دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال چه مشخصات و امکاناتی دارد؟ مزایا و معایب آن چیست و آیا ارزش خرید خواهد داشت؟
حدود دو سال پسازاینکه ایرانخودرو در سال ۱۳۹۳ دنا را به بازار فرستاد، نسخهٔ فیسلیفت آن را با نام دنا پلاس در زمستان ۱۳۹۵ رونمایی کرد. این مدل جدید که مهمترین تغییر ظاهری خود را در پروفیل جانبی تجربه کرده بود تا از سمند و سورن متمایز شود، ابتدا در بخش فنی و قوای محرکه با دنای معمولی تفاوتی نداشت و با همان پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی EF7 و گیربکس پنج سرعته به بازار آمد اما طی سالهای بعد، ایرانخودرو رفتهرفته نسخههای جدیدی از دنا پلاس را به بازار فرستاد. اولین مدل جدید این خودرو، دنا پلاس توربو بود که در سال ۱۳۹۷ با گیربکس دستی به دست خریداران رسید و به دنبال آن، دنا پلاس توربو اتوماتیک هم از نیمهٔ اول سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. یکی از جدیدترین تیپهای دنا پلاس اما مدل توربو اتوماتیک آپشنال است که در سال ۱۴۰۲ معرفی شد. در ادامه به بررسی ویژگیها و مشخصات دنا پلاس توربو اتوماتیک خواهیم پرداخت.
مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال
دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال از لحاظ فنی و قوای محرکه هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی ندارد و از همان پیشرانه ۱.۷ لیتری چهار سیلندر EF7 توربو استفاده میکند که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE صورت میگیرد که در محصولات مختلف ایرانخودرو استفاده میشود. دنا پلاس توربو به لطف برخورداری از قدرت و گشتاور بیشتر، از کشش و شتاب نسبتاً مناسبی برخوردار است و ظرف ۱۰.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این سدان توربوشارژ ایرانی در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۷.۹ لیتر بنزین مصرف میکند و باک سوخت آن ۶۰ لیتر ظرفیت دارد.
امکانات و آپشنهای دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال
همانطور که از نام این مدل مشخص است، تنها تفاوت آن با دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی برخورداری از چند آپشن بیشتر است. آپشنهای بیشتری که دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال وجود دارد شامل موارد زیر میشود:
- سنسور نور و باران
- غربیلک فرمان D شکل
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- آینه وسط الکتروکرومیک
علاوه بر این موارد، به خاطر الزام استانداردهای جدید ۸۵ گانه، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال به سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و راهنمای تعویض دنده هم مجهز شده است. همچنین برای مطابقت با استانداردهای حفاظت از عابر پیاده، قسمت زیرین سپر جلو هم در این خودرو تغییر کرده و جای قلاب بکسل عوض شده است. دیگر آپشنهایی که در دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی وجود داشت نیز همچنان در این مدل جدید ارائه میشود که عبارتاند از:
- ترمزهای جلو و عقب دیسکی
- چهار ایربگ
- فرمان برقی با روکش چرمی
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی
- دیلایت
- چراغ خوشامدگویی
- آینههای جانبی تاشو برقی
- دوربین دید عقب
- سنسور دنده عقب
- سیستم پایش باد تایرها
- رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی
- تنظیم برقی صندلیهای جلو
- سانروف
- کروز کنترل
تفاوت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال با دنا پلاس توربو اتوماتیک
همانطور که گفتیم، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی ندارد و تنها تفاوت آن برخورداری از چند آپشن بیشتر است که در بالا ذکر کردیم. در داخل کابین هم تنها تفاوتی که به چشم میخورد، ارائهٔ غربیلک فرمان D شکل است که البته اصلاً طراحی جالبی ندارد و با بیسلیقگی کامل طراحی شده است.
تفاوت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال با دنا جوانان
یکی دیگر از تیپهای جدید دنا پلاس که اخیراً معرفی شده ولی هنوز به بازار نیامده، دنا جوانان نام دارد. این مدل جدید از همان آپشنهای اضافی و غربیلک فرمان D شکل دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال بهره میبرد ولی در بخش فنی هم به پیشرانهٔ EF7 توربوی ارتقاءیافته مجهز شده که خروجی بالاتری برابر با ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. دنا جوانان در ظاهر هم تغییراتی جزئی شامل زه قرمزرنگ دور جلوپنجره، تریم قرمزرنگ داخل چراغهای جلو و تریم نقرهایرنگ روی رکابها با نوشتهٔ TURBO را تجربه کرده است.
مزایا و معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال
مهمترین مزیت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال برخورداری از امکانات بیشتر است که البته اکثر آنها جزء تجهیزات ضروری خودروهای امروزی محسوب میشوند ولی همین ویژگیهای جدید باعث شده این خودرو از لحاظ امکانات به رقبای چینی همقیمت نزدیکتر شود. خروجی مناسب پیشرانهٔ توربو هم یکی دیگر از نقاط قوت این ماشین است هرچند که در عمل این اعداد بهاندازهٔ روی کاغذ احساس نمیشوند و به نظر میرسد قدرتی که نهایتاً به چرخها میرسد بسیار کمتر از ۱۵۰ اسب بخار است. علاوه بر این، ایرادات فنی موتور توربوشارژ EF7 هم یکی دیگر از مشکلات این خودرو هستند که میتواند هزینهٔ تعمیرات سنگینی را روی دست خریداران بگذارد.
