مقایسه شاهین پلاس با دنا پلاس، گران‌ترین سدان‌های ایرانی

دوشنبه 12 شهریور 1403 - 08:30
مطالعه 10 دقیقه
Dena-Plus-Shahin-Plus-13
شاهین پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک گران‌ترین سدان‌های ایرانی حال حاضر کشور به‌حساب می‌آیند ولی کدام‌یک گزینهٔ بهتری خواهد بود؟
تبلیغات

سایپا در تدارک عرضهٔ شاهین پلاس به بازار است و به‌تازگی قیمت آن را اعلام کرده است تا یکی از گران‌ترین خودروهای داخلی لقب گیرد. این سدان سایپا اما از سمت ایرانخودرو با دو رقیب مهم مواجه خواهد بود که سال‌ها است در بازار حضور دارند و به‌نوعی جا افتاده‌اند. این خودروها تارا و دنا پلاس هستند که حالا با رقیب جدی‌تری از سوی سایپا مواجه خواهند بود. این دو سدان ایرانخودرو در نسخهٔ اتوماتیک قیمتی نزدیک به هم دارند اما دنا پلاس توربو اتوماتیک کمی گران‌تر است و به‌نوعی سدان پرچم‌دار ایران‌خودرو محسوب می‌شود. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه این خودرو را با شاهین پلاس مقایسه کنیم که آن‌هم گران‌ترین سدان سایپا به‌حساب می‌آید.

همچنین بخوانید:

مقایسه تارا و دنا پلاس؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید دانست

مقایسه دنا جوانان و آریزو 5 اسپرت، سدان‌های جوان‌پسند میلیاردی!

مقایسه شاهین پلاس اتوماتیک با شاهین CVT، بررسی مشخصات و قیمت

مقایسه شاهین پلاس و تارا، یک قلب در دو بدن!

کپی لینک

معرفی خودروها

شاهین که در سال 1399 راهی بازار شد، با وجود برخورداری از پلت‌فرم نسبتاً مدرن برگرفته از نسل دوم تویوتا یاریس و طراحی قابل‌قبول، به دلیل پیشرانهٔ نامناسب، نتوانست آن‌طور که باید در بازار موردتوجه قرار گیرد. به همین دلیل، سایپا به دنبال پیشرانهٔ بهتری برای شاهین بود که بتواند جای موتور توربوی قبلی که اساساً متعلق به خانوادهٔ تیبا بود را بگیرد. بدین ترتیب، نهایتاً در فروردین 1402، خط تولید نسخهٔ سایپا از موتور TU5 در مگا موتور افتتاح شد. این موتور که سایپا نام ME16 را روی آن گذاشته، قصد دارد اصلی‌ترین مشکل شاهین را برطرف کند. سایپا برای شاهین با موتور ME16 نام شاهین پلاس را در نظر گرفته و قرار است از این موتور در خودروهای دیگری مثل تندر 90 ایرانی هم استفاده کند.

دنا خودروی بسیار قدیمی‌تری نسبت به شاهین محسوب می‌شود ولی ایران‌خودرو با ارائهٔ نسخه‌های مختلف، طبق استانداردهای خودروهای داخلی توانسته همچنان آن را بروز نگه دارد. دنا ابتدا به‌عنوان سدان لوکس و بالا ردهٔ ایران‌خودرو در اواسط سال 1390 رونمایی شد. این خودرو اما در اصل فیس‌لیفتی بزرگ روی سمند محسوب می‌شد که حتی در قسمت جانبی هیچ تغییر بزرگی را تجربه نکرده بود. در دی‌ماه سال 1395 اما ایران‌خودرو نسخهٔ جدیدی از این ماشین را با نام دنا پلاس معرفی کرد که بزرگ‌ترین تغییر آن بازطراحی پروفیل جانبی بود تا بیشتر از سمند و سورن متمایز شود. بعداً نیز نسخه‌های توربو و اتوماتیک دنا پلاس به بازار آمدند و این خودرو را به قوی‌ترین و مجهزترین سدان ایران‌خودرو تبدیل کردند.

کپی لینک

مقایسه طراحی دنا پلاس و شاهین پلاس

هرچند شاهین پلاس در طراحی بیرونی تفاوتی با نسخه‌های قبلی شاهین ندارد ولی هنوز هم در برابر دنا پلاس اندکی برتری خواهد داشت زیرا ازآنجایی‌که دنا پلاس بر پایهٔ سمند شکل گرفته، با وجود تغییرات بزرگ همچنان ذات قدیمی خود را نشان می‌دهد اما سدان سایپا خودروی مستقلی محسوب می‌شود که از ابتدا طراحی شده و به همین دلیل نمای پخته‌تر و اصولی‌تری دارد. همچنین در دنا پلاس هرچند ایران‌خودرو تمام تلاش خود را برای تمایز از سمند انجام داده اما هنوز هم نوعی عدم هماهنگی در قسمت‌های مختلف ظاهر خودرو به چشم می‌خورد که چنین چیزی در شاهین دیده نمی‌شود.

وقتی نمای بیرونی این دو سدان داخلی را در کنار هم مقایسه می‌کنیم، شاهین به لطف حجم پردازی‌ها و خطوط منحنی بدنه، خودروی مدرن‌تری به نظر می‌رسد درحالی‌که فرم ساده و استخوانی دنا نشان می‌دهد با خودرویی قدیمی‌تر طرف هستیم که سعی شده بروز جلوه داده شود. البته با وجود همه این‌ها، دنا پلاس در مقایسه با خودرویی مثل سورن، ظاهر مدرن‌تری دارد و طراحی کلی آن برای خودرویی که پیشینهٔ آن به پژو 405 بازمی‌گردد قابل‌قبول است. درمجموع، هرچند در این بخش کفهٔ ترازو کمی به سمت شاهین پلاس سنگینی می‌کند اما دنا پلاس هم حرف‌هایی برای گفتن دارد و انتخاب خودروی زیباتر را به موضوعی سلیقه‌ای تبدیل خواهد کرد.

کپی لینک

مقایسه کابین و فضای داخلی دنا پلاس و شاهین

شاهین در نسخه اولین کابین قدیمی و کسل‌کننده‌ای داشت و در شاهین پلاس هم هرچند طراحی کلی داشبورد تغییری نداشته اما سایپا با استفاده از تریم دورنگ مشکی و کرم به همراه تزئینات طرح چوب و نمایشگر بزرگ‌تر با قاب مشکی براق، سعی کرده فضای داخلی سدان پرچم‌دار خودرو را بهبود ببخشد و باید گفت تا حدودی در این کار موفق بوده است زیرا داخل شاهین پلاس کمی لوکس‌تر از قبل به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، هرچند دنا هم خیلی طراحی داخلی چشمگیری ندارد و در قیاس با سدان‌های جدیدتر جهان کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته ولی به لطف الهام گیری از کابین محصولات قدیمی هیوندای و تریم‌های طرح چوب، هنوز هم بهتر از شاهین به نظر می‌رسد.

دنا در طراحی غربیلک فرمان، دریچه‌های تهویه و کنسول میانی یک سر و گردن بالاتر از رقیب سایپایی قرار می‌گیرد و هرچند که کیفیت متریال در هردو خودرو پایین است اما از این لحاظ هم دنا شرایط کمی بهتری دارد. از سوی دیگر، هرچند دنا طول و فاصلهٔ محوری بیشتری دارد اما به دلیل استفاده از صندلی‌های متفاوتی نسبت به سمند، فضای داخلی آن نسبت به شاهین کمتر و محدودتر است. این در حالی است که سدان سایپا برای خودرویی در کلاس C یا کامپکت، از کابین جادار و بزرگی برخوردار است که آن را به گزینه مناسب‌تری برای استفاده‌های خانوادگی و مسافرتی تبدیل می‌کند.

کپی لینک

مقایسه آپشن‌ها و تجهیزات دنا پلاس و شاهین

سایپا به لیست آپشن‌های شاهین پلاس سه مورد جدید شامل تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو و شیشه‌های دودی عقب را نسبت به شاهین CVT اضافه کرده و ایران‌خودرو هم مدتی است دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال را با امکانات بیشتری مثل سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای به بازار فرستاده است؛ بنابراین، دو خودرو از لحاظ امکانات جزء مجهزترین خودروهای داخلی به‌حساب می‌آیند. در جدول زیر امکانات این دو سدان ایرانی را باهم مقایسه می‌کنیم:

بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات دنا، دنا پلاس و دنا اتومات

دنا پلاس توربو

شاهین پلاس

ترمز

جلو و عقب دیسکی

جلو و عقب دیسکی

سیستم کمکی حرکت در سربالایی

دارد

دارد

کنترل کشش

دارد

دارد

کنترل پایداری

دارد

دارد

ایربگ

4 عدد

2 عدد

فرمان

برقی

برقی

نمایشگر

7 اینچی

10 اینچی

آینه‌های جانبی

تاشو برقی

تاشو برقی با گرم‌کن

سانروف

دارد

دارد

چراغ خوشامدگویی

دارد

ندارد

سنسور دنده عقب

دارد

دارد

دوربین دنده عقب

دارد

دارد

سیستم پایش باد تایرها

دارد

دارد

رینگ

16 اینچی آلومینیومی

15 اینچی آلومینیومی

تنظیم صندلی راننده

برقی 8 جهته

برقی 6 جهته

تنظیم صندلی سرنشین جلو

برقی 8 جهته

دستی 4 جهته

گرم‌کن صندلی‌های جلو

ندارد

دارد

کروز کنترل

دارد

دارد

سنسور نور

دارد

دارد

سنسور باران

دارد

ندارد

سیستم ورود بدون کلید

دارد

دارد

استارت دکمه‌ای

دارد

دارد

شیشه‌های عقب دودی

ندارد

دارد

با توجه به جدول فوق، در بخش امکانات با ایربگ‌های بیشتر، رینگ‌های بزرگ‌تر، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو و سنسور باران، کفهٔ ترازو کمی به سمت دنا پلاس توربو سنگینی می‌کند هرچند که شاهین پلاس هم با گرم‌کن صندلی‌های جلو و نمایشگر بزرگ‌تر، می‌تواند برخی کاستی‌های خود را جبران کند.

کپی لینک

مقایسه فنی دنا پلاس و شاهین

مهم‌ترین ویژگی شاهین پلاس را در این قیمت باید بررسی کنیم یعنی جایی که پیشرانهٔ ME16 جایگزین نمونهٔ 1.5 لیتری توربوشارژ قبلی شده است. همان‌طور که گفته شد، این پیشرانه نسخهٔ سایپا از موتور TU5 محسوب می‌شود اما ازآنجایی‌که ME16 درواقع از سیتروئن گرفته شده و بر پایهٔ موتور EC5 (نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5 که توسط پژو-سیتروئن تولید می‌شود) شکل گرفته، با موتور TU5 پلاس ایران‌خودرو تفاوت‌هایی دارد. درهرحال، به گفتهٔ سایپا این موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ، 111 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

از سوی دیگر، دنا پلاس توربو به پیشرانهٔ 1.7 لیتری EF7 توربو مجهز است که 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در هردو خودرو هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد که ساخت شرکت چینی DAE است. این در حالی است که سایپا در شاهین اتوماتیک قبلی از گیربکس CVT استفاده کرده بود. با توجه به اعداد روی کاغذ، ازآنجایی‌که وزن دو خودرو تقریباً نزدیک به هم است، پیشرانهٔ توربوشارژ دنا شتاب و کشش بهتری را فراهم می‌کند درحالی‌که پیشرانهٔ TU5 قبلاً نشان داده است که در خودروهای سنگینی مثل پژو پارس و تارا و خصوصاً در کنار گیربکس اتوماتیک، کشش مناسبی ندارد.

به همین دلیل، شاهین پلاس با وجود وزن 1330 کیلوگرمی، با پیشرانهٔ تنفس طبیعی ME16 شتاب و کشش خوبی نخواهد داشت و هنگام پر بودن خودرو از سرنشین شرایط بدتر هم می‌شود. از سوی دیگر، دنا پلاس توربو هرچند پیشرانهٔ قدرتمند و کشش خوبی دارد ولی با مشکلات موتور توربو از نوع ایرانی مواجه است و هزینه‌های نگهداری بالاتری هم دارد؛ بنابراین، هیچ‌کدام از این دو سدان ایرانی از لحاظ پیشرانه چنگی به دل نمی‌زنند و هرکدام نقاط ضعف خاص خود را دارند

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی

اگر قیمت کارخانه را ملاک قرار دهیم، هم‌اکنون شاهین پلاس با قیمت 757 میلیون تومان، از دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال با 701 میلیون تومان گران‌تر است اما احتمالاً در بازار شرایط متفاوت خواهد بود. در حال حاضر، همین نسخهٔ دنا پلاس در بازار حدود 960 میلیون تومان قیمت دارد اما چون شاهین پلاس هنوز عرضه نشده، قیمت بازار آن مشخص نیست. بااین‌حال، اگر قیمت بازار شاهین CVT را ملاک قرار دهیم که با قیمت کارخانه حدود 150 میلیون تومان اختلاف دارد، برای شاهین پلاس در بازار باید انتظار قیمتی بیش از 900 میلیون تومان را داشته باشیم که آن را کاملاً به دنا پلاس توربو اتوماتیک نزدیک می‌کند؛ بنابراین، انتخاب از بین این دو خودرو بیشتر به سلیقه و نیاز خریداران بازخواهد گشت. اگر خواهان خودرویی مدرن‌تر و کمی ایمن‌تر با پیشرانهٔ کم‌استهلاک‌تر هستید، سراغ شاهین بروید اما اگر به شتاب و کشش بیشتر اهمیت می‌دهید و می‌توانید با دردسرهای احتمالی موتور EF7 توربو کنار بیایید، دنا پلاس را انتخاب کنید.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی دنا پلاس و شاهین پلاس

دنا پلاس توربو

شاهین پلاس

پیشرانه

EF7 TC

ME16

حجم موتور

1645 سی‌سی

1578 سی‌سی

سوپاپ

16

16

تنفس

توربوشارژ

طبیعی

قدرت

150 اسب بخار

111 اسب بخار

گشتاور

215 نیوتن متر

150 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

جلو

مصرف سوخت

8.1 لیتر ترکیبی

7.2 لیتر ترکیبی

ظرفیت باک

60 لیتر

47 لیتر

وزن خالص

1400 کیلوگرم

1330 کیلوگرم

طول

4,559 میلی‌متر

4,446 میلی‌متر

عرض

1,720 میلی‌متر

1,771 میلی‌متر

ارتفاع

1,460 میلی‌متر

1,490 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,671 میلی‌متر

2,650 میلی‌متر

حجم صندوق بار

500 لیتر

422 لیتر

قیمت کارخانه

701 میلیون تومان

757 میلیون تومان

[poll id="223"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.