بازگشت کوچولوی محبوب: دوو مـاتیز Creative

پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1391 - 05:18
مطالعه 12 دقیقه
Daewoo Matiz Creative
دوو ماتيز در کشور ما تا چند سال پيش توسط شرکت کرمان خودرو توليد می‌شد. ماتيز که با ورود خود به بازار کشورمان، ديد جديدی را در مورد خودروهای کوچک...
تبلیغات

دوو ماتيز در کشور ما تا چند سال پيش توسط شرکت کرمان خودرو توليد می‌شد. ماتيز که با ورود خود به بازار کشورمان، ديد جديدی را در مورد خودروهای کوچک شهری بين مردم ايجاد کرد، در ابتدا با استقبال نسبتا خوبی روبه‌رو شد و به خصوص در ميان خانمها جايگاه ويژه‌ای پيدا کرد اما به مرور قيمت نسبتا بالای آن باعث شد تا در محدوده قيمتی خودروهای نسبتا بزرگ‌تری همچون پژو روآ و پرايد قرار گيرد و در نتيجه به حاشيه بازار رانده شود . . .

بعد از آنکه شرکت جنرال موتورز امريکا اقدام به خريداری شرکت دوو کره‌جنوبی کرد همانند مدل بسيار موفق سيلو، ماتيز نيز به ناچار از بازار خودروي کشورمان رخت بر بست. پس از آن نيز پای خودروسازان چينی در کشورمان بيشتر از گذشته باز شد و برای پر کردن جای خالی ماتيز نمونه چينی مشابه آن يعنی 110 MVM در کشورمان عرضه شد.

خودروی چينی MVM که همانند اکثر خودروهای چينی به طور کامل از روی نمونه اصلی کپی شده و به اصطلاح کپی برابر اصل است، برخلاف ماتيز که در کشورمان تنها با يک پيشرانه سه سيلندر عرضه می‌شد، با دو پيشرانه سه و چهار سيلندر قابل سفارش است که البته اين موضوع نتوانسته است کمک چندانی به بهبود وجهه آن در ميان مردم نسبت به دوو ماتيز بکند و شخصيتی پايين‌تر از آنرا برای خود در ميان مردم به دست آورده است.

اما سال 2010 میلادی شرکت دوو نسل کاملا جديد خودروي مينی خود يعنی ماتيز را تحت عنوان ماتيز Creative روانه بازار کرده است که از اول ماه سپتامبر 2010 به فروش می رود. در ادامه به معرفی و بررسی اين خودروي کوچک که تا چندی پيش نسل قديم آن در کشورمان به فروش می‌رسيد ولی اکنون نسل جديد آن نمی‌تواند جايگاهی در اين بازار داشته باشد، می‌پردازيم.

ماتیز جدید که بر پایه ساختار کلی خودروهای کوچک GM شکل گرفته، در حدود 27 ماه پروسه طراحی و ساختش به طول انجامیده است. هم زمان با عرضه این خودرو در کره، ماتیز جدید

در بیش از 150 بازار دیگر در سرتاسر جهان شامل اروپا، آسیا و امریکای شمالی نیز عرضه خواهد شد.

همچنین با هدف دستیابی به بالاترین استانداردها و کیفیت ممکن در متمرکزترین بازارها، این خودرو بیش از یک میلیون کیلومتر را تحت دشوارترین تست‌های استقامتی، تست‌های شرایط حاد آب و هوایی و تست‌های تصادفات، چه شبیه‌سازی شده و چه طبیعی، طی کرده است. علاوه بر این باوجود کیسه‌های هواي پرده‌ای و فولادهای بسیار مستحکم و فوق مستحکم در اکثر قسمتهای بدنه، دوو ماتیز جدید بالاترین حد ممکن ایمنی را در این سگمنت از خودروها برای سرنشینان خود فراهم می‌آورد.

***********  طراحی  ***********

در یک کلام دوو ماتیز را می‌توان خودرویی ایده آل برای آنان تعریف کرد که در زندگی شهری خود نیاز به یک خودروي جمع وجور دارند. خودرویی بسیار کوچک که با ظاهر یک هاچ بک اسپرت،

خط مشی جدید دوو را در طراحی محصولاتش به نمایش می‌گذارد که علاوه بر آن جهش جدیدی را نیز در طراحی مینی خودروها معرفی میکند.

ماتیز جدید که در این سگمنت از خودروها یکی از جادارترین‌‌ها به حساب می‌آید، طولی برابر با سه هزار و 595 میلیمتر، عرضی برابر با 1595 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1520 میلیمتر و در نهایت فاصله دو محوری برابر با دو هزار و 375 میلیمتر دارد و با توجه به سبک خاص طراحی‌اش، هیبتی کاملا اسپرت و پویا را به خود گرفته است.

چراغهای جلو بزرگ که به صورت زیبایی از نمای جلو تا پشت کاپوت کشیده شده اند، با لنزهای شفاف پلی کربنات و کاسه هایی با پوشش آلومینیومی، حالتی الماس‌گونه را به وجود آورده اند که در مجموع نمای جلو خودرو را بسیار متفاوت تر از خودروهای این سگمنت کرده است.

خط شیشه‌ها نیز به سمت بالا کشیده شده است و در کنار خطوط برجسته کناری، حال و هوای اسپرتی ماتیز جدید را هرچه بیشتر جلوه می دهد. در نمای کناری نیز درب‌های عمودی عقب که دستگیره‌های آن به صورت مخفی در ستون C قرار گرفته‌اند ازدیگر مواردی به حساب می آیند که غیر معمول اما زیبا هستند؛ طراحی منحصر به فردی که به ماتیز جدید، حالت یک خودروی هاچ‌بک سه درب اسپرت را به خود گرفته بدون آنکه ویژگی‌های پنج درب بودن آن را قربانی کند!

ماتیز جدید، اولین خودرویی در این سگمنت به حساب می آید که به صورت استاندارد با باله عقب عرضه می‌شود. این باله علاوه بر زیبا کردن بخش انتهایی خودرو، وظیفه بهبود بخشیدن آیرودینامیک و ایجاد پایداری بهتری در سرعت‌های بالا را در کنار کاهش مصرف سوخت بر عهده دارد. چراغ‌های گرد عقب نیز با لنزهای شفافی از جنس پلی‌کربنات نمای عقب را همانند نمای جلو منسجم و هماهنگ کرده اند.

از دیگر مواردی که در طراحی خارجی ماتیز جدید می‌توان به آنها اشاره کرد، جلو پنجره کرومی، آینه‌های جانبی دو رنگ و باربندهای از نو طراحی شده، هستند. همچنین خریداران این خودرو امکان انتخاب بسیار گسترده‌ای را برای رنگ خودرویشان دارند. آنها می‌توانند سه رنگ نقره‌ای، سفید و یا مشکی را انتخاب کنند و یا به سراغ رنگ‌های سنتی‌تری که برای خودروهای کوچک به کار می‌روند مانند قرمز، آبی، سبز، قهوه ای، نارنجی و یا آبی یخی بروند.

ادامه این طراحی تقریبا منسجم و هماهنگ را می‌توان در داخل خودرو یافت. هر چند کابین خودرو بیش از آن که به هارمونی بخش‌های مختلف با یکدیگر و یا هماهنگی‌اش با طراحی خارجی خودرو توجه‌ داشته باشد، در راستای کارآمد بودن و بهترین بهره‌برداري از فضا طراحی شده است اما همچنان از طرحی زیبا و قابل قبولي بهره می‌برد.

در نتیجه با توجه به ابعاد و فاصله دو محور آن، دوو ماتیز جدید بهترین فضای پا برای سرنشینان جلو و عقب، بهترین فضای سر برای سرنشینان جلو و همچنین بهترین فضای سر برای سرنشینان عقب را در این سگمنت از خودروها در اختیار خریداران خود قرار می دهد.

پانل تجهیزات همرنگ با رنگ بدنه عرضه می‌شود و رودری‌ها نیز به رنگ قرمز، آبی و یا نقره‌ای هارمونی رنگی خارج خودرو را در داخل ادامه می‌دهند. در این میان بدون شک جذاب‌ترین بخش در طراحی داخلی، نشانگر دیجیتالی دور موتور و دیگر اطلاعات مربوطه است که از موتوسیکلت‌ها به عاریت گرفته شده است!

صندلیهای خودرو نیز که دارای طرح و نگارهای نقش شده بر روی خود هستند، در برگیرندگی بسیار خوبی را در سر پیچ‌ها فراهم می‌آورند و در مسافرت‌های طولانی نیز تا حد ممکن مانع خستگی سرنشینان می‌شوند.

***********  پيشرانه  ************

پیشرانه در نظر گرفته شده برای نسل جدید ماتیز، پیشرانه 16سوپاپ DOHC چهار سیلندر S-TEC II است که دارای حجم دقیق 995 سی‌سی است و توانایی تولید 70 اسب‌بخار را در شش هزار و 400 دور موتور در دقیقه و بیشترین گشتاور 94 نیوتن‌برمتر را در چهار هزار و 800 دور موتور در دقیقه دارد.

وزن خالص ماتیز جدید 910 کیلوگرم است. این پیشرانه مجهز به تکنولوژی پیشرفته PDA یا Port De-Activation است که خروج و گردش عالی گازهای خروجی را تضمین می‌کند. همچنین این سیستم باعث کاهش لرزش موتور در دورهای پایین و کاهش مصرف سوخت می‌شود، به طوری که ماتیز جدید توانسته است استاندارد KULEV و یا خودروهای کره ای با آلایندگی فوق کم را به دست آورد.

از دیگر تکنولوژی‌های جدید به کار رفته در این پیشرانه نیز می‌توان به یک دماسنج داخلی که دمای موتور را کنترل می‌کند، اشاره کرد. این سیستم باعث می‌شود تا مصرف سوخت با جلوگیری از کاهش گرمای هدر رفته پایین آید. همچنین لازم به ذکر است، نیروی تولیدی توسط این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک که توسط GM مورد بهینه سازی قرار گرفته و تعویض‌های سریع‌تر و نرم‌تری را فراهم می‌آورد، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

*********** تجهيزات ايمنی و رفاهی  ***********

از لحاظ ایمنی نیز همان طور که گفته شد، ماتیز جدید با توجه به استفاده گسترده از فولادهای با استحکام بالا در اکثر نقاط بدنه‌اش توانسته تا چهار ستاره را از موسسه NCAP کسب کند.

علاوه بر این ساختار مستحکم، وجود کیسه‌های هوا برای راننده، سرنشین جلو، کیسه‌های هواي کناری، کیسه هواي پرده‌ای (برای اولین بار است که کیسه هواي پرده‌ای در خودرویی در این سگمنت نصب می‌شود)، کمربندهای پیش کشنده، قفل‌های درب حساس به ضربه، سنسورهای کمکی پارك عقب و سیستم چهار کاناله و چهار سنسور ABS و EBD نیز از دیگر مواردی هستند که بالاترین حد ایمنی را در این سگمنت از خودروها فراهم می آورند.

ماتیز جدید در سه سطح تجهیزاتی عرضه می شود که عبارتندا ز: Pop، Jazz و Groove. از جمله تجهیزات رفاهی موجود برروی این خودرو نیز می‌توان به برف پاك‌کن‌های گرم شونده، باربند سقف، آینه‌های کناری اتوماتیک گرم شونده، قفل‌های درب حساس به سرعت، فیلتر گرد و خاك برای هواي ورودی به کابین، صندلی‌های تاشونده، کلید استارت از راه دور و مکان‌های مختلف برای قرار دادن اشیا اشاره کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.