با بهترین کشندههای بازار ایران و رقبای آنها آشنا شوید.
کشندهها بخشی جداییناپذیر از ناوگان حملونقل کشور ما هستند. این وسایلنقلیه سنگین که پس از کامیونها و برای حمل تریلرها، کانتینرها و… بسیار سنگین طراحی شدهاند، خیلی زود در نقاط مختلف جهان ازجمله ایران بازار خود را پیدا کردند. از آنجا که کشور عزیز ما تولیدات رسمی کشنده ندارد، تنها به مونتاژ برخی مدلها زیر پرچم برندهای ایرانخودرو دیزل و سایپادیزل مشغول است تا بتواند درکنار مدلهای وارداتی، غنای بیشتری را در اختیار خریداران قرار دهد. بهاینترتیب تصمیم گرفتیم تا نمونههای موجود در بازار را شناسایی کنیم و ببینیم که کدامیک میتواند گزینهای مناسب برای خریداران کشنده در ایران باشد.
کشنده چیست؟
برخلاف تصور عمومی که تمام وسایلنقلیه کامیونشکل را کامیون میخوانند، کشندهها با کامیونها تفاوتهایی اساسی دارند. کشنده یک وسیلهنقلیه سنگین است که با وجود شباهت بصری به کامیون، از شاسی مجزا از قسمت حمل بار خود برخوردار شده؛ درحالیکه بخش کابین و بار یک کامیون بهشکل یکپارچه طراحی شده است. بهبیان دیگر، کشنده وسیلهنقلیه موتوری برای کشیدن یکی تریلر است. از کشندهها برای حمل سنگینترین نوع بارها که نیاز به حمل زمینی دارند یا جابهجایی محمولههای ترانزینی بینالمللی استفاده میشود.
انواع کشنده در ایران
امروزه در بازار داخلی، تنوع نسبتا قابلقبولی از کشندهها نو و دستدوم وجود دارد که ممکن است باعث سردرگمی خریداران شود. در ادامه هر یک از آنها را وارسی خواهیم کرد و سپس بهترینها را معرفی میکنیم.
کشنده ولوو
از زمان ورود ولوو به ایران چندین دهه میگذرد. این شرکت بزرگ که به ساخت کامیونها و کشندههای باکیفیت، ایمن و بهینه شهرت دارد، هماکنون با خانواده کشندههای FH در بازار کشور ما فعالیت میکند.
مدل | ولوو FH |
پیشرانه | ۱۲.۹ لیتری سری D |
قدرت | ۳۷۵ تا ۵۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱,۸۷۵ تا ۲,۶۰۰ نیوتن متر |
جعبه دنده | ۱۲ تا ۱۴ سرعتی آی-شیفت خودکار |
مصرف سوخت | ۲۶ تا ۳۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر |
از کشندههای برند ولوو بیشتر برای پیمایش مسافتهای طولانی، مسیرهای سخت کوهستانی، حمل سوخت با حجم بالا و جابهجاییهای فوقسنگین استفاده میشود.
کشنده اسکانیا
کشندههای اسکانیا که کمتر از دو دهه در بازار داخلی حضور دارند به کابین راحت، ایمنی بالا و قدرت بالای مدلهای V8 شناخته میشوند.
مدل | اسکانیا R و S |
پیشرانه | ۱۳ تا ۱۶ لیتری |
قدرت | ۳۶۰ تا ۷۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱,۷۰۰ تا ۳,۷۰۰ نیوتن متر |
جعبه دنده | اوپتیکروز دستی-خودکار |
مصرف سوخت | ۲۸ تا ۳۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر |
از کشندههای برند اسکانیا برای مصارف ترانزیتی، پیمایش مسافتهای طولانی و گاه حمل بارهای صنعتی خاص استفاده میشود.
کشنده داف
برند هلندی داف هم دو کشنده توانمند را در بازار داخلی عرضه کرده است که شامل مدلهای XF و XG میشود.
مدل | داف XF و XG |
پیشرانه | ۱۲.۹ لیتری MX-13 یا MX-11 |
قدرت | ۳۴۰ تا ۵۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱,۶۰۰ تا ۲,۶۰۰ نیوتن متر |
جعبه دنده | ZF تراکستون ۱۲ سرعتی دستی-خودکار |
مصرف سوخت | ۲۷ تا ۳۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر |
با توجه به گستره وسیعتر محصولات داف، از آنها در موارد متنوعتری چون حمل بارهای میاناستانی، حمل بارهای صنعتی سنگین و حتی جابهجایی بارهای ترانزیتی استفاده میشود.
کشنده رنو
شرکت رنو که در گذشته برای عرضه محصولات سنگین خود با گروههای ایرانخودرو و سایپا همکاری کرده بود، امروزه کشنده سری T خود را در بازار ایران عرضه میکند.
مدل | رنو T |
پیشرانه | ۱۰ تا ۱۲.۸ لیتری سری DTi |
قدرت | ۲۸۰ تا ۵۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱,۲,۰۰ تا ۲,۵۰۰ نیوتن متر |
جعبه دنده | اوپتیدرایور دستی-خودکار |
مصرف سوخت | ۳۰ تا ۳۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر |
از کشنده رنو T بیشتر برای توزیع میانمنطقهای و بروناستانی استفاده میشود.
کشنده مرسدس بنز
برند مرسدسبنز سابقه بسیار طولانی در بازار ایران و جهان دارد. ازجمله محصولات متنوعی که از این برند آلمانی در بازار ایران عرضه میشوند میتوان به کشنده اکتروس اشاره کرد که به قابلیتاطمینان بالا در درازمدت شهرت دارد.
مدل | مرسدس بنز اکتروس |
پیشرانه | ۱۵.۶ لیتری مرسدس |
قدرت | ۴۰۰ تا ۵۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲,۰۰۰ تا ۲,۶۰۰ نیوتن متر |
جعبه دنده | پاورشیفت خودکار |
مصرف سوخت | ۳۰ تا ۳۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر |
از مرسدسبنز اکتروس برای مصارف ساختوساز شهری، نظامی، حمل بارهای بروناستانی/ بزرگراهی و مصارف خاص دیگر استفاده میشود.
کشنده مان
مدل TGX برند مان که به شاسی قدرتمند و توان بالای کاری خود شهرت دارد، از طراحی بهروز و دوام بالایی سود میبرد که آن را به انتخابی ویژه برای خریداران تبدیل کرده است.
مدل | مان TGX |
پیشرانه | ۱۰.۵ تا ۱۲.۴ لیتری سری D |
قدرت | ۳۶۰ تا ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲,۰۰۰ تا ۳,۰۰۰ نیوتن متر |
جعبه دنده | تیپماتیک دستی-خودکار |
مصرف سوخت | ۲۸ تا ۳۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر |
بهخاطر چندمنظورگی بالای کشنده مان TGX از آن بیشتر برای مسافتهای طولانی، حمل سوخت، صنایع باری و… استفاده میشود.
کشنده های گروه بهمن
گروه بهمن بهعنوان یکی از واردکنندگان وسایلنقلیه سبک و سنگین، هماکنون چند کشنده مختلف را تحت سه برند چینی به بازار عرضه میکند. دو نمونه از این کشندهها از برند چینی فاو هستند که در مقایسه با رقبای اروپایی خود در رده محصولات ارزانقیمتتری قرار میگیرند به اقتصادیتر بودن و مصرف قابلقبولش شهرت دارند.
مدل | فاو J6 و J7 |
پیشرانه | ۱۱ تا ۱۲.۵ لیتری سری CA |
قدرت | ۴۶۰ تا ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲,۲۰۰ تا ۲,۶۰۰ نیوتن متر |
جعبه دنده | ZF 16 سرعتی دستی/ ۱۲ سرعتی خودکار |
مصرف سوخت | ۲۸ تا ۳۳ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر |
کشندههای فاو بهخاطر تحمیل هزینههای کمتر و کیفیت بالاتر در میان برندهای چینی در زمینههای ترابری در مسیرهای طولانی و ناوگانهای شرکتی استفاده بیشتری دارند.
اما از دیگر کشندههای گروهبهمن میتوان به سری امپاور اشاره کرد که برای بازار ایران آماده شده و در یک نسخه قدیمی BD500 و یک نمونه جدیدتر BD560 دردسترس خریداران قرار گرفتهاند.
