اگر قصد خرید دنا پلاس را دارید و به دنبال مشخصات فنی، ارزش خرید، قیاس با رقبا و مزایا و معایب آن هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
ایرانخودرو در آذر ۱۳۸۸ درحالیکه حدود هشت سال از عرضهٔ سمند به بازار میگذشت، پروژهٔ فیسلیفت بزرگی بر پایهٔ این خودرو را آغاز کرد تا محصولی با برند ملی برای پوشش ردههای بالاتر قیمتی باشد. نتیجهٔ این پروژه در اواسط سال ۱۳۹۰ با نام دنا رونمایی شد. هرچند این خودرو بر اساس سمند ساخته شده بود و در اصل فیسلیفت بزرگی روی سمند محسوب میشد اما ایرانخودرو آن را بهعنوان محصولی کاملاً جدید و حتی در کلاسی بالاتر از سمند معرفی کرد. دنا پس از کشمکشهای فراوان بر سر قیمتگذاری، سرانجام در سال ۱۳۹۳ راهی بازار شد.
همچنین بخوانید: بررسی کامل دنا؛ مشخصات فنی، قیمت و ارزش خرید
دنا هرچند در جلو و عقب کاملاً بازطراحی شده و نمای بسیار مدرنتری به خود گرفته بود اما پروفیل جانبی و فرم درها بهجز تجهیز به دستگیرههای آسانبازشو و آینههای جدید، کاملاً با سمند یکسان بود که این موضوع نهتنها نمای ناهماهنگی را ایجاد کرده بود بلکه باعث شد دنا نتواند کاملاً خود را از سمند متمایز کند. ازاینرو، در دیماه سال ۱۳۹۵ ایرانخودرو نسخهٔ جدیدی از دنا را با نام دنا پلاس معرفی کرد که اصلیترین تغییر آن بازطراحی پروفیل جانبی با درها، خط پنجره و لچکی جدید بود که نمای بسیار زیباتر و مدرنتری را ایجاد کردند. علاوه بر این، گرافیک داخلی چراغهای عقب هم بروز و چراغهای جلو به دیلایت مجهز شدند.
مشخصات فنی دنا پلاس
دنا پلاس در ابتدا از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با سمند و سورن نداشت و با همان قوای محرکه به بازار عرضه شد. این یعنی در دنا پلاس همان پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ EF7 را میدیدیم که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگرفت. طی سالهای بعد اما ایرانخودرو نسخههای توربوشارژ و اتوماتیک این ماشین را هم به بازار فرستاد. یکی از جدیدترین نسخههای دنا پلاس که از زمستان ۱۴۰۲ به بازار عرضه شد، نسخهٔ مجهز به پیشرانهٔ EF7P تنفس طبیعی و گیربکس شش سرعتهٔ دستی است. در این مدل، از پیشرانهٔ ارتقاءیافته استفاده شده که مهمترین تغییرات آن نسبت به نسخهٔ قبلی تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر برای سوپاپهای دود (در موتور EF7 معمولی این سیستم فقط برای سوپاپهای هوا وجود داشت)، کاهش دور درجا و بهبودهایی در سرسیلندر، پیستونها، شاتونها، میللنگ و منیفولدهای دود و هوا میشود.
به گفتهٔ ایرانخودرو، به لطف این تغییرات، حالا در موتور EF7P اصطکاک کاهش پیدا کرده و احتراق بهتر شده است. بااینوجود، در خروجی موتور تغییری دیده نمیشود و این پیشرانه مثل نسخهٔ قبلی همچنان ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. تغییر مهم دیگر این نسخهٔ جدید از دنا پلاس، تجهیز به گیربکس شش سرعتهٔ دستی بجای نمونهٔ پنج سرعتهٔ قبلی است که باعث کاهش دور موتور در سرعتهای بالا و کاهش مصرف سوخت میشود. این تغییرات در قوای محرکه اما تأثیر خاصی روی شتاب و عملکرد دنا پلاس نگذاشته و نسخهٔ EF7P برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت هنوز هم به بیش از ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد؛ بنابراین، نباید انتظار شتاب چندانی را از این سدان ایرانی داشته باشید ولی بهطورکلی دنا در قیاس با خودروهای ایرانی دیگری مثل پژو پارس TU5 کشش نسبتاً مناسبی دارد. دنا پلاس در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۷.۴ لیتر بنزین مصرف میکند و باک آن ۶۰ لیتر ظرفیت دارد.
