مقایسه قوی‌ترین سوپراسپرت‌های هیبریدی ایتالیا، فراری SF90 یا لامبورگینی روئلتو؟

یک‌شنبه 3 اردیبهشت 1402 - 08:30
مطالعه 6 دقیقه
Cars-11
فراری SF90 رقیب مستقیم سوپراسپرت جدید لامبورگینی روئلتو خواهد بود و در این مطلب قصد داریم مشخصات و ویژگی‌های این دو سوپرکار را باهم مقایسه کنیم.
تبلیغات

چندی پیش پس از مدت‌ها انتظار سرانجام لامبورگینی از جانشین مدل افسانه‌ای اونتادور با نام روئلتو رونمایی کرد. این خودرو به دلیل نوع قوای محرکه، حدود قیمت و شرایط کلی در بازار و سبد محصولات لامبورگینی، با اولین خودرویی که مقایسه می‌شود فراری SF90 است. این سوپراسپرت هیبریدی اهل مارانلو هرچند حدود چهار سال پیش معرفی شده اما تا به امروز رقیب درخوری نداشته و یکه‌تاز بازار بوده است اما آیا روئلتو می‌تواند به این دوران پایان دهد و SF90 را به چالشی جدی بکشد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال در ادامه این دو سوپراسپرت هیبریدی ایتالیایی را باهم مقایسه می‌کنیم.

کپی لینک

طراحی بیرونی

می‌توان گفت روئلتو و SF90 در طراحی نقطهٔ مقابل یکدیگر هستند زیرا درحالی‌که فراری ظاهری ساده‌تر و آرام‌تر دارد، لامبورگینی مثل دیگر ساخته‌های این شرکت نمایی تهاجمی و خشن را ارائه کرده است. روئلتو در جلو با ورودی‌های هوای بزرگ و چراغ‌های Y شکلی که از سیان الهام گرفته، حتی نسبت به سلف خود یعنی اونتادور هم بسیار تهاجمی‌تر شده است. این سبک طراحی در عقب پرچم‌دار لامبورگینی هم ادامه پیدا کرده و در اینجا نیز شاهد چراغ‌های Y شکل و سر اگزوزهای بزرگی هستیم که از بین آن‌ها بیرون آمده است. از سوی دیگر، فراری در اینجا با چراغ‌های کوچک و سر اگزوزهای دایره‌ای، نمای ساده‌تری دارد هرچند که دیفیوزر بزرگ کمی هیجان را به عقب SF90 اضافه کرده است؛ بنابراین، انتخاب خودروی جذاب‌تر از بین این دو به سلیقهٔ افراد بازمی‌گردد زیرا برخی ظاهر سادهٔ فراری را ترجیح می‌دهند و برخی به طراحی تهاجمی و شلوغ روئلتو علاقه دارند.

کپی لینک

قوای محرکه

هرچند دو خودرو از قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی با سه موتور الکتریکی استفاده می‌کنند و قدرتی نزدیک به هم دارند اما هستهٔ اصلی قوای محرکهٔ آن‌ها کاملاً باهم متفاوت است زیرا روئلتو همچنان به سنت سوپرکارهای پرچم‌دار لامبورگینی پایبند مانده و از پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کند درحالی‌که در سینهٔ SF90 موتور 4 لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته است. پیشرانهٔ لامبورگینی نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور 6.5 لیتری اونتادور است که در اینجا به‌تنهایی 825 اسب بخار قدرت و 725 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. موتور 4 لیتری فراری هم نسخهٔ تکامل‌یافته‌ای از پیشرانهٔ 3.9 لیتری V8 توئین توربوی F8 تریبوتو با توربوشارژرهای جدید، سرسیلندر متفاوت و قطر سیلندرهای بزرگ‌تر است که خروجی را به 780 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور رسانده است.

در هردو خودرو سه موتور الکتریکی پیشرانهٔ بنزینی را همراهی می‌کنند که دوتا از آن‌ها در جلو نصب شده و به چرخ‌های جلو بدون نیاز به اتصال فیزیکی با پیشرانهٔ بنزینی نیرو می‌دهد. موتور الکتریکی سوم اما در فراری بین گیربکس و پیشرانهٔ بنزینی نصب شده درحالی‌که لامبورگینی این موتور را داخل گیربکس ادغام کرده است. با وجود این تفاوت‌ها، مجموع خروجی قوای محرکه با 1015 اسب بخار در لامبورگینی و 1000 اسب بخاری در فراری، بسیار نزدیک به هم است. همچنین در هردو سوپراسپرت انتقال نیرو توسط گیربکس‌های هشت سرعتهٔ دوکلاچه صورت می‌گیرد. بااین‌حال، هرچند هردو خودرو قابلیت پیمایش تمام الکتریکی دارند اما روئلتو به خاطر باطری کوچک‌تر 3.8 کیلووات ساعتی، تنها می‌تواند 10 کیلومتر را در این حالت طی کند درحالی‌که برد تمام الکتریکی فراری با باطری 7.9 کیلووات ساعتی، 25 کیلومتر است.

کپی لینک

پرفورمنس

صرف‌نظر از میزان برد تمام الکتریکی که شاید در سوپراسپرت‌هایی مثل این چندان اهمیت نداشته باشد، لامبورگینی از لحاظ قدرت قوای محرکه کاملاً در حد فراری است اما چیزی که می‌تواند برای پرچم‌دار جدید سنت آگاتا مشکل‌ساز شود، وزن سنگین است. لامبورگینی وزن خشک روئلتو را 1772 کیلوگرم اعلام کرده که 200 کیلوگرم از SF90 با وزن خشک 1570 کیلوگرم بیشتر بوده و این اختلاف در دنیای سوپراسپرت‌ها رقم بسیار زیادی است. درهرحال، لامبورگینی شتاب صفرتاصد روئلتو را 2.5 ثانیه و شتاب صفر تا دویست کیلومتر را زیر 7 ثانیه اعلام کرده که روی کاغذ کاملاً با SF90 برابر است ولی تا این دو خودرو در دنیای واقعی رودرروی هم آزمایش نشوند نمی‌توانیم قضاوت دقیقی در این رابطه داشته باشیم.

کپی لینک

آینده

درحالی‌که روئلتو تازه معرفی شده، از عمر SF90 حدود چهار سال گذشته و فراری هم‌اکنون در حال کار روی نسخهٔ پیست محور آن است. این نسخه که هنوز نامش مشخص نیست، در حال آزمایش دیده شده و احتمالاً طی سال جاری شاهد معرفی آن خواهیم بود. نسخهٔ جدید SF90 با قدرت بیشتر و آیرودینامیک بهتر، کار را برای روئلتو سخت خواهد کرد. البته لامبورگینی هم با نسخهٔ سوپرولوچه به فراری پاسخ خواهد داد ولی احتمالاً چند سالی با دیدن این نسخه فاصله داریم.

کپی لینک

مشخصات فنی

فراری SF90

لامبورگینی روئلتو

پیشرانه بنزینی

4.0 لیتری V8 توئین توربو

6.5 لیتری V12

موتور الکتریکی

سه واحد

سه واحد

قدرت پیشرانهٔ بنزینی

780 اسب بخار

825 اسب بخار

گشتاور پیشرانهٔ بنزینی

800 نیوتن متر

725 نیوتن متر

مجموع قدرت

1000 اسب بخار

1015 اسب بخار

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفر تا 100

2.5 ثانیه

2.5 ثانیه

شتاب صفر تا 200

6.7 ثانیه

زیر 7 ثانیه

باطری

7.9 کیلووات ساعت

3.8 کیلووات ساعت

برد تمام الکتریکی

25 کیلومتر

10 کیلومتر

حداکثر سرعت

340 کیلومتر/ساعت

350 کیلومتر/ساعت

وزن خشک

1570 کیلوگرم

1772 کیلوگرم

طول

4,710 میلی‌متر

4,947 میلی‌متر

عرض

1,972 میلی‌متر

2,033 میلی‌متر

ارتفاع

1,186 میلی‌متر

1,160 میلی‌متر

 

[poll id="142"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.