مدل | امپاور BD500 و BD560 |
پیشرانه | ۱۱.۸ تا ۱۲.۹ لیتری سری کامینز |
قدرت | ۵۰۰ تا ۵۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲,۳۰۰ تا ۲,۶۰۰ نیوتن متر |
جعبه دنده | ZF 12 سرعتی خودکار |
مصرف سوخت | ۲۸ تا ۳۳ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر |
با توجه به ماهیت اقتصادی که مدلهای امپاور دارند، بیشتر برای ترابری میاناستانی، نوگانهای شرکتی و فاصلههای نهچندان طولانی استفاده میشوند. اما تنوع محصولات این واردکننده به محصولات یادشده ختم نمیشود؛ برای آگاهی از جزئیات سه محصول دیگر این مجموعه میتوانید از وبگاه رسمی گروهبهمن دیدن کنید.

مزایا و معایب کشنده های ایران
البته که خرید هر کشنده خاصی، مزایا و معایب خود را دارد و بررسی تمام ابعاد هر محصول در این مقاله نمیگنجد اما در این بخش میخواهیم به مزایا و معایب خرید از هر برند نگاهی کلی داشته باشیم تا درکی درستتر از ماهیت محصولاتشان داشته باشیم.
مدل | مزایا | معایب |
ولوو | دوام بالا – استهلاک پایین | هزینه بالا |
اسکانیا | کشش بالا – کابین راحت | تعمیرات پیچیده – هزینه بالا |
داف | مصرف بهینه – کیفیت ساخت بالا | بازار دست دوم – حساسیت به سوخت |
رنو | گیربکس نرم – قیمت رقابتی | خدمات محدود – کابین ساده |
مرسدس بنز | قدرت بالا – پایداری بالا | کمبود قطعات اصلی – نگهداری سخت |
مان | کنترل عالی – استهلاک کم | پیچیدگی فنی بالا – نبود قطعات اصلی |
سایر مدلهای چینی | قیمت مناسب | کیفیت ساخت پایینتر |
راهنمای خرید کشنده نو و دست دوم
پیش از خرید و سرمایهگذاری روی یک کشنده چندمیلیارد تومانی، باید در ابتدا نوع کاربری خود را مشخص کنید تا پس از آن بتوانید به سوالهای مهم دیگری پاسخ دهید و نهایتا کشنده مناسب خود را خریداری کنید؛ آیا از این وسیلهنقلیه سنگین برای حمل بارهای صنعتی استفاده میکنید یا راننده ترانزیت هستید؟ بر این اساس میتوانید از خود بپرسی که آیا کاربری این کشنده، نیازمند بهرهگیری از فناوریهای خاصی مانند مانند رهیاب، ریتاردر و… است؟ آیا کابین خاصی برای آن لازم است؟ آیا از پس هزینه نگهداری این کشنده بر خواهید آمد؟
طبیعتا پیش از خرید نمونههای دستدوم باید حتما آنها را برانید تا از نقص عملکرد جعبهدنده (تعویض دنده همراه با ضربه یا صدای ناهنجار)، پیشرانه (کندی غیرطبیعی) و سلامت تمام تجهیزات ازجمله پیشرانه، ترمزها و… آگاه شوید. میتوانید برای درک بهتر وضعیت کشنده مدنظر، جویای مسیرهای پیمودهشده آن هم بشوید تا بدانید مدل یادشده تا چه تحت فشار بوده است!
قیمت کشنده در ایران
هرچند که بهدلیل نوسانات بازار و وضعیت نامناسب کنونی کشور، نمیتوان درباره قیمت قطعی محصولات نظر داد یا امید به رغبت خریداران و فروشندگان برای معامله داشت؛ اما میتوان در محدوده قیمتی این محصولات سنگینوزن صحبت کرد. بهطور کلی، قیمت کشندهها در بازار ایران از ۵ میلیارد برای محصولات چینی چون آتامان و دایون آغاز میشود و برای نسخههای خاص محصولات اروپایی بهنام از مرز ۲۳ میلیارد تومان هم عبور میکند. بهطور کلی برای خرید یک نمونه چینی و اروپایی صفر مناسب، بهترتیب هزینه حدودی ۶ تا ۸ میلیارد و ۷ تا ۹ میلیارد تومان لازم است. البته که هزینهها در بازار دستدوم کاهش پیدا میکند.

سوالات متداول
بهترین کشنده ایران کدام است؟
تعیین بهترین کشنده به کاربری راننده و بودجه مالک بستگی دارد. بهطور کلی محصولات اروپایی کیفیت بالاتری دارند.
انواع کشنده در ایران چیست؟
شرکتهای متنوعی در بازار داخلی وسایلنقلیه سنگین کشور فعالیت دارند که ازجمله آنها میتوان به برندهای اروپایی ولوو، مرسدس، مان، داف و رنو و برندهای چینی فاو، بایک، فوتون، دایون و… اشاره کرد.
بهترین کشنده برای حمل بار بین المللی کدام است؟
مناسبترین کشندهها برای حمل بارهای ترانزیتی و بینالمللی، آنهایی هستند که کیفیت ساخت و کابین راحت را در اولویت کار خود قرار دادهاند؛ مدلهایی مانند ولوو FH، مان TGX، داف XG و اسکانیا R.
فرق کشنده با تریلی چیست؟
کشنده یا کامیون کشنده یک وسیلهنقلیه موتوری به شمار میرود که خود با اتصال به بخش حملکننده بار یا همان تریلر، به انجاموظیفه خود میپردازد. در کشور ما بهجمع کشنده و تریلر آن، تریلی گفته میشود.
مزدا
۲۹ خرداد ۱۴۰۴نت بین المللی قطع هست !
چطوری از سایت های دیگ استفاده میکنید برا نوشتن مطالب؟!
آرش
۲۹ خرداد ۱۴۰۴اینا برا خودشان سهمیه دارن فقط ملت بدبختن
۲۹ خرداد ۱۴۰۴نه داداش نگو ممکنه مثلاً نزدیک مرز باشن برای اینترنت خارجی یکی بره بیرون مرز دوباره بیاد تو
مشتاقی
۲۹ خرداد ۱۴۰۴با ماهواره استارلینک
shetab-car
۲۹ خرداد ۱۴۰۴دقیقا سوال منم بود دیدم شما کامنت گذاشتی
علی صفرپور
۲۹ خرداد ۱۴۰۴دوست عزیز نگارش این مطلب پیش از قطع شدن اینترنت انجام شده
همچنین بخش اعظمی اطلاعات از کاتالوگ فروشنده ها و بایگانی سایت خودمون استخراج میشه
۲۹ خرداد ۱۴۰۴سلام داداش پست های سال های ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ رو که مثلاً در مورد جرمی کلارکسون و گرند تور و این جور چیزا بودن رو دوباره بزارید کاربرای بیشتری میبینن
جواد عقیلی
۲۹ خرداد ۱۴۰۴در حال حاضر نت پدال و کل اینترنت کشور ایران اکسس شده و داخلی هست و اگر مطلبی ترجمه هم می بینین برای قبلا هست.
۲۹ خرداد ۱۴۰۴پس بنظرم بهتره همون پستای قدیمی رو دوباره بیارید
مازیار
۲۹ خرداد ۱۴۰۴بنز بنز بنز
کامیونی که بخوای ازش خیر ببینی فقط بنز
مثلی هست بین کامیونداران که میگه بنز بهت پول میده اما بقیه ازت پول میگیره
درسته تو سربالایی مثل بقیه برو نیست صدای داخل کابین هم طاقتفرساست اما اسطوره دوام و کمخرج بودنه. از خاور 608 تا بالاترین سری
نوید 98
۲۹ خرداد ۱۴۰۴یه شرکت بتن هست که همه میکسرهای آن برند آمیکو است و فقط یک دانه بنز داره.
بنزه یک دودی از اگزوزش خارج میشه که یک کیلومتریش خفه میشی.
JDM سابق
۲۹ خرداد ۱۴۰۴بنزای جدید دیگه مثل قدیم نیستن
کلا ماشینهای جدید مثل قدیم نون بده نیستن
مازیار
۲۹ خرداد ۱۴۰۴هر دورهای در قیاس با خودش دیگه
آمیکو رو هم دیدم توی شرکتها
مهمترین دلیلش پول هست یعنی قیمت کمتر نسبت به بنز و در کنار اون روابطی که شرکتها با سازندگان یا مونتاژکنندگان کامیون دارن برای تسهیلات خرید
حسین۲
۲۹ خرداد ۱۴۰۴پس چرا راننده ها شعر درست کردن میگن :
خر بخر خاور نخر
گر میخری ولوا بخر (که منظور همون ولوو هست)
مازیار
۲۹ خرداد ۱۴۰۴بخاطر همون دلایلی که گفتم
کندرو بودن و صدای بیش از حد کابین و در کل فشار زیاد به راننده
ولوو تند و تیزه به همون نسبت هم بیشتر خودشو خرد میکنه اما بنز کم استهلاکه
امیرحسین
۲۹ خرداد ۱۴۰۴فقط iveco s_way 570 V8