امکانات و تجهیزات دنا پلاس
دنا پلاس در داخل از همان داشبورد دنا معمولی استفاده میکند که هرچند این روزها رنگ بوی کهنگی گرفته اما برای زمان معرفی در بیش از یک دهه پیش طراحی مدرن و قابلقبولی داشت. دنا پلاس در بخش امکانات و تجهیزات نسبت به دنا معمولی ارتقاء پیدا کرده بود اما طی سالهای بعد ایرانخودرو برخی امکانات آن مثل ترمزهای دیسکی عقب، رینگ آلومینیومی، ایربگهای جانبی و سانروف را حذف کرد ولی در نسخهٔ جدید EF7P برخی از این امکانات دوباره بازگشتهاند. در این نسخهٔ جدید فرمان از هیدرولیک به برقی تغییر پیدا کرده است و غربیلک فرمان هم D شکل شده است. دنا پلاس همچنین به خاطر الزام استانداردهای ۸۵ گانه، مدتی است به سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری و سیستم راهنمای تعویض دنده هم مجهز شده است. بهطورکلی، امکانات دنا پلاس EF7P شامل موارد زیر میشود:
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم کنترل کشش
- ترمز کمکی
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- دو ایربگ
- غربیلک فرمان D شکل
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی با میرورلینک
- دیلایت
- چراغ خوشامدگویی
- چراغ مشایعت
- آینههای جانبی تاشو برقی
- تودوزی مخمل
- سنسور دنده عقب
- دوربین دنده عقب
- سیستم پایش باد تایرها
- رینگ آلومینیومی
- تنظیم برقی صندلیهای جلو
- سنسور نور و باران
- سیستم راهنمای تعویض دنده
- کروز کنترل
مزایا و معایب دنا پلاس
یکی از اصلیترین مزیتهای دنا پلاس در قیاس با دنا معمولی و سورن، برخورداری از طراحی بیرونی بروزتر و هماهنگتر است. علاوه بر این، دنا پلاس خصوصاً در نسخهٔ جدید EF7P از امکانات نسبتاً قابلقبولی بهره میبرد و به لطف وجود سیستمهای کنترل کشش و کنترل پایداری، سواری ایمنیتری را فراهم میکند. دنا پلاس همچنین به لطف ترمزهای دیسکی عقب، از قابلیت توقف بهتری نسبت به سمند برخوردار است درحالیکه پیشرانهٔ ارتقاءیافته و گیربکس جدیدتر شش سرعته دستی را هم میتوان ازجملهٔ دیگر نقاط قوت این سدان ایرانی دانست.
از سوی دیگر، یکی از مشکلاتی که زیاد از سوی خریداران دنا پلاس گزارش شده، مشکلات برقی و الکترونیکی است که ایرادات متعدد و آزاردهنده را به دنبال دارد. علاوه بر این، به دلیل طراحی مجدد داشبورد و صندلیها، با اینکه پلتفرم و فاصلهٔ محوری دنا با سمند یکسان است ولی فضای کابین دنا کمتر شده و میتواند برای افراد بلندقد تنگ باشد. نرمی بیشازحد فرمان برقی در سرعتهای بالا، موقعیت نامناسب دکمههای تنظیم برقی صندلی، کیفیت ساخت پایین و پلتفرم قدیمی که پیشینهٔ آن به پژو ۴۰۵ بازمیگردد هم از دیگر نقاط ضعف این ماشین هستند.
مزایا
- طراحی نسبتاً بروز
- گیربکس ۶ سرعته
- پیشرانه ارتقاءیافته
- امکانات قابلقبول
معایب
- پلتفرم قدیمی
- مشکلات برقی
- کاهش فضای داخلی
- کیفیت ساخت پایین
- نرمی فرمان برقی در سرعتهای بالا
قیمت و ارزش خرید دنا پلاس
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
دنا پلاس EF7 | ۵ سرعته دستی - رینگ فولادی | ۷۲۰,۷۶۷,۰۰۰ | ۷۸۶,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7P | ۶ سرعته دستی | ۷۴۹,۷۶۰,۰۰۰ | ۸۸۴,۰۰۰,۰۰۰ |
تاریخ به روز رسانی: ۹ آذر ۱۴۰۳
دنا پلاس در نسخهٔ معمولی پنج سرعته قیمت کارخانهٔ ۷۲۰ میلیون تومانی دارد درحالیکه برای نسخهٔ EF7P شش سرعته قیمت کارخانهٔ نزدیک به ۷۵۰ میلیون تومانی اعلام شده است؛ بنابراین، اگر قیمت کارخانه را در نظر بگیریم، نسخهٔ جدید EF7P با توجه به امکانات بیشتر و گیربکس شش سرعته، ارزش ۳۰ میلیون تومان قیمت بیشتر را دارد ولی در بازار اختلاف قیمت این دو نسخه با حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای دنا پلاس پنج سرعته و ۸۸۰ میلیون تومان برای نسخهٔ شش سرعته، بیشتر است. در حال حاضر، اصلیترین رقیب دنا پلاس را در سبد محصولات خود ایرانخودرو میبینیم. این ماشین تارا دستی است که از پیشرانهٔ کمدردسرتر TU5 و پلتفرم مدرنتری بهره میبرد. از بین محصولات سایپا هم شاهین G دستی رقیب اصلی دنا پلاس محسوب میشود که همچنان حرفوحدیثها در مورد پیشرانهٔ آن بسیار است ولی پلتفرم مدرنتری دارد. علاوه بر این، با حدود صد میلیون تومان کمتر میتوانید در بازار سراغ سورن پلاس EF7 فول بروید و با توجه به پلتفرم و پیشرانهٔ یکسان و امکانات تقریباً برابر، چیز زیادی را از دست نخواهید داد.
جدول مشخصات فنی دنا پلاس
دنا پلاس | دنا پلاس ۶ سرعته | |
پیشرانه | EF7 | EF7P |
حجم موتور | ۱۶۴۵ سیسی | |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار | |
گشتاور | ۱۵۵ نیوتن متر | |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | |
وزن | ۱۳۱۰ کیلوگرم | ۱۳۱۹ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۱۲ ثانیه | |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت | |
مصرف سوخت | ۷.۴ لیتر ترکیبی | |
طول | ۴,۵۵۹ میلیمتر | |
عرض | ۱,۷۲۰ میلیمتر | |
ارتفاع | ۱,۴۶۰ میلیمتر | |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۱ میلیمتر | |
ظرفیت باک | ۶۰ لیتر | |
حجم صندوق بار | ۵۰۰ لیتر |
hosen
۹ آذر ۱۴۰۳با این حال که موتور جدید به دوال vvt مجهز شده ولی توانش بیشتر نشده واقعا جالبه
ali_x76
۹ آذر ۱۴۰۳دوال VVT یا حتی سینگل vvt مهمترین اثری که داره، وسیعتر کردن نمودار گشتاور و افزایش مساحت اونه.
حالا ممکنه ازین طریق، پیک قدرت و گشتاور افزایش پیدا کنه، ممکنه هم نکنه.
ازونجا که سیستم پیوسته و به دستور ecu عمل میکنه، میشه بازه و دور موتور عملکردشو کنترل کرد، یعنی تیونر یا مپر با توجه به نیاز، به حداقل مصرف سوخت و استهلاک برسه یا حداکثر توان.
به نظرم در آینده و با لوازم دورچین (هدرز و مکش) و ریمپ شدنش، پتانسیل واقعی این موتور دیده میشه، مخصوصا که با گیربکس ۶ دنده و ضرایب نزدیکتر، لذت رانندگی بیشتری هم داره.
amirboss
۱۰ آذر ۱۴۰۳در واقع سیستم Variable Valve Timing یا VVT این نوع سیستم فقط تغییر زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپها رو کنترل میکنه و مهمترین اثری که داره جلوگیری از افت توان موتور در دورهای بالاست.
حمید
۱۰ آذر ۱۴۰۳سلام
با هزار آرزو سال 1401 طرح یکپارچه خودروی دنا پلاس ساده نوشتم و حدود قیمت 360 تومن در می اومد. برام زمستان 403 زمان تحویل زدن… حالا از دلم بگم سال گذشته گفتن دناپلاس 6سرعته فقط میتونی بگیری از قضا قیمتش سال گذشته 480 تومن بود که اواخر همان سال یعنی آذرماه از 480 شد 560 تومن گفتم خدایا چجوری پولش رو جور کنم بعد یه سال چند روز پیش قیمتش شد 749 تومن.. عزیزانم من واقعا دیگه خرید دنا شد برام یه آرزو
و خدا کنه به حق ابوالفضل ریشه ظلم در مملکت ما خشک بشه و بانیان این گرانی باید به ما مردمی که حق آب و گل داریم به تک تک ما جواب بدن
من و خانواده ام هیچگونه رضایتمندی ندارم
چون با این درآمد نمیتونم ماشین کارخانه ای که سهم من بود و تاچند روزپیش 560 تومن بود را بخرم.. از ته دلم دعا میکنم که خدایا به داد ما برس…..
Sam
۱۱ آذر ۱۴۰۳به بعدی هم رای بدین درست میشه
حسین
۱۱ آذر ۱۴۰۳بمیرم برات هموطن عزیزم،خدا خودش جای حق نشسته ،سرشون میاد بالاخره خودشونم،یجوری و ب یه نحوی پس میدن تاوانشو مطمعن باش،انگل زاده های بیغیرت وسوسول خودشون ماشینای آنچنانی اونوقت منوشما،درارزوی دناپلاسی ک روز ب روز دویست تومن میزارن روش حر و م زاده ها
نوید
۱۱ آذر ۱۴۰۳سلام دوست عزیز
منم هم با شما همدردم
بر باعث و بانی این گرانی ها و این بی قانونی ها و این ظلمی ک نسبت ب مردم میکنن لعنت باد تا روز قیامت
امیرهوشنگ ملکی
۱۲ آذر ۱۴۰۳خودتون و آشنایان و خانواده به سایت “کارزار” برید و اعتراض تون رو به افزایش قیمت و تایید کارزار، اعلام کنید شاید اتفاقات بهتری بیوفته
AliMOPAR
۹ آذر ۱۴۰۳اسببخار دنا فیکه پارس من نیمچه تقویته رو داینو 128 اسببخاره تازه موتورشم xu7 هشت سوپاپه از اون واشری ها بارها تفریحی با آشناهایی که دنا توربو دارن انداختم جا موندن، و جالب اینجاس این قضیه در مورد سورن توربو فرق میکنه چون همیشه ازش باختم مخصوصا دور بالا بعد 150/60 تا، حالا نمیدونم توربوعه سورن با دنا فرق داره یا چی..
Lionheart
۹ آذر ۱۴۰۳موتورسورن توربو cvvtیا همون زمان بندی متغیر سوپاپ رو نداره و ایسیوش رو در حد دنا توربو کالیبره نیس که اون ماشین انقد توان داره و حتی وزنشم سبک تره.
ولی این موتورا نمیشه روشون حساب کرد که همیشه تخته گاز بری مشکلی براش پیش نیاد ، همون زانتیایی یا تیوفایو لوازمی رو به این آشغالا ترجیح میدم.
یاسین
۱۰ آذر ۱۴۰۳خو مهندس میگی تقویتع 128 اسبه میخوای ماشین 113 اسبی رو نزنه خودشم سبک تره میتونی تو دوربالا باهاش بنداز
صدرا
۱۰ آذر ۱۴۰۳گفته با دنای توربو کورس گذاشته نه معمولی. توربو ۱۵۵ اسب بخاره
Milad
۱۱ آذر ۱۴۰۳باشه 😊 ولی در کل هر جایی اگر راجب بوگاتی شیرون هم چیزی چاپ شه یکی با پارس نیمچه تیون شده زدتش. اصلا کل صنعت خودرو سازی فیکه چون عملا از خودروی ۶۰ اسبی تا ۵۰۰ اسبی همرو یه پارس یا تو شتاب زده یا تو کفی
Temp
۹ آذر ۱۴۰۳انتخابم سورن پلاس EF7 فول ۱۶ سوپاپه
ماشین ایرانی از یجا به بعد دیگه اررش نداره هزینه کنی .چون پلتفرم و موتور و تعلیق و اینا اکثرا همونه در نتیجه کیفیت سواری و هندلینگ مشابه ارائه میدن و در کل جای دفاع نداره
Ali.d
۹ آذر ۱۴۰۳بده شیش
😂😂😂
آخه واسه ماشینی به دو تیکه تقسیم میشه
دنده شش به چه دردی میخوره؟
آدم باید عقل نداشته باشه با این سرعت بره
ali_x76
۹ آذر ۱۴۰۳دنده ۶ به عنوان overdrive و با هدف کاهش سر و صدا و مصرف سوخت و استهلاک روی ماشینهای اقتصادی منظور میشه.
جهت اطلاعتون هم بگم که توی ماشین فابریک (نه ماشین تا خرخره تیون) حداکثر سرعتی که میشه رفت با دنده ۵ حاصل میشه و دنده ۶ به خاطر ضریب خیلی سبک و در نتیجه افت توان، افزایش سرعتی نداره.
توی گیربکسهای ۸ سرعته هم به همین منوال، عموما حداکثر سرعت توی دنده ۶ بدست میاد و دنده ۷ و ۸ عملکرد اکونومی دارن.
Ali.d
۱۰ آذر ۱۴۰۳دوست عزیز باید دنده ۵ رو رد کنی تا بتونی بدی دنده ۶
پس یعنی باید به حداکثر سرعت با دنده ۵ برسی بعد بری ۶ ؟
پس حدود سرعتت حداقل هیچی که نباشه ۱۱۰ کیلومتر هست؟
این سرعت یعنی از سرعت قانونی جاده ها بیشتر ؟
درست؟
واسه این جاده؟این ماشینا؟این وضعیت ایمنی؟این لاستیک ها؟
و سرعت قانونی که حداکثر ۱۱۰ کیلومتر کلا هیