معرفی تارا، سدان پرچمدار ایران خودرو
پژو 301 قرار بود با داخلی سازی بالا در ایران وارد خط تولید شود اما با خروج شرکت پژو بهواسطه ترس از تحریم ایالاتمتحده، تبدیل آن به محصولی بومی با استفاده از تجهیزات و داشتههای ایرانخودرو آغاز شد. این خودرو در ابتدا با کد K132 شناخته میشد و در انتها نام تارا به معنی ستاره برای آن انتخاب شد. پلتفرم پژو در این خودرو اندکی تغییر یافته و نام IKP1 برای آن انتخاب شده است.
طراحی تارا
طراحی تارا نسبت به دنا یک گام روبهجلو محسوب میشود. اما در نگاه نخست، عدم تناسب در این طراحی موج میزند. شاهین، خودروی رقیب تارا از شرکت سایپا است که طراحی متناسبتری دارد. باوجوداینکه ایرانخودرو سعی داشته از خودروهایی چون فولکس پاسات الگوبرداری کند اما نتیجه کار دلچسب نیست و با استانداردهای امروزی طراحی و مدهایی که در خودروهای مدل 2020 میبینیم بهشدت فاصله دارد. جلوپنجره با میلههای افقی هم انگار به زور به چراغها و سپر چسبانده شده است.
در قسمت عقب چراغهای به هم پیوسته و باریک، بسیار بهتر طراحی شدهاند و اگر کمی پایینتر قرار گرفته و فرم غیرمسطحتری داشتند، میتوانستند نمای عریضتری هم به قسمت عقب ببخشند. طراحی سپر و زیر سپری عقب هم باید با دقت و سلیقه بیشتری صورت میگرفت.
طول تارا، 450 عرض آن 175 و ارتفاع آن 146 سانتیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن هم 265 سانتیمتر است. حجم صندوق بار 640 لیتر و حجم باک سوخت هم 50 لیتر اعلام شدهاند.
طراحی داشبورد هم لااقل 10 سال با استانداردهای امروزی فاصله دارد. کابین ساده، تیره و از مد افتاده به نظر میرسد اما به هرحال از طراحی کابین دنا و شاهین به مراتب بهتر است. ایران خودرو فعلاً تصویری رسمی از داشبود این خودرو منتشر نکرده و ما به همان داشبورد پژو 301 و تصاویر غیر رسمی استناد کردهایم.
مشخصات فنی تارا دنده دستی
برای پیشرانه تارا از همان موتور نامآشنای 1.6 لیتری TU5 پژو استفاده میشود. با این وجود پسوند پلاس در این موتور نشان میدهد که اصلاحاتی در آن برای رفع مشکلات مشهور موتور TU5 صورت گرفته است. این موتور 110 اسب بخار قدرت و 150 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و مصرف سوخت آن به طور متوسط 7 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. در فازهای بعدی ایرانخودرو میخواهد از موتور TC7 پلاس نیز در این خودرو سود ببرد.
برای انتقال نیرو دو نوع گیربکس دستی 5 سرعته و اتوماتیک 6 سرعته در نظر گرفته شده است. شتاب صفر تا صد نسخه دستی، 9.5 ثانیه اعلام شده است. وزن نسخه دنده دستی 1150 کیلوگرم و نسخه اتوماتیک هم 1190 کیلوگرم میباشد.
تجهیزات و آپشن های تارا
تارا خودروی نسبتاً مجهزی است. یک مانیتور 7 اینچی لمسی، کروز کنترل، تهویه دیجیتال، سنسور باد تایر، فرمان برقی، چراغهای روزتاب، چراغهای LED جلو و عقب، بلوتوث، صندلی تاشوی عقب و ... دارد و البته نسخه اتوماتیک آن نیز مجهز به ایربگ جانبی، رینگهای 16 اینچی، چراغهای اتوماتیک جلو، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، صندلیهای جلوی دو حالته برقی، روکش چرم صندلیها، سانروف و ... است.
قیمت تارا
قیمت روز سایر محصولات ایران خودرو
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
اتوماتیک 6 سرعته | 1,183,472,000 | 1,790,000,000 | |
هایما S5 پرو | --- | به زودی | --- |
مقاله مرتبط:
شرایط فروش و ثبت نام ایران خودرو
رقبای تارا در بازار ایران
تارا همپوشانی با خودروهای دیگر ایرانخودرو چون دنا پلاس توربو و حتی رنو تندر 90 پلاس دارد. گرچه دومی یک سالی هست که از خط تولید کنار رفته است. به نظر میرسد تارا از هر دوی این خودروها، گزینه بهتری باشد. شاهین سایپا هم میتواند باتوجه به ابعاد مشابه و قیمت پایینتر با تارا مقایسه شود. خودروهای چینی-ایرانی مثل چری آریزو 5 و بسترن B30 هم دو گزینه پرطرفدار و دردسرساز برای بازار تارا خواهند بود.
تارا هم همانند خودروهای دیگر ایرانی، تا مدتها زنگوله پای طاووس خواهد ماند و بنا به گفته قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو تا 10 سال آینده یعنی 1410 روی خط تولید میماند درحالیکه در این سال احتمالاً خودروهای این کلاس در دنیا کاملاً به پلتفرم الکتریکی سوئیچ کردهاند و ما شاید منتظر اخبار فیسلیفت تارا با سقف پانوراما هستیم!
تارا، دنا و رانا، نقشه راه ایرانخودرو برای دهه آینده هستند و شاید محصولات دیگری نیز به آنها افزوده شوند. ایرانخودرو وعده داده در 18 ماه آینده نسخه الکتریکی تارا را هم رونمایی کند. اگر همه شرایط مناسب باشد تارای برقی دو سه سال دیگر معرفی خواهد شد.