خداحافظی همیشگی با هاچ‌بک افسانه‌ای فورد فوکوس در سال 2025

جمعه 3 تیر 1401 - 10:30
مطالعه 3 دقیقه
Ford-Focus-1
در آوریل امسال، آخرین دستگاه فورد موندئو پس از پنج نسل و سه دهه تولید مداوم از کارخانهٔ این شرکت در والنسیا خارج شد و طولی نکشید که آیندهٔ هاچ‌بک...
تبلیغات

در آوریل امسال، آخرین دستگاه فورد موندئو پس از پنج نسل و سه دهه تولید مداوم از کارخانهٔ این شرکت در والنسیا خارج شد و طولی نکشید که آیندهٔ هاچ‌بک فوکوس هم موردتردید قرار گرفت زیرا گزارشی از اتو نیوز اروپا مدعی شد تولید این خودرو پس از پایان آگوست امسال بشدت کاهش خواهد یافت. دلیل اصلی این موضوع چیزی نیست جز محبوبیت کراس‌اوورها که کاهش فروش سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها را به دنبال داشته است. خبرهای بد برای طرفداران فوکوس اما به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا فورد حالا رسماً اعلام کرده است که در سال 2025 به‌طور کامل با این هاچ‌بک کامپکت خداحافظی خواهد کرد.

این یعنی فیس‌لیفت نسل چهارم فوکوس که چند وقت پیش معرفی شد آخرین نسخهٔ آن خواهد بود زیرا فورد در عصر الکتریکی برای احیای این خودرو که زمانی بسیار محبوب بود هیچ برنامه‌ای ندارد. رئیس فورد اروپا «استوارت راولی» در مصاحبه‌ای با خبرنگاران رسماً پایان کار فوکوس را اعلام کرده است. این خودرو برای بازار اروپا در کارخانهٔ فورد در زارلوییس تولید می‌شود و پس از خاتمهٔ تولید آن در سال 2025، آیندهٔ این کارخانه نامشخص خواهد بود زیرا به گفتهٔ فورد، راه‌حلی برای حفظ فعالیت کارخانه پس از پایان کار فوکوس طی حدود سه سال آینده پیدا نکرده است. راولی دراین‌باره گفته است:

ما به دنبال فرصت‌های جایگزین دیگری برای تولید خودرو در زارلوییس هستیم که شامل فروش کارخانه به شرکت‌های دیگر هم خواهد بود. ما در برنامه‌ریزی‌های خود مدل دیگری نداریم که روی خط تولید زارلوییس برود

همچنین به گفتهٔ راولی، از 4,600 نفری که هم‌اکنون در زارلوییس کار می‌کنند تعداد قابل‌توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. وی دراین‌باره گفته است:

واقعیت صنعت خودروسازی این است که تولید مدل‌های الکتریکی به نیروی کمتری نیاز دارد

البته موندئو و فوکوس در چین هم برای بازار این کشور تولید می‌شوند و حتی فورد به‌تازگی نسل جدید سدان میان سایز خود را معرفی کرده است که این یعنی موندئو در چین فعلاً برای مدتی طولانی ارائه خواهد شد؛ بنابراین، ممکن است تولید فوکوس هم در چین تا بعد از سال 2025 ادامه پیدا کند. این هاچ‌بک باسابقه اما در بازار اروپا بشدت از کمبود قطعات ضربه خورده و زمان انتظار برای تحویل آن از دوازده ماه هم فراتر رفته است. یکی از مشکلات اصلی در تولید فوکوس کمبود قطعات سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC4 است که در اوکراین جنگ‌زده تولید می‌شود و تأخیرهای بزرگی را ایجاد کرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.