درگ جالب فورد رپتور 6x6 با F150 هنسی 775 اسب بخار
فورد F150 رپتور R با پیشرانهٔ 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ 700 اسب بخاری، یکی از دیوانهوارترین پیکاپهای جهان محسوب میشود و حتی فورد برای مدل 2024 قدرت آن را به 720 اسب بخار افزایش داده است. بااینحال، کسانی که حتی به این هم قانع نیستند، میتوانند سراغ هنسی بروند که به تیونینگهای افراطی شهرت دارد. ولوسیرپتور 6x6 و ونوم F150 775 دو نمونه از دیوانهبازیهای هنسی بر اساس فورد F150 هستند که حالا مت واتسون آنها را در برابر هم قرار داده است.
ولوسیرپتور 6x6 صرفاً نسخهٔ شش چرخ رپتور R است و زیر کاپوت هیچ تغییری را تجربه نکرده است. این یعنی پیکاپ شش چرخ هنسی از همان موتور استاندارد 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ پردتور استفاده میکند که 700 اسب بخار قدرت و 870 نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، ونوم 775 بجای موتور پردتور از پیشرانهٔ 5 لیتری V8 کایوت استفاده میکند که به لطف یک سوپرشارژر، برنامهریزی جدید ECU و بهبود خنککنندگی، سوخترسانی و جریان اگزوز، 775 اسب بخار قدرت و 930 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
ولوسیرپتور اما علاوه بر قدرت کمتر، وزن بیشتری هم دارد و با 3500 کیلوگرم بسیار از همتای چهارچرخ 2187 کیلوگرمی خود سنگینتر است. این پیکاپ شش چرخ همچنین با قیمت 450 هزار دلار، بسیار گرانتر است درحالیکه ونوم 775 با تنها 64 هزار دلار بهعلاوهٔ قیمت یک F150 استاندارد قابل خریداری است. البته این پیکاپ تولید محدود است و تنها 250 دستگاه از آن برای مدل 2023 ساخته میشود. با توجه به قدرت بیشتر و وزن کمتر، تعجبی ندارد که ونوم 775 در مسابقهٔ درگ پیروز میشود و 400 متر را در 13 ثانیه طی میکند درحالیکه ولوسیرپتور 6x6 این کار را در 13.8 ثانیه انجام میدهد.
سپس نوبت به مسابقات رولینگ میرسد و بازهم ونوم برتری خود را نسبت به غول شش چرخ نشان میدهد. تنها قسمتی که ولوسیرپتور میتواند بهتر از برادر چهارچرخ خود عمل کند آزمایش ترمز است که به لطف قدرت ترمز شش چرخ، از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت چند متر زودتر متوقف میشود.
مقایسه مشخصات فنی
| ونوم F150 775 | ولوسیرپتور 6x6 |
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 سوپرشارژ | 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 775 اسب بخار | 700 اسب بخار |
گشتاور | 930 نیوتن متر | 870 نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2187 کیلوگرم | 3500 کیلوگرم |
قیمت | 87 هزار دلار | 450 هزار دلار |