اولین تجربه رانندگی با فورد F150 لایتنینگ، پادشاه فروش را هم برق گرفت!
هنری فورد از دوستان نزدیک مخترع برق، توماس ادیسون بود و بنابراین، خیلی تعجبآور نیست که فورد در روزهای اول شرکت خودروسازی خود، یک خودروی الکتریکی تولید کرد. البته آن خودرو هیچگاه به تولید انبوه نرسید زیرا در آن زمان بنزین بهعنوان راهحل بهتری برای به حرکت درآوردن خودروها شناخته میشد و همین رویکرد، فورد مدل T را به پرفروشترین خودروی آن روزها تبدیل کرد. امروزه نیز سری F پرفروشترین خودروی آمریکا محسوب میشود اما حالا فورد تصمیم گرفته نسخهٔ الکتریکی آن را هم بهعنوان اولین پیکاپ برقی خود با نام F150 لایتنینگ راهی بازار کرده و از این موفقیت استفادهٔ بیشتری ببرد.
البته این سومین F150 است که نشان لایتنینگ میگیرد. دو مدل اول، پیکاپهای پرفورمنس بودند و این نسخهٔ جدید هم تا حدودی همینطور است. این پیکاپ برقی با 452 اسب بخار قدرت با باطری استاندارد یا 580 اسب بخار قدرت با باطری دوربرد، قویترین عضو خانوادهٔ F150 محسوب میشود حداقل تا زمانی که رپتور R در چند ماه آینده رونمایی شود. لایتنینگ همچنین سنگینترین نسخهٔ پیکاپ پرفروش فورد هم بهحساب میآید اما وزنی که از حدود 2.9 تن آغاز میشود، برای کند کرد این پیکاپ کافی نیست زیرا نسخهٔ قویتر لایتنینگ ظرف تنها 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و آنقدر سریع است که رپتور را از سلطنت بر خانوادهٔ F150 خلع میکند. بااینحال، فورد برای به چالش کشیدن ریویان R1T و جیامسی هامر در شتاب، به یک لایتنینگ R نیاز دارد.
استفاده از نام لایتنینگ برای این F150 برقی بهاندازهٔ نام موستانگ مکایی گناه بزرگی نیست زیرا طرفداران فورد نام موستانگ را مقدس میدانند اما لایتنینگ هنوز هم مثل گذشته یک F150 است. البته لایتنینگ جدید در زیر این پوسته بیشتر از F150 به مکایی GT نزدیک است. تمام نسخههای لایتنینگ به دو موتور الکتریکی مجهز هستند (یکی روی هر محور) به همراه یک پکیج باطری بزرگ که بین ریلهای شاسی اصلاحشدهٔ F150 نصب شده است. این پیکاپ همچنین از تعلیق عقب مستقل و بدنهٔ تمام آلومینیومی بهره میبرد.
جلوپنجرهٔ بسته با یک ورودی هوای کوچک برای برخی مبدلهای حرارتی، کاپوت عضلانی و چراغهای عقب متفاوت از ویژگیهای ظاهری لایتنینگ هستند. همچنین در این پیکاپ صندوق جلوی بزرگی تعبیه شده که میتواند تا 180 کیلوگرم بار را در خود جای دهد درحالیکه سیستم نیمه خودران بلوکروز فورد هم برای آن ارائه میشود. بااینحال، به لطف گشتاور 1050 نیوتن متری، هیچکدام از این ویژگیها بهاندازهٔ شتاب گیری لایتنینگ از حالت سکون قابلتوجه نیستند تا جایی که در سرعتهای کمتر از 80 کیلومتر بر ساعت هرگاه پدال گاز تخته شود، چرخهای جلو هرزگردی میکنند. وقتی پیکاپ با حداکثر ظرفیت 1015 کیلوگرمی خود بارگیری شود، این موضوع تشدید خواهد شد.
رانندگی لایتنینگ بسیار شبیه F150 درونسوز است و توزیع وزن 50-50 به رفتار جادهای بسیار خوب خودرو کمک میکند. هنگام شتاب گیری در صورت خالی بودن پیکاپ، دماغه اندکی بالا میآید اما اگر 200 کیلوگرم بار در عقب قرار گیرد این موضوع کاملاً ناپدید میشود. البته بااینحال، سواری لایتنینگ با کمکها و فنرهای پیچشی معمولی نمیتواند با تعلیق تطبیقی که در پیکاپهایی با این قیمت میبینیم رقابت کند. هیچکس پیکاپ را به خاطر فرمان پذیری و هندلینگ عالی نمیخرد و لایتنینگ هم استانداردها در این زمینه را تغییری نمیدهد اما روی جاده با اعتمادبهنفس حرکت میکند و مرکز ثقل پایین نیز پیکاپ را در پیچها نسبتاً باثبات نگه میدارد.
قیمت تیپ پایهٔ لایتنینگ بنام Pro با باطری 98 کیلووات ساعتی از 41,769 دلار آغاز میشود که برد 370 کیلومتری را فراهم میکند درحالیکه باطریهای 131 کیلووات ساعتی این رقم را به 515 کیلومتر افزایش میدهند. این باطری بزرگتر با قیمت 10 هزار دلار برای همهٔ تیپها قابل سفارش خواهد بود اما فقط خریداران ناوگانی میتوانند آن را برای تیپ پایهٔ Pro سفارش دهند. در تیپ بعدی بنام XLT نیز سفارش این باطریها باید همراه با سفارش پکیج تجهیزات 312 آمپری به قیمت 9,500 دلار همراه باشد که شامل آپشنهای گرانقیمتی مثل Pro Power (پریز برق 9.6 کیلوواتی در اتاق بار و صندوق جلو)، صندلیهای برقی، درب پشتی برقی و گرمکن صندلیها و غربیلک فرمان میشود.
بنابراین، کسانی که خواهان برد 515 کیلومتری هستند، باید حداقل 74,269 دلار برای تیپ XLT هزینه کنند. تیپ لاریات با همین برد و تجهیزات بیشتری مثل تودوزی چرمی، سیستم بلوکروز و یک سانروف عظیم هم 5 هزار دلار گرانتر است. بالاترین تیپ لایتنینگ بنام پلاتینوم هم 92,669 دلار قیمت دارد اما برد این نسخه به دلیل استفاده از رینگهای بزرگتر 22 اینچی (رینگهای تیپهای دیگر 18 و 20 اینچی است) و وزن سنگینتر نزدیک به 3.2 تن، به 480 کیلومتر کاهش پیدا میکند.
یکی از مزیتهای باطری دوربرد لایتنینگ برخورداری از قابلیت Charge Station Pro است. این یک آپشن 1,310 دلاری است که میتواند برق خانه را تأمین کند. مزیت دیگر این باطریها نیز ارائه با شارژر قویتر 19.2 کیلوواتی بجای شارژر استاندارد 11.3 کیلوواتی است که زمان شارژ از 15 تا 100 درصد را از 10 ساعت به 8 ساعت کاهش میدهد. لایتنینگ با پکیج Max Trailer Tow روی کاغذ میتواند تا 4.5 تن را یدک بکشد اما در واقعیت بدون شارژر مجدد، نمیتواند این کار را برای مدتی طولانی انجام دهد. ما در طول آزمایش، یک قایق و تریلر 3.8 تنی را یدک کشیدیم و کامپیوتر سفری نشان داد که با هر کیلووات ساعت، کمتر از 1.6 کیلومتر را طی میکنیم. این یعنی برد بزرگراهی لایتنینگ با یک تریلر بزرگ و سنگین به حدود 160 کیلومتر خواهد رسید.
البته این پیکاپ برقی هنگام یدک کشی از لحاظ تواناییهای حرکتی هیچ مشکلی نخواهد داشت و بهخوبی تریلر را جابجا میکند. همچنین به لطف کنترلکنندهٔ یکپارچهٔ ترمز تریلر، کاهش سرعت هم با اطمینان صورت میگیرد اما بااینحال، لایتنینگ برای یدک کشی خیلی کاربردی نخواهد بود و از الآن میتوانیم صفی طولانی از لایتنینگهایی که تریلر دارند را در جایگاههای شارژ تصور کنیم. البته به گفتهٔ فورد، با شارژر 150 کیلوواتی باطریهای استاندارد لایتنینگ از 15 تا 80 درصد ظرف 44 دقیقه و باطریهای دوربرد ظرف 41 دقیقه شارژ میشوند.
فورد بدون شک تعداد بسیار زیادی از لایتنینگ را خواهد فروخت تا جایی که ادعا میکند تاکنون بیش از 200 هزار رزرو خرید دریافت کرده که تعداد زیادی از آنها مالک پیکاپ نبودهاند. برای کسانی که از یک پیکاپ بهعنوان خودرویی روزانه استفاده میکنند و بارهای آنها به یک سبد خرید یا چوب گلف محدود میشود، لایتنینگ عالی خواهد بود اما برای کسانی که در حال حاضر پیکاپ دارند و میخواهند از بخش عمدهای از ظرفیت لایتنینگ استفاده کنند ممکن است با زیرساختهای کنونی با مشکل مواجه شوند. البته این مشکل فورد نیست و زیرساختها هم بهطور مداوم در حال رشد هستند؛ بنابراین، فقط امیدواریم در آینده فورد نام مکوان را روی یک اسکوتر برقی نزده و فورد GT بعدی هم به یک سدان تبدیل نشود!
مشخصات فنی
Ford F150 Lightning 2022 | |
قوای محرکه | دو موتوره |
قدرت | 580 اسب بخار |
گشتاور | 1050 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 4.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 13.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 177 کیلومتر بر ساعت |
طول | 5,910 میلیمتر |
عرض | 2,032 میلیمتر |
ارتفاع | 1,989 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,695 میلیمتر |
وزن | 3100 کیلوگرم |
باطری | 131 کیلووات ساعت |
برد | 515 کیلومتر |
ظرفیت بار | 1015 کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | 4.5 تن |
قیمت پایه | 41,769 دلار |
قیمت تستشده | 79,269 دلار |