مزایا
- خروجی مناسب پیشرانهٔ توربو
- لیست قابلقبول امکانات
- عملکرد مناسب گیربکس اتوماتیک
- گستردگی نمایندگیها و فراوانی قطعات
- بازار دستدوم بهتر از رقبای چینی
معایب
- ایرادات فنی موتور توربو
- کیفیت ساخت پایین
- شتاب پایین نسبت به قدرت موتور
- پلتفرم قدیمی
- استهلاک بالا
- فضای محدود کابین
قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال
طبق صفحه قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال در کارخانه و بازار، جدیدترین قیمتی که ایرانخودرو برای دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال اعلام کرده ۹۴۳ میلیون تومان است تا این سدان ایرانی کاملاً به مرز یک میلیارد تومان نزدیک شود. در بازار نیز این خودرو با قیمتی در حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان خریدوفروش میشود. این در حالی است که دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی هماکنون در بازار حدود یک میلیارد و ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد که اختلافی جزئی را با نسخهٔ آپشنال نشان میدهد و بنابراین، با توجه به برخورداری از امکانات بیشتر، خرید دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال منطقیتر خواهد بود.
رقبا و ارزش خرید دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال
بهطورکلی، قطعاً دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال ارزش چنین رقم گزافی را ندارد ولی با توجه به اینکه بازهٔ قیمتی زیر یک میلیارد تومان بهطور کامل در انحصار خودروسازان داخلی است، اگر با این بودجه به دنبال خودرویی صفرکیلومتر باشید، انتخابی جز چند گزینهٔ محدود داخلی نخواهید داشت. اگر حوصلهٔ دردسرها و استهلاک بالای موتور توربوشارژ دنا پلاس را ندارید، میتوانید سراغ تارا V4 اتوماتیک با موتور TU5P بروید که پلتفرم مدرنتر و استهلاک پایینتری دارد و از لحاظ قیمت کاملاً همسطح دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال است. از بین محصولات سایپا نیز میتوانید شاهین پلاس را انتخاب کنید که به موتور جدید ME16 (نسخهٔ سایپا از موتور TU5P) و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک مشابه دنا پلاس مجهز است ولی پلتفرم مدرنتر و ایمنتری دارد. همچنین با حدود ۳۰۰ میلیون تومان افزایش بودجه هم میتوانید به آریزو ۵ اسپرت فکر کنید که از کیفیت ساخت بالاتر، امکانات مناسب و پیشرانهٔ توربوشارژ قدرتمند بهره میبرد.
همچنین بخوانید:
- مقایسه شاهین پلاس با دنا پلاس، گرانترین سدانهای ایرانی
- مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک؛ مشخصات، تفاوت و آنچه باید بدانید
- مقایسه تارا و دنا پلاس؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید دانست
- دنا پلاس ۶ دنده EF7P؛ بررسی جامع، مشخصات فنی، قیمت و ارزش خرید
جدول مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال
پیشرانه | EF7 TC |
حجم موتور | ۱۶۴۵ سیسی |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۵ نیوتن متر |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
وزن | ۱۳۷۹ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۹ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۵۵۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۲۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۱ میلیمتر |
ظرفیت باک | ۶۰ لیتر |
حجم صندوق بار | ۵۰۰ لیتر |
Nismo
۱۹ آذر ۱۴۰۳فرمونش شبیه دسته قابلمه ایه که به زور خمش کردن😂
من خودم قبلا دنا داشتم چندسال پیش خداییش همون فرمون دو شاخه قبلی هم قشنگ تر بود هم خوش دست تر
ALI A
۱۹ آذر ۱۴۰۳با این قیمت ارزش خرید نداره. من آریزو5 و ریسپکت رو با یه مقدار قیمت بالاتر ترجیح میدم…بدترین مشکلش کمبود جای داخل کابینشه که رو اعصابه…کیفیت هم داغون…
نویدی
۱۹ آذر ۱۴۰۳معایب:
۱-کابینش تنگ و کوچیکه
۲-مصرف سوختش بالاس
۳-پلتفرمش متعلق به پژو 405 هستش در نتیجه ایمنیش به شدت ضعیفه.
من آریزو ۵ توربو رو ترجیح میدم.
محمد
۱۹ آذر ۱۴۰۳شاهین رو به تمام محصولات ایران خودرو به جز ریرا ترجیح می دهم.
Cehx
۱۹ آذر ۱۴۰۳شاهین عادی بعلت داشتن موتور عجیب وقتی میگم عجیب یعنی واقعا عجیب فرض کن موتور پراید رو برداشتن حجم دادن یه توربو انداختن روش ولی 16 سوپاپش نکردن و شنیدم مشکلات زیادی هم داره ولی شاهین پلاس واقعا خوبه
مهدی
۲۰ آذر ۱۴۰۳سلام من دنا تیپ دو دارم وخیلی هم ازش راضی هستم، تنها ایرادی که ازش میگیرم فقط کوچک بودن قسمت سر نشینای عقب آن هست ولی دوستانی که دنا پلاس توربو دارن خیلی ناراضی هستند هروز مینالند ازش گلایه دارن
علی
۱۹ آذر ۱۴۰۳بهترین ماشین جهان😍😍
mickeyy
۱۹ آذر ۱۴۰۳درسته بهترین ماشین جهانه البته اگه از آخر حساب کنی
مهدی
۱۹ آذر ۱۴۰۳نشانگر تعویض دنده در ماشین اتومات چه کاربردی داره؟؟!
Cehx
۱۹ آذر ۱۴۰۳می تونن قرارش بدهند روی دستی و خودشون دنده رو عوض کنند
𝐀𝐥𝐢
۱۹ آذر ۱۴۰۳معنی اپشنال هم فهمیدیم!
hosen
۱۹ آذر ۱۴۰۳زشت ترین و بدفرم ترین فرمون دی کاتی که میشد درست کرد رو گذاشتن روش
رحیمی
۱۹ آذر ۱۴۰۳من قیمت پرداختی ۷۱۰دادم کارخونه .میخواهم شکایت کنم .قیمتش با اون که ۵۵۰دادند الان در بازار یکی هست
حسین
۱۹ آذر ۱۴۰۳اگر این ماشین اسمش آپشنال هست،پس این ماشینهای درجه ۲ـ۳ چینی بااینهمه آپشن اسمشون چیه؟! حالا ماشینهایی مثل بنز و بی ام و بماند….ملتو چی فرض کردین؟!!!!
م
۲۰ آذر ۱۴۰۳موتور دنا اتومات اپشنال فرق میکنه با دنا توربو از موتور ای اف پی استفاده شده که دبل سی وی وی داره و راندمان بهتر و مصرف سوخت پایینتری دارد و گزینه مناسبی هست نسبت به محصولات دیگر ایرانی واقعا ماشین خوبی هست برای همین پر فروشترین هست و بازار خوبی دارهد
مهدی
۲۱ آذر ۱۴۰۳حقتون همون چینی هایی که با ۳۰ هزار تا کارکرد میرن برا تعویض گیربگس گارانتی هم قبول نمیکنه
مسی
۲۰ آذر ۱۴۰۳شما بگید بدترین ماشین دنیا ولی ما در ایران زندگی میکنیم و قبل از هر چیزی بازار خرید و فروش و هزینه ی استهلاک خودرو فکر کنیم تا مسائل دیگه..
خودم چینی داشتم سالمم بود ولی از ترس هزینه های سرسام آورش فروختم چون هزینه ی بعضی قطعاتش حتی از خودروهای آلمانی هم بیشتره
همایون
۲۰ آذر ۱۴۰۳نمیگم ایران خودرو باید بیرون بدنه رو کامل فیس لیفت میکرد و داشبورد رو هم تغییر میداد تا فضای پای ردیف جلو اصلاح بشه و پا انقدر تو داشبورد نباشه چون از شعور ایران خودرو خارج این مبحث ولی حداقل حداقل اون نوار نقره ای دور کمه های فرمون رو مثل سورن پلاس مشکی پیانویی میزاشت تا با زیر فرمون که مشکی پیانویی کرده هماهنگ بشه و اون تریم چوب مسخره رو هم مشکی پیانویی میکرد تا با رنگ داشبورد و روکش صندلی به هماهنگی برسه
جواد
۲۲ آذر ۱۴۰۳عزیزان من ۵ماه از صفر داشتم در یک کلام فاجعه، فاجعه، فاجعه تروخدا برین دستیشو بخرین دارین پول خودتون رو دور میریزین جاکم، ساندروف آشغال جنس بدنه حلب،توربوش اشکتونو درمیاره باالتماس هم راه نمیره، یهوی بدون دلیل تو جاده واتوبان خاموش میشه بنزین به ولله ۱۸ تا۲۰ لیتر رو قورت میده حالا برو این لکه ننگ ایران خودرو رو بخر به قرآن من مصرف کننده بودم الان رانا دارم به اون شرف داره.
جواد
۲۲ آذر ۱۴۰۳عزیزان من ۵ماه از صفر داشتم در یک کلام فاجعه، فاجعه، فاجعه تروخدا برین دستیشو بخرین دارین پول خودتون رو دور میریزین جاکم، ساندروف آشغال جنس بدنه حلب،توربوش اشکتونو درمیاره باالتماس هم راه نمیره، یهوی بدون دلیل تو جاده واتوبان خاموش میشه بنزین به ولله ۱۸ تا۲۰ لیتر رو قورت میده حالا برو این لکه ننگ ایران خودرو رو بخر به قرآن من مصرف کننده بودم الان رانا دارم به اون شرف داره.🙂