مشکلات فنی و نرمافزاری گریبانگیر خودروهای برقی جنرال موتورز
جنرال موتورز یکی از فعالترین خودروسازان در زمینهٔ توسعهٔ مدلهای الکتریکی بوده و طی چند وقت اخیر خودروهای مختلفی را بر اساس پلتفرم الکتریکی اولتیوم ساخته و به بازار عرضه کرده است ولی به نظر میرسد این تعجیل در الکتریکیسازی به ضرر غول خودروسازی آمریکا تمام شده است. وبسایت ادموندز پس از آزمایش کامل شورلت بلیزر EV، گزارش تندی را علیه این خودرو منتشر کرده است. این کراساوور الکتریکی دو ماه در اختیار ادموندز بوده و طی این مدت با مشکلات متعددی مواجه شده است.
کار نکردن دکمهٔ بالابر پنجرهها، خاموش شدن نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی و پیامهای خطا و خرابی عملکردهای مختلف مشکلاتی است که در این خودرو دیده شدهاند. به گفتهٔ ادموندز، بلیزر EV طولانیترین لیست ایرادات را در بین همهٔ خودروهای جدیدی داشته که این وبسایت بررسی کرده است. علاوه بر این، وبسایت InsideEVs هم در طول آزمایش بلیزر EV در یک سفر جادهای مشکلاتی را در این ماشین تجربه کرده است. با انتشار این گزارشهای خرابی، جنرال موتورز فروش بلیزر EV را برای رفع مشکلات نرمافزاری متوقف کرده است.
به گزارش اتو نیوز، دستور توقف فروش این خودرو اواخر روز جمعه صادر شده است. البته به گفتهٔ جنرال موتورز، تعداد کمی از نمونههای تولیدی بلیزر EV درگیر این مشکلات هستند. طبق گزارشها، تاکنون حدود هزار دستگاه از این کراساوور الکتریکی در سراسر آمریکا فروخته شده است. گفته شده مهندسان شورلت در حال کار روی حل مشکلات نمایشگر لمسی خودرو هستند. معاون ارشد شورلت دراینباره گفته است:
رضایت خریداران اولویت ما است و به همین دلیل، در تحویل نمونههای جدید توقف کوتاهی خواهیم داشت.
به گفتهٔ شورلت، این مشکلات به ایمنی ارتباطی ندارند.
اما دردسرهای جنرال موتورز فقط به اینجا ختم نمیشود زیرا پس از بلند شدن سروصدای مشکلات بلیزر EV، خریداران دیگر محصولات الکتریکی این شرکت مثل کادیلاک لیریک و جیامسی هامر EV هم مشکلاتی را در خودروهای خود گزارش کردهاند. بیشترین مشکلی که خریداران به آن اشاره کردهاند مربوط به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که دائماً بهطور ناگهانی ریاستارت میشود. به نظر میرسد این مشکل در هر سه خودروی مذکور و بهخصوص بلیزر و لیریک متداول است.
علاوه بر این، برخی مالکان با مشکلاتی در شارژ خودروها مواجه شدهاند. به گفتهٔ یکی از دارندگان هامر EV، وقتی خودرو را به شارژر سریع 300 کیلوواتی متصل کرده است، پس از یک دقیقه شارژ متوقف شده و پیغام خطای پورت شارژ روی نمایشگر ظاهر شده است. پسازاین نیز خودرو دیگر شارژ نشده است. پس از مراجعه به نمایندگی و پاک کردن خطا، سرعت شارژ بسیار پایین آمده و به 9 کیلووات رسیده است. بلیزر EV نیز با مشکلی مشابه مواجه بوده است تا جایی که یکی از خریداران، خودرو را به نمایندگی پس داده و بجای آن یک بلیزر بنزینی گرفته است. ازآنجاییکه این مشکل شارژ در جایگاههای الکتریفای رخ داده، جنرال موتورز و الکتریفای در حال بررسی مشکل هستند.
همهٔ این خودروها روی پلتفرم الکتریکی جنرال موتورز بنام اولتیوم ساخته شدهاند که قرار است تا سال 2035 به پلتفرم تمام محصولات این شرکت تبدیل شود. البته هنوز خودروهای زیادی با این پلتفرم به بازار عرضه نشدهاند و طبق تخمینها، جنرال موتورز از ابتدای سال 2023 تا پایان سهماههٔ سوم حدود 6,900 دستگاه خودرو با پلتفرم اولتیوم فروخته است.