دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال 1404؛ بررسی کامل، مشخصات فنی و آپشن‌ها

دوشنبه 19 آذر 1403 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
Dena-Plus-Turbo-Optional-1
دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال 1404 چه مشخصات و امکاناتی دارد؟ مزایا و معایب آن چیست و آیا ارزش خرید خواهد داشت؟
تبلیغات

حدود دو سال پس‌ازاینکه ایران‌خودرو در سال 1393 دنا را به بازار فرستاد، نسخهٔ فیس‌لیفت آن را با نام دنا پلاس در زمستان 1395 رونمایی کرد. این مدل جدید که مهم‌ترین تغییر ظاهری خود را در پروفیل جانبی تجربه کرده بود تا از سمند و سورن متمایز شود، ابتدا در بخش فنی و قوای محرکه با دنای معمولی تفاوتی نداشت و با همان پیشرانهٔ 1.7 لیتری تنفس طبیعی EF7 و گیربکس پنج سرعته به بازار آمد اما طی سال‌های بعد، ایران‌خودرو رفته‌رفته نسخه‌های جدیدی از دنا پلاس را به بازار فرستاد. اولین مدل جدید این خودرو، دنا پلاس توربو بود که در سال 1397 با گیربکس دستی به دست خریداران رسید و به دنبال آن، دنا پلاس توربو اتوماتیک هم از نیمهٔ اول سال 1399 راهی بازار شد. یکی از جدیدترین تیپ‌های دنا پلاس اما مدل توربو اتوماتیک آپشنال است که در سال 1402 معرفی شد. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات دنا پلاس توربو اتوماتیک خواهیم پرداخت.

کپی لینک

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال از لحاظ فنی و قوای محرکه هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی ندارد و از همان پیشرانه 1.7 لیتری چهار سیلندر EF7 توربو استفاده می‌کند که 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE صورت می‌گیرد که در محصولات مختلف ایران‌خودرو استفاده می‌شود. دنا پلاس توربو به لطف برخورداری از قدرت و گشتاور بیشتر، از کشش و شتاب نسبتاً مناسبی برخوردار است و ظرف 10.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 205 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این سدان توربوشارژ ایرانی در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 7.9 لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک سوخت آن 60 لیتر ظرفیت دارد.

کپی لینک

امکانات و آپشن‌های دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

همان‌طور که از نام این مدل مشخص است، تنها تفاوت آن با دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی برخورداری از چند آپشن بیشتر است. آپشن‌های بیشتری که دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال وجود دارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • سنسور نور و باران
  • غربیلک فرمان D شکل
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • آینه وسط الکتروکرومیک

علاوه بر این موارد، به خاطر الزام استانداردهای جدید 85 گانه، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال به سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و راهنمای تعویض دنده هم مجهز شده است. همچنین برای مطابقت با استانداردهای حفاظت از عابر پیاده، قسمت زیرین سپر جلو هم در این خودرو تغییر کرده و جای قلاب بکسل عوض شده است. دیگر آپشن‌هایی که در دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی وجود داشت نیز همچنان در این مدل جدید ارائه می‌شود که عبارت‌اند از:

  • ترمزهای جلو و عقب دیسکی
  • چهار ایربگ
  • فرمان برقی با روکش چرمی
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • نمایشگر لمسی
  • دی‌لایت
  • چراغ خوشامدگویی
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • دوربین دید عقب
  • سنسور دنده عقب
  • سیستم پایش باد تایرها
  • رینگ 16 اینچی آلومینیومی
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو
  • سانروف
  • کروز کنترل
کپی لینک

تفاوت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال با دنا پلاس توربو اتوماتیک

همان‌طور که گفتیم، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی ندارد و تنها تفاوت آن برخورداری از چند آپشن بیشتر است که در بالا ذکر کردیم. در داخل کابین هم تنها تفاوتی که به چشم می‌خورد، ارائهٔ غربیلک فرمان D شکل است که البته اصلاً طراحی جالبی ندارد و با بی‌سلیقگی کامل طراحی شده است.

کپی لینک

تفاوت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال با دنا جوانان

یکی دیگر از تیپ‌های جدید دنا پلاس که اخیراً معرفی شده ولی هنوز به بازار نیامده، دنا جوانان نام دارد. این مدل جدید از همان آپشن‌های اضافی و غربیلک فرمان D شکل دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال بهره می‌برد ولی در بخش فنی هم به پیشرانهٔ EF7 توربوی ارتقاءیافته مجهز شده که خروجی بالاتری برابر با 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد. دنا جوانان در ظاهر هم تغییراتی جزئی شامل زه قرمزرنگ دور جلوپنجره، تریم قرمزرنگ داخل چراغ‌های جلو و تریم نقره‌ای‌رنگ روی رکاب‌ها با نوشتهٔ TURBO را تجربه کرده است.

کپی لینک

مزایا و معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

مهم‌ترین مزیت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال برخورداری از امکانات بیشتر است که البته اکثر آن‌ها جزء تجهیزات ضروری خودروهای امروزی محسوب می‌شوند ولی همین ویژگی‌های جدید باعث شده این خودرو از لحاظ امکانات به رقبای چینی هم‌قیمت نزدیک‌تر شود. خروجی مناسب پیشرانهٔ توربو هم یکی دیگر از نقاط قوت این ماشین است هرچند که در عمل این اعداد به‌اندازهٔ روی کاغذ احساس نمی‌شوند و به نظر می‌رسد قدرتی که نهایتاً به چرخ‌ها می‌رسد بسیار کمتر از 150 اسب بخار است. علاوه بر این، ایرادات فنی موتور توربوشارژ EF7 هم یکی دیگر از مشکلات این خودرو هستند که می‌تواند هزینهٔ تعمیرات سنگینی را روی دست خریداران بگذارد.

مزایا

  • خروجی مناسب پیشرانهٔ توربو
  • لیست قابل‌قبول امکانات
  • عملکرد مناسب گیربکس اتوماتیک
  • گستردگی نمایندگی‌ها و فراوانی قطعات
  • بازار دست‌دوم بهتر از رقبای چینی

معایب

  • ایرادات فنی موتور توربو
  • کیفیت ساخت پایین
  • شتاب پایین نسبت به قدرت موتور
  • پلت‌فرم قدیمی
  • استهلاک بالا
  • فضای محدود کابین
کپی لینک

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

طبق صفحه قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال در کارخانه و بازار، جدیدترین قیمتی که ایران‌خودرو برای دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال اعلام کرده 943 میلیون تومان است تا این سدان ایرانی کاملاً به مرز یک میلیارد تومان نزدیک شود. در بازار نیز این خودرو با قیمتی در حدود یک میلیارد و 50 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. این در حالی است که دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی هم‌اکنون در بازار حدود یک میلیارد و 25 میلیون تومان قیمت دارد که اختلافی جزئی را با نسخهٔ آپشنال نشان می‌دهد و بنابراین، با توجه به برخورداری از امکانات بیشتر، خرید دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال منطقی‌تر خواهد بود.

کپی لینک

رقبا و ارزش خرید دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

به‌طورکلی، قطعاً دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال ارزش چنین رقم گزافی را ندارد ولی با توجه به اینکه بازهٔ قیمتی زیر یک میلیارد تومان به‌طور کامل در انحصار خودروسازان داخلی است، اگر با این بودجه به دنبال خودرویی صفرکیلومتر باشید، انتخابی جز چند گزینهٔ محدود داخلی نخواهید داشت. اگر حوصلهٔ دردسرها و استهلاک بالای موتور توربوشارژ دنا پلاس را ندارید، می‌توانید سراغ تارا V4 اتوماتیک با موتور TU5P بروید که پلت‌فرم مدرن‌تر و استهلاک پایین‌تری دارد و از لحاظ قیمت کاملاً هم‌سطح دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال است. از بین محصولات سایپا نیز می‌توانید شاهین پلاس را انتخاب کنید که به موتور جدید ME16 (نسخهٔ سایپا از موتور TU5P) و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک مشابه دنا پلاس مجهز است ولی پلت‌فرم مدرن‌تر و ایمن‌تری دارد. همچنین با حدود 300 میلیون تومان افزایش بودجه هم می‌توانید به آریزو 5 اسپرت فکر کنید که از کیفیت ساخت بالاتر، امکانات مناسب و پیشرانهٔ توربوشارژ قدرتمند بهره می‌برد.

همچنین بخوانید:

کپی لینک

جدول مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

پیشرانه

EF7 TC

حجم موتور

1645 سی‌سی

قدرت

150 اسب بخار

گشتاور

215 نیوتن متر

تعداد سوپاپ

16

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

وزن

1379 کیلوگرم

شتاب صفرتاصد

10.6 ثانیه

حداکثر سرعت

205 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

7.9 لیتر ترکیبی

طول

4,559 میلی‌متر

عرض

1,720 میلی‌متر

ارتفاع

1,460 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,671 میلی‌متر

ظرفیت باک

60 لیتر

حجم صندوق بار

500 لیتر

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.