گوردون موری T.50s نیکی لائودا؛ سوپر اسپرت جدید با 770 اسب بخار قدرت
فرایند توسعه سوپر اسپرت پیست محور T.50s نیکی لائودا شروع شده و این شرکت اولین ویدئو از محصول خود را منتشر کرده است. اولین بار در سال 2021 بود که رونمایی رسمی T.50s انجام شد اما موری از آن زمان تاکنون عمده تمرکز خود را صرف توسعه و تولید نسخه جادهای T.50 کرده است. همچنین این برند روی عرضه محصول ارزانقیمتتر T.33 کار میکند.
البته علیرغم پروژههای زیاد در دست اقدام، گوردون موری توسعه مدل T.50s نیکی لائودا را فراموش نکرده و حجم تغییرات رخ داده در آن به حدی بوده که میتوان آن را خودرویی کاملاً متفاوت دانست. موری در تولید این خودرو خواهان چیزی سبکتر و قویتر از نسخه جادهای بوده است. اگرچه پیشرانه بکار رفته در T.50s همان نسخه 12 سیلندر 3.9 لیتری تنفس طبیعی مدل استاندارد است اما قدرت آن به 772 اسب بخار میرسد که بسیار بیشتر از 725 اسب بخار اعلامی در ماههای قبل خواهد بود.
از جمله تغییرات پیشرانه میتوان به افزایش نسبت تراکم، حذف زمانبندی متغیر سوپاپ، بازنگری در سر سیلندر، استفاده از یاتاقانهای جدید و توسعه سیستم ورودی متفاوت اشاره کرد. این پیشرانه همچنین از دریچه گازهای متفاوت استفاده میکند و تعداد آنها نیز بیشتر است. نیروگاه آهنین موری حتی ردلاین 12100 دور در دقیقه را داراست. روشهای زیادی هم برای کاهش وزن به کار گرفته شده و بنابراین با خودرویی که 852 کیلوگرم وزن دارد روبرو هستیم. T.50s نیکی لائودا حدود 100 کیلوگرم سبکتر از نسخه جادهای است.
یکی از فاکتورهای کلیدی در کاهش وزن خودرو استفاده از ترمزهای فیبر کربنی بجای نمونه کربن سرامیکی T.50 استاندارد است. البته باید دانست ترمزهای یاد شده مناسب سواری روزمره و ترددهای جادهای نیست زیرا در هوای سرد و بارانی کاملاً بیفایده هستند اما در پیست قدرت توقف بالایی دارند. در نهایت باید گفت گوردون موری اتوموتیو تنها 25 دستگاه از T.50s را با قیمت حدود 3.9 میلیون دلار تولید خواهد کرد.