خودروهای سنگین

بررسی و مقایسه کشنده‌های مان TGS و TGX: پادشاهان مصرف بهینه

کامیون‌های مان TGS و TGX با تکیه‌بر امکانات بالا، فضای مناسب کابین و پیشرانه بهینه گزینه‌ای عالی برای علاقه‌مندان هستند.

کشنده TGS به‌عنوان یک کامیون سایز متوسط شناخته می‌شود که با وجود بهره‌وری از مانورپذیری مناسب، می‌تواند بیشتر از سایر نمونه‌های عادی بار را حمل کند. برخی نسخه‌های این سری از کامیون‌های کمپرسی در جاده‌های ناهموار و کارهای معادن نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. مان‌های TGS در انواع ۶، ۱۰ و ۱۲ چرخ عرضه شده‌اند. در سوی دیگر، مدل TGX برای حمل بارهای ترانزیت و پیمودن مسافت‌های طولانی جاده‌ای طراحی شده است. نسخه GX این مدل بلندترین کابین را دارد. هر چند مان کامیون‌هایش را با امکان سفارشی‌‌سازی قدرت، تعداد چرخ و کابین عرضه می‌کند اما خروجی متداول این مدل‌ها بین ۴۰۰ تا ۶۴۰ اسب بخار است.

به‌طور کلی، کامیون‌های مان که در دهه هشتاد وارد کشور شده بودند به‌دلیل استقامت و کیفیت بالا طرفداران زیادی داشتند. نسخه‌های جدید این کامیون‌ساز هم از این قاعده مستثنی نیستند. هر چند مدل‌های جدید مان TGS و TGX از محصولات گران‌قیمت بازارهای اروپا و استرالیا به شمار می‌رود اما به‌دلیل قابلیت اطمینان بالا، فروش خوبی دارد.

امکانات مان TGS

نسل کنونی این دو کامیون در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد. TGS با دو کابین TN و NN معرفی شده است که به‌ترتیب به‌عنوان مدل‌های انعطاف‌پذیر و کاربردی شناخته می‌شوند. مان معتقد است خریداران نسخه TN می‌توانند درکنار باربری محلی و حمل‌ونقل سنگین، از آن برای حمل بار در مسافت‌های درون استانی هم استفاده کنند؛ از همین رو کابین آن را با درازای و پهنای ۲,۲۸۰ و ۲,۲۴۰ میلی‌متری طراحی کرده است تا جای خواب راننده هم برایش مهیا باشد. از ویژگی‌های کامیون TGS می‌توان به فضای داخلی باز و فضای بار مناسب درون کابین اشاره کرد که در نسخه TN با فضای اضافه سر برای ایستادن و تخت راحتی همراه می‌شود.

هر دو نسخه TGS با دو پیکربندی ۴×۲ و ۶×۴ عرضه می‌شوند و بسته به نیاز مشتری، از موتورهای D20 و D26 استفاده می‌کنند. مان TGS با قدرت خروجی ۳۶۰، ۴۰۰، ۴۴۰، ۴۸۰، ۵۴۰، ۴۷۰ و ۵۱۰ اسب بخاری به دست مشتریان می‌رسد تا آن را برای کاربری‌های گوناگون آماده کند.

امکانات مان TGX

در سوی دیگر، TGX ترانزیت قرار گرفته که ببا پیکربندی ۶×۴ عرضه شده و موتور D26 و D38 آن می‌توانند ۵۴۰ تا ۶۴۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده‌ها قرار دهند. این کامیون با سه کابین GX، GM و GN عرضه می‌شود که هر سه پهنا و درازای یکسانی دارند اما GN کم‌ارتفاع‌ترین و GX بلندترین محسوب می‌شود. از آنجا که وظیفه مان TGX، انجام سفرهای طولانی برون استانی است، تمام نسخه‌های آن به دو جای خواب مجهز شده‌اند؛ تنها نسخه GN از یک جای خواب استفاده می‌کند چراکه بیشتر برای انجام باربری‌های نزدیک استفاده می‌شود و عملا نسخه جاده‌ای‌تر TGS TN به شمار می‌رود.

پیشرانه های مان TGS و TGX

شرکت مان تمرکز زیادی روی بهبود عملکرد و راندمان بهینه پیشرانه‌هایش گذاشته است. هر سه موتور D20، D26 و D38 با همین هدف ساخته شده‌اند. مدل D38 که با استاندارد یورو ۶ ساخته شده است، یک واحد ۱۵.۲ لیتری ۶ سیلندر خطی دارد که از تزریق ریلی سود می‌برد. قدرت این مدل از ۵۸۰ تا ۶۴۰ اسب بخار متغیر است و حداکثر ۲,۹۰۰ تا ۳,۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه دیزلی می‌تواند از دیزل استاندارد DIN EN 590 و روغن هیدروتریت‌شده گیاهی نیز استفاده کند. سیستم پرخوران دو مرحله‌ای نیز در فشارهای بالا و پایین، تداوم گشتاور را تضمین می‌کند.

موتور ۱۲.۶ لیتری ۶ سیلندر خطی D26 با دو استاندارد یورو ۵ و ۶ عرضه می‌شود. نسخه قدرتمندتر یورو ۵ حداقل ۴۸۰ و حداکثر ۵۴۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت. گشتاور هر دو نسخه حدودا از ۲,۳۰۰ نیوتن متر شروع شده و در نمونه بالارده به ۲,۶۰۰ نیوتن متر می‌رسد. سیستم کنترل آلاینده و سوخت این مدل‌ها با موتور D38 تفاوتی ندارند. تنها D26 به‌خاطر استفاده نکردن از EGR، مصرف بهینه‌تری دارد. توربوشارژر این دو پیشرانه هم تک مرحله‌ای کار می‌کند.

موتور پایین‌رده‌تر D20 یورو ۵ هم در دو نسخه با ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۱,۸۰۰ نیوتن متر گشتاور و ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۲,۱۰۰ نیوتن متر گشتاور عرضه می‌شود. این پیشرانه ۱۰.۵ لیتری ۶ سیلندر خطی شباهت بسیار زیادی به سایر نسخه‌ها دارد و به توربوشارژر یک مرحله‌ای تجهیز شده است.

عملکرد جاده‌ای مان TGX

دید کابین در این نسل به مراتب بهبود پیدا کرده است. آینه‌بغل‌های تازه دید مناسبی از تریلر و محیط اطراف فراهم می‌کنند تا دید راننده نسبت‌به خود کامیون و خودروهایی که از خیابان‌های کناری وارد می‌شوند، بهتر از قبل باشد. فرمان تمام هیدرولیک TGX در بزرگراه‌ها عملکرد سبکی دارد اما اصلا بی‌ثبات نیست. از این رو می‌توان حس فرمان TGX را از سایر فرمان‌های هیدرولیک تمایز داد.

نمونه تست‌شده به پیشرانه پرچمدار D38 با ۳ هزار نیوتن متر گشتاور مجهز شده است که در سربالایی‌ها به‌خوبی اعلام حضور می‌کند. هر چند بار این کامیون در زمان بررسی ۵۹ تن وزن داشت اما مان TGX به‌‌خوبی از پس از آن برآمد. حرکت موتور در دورهای پایین به ۹۰۰rpm هم می‌رسد که نتیجه عملکرد مناسب سیستم توربوشارژ دو مرحله‌ای آن است. TGX در سربالایی‌های سبک می‌تواند با تعویض یک یا دو دنده به دورهای پایین دست پیدا کند و به این ترتیب، در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند.

جعبه‌دنده دستی خودکارشده ۱۲ سرعتی «تیپ‌ماتیک» مانند سایر محصولات «ZF» عملکردی روان و متداوم دارد. حرکت در دو حالت «عملکرد» و «بهینه» باعث می‌شود تعویض دنده‌ها در دورهای متفاوتی انجام شوند. حالت اول برای سربالایی‌ها و حالت دوم برای مسیرهای مسطح و سرپایینی مناسب‌تر هستند. دورموتور TGX در حالت بهینه جعبه‌دنده و سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت روی ۱,۳۰۰rpm بود که تحسین برانگیز قلمداد می‌شود. راننده می‌تواند کامیون را روی حالت کروز قرار دهد، محدوده سرعت ۹۸ تا ۱۰۲ کیلومتر بر ساعت را برایش انتخاب کند و تنها فرمان را هدایت کند. TGX با رسیدن به محدوده سرعت تعیین‌شده و با توجه سطح فشار ترمز که تا ۵ مرحله قابلیت تنظیم دارد، خودرو را در محدوده سرعت تعیین‌شده نگه می‌دارد.

نتیجه گیری

مان TGX اوقات خوبی را برای راننده خود رقم می‌زند تا به بهترین، روان‌ترین، بهینه‌ترین و قدرتمندترین شکل ممکن بار خود را جابه‌جا کند؛ درست همان‌طور که از یک کامیون باری آلمانی انتظار می‌رود. این کامیون ساختار مستحکمی دارد و حس دوام بالا را به مالک خود القا می‌کند؛ قدرتمند، راحت و ارگونومیک است و راندمان راحتی دارد. ویژگی‌های ایمنی این کامیون با استانداردهای روز دنیا تطبیق کامل دارد. مدل TGS هم از این قاعده مستثنا نیست و توانایی‌های برند سازنده را در حوزه‌ای متفاوت به رخ حریفان خواهد کشید. با این اوصاف می‌توان دلیل فروش مناسب این دو مدل را درک کرد.

قیمت مان TGS و TGX در ایران

از هر مدل TGS و TGX تنها یک نسخه به ایران وارد شده است. TGS پایه با قیمت ارزی ۶۲ هزار دلار و قیمت داخلی ۸.۵ میلیارد تومان عرضه می‌شود. درحالی‌که TGX 480 با نرخ بین‌المللی ۳۵ هزار دلار، در بازارهای داخلی قیمتی برابر با ۵.۹ میلیارد تومان دارد. البته که نسخه‌های دست‌دوم و قدیمی‌تر هم با قیمت‌های پایین‌تر حدود ۵.۷ میلیارد تومان دردسترس هستند. نظر شما درباره مان TGS و TGX چیست؟ کدام مدل‌ها رقبای قدرتمندی برای محصولات مان خواهند بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. امیرحسین

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (163 ديدگاه)

    volvo iveco scania man daf benz

    موافقم 13
    مخالفم 0
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1209 ديدگاه)

    خیلی جذاب

    موافقم 13
    مخالفم 0
  3. صمد

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بعنوان کسی که از کشنده های هر هفت تولیدکننده کشنده اروپا استفاده کردم به نظرم ولوو بهترینه با فاصله خیلی کم اسکانیا و بنز قراردارن با یکم فاصله بیشتر رنو و داف و در آخر مان و ایویکو قرار دارن البته نظر منه خیلی از کامیون دارا شماره یک از نظرشون بنز یا اسکانیاست

    موافقم 9
    مخالفم 7
    1. میتر

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (53 ديدگاه)

      اتوبوس های مان ولی خیلی فوق العادست

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. datsun

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3607 ديدگاه)

        اسکانیا

        موافقم 8
        مخالفم 7
  4. علی جردن

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1402 ديدگاه)

    وقتی از بغل یک کشنده رد میشی اگه شیشه ماشینت پایین باشه داشبور ماشین پر میشه از دود کشنده بغلی کنار خیابون… اینارو باید پیش از اینها برقی می کردیم

    موافقم 3
    مخالفم 15
  5. mercedes

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (350 ديدگاه)

    همیشه خوشم از کیلومتر شمار مان میومد که رنگش نارجی بود . ولی حالا خرابش کرده مث کامیون چینیا.
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/man-tgx-d38-39.jpg

    موافقم 1
    مخالفم 5
  6. Genius

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1272 ديدگاه)

    فقط شاتران ماتران گاتران و شاک موتور چاینیز! اینجا ایران ویرانه و اتمی شدن به هر قیمتی مثلا نابودی جوونی دو سه نسل از مردم واجبه……..!!!!

    موافقم 19
    مخالفم 3
  7. جمشید

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (434 ديدگاه)

    مان کامیون خیلی خوب و کم استهلاکی هست اما بدیش اینه که چون تعداد کمی از این کامیون تو ایران هست لوازم یدکی و مکانیک های این ماشین هم کم هستن وگرنه یکی از بهترینهاست

    موافقم 20
    مخالفم 0
  8. ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4372 ديدگاه)

    بچه ها چرا ماشین چینی بعد ۲۰ هزار کارکرد هنوز بوی نویی میده و اینکه ایرانی و اروپایی و ژاپنی هم اینطوری هستن؟

    موافقم 0
    مخالفم 14
    1. h

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مطمئنی بوی نو بودن ماشینه ؟

      موافقم 11
      مخالفم 0
      1. ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4372 ديدگاه)

        نمیدونم رفیقم یه بار باهاش رفته مشهد سه بار رفته شمال
        حتی حدود ۱۶۰۰ کیلومتر من با هایماش روندم هرکاری بگی کرده باهاش جاده خاکی رو با ۵۰ تا سرعت میرفته گاهی اوقات لایی می‌کشیدیم و الان من نمیدونم چرا هنوز بوی نویی میده پلاستیکش هم همون پارسال کند
        مدل اسفند ۴۰۱

        موافقم 0
        مخالفم 7
    2. علی

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (56 ديدگاه)

      این حرف ها رو نزن به شهروندان آمریکا اروپا بر میخوره

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4372 ديدگاه)

        چه ربطی داره

        موافقم 0
        مخالفم 3
  9. khashayartehrani

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سلام به دوستان پدال و سردبیر محترم جناب اشتری ،
    من روند دو سال گذشته ی پدال خصوصا از وقتی که با تیم زومیت ترکیب شدید رو زیر نظر داشتم به معنای واقعی کلمه افول به شدت بد پدال به عنوان بهترین مجله ی پارسی زبان خودرویی داره اذیتم میکنه و لازم دونستم توی آخرین پست پدال اون رو بازگو کنم خواهش می کنم کیفت مطالب رو پایین تر از اینی که هست نیارید ، از تیتر های زرد استفاده نکنید ( این مورد کاملا سیاست زومیت هست می تونم به عنوان یک کاربر قدیمی زومیت که از بررسی ایفون 4S با مطالب زومیت اشنا هستم مثال هایی بزنم ) قبلا خیلی از مطالب ترجمه شده از بررسی های درجه 1 موتورترند ، موتور ۱ و کار اند درایور و … کار میشد که الان جاشون رو دادند به فراخوان تویوتا و هیوندا و بررسی دنا جوانان و تارا حلبی و .‌‌.. کهواقعا باعث تاسف چون من به شخصه هیچ نیازی به این مطالب زرد ندارم یک مورد بشدت مسخره ی دیگه هم اعلامیه ثبت نام حلبی های داخلی امیدوارم ترتیب اثری بفرمایید تیم زومیت

    موافقم 15
    مخالفم 1
  10. datsun

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3607 ديدگاه)

    هیچی ولوو نمیشه

    موافقم 6
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا