند،یکی از دوستان یک جیلی امگرند داره،فک میکنم ۱۰ سالی هست اونو سواره،واقعا خوب بوده و بسیار کم استهلاک،جیلی اگه درست وارد بشه،واقعا ب عنوان یک گزینه خوب میشه بهش فکر کرد چون واقعا ماشینها حتی همون تویوتا هم پا بسن گذاشتن،از تجربه خودم بگم براتون،آریون ۲۰۱۱ من یاتاقان زد،حدود ۱۲۰ میلیون خرجش شد،و واقعا خیلی جاهاش نیاز ب تعویض داره با اینکه خوب نگهداری شده.

    موافقم 22
    مخالفم 1
  10. Doctor Who

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    این خودرو فقط در صورتی ممکنه فروش مناسبی توی ایران داشته باشه که حداقل این چند آیتم رو رعایت کنه:

    ۱- عرضه با برند جیلی و نه می‌پل!
    اگر این خودرو نه چندان زیبا توسط برندی غیر از جیلی عرضه بشه احتمالا به کارنامه نه چندان درخشان خودروسازان بم، یه شکست دیگه اضافه میشه.
    تجربه استقبال از برندهای گمنام چینی نشون داده، با وجودی که حق انتخاب برندهای جهانی و درجه یک از ما سلب شده، اما اگه قرار به انتخاب از بین برندهای چینی خوب، متوسط و بد باشه، برند متوسط و بد شانسی نداره و در سبد خرید مردم قرار نمیگیره!
    تجربه بورگوارد اینو نشون داد که با تبلیغ آلمانی فیک بودن نمیشه خودرو رو به راحتی فروخت حتی در بازار به شدت کسالت‌آور و جو زده ایران!

    ۲- داشتن نمایندگی و قطعات
    خودروسازان بم شبکه گسترده فروش و تعمیرات نداره و البته به دلیل تیراژ پایین و تاخیر در تحویل محصولات قبلی سابقه ذهنی خوبی بین مردم نداره در نتیجه اگه این خودرو حتی با قیمت اقتصادی عرضه بشه اما شبکه فروش و تعمیرگاهی مناسبی نداشته باشه، شکستش منو متعجب نمیکنه

    ۳- قیمت اقتصادی و رقابتی
    همونطور که توی متن هم بهش اشاره شده این خودرو چند رقیب مستقیم و شناخته‌شده‌تر داره که حداقل برندهای تثبیت‌شده‌ای توی ایران هستن و به نوعی باید زیر قیمت اونا قیمت بخوره تا بلکه بفروشه و گرنه محکوم به شکسته

    در نهایت میتونم پیش‌بینی کنم سرنوشت راین R3,برای این خودرو دور از ذهن نیست، دو خودرویی که نیومده محکوم به شکستن!

    موافقم 13
    مخالفم 2
  11. Payfast

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (807 ديدگاه)

    چینیان، دیگه از خودشون کپی میکنن =|

    موافقم 6
    مخالفم 3
  12. Mahdi

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    Poco x3 Pro
    Maple x3 pro
    Mvm X22 Pro
    تیگو 7 پرو تیگو 8 پرو
    دو روز دیگه Chery 11 lite 8/256GB
    چینی ها بدجوری علاقه خاصی به این اسم گذاری ها دارن

    موافقم 23
    مخالفم 3
  13. حسن

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    اون ماشینه اسمش انگلون هست- واقعا هم شبیه انگل اون هست:) نکنید با بازار اینکارا رو

    موافقم 18
    مخالفم 4
  14. زمستانم

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (219 ديدگاه)

    منصف باشیم مدل برقیش خوشکله

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. حسن

      ۱۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (26 ديدگاه)

      فقط یه آشغال بدرد نخور دیگه به جمع آشغالای چینی اضافه و راهی خیابان ها میشه همین

      موافقم 12
      مخالفم 4
  15. فرزاد

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (285 ديدگاه)

    خدا پدر اون معلم و مسؤلین آموزش و پرورش رو بیامرزه که به ما درس ریاضی دادند، تا یاد بگیریم 10 ضربدر 50 میشه 500 ولی الان شده هفتصدوپنجاه که با اضافات بالای یک میلیارد
    پس باید دوباره تحصیلات ابتدائی رو پاس کنیم

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. گوریل

      ۱۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (19 ديدگاه)

      نه عزیزم ، به زودی خواهی دید ، که ۱۰ ضربدر ۵۰ میشه دو تومن سرراست . . .

      موافقم 20
      مخالفم 1
  16. fordglx2008

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    چند سال پیش یه جیلی امگرند تو خیابون دیدم تقریبا ۹ سال پیش به اشتباهی گفتم کادیلاکه از تشابه ناچیز آرم خودرو الأن چند ساله بابت اون حرفی که زدم اظهار ندامت دارم

    موافقم 12
    مخالفم 3
  17. ( سلام داداش چطوری سابق )

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    طراحیش اصلا تناسب نداره یهو اون خط بدنه شکسته و از یه جای دیگه در اومده و از جک اس ۳ هم بدتر شده :|

    مشخصات فنی بدک نیست چون هم اندازه کوییک هست تقریبا جواب میده ، امکاناتش هم بدک نیست و داخلش قشنگه ، برند به نسبت خوبیه

    ولی آخه لامصب ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ؟ ۷۵۰ میلیون تومن ؟
    خداوکیلی این ۷۰۰ میلیونش اضافیه ، خودروسازان بم و راین کلا هر چی درپیت هست جدیدا میارن

    فقط امیدوارم همه چی درست بشه همین .

    موافقم 11
    مخالفم 4
  18. محمد

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    نمای جانبی در نسخه فیس لیفت بسیار ناهماهنگه دقت کنید بدنه یه شیب داره که بعد از اون پوزه ماشین هیچ شیبی نداره واصلا با نمای جانبی نمی خونه برخلاف نسخه قدیمی که اگرچه طراحی جالبی نداره به طور کلی اما چهره هماهنگ تری داره

    موافقم 7
    مخالفم 3
  19. Carburetor

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اسمش برای شیائومی اِ 😂

    موافقم 1
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا