ایران خودرو

تولید انبوه دنا پلاس با گیربکس ۶ دنده دستی شروع شد

دنا پلاس یکی از خودروهای شاخص ایران‌خودرو به شمار می‌رود. این خودرو اگرچه بر اساس سمند شکل گرفته اما در نسخه‌های متنوع و با پیشرانه‌های تنفس طبیعی و توربو و گیربکس‌های دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود. ایران‌خودرو از چندی پیش اقدام به نصب گیربکس ۶ دنده دستی روی محصولات خود از جمله رانا پلاس سقف شیشه‌ای کرده است و حالا گفته می‌شود دنا پلاس نیز با گیربکس ۶ دنده دستی راهی بازار می‌شود.

قائم‌مقام توسعه و تولید ایران‌خودرو می‌گوید بر اساس رویکردهای این خودروساز در توسعه و بهبود محصولات فعلی و همچنین پاسخ به نیاز مشتریان، دنا پلاس مجهز به گیربکس ۶ دنده دستی به تولید انبوه رسید. به گزارش ایکوپرس، کیانوش پورمجیب با اعلام این خبر افزود:

با توجه به اهمیت کیفیت محصول، نظارت‌های دقیقی در فرآیند طراحی، انطباق و تولید محصول صورت گرفته است. پس از عرضه محصول راناپلاس مجهز به گیربکس شش سرعته و استقبال مشتریان به خصوص قشر جوان، ارتقای تکنولوژی محصول پرطرفدار دنا پلاس و افزایش تعداد دنده از پنج به شش در دستور کار قرار گرفته و طبق برنامه‌ریزی تا پایان سال ۱۵ هزار دستگاه از این محصول روانه بازار خواهد شد.

پورمجیب مهم‌ترین مزیت دنا پلاس دارای گیربکس ۶ دنده دستی را افزایش شتاب و کاهش ۵ درصدی مصرف سوخت در سرعت‌های بالای ۱۲۰ کیلومتر در ساعت دانست و تصریح کرد: ارتقای گیربکس خودروهای ایران‌خودرو تأثیر قابل‌توجهی در کاهش آلایندگی‌ها خواهد داشت. این مدیر ارشد با اشاره به اینکه گیربکس موردبحث در شرکت دانش‌بنیان نیرومحرکه طراحی و داخلی سازی شده اظهار داشت:

 ارتقا و پیشرفت این شرکت در کنار ارتقای سازندگان و تأمین‌کنندگان بخشی از دستاوردهای این محصول است. تولید این گیربکس چه در اجزای داخلی و چه در اجزای خارجی و انطباق آن با موتور توربو شارژ، به‌صورت کامل بر مبنای دانش بومی داخلی سازی شده است که از دانش به وجود آمده، در حوزه‌های دیگری از قوای محرکه نیز استفاده خواهد شد.

قائم‌مقام توسعه و تولید ایران‌خودرو از تولید دو پیشرانه EF۷NA+ و EF۷TC+ در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این پیشرانه‌ها به همراه گیربکس ۶ دنده دستی داخلی سازی شده و در محصولاتی همچون دنا و سورن به کار خواهند رفت. گفتنی است نسخه پرچم‌دار خانواده دنا پلاس یعنی توربو اتوماتیک از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری توربو استفاده می کند. این پیشرانه قدرت ۱۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۱۵ نیوتون متری داشته و نیرو را از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می کند. از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به سانروف، صندلی‌های چرمی، دیلایت، نمایشگر لمسی به همراه دوربین دنده‌عقب، آینه‌های برقی و… اشاره کرد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. Kato

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (264 ديدگاه)

    مفت نمی ارزه….

    موافقم ۸۲
    مخالفم ۲۷
  2. Reza Waffen SS

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4363 ديدگاه)

    از خوشحالی تو خودم نمی گنجم حاجی

    موافقم ۹۳
    مخالفم ۱۲
    1. حق گوی باطل

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (451 ديدگاه)

      تکنولوژیتون به اونجا میرسید که لقی برنجی هارو بعد ۲۰ و خورده ای سال حل کنید بعدش دنده اضاف میکردید😂😂😂😂

      موافقم ۸۱
      مخالفم ۶
    2. ماشین باز

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (107 ديدگاه)

      گل بود به سبزه نیز اراسته شد 😂😂😂😂😂

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۵
  3. Kamy

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (508 ديدگاه)

    اینا میخان از آب هم کره بگیرن .. بابا بخدا ۴ تا دنده هم واسه ماشینهای ایرانی زیاده ..به جای این کارا یه فکری به حال ایمنی ماشین بکنن بهتره

    موافقم ۷۸
    مخالفم ۷
  4. علی جردن

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (245 ديدگاه)

    فکر نکنم حتی اگه تو افغانستان هم بخوان خودروی ملی تولید کنن ردش گیربکس اتوماتیک می زارن.. سال ۲۰۲۲ یعنی موندن تو ترافیک و سربالایی دیگه حالی واسه کلاچ گرفتن و نیم کلاچ کردن درگیر کردن پای چپ نیست. آقای مسئول اگه نمی تونی خودروی خوب بسازی لاقل به احترام کارخانه ایی که مدیرعاملشی و به احترام خریدار گیربکس اتوماتیک بزارید روی تولیداتون الان تو خود هندوستان هم ماشین اتوماتیک رواج پیدا کرده تهران اندازه بمبئی نیست؟

    موافقم ۶۹
    مخالفم ۹
    1. Payfast

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (516 ديدگاه)

      نخیر

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. aMiRsHaYaN

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (387 ديدگاه)

    با توجه به اهمیت کیفیت محصول، نظارت‌های دقیقی در فرآیند طراحی، انطباق و تولید محصول صورت گرفته است.
    نه بابا دروغ میگی
    اگه نظارت درست بود که تو تصادف ایربگاش میزد و یه طوری طراحی میکردین که یه درز گشاد پایین کاپوت نباشه که بخواهید با فوم پر کنین که یه دزد راحت باز کنه

    موافقم ۵۷
    مخالفم ۲
  6. بی نام

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    به جای این چیزا یه فکری به حال فضای داخلی بکنید خفه نشیم داشبورد کوچیکتر کنید! مصرف سوخت زیاد! ترمز ضعیف!

    موافقم ۵۳
    مخالفم ۳
  7. Si

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (436 ديدگاه)

    وای چقدر خوب آنقدر خوشحال شدم میخوام برم ویران خودرو بزنم تو دهنشون

    موافقم ۴۵
    مخالفم ۲
  8. محمد

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (757 ديدگاه)

    تو سال ۲۰۲۲ که حتی ماشینای اقتصادی تو مدل های نیمه فول پکیج نیمه خودران دارن و دنیا با سرعت داره به سمت برقی شدن میره اینا یادشون اومده یه دنده اضافه به گیربکس دستی اضافه کنن!!! احتمالا دویست سیصد میلیون دلار هم برای ساخت این گیربکس خرج کردن و آخرش هم گفتن چه کاریه میگیم اینم از چین برامون بیارن

    موافقم ۵۳
    مخالفم ۵
  9. meysam

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3380 ديدگاه)

    اون از اخبار خودروی جهان
    اینم اخبار خودرو ایران
    یعنی خاک بر سرشون

    موافقم ۵۹
    مخالفم ۴
  10. meiyou

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان کسی میتونه بگه چجوری باید زد دنده عقب؟!

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۴
    1. Shahrukh

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (104 ديدگاه)

      یه شاسی روی لیوردنده هست که میکشی بالا و همزمان میزنی محلی که دنده یک قرارداره. دراین صورت میشه دنده عقب. اگر هم اون شاسی رو ندی بالا که طبیعتا میره دنده یک
      👇👇👇
      https://video.delgarm.com/v/3BV6r

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۳
    2. شاهین

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (4118 ديدگاه)

      سلام فکر کنم مثل دوو سیلو قدیم هست. دنده عقب بغل دنده یک.

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۱
  11. A1

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    باطریش از تکنولوژی فوق پیشرفته ۲۰۶ واسه جای گذاری استفاده کرده چند سال پیش باطری ماشینم مشکل پیدا کرد ۴۰ دقیقه با آچار بهش ور میرفتم تا اون پیچ هرز رو باز کنم تازه ماشینم باطریش باز نشده بود از کارخونه با قابلیت باطری غیر قابل باز شدن میان

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۰
  12. عادی

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه چیزمون بی کیفیت شده ماشین ،استاندارد،روزنامه نکار،خبر…رو به سقوط ولی تا دم قبر با سایپا وایرانخودرو همنشین

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۱
  13. حسین

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2346 ديدگاه)

    سورن با موتور توربو جدید و گیربکس ۶ سرعته (۷دنده) میشه همون پیکان جوانان خودمون!
    نظرتون؟؟

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۲
  14. Hadi

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (152 ديدگاه)

    رانندگی کردن با اینا یکم سخت تره بخصوص کسی که یه عمر ۵ دنده سوار شده، چون خیلیا دنده عقبو با یک اشتباه میگیرن، الان انگار دنده ۳ شده یک و دنده عقب هم شده ۶

    موافقم ۶
    مخالفم ۳
    1. دکتر

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (219 ديدگاه)

      برای رفتن به دنده عقب باید شفت رو بالا بکشی فک میکنم.

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۱
      1. رانا

        ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ماهک

        موافقم ۲
        مخالفم ۱
    2. محمد

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (18 ديدگاه)

      فقط گیربکس اتومات بزنین.
      همه به گیریکس ۵ دنده عادت کردن.تو این ماشین یکی میخواد دنده عقب بگیره حواسش هم نیست به جای دنده عقب میزنه روی دنده ۶.کلاچ که ول میکنه گیربکس و ماشین به فنا میره 😂

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱
  15. مهدی

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1235 ديدگاه)

    به نظرم باید منطقی کامنت بزارید . دو‌ نوع ایراد کلی تو هر خودرو می‌تونه مشکل به وجود بیاره . اول ایراد مهندسی طراحی هست و دوم مشکلی که متریال اشتباه یا ضعیف می‌تونه به وجود بیاره. بیس موتور ef7 واقعا خوبه و تو مدل پلاس ظاهراً یه سری نواقص طراحی این موتور رو برطرف کردن. یکی از ایرادهای خودروی قبلی گیربکس بود که واقعا کمبود دنده ۶ که حکم اووردرایو داشته باشه و باعث بهبود مصرف و استهلاک موتور و آرامش سرنشین میشه حس میشد که این مشکل هم ظاهراً حل شده البته باید دید ضریب دنده ها چند هست و تونستن به درستی با نمودار گشتاور موتور مچش کنن یا نه. به نظر من باید بازنگری جزئی تو طراحی سیستم تعلیق هم بکنن مثل بازطراحی بوشها. در کنار ایرادات مهندسی که دونه دونه اما دیر به دیر و لاکپشت وار دارن برطرف میکنن بحث کیفیت متریال هست که بیشتر جاها مشکل ساز میشه که فکر نمیکنم اراده ای واسه این یکی داشته باشن. در کل این خودروی دنا پلاس از نظرم پکیج بدی نیست به شخصه اگر یه دنا پلاس با کیفیت رو در کنار اکسنت اتاق ۲۰۱۵ جلوم بزارن دنا پلاس رو انتخاب میکنم

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۲۲
    1. محمد میکانیک گیربکس

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      برادر من اگر میخواهی منطقی بحث کنیم برای یه موتور با صد اسب بخار و وزن یک تن دویست یک گیربکس سه دنده هم کافی است بله گیربکس شش دنده برای کامیون خوبه که دردنه موتور از نفس نیفته

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۲
    2. نوید AJ

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3441 ديدگاه)

      مهدی خان کامنت هات رو دوست دارم. دوزاری و الکی نظر نمیزاری

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
  16. محمد

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چرا صرفه جویی در مصرف سوخت باید در سرعتهای بالای ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به دست آید؟ آنهم فقط ۵ درصد؟ سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر که تقریبا” در تمامی آزادراههای کشور (به جز انگشت شماری از آنها) ممنوع است و جریمه می شویم! در شهر هم که بزرگراهها حداکثر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است. اصلا” برای چی اینقدر سرمایه تلف کردند؟

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۰
  17. علی

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باعرض سلام وخداقوت:ماشین دناپلاس اتوماتیک توربوشارژ بهترین ماشین ایرانی واینکه به جرأت می‌توان گفت ازماشینهای چینی و روسی یک سروگردن بالاتر بهتراست،این ماشین روبایدداشته باشیدوبعدنظربدهید…

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۳۵
    1. GTC فقط المانی و انگلیسی

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (356 ديدگاه)

      از فردا تو ایران خودرو استخدامی

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
  18. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (510 ديدگاه)

    الان دیگه amg وان هم نمی تونه بزندش

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
  19. پوریا

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من چقدر خوشحال شدم!!!!
    بالآخره به تکنولوژی گیربُکُشِ دستی ،دست پیدا کردیم!

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
  20. سبحان

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط مشکل کابین حل بشه ماشین بدی نیست

    موافقم ۳
    مخالفم ۶
    1. GTC فقط المانی و انگلیسی

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (356 ديدگاه)

      این ماشین بدی نیست خداوکیلی اینو از کجا گفتی

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
      1. Payfast

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (516 ديدگاه)

        وزیر صمت اینده

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  21. سید محمد رضا حسینی

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. یک ضامن زیر سر دنده داره که گرد و دور دسته دنده تهویه شده به سمت بالا بکش و دسته دنده را تا انتها به سمت چپ ببر و بغل دنده ۱ بعداً به سمت جلو هل بده و دنده عقب جا می‌ره. خیلی حساس هستش. زود گیربکس قاطی می‌کنه.

    موافقم ۱
    مخالفم ۴
  22. Alireza

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    چرا دنا رو پایه گاز تولید نمیکنند ؟! سورن خیلی بد ترکیبه

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا