بازگشت فورد کاپری در قالب شاسیبلند برقی برای بازار اروپا
پسازاینکه نام موستانگ روی یک کراساوور رفت، فورد دوباره این کار را با یک نام افسانهای دیگر انجام داده است. کاپری کوپهای بود که از اواخر دههٔ 60 تا اواسط دههٔ 80 به بازار عرضه و از آن بهعنوان موستانگ اروپایی یاد میشد اما حالا این خودرو در قالب یک کراساوور الکتریکی بازگشته است. درواقع، کاپری کراساوور کوپهای برگرفته از فورد اکسپلورر الکتریکی است که در اروپا عرضه میشود. هردوی این کراساوورها بر اساس پلتفرم MEB گروه فولکسواگن ساخته شدهاند و بنابراین میتوان کاپری را معادل فورد از ID.5 دانست.
همچنین بخوانید: مروری بر تاریخچهٔ فورد کاپری یا موستانگ اروپایی
شاید کوپه دانستن کاپری جدید توصیف درستی نباشد زیرا خط سقف آن تقریباً صاف است و وقتی از کنار به آن نگاه میکنیم شبیه یک سدان بلندقامت به نظر میرسد. درهرحال، این کراساوور جدید 4,634 میلیمتر طول، 1,872 میلیمتر عرض و 1,626 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن 2,767 میلیمتر است و تعجبی ندارد که تناسبات آن مشابه فولکسواگن ID.5 باشد. کاپری بهصورت استاندارد با رینگهای 19 اینچی عرضه میشود اما نمونههای 20 و 21 اینچی هم قابل سفارش خواهد بود.
نسخهٔ پایهٔ کاپری محرک عقب خواهد بود و به یک موتور الکتریکی با 286 اسب بخار قدرت و 545 نیوتن متر گشتاور مجهز است که شتاب صفرتاصد 6.4 ثانیه را فراهم میکند اما حداکثر سرعت آن روی تنها 190 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی نیکل منگنز کبالت 77 کیلووات ساعتی تأمین میشود که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن تا 628 کیلومتر را فراهم میکند. با استفاده از شارژرهای سریع 135 کیلوواتی نیز از 10 تا 80 درصد این باطریها ظرف 28 دقیقه شارژ میشود.
فورد برای کاپری یک نسخهٔ دو موتوره را هم در نظر گرفته است که یک موتور هم در جلو دارد و مجموع خروجی را به 340 اسب بخار قدرت و 680 نیوتن متر گشتاور میرساند. این اعداد مشابه چیزی است که در ID.4 GTX میبینیم. به لطف نیروی بیشتر، کاپری دو موتوره ظرف 5.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. این نسخه همچنین از باطری کمی بزرگتر 79 کیلووات ساعتی بهره میبرد اما شعاع حرکتی آن با 592 کیلومتر، از نسخهٔ تک موتوره کمتر است. حداکثر ظرفیت شارژ کاپری چهارچرخ محرک اما بیشتر بوده و برابر با 185 کیلووات است که از 10 تا 80 درصد باطریها را در 26 دقیقه شارژ میکند.
کاپری جدید با وزن 2098 کیلوگرم در نسخهٔ محرک عقب و 2190 کیلوگرم در نسخهٔ چهارچرخ محرک، مثل اکثر خودروهای الکتریکی، کراساوور سنگینی محسوب میشود. این ماشین در داخل بشدت وامدار اکسپلورر الکتریکی است و از همان نمایشگر لمسی عمودی 14.6 اینچی بهره میبرد. بااینحال، صندوق بار کاپری با 570 لیتر ظرفیت، از اکسپلورر با 450 لیتر بزرگتر است زیرا این کراساوور جدید با وجود فاصلهٔ محوری یکسان، حدود 165 میلیمتر از اکسپلورر کشیدهتر است. کاپری هم مثل اکسپلورر در کلن آلمان تولید میشود. قیمت این خودرو در نسخهٔ پایهٔ محرک عقب از 51,950 یورو آغاز خواهد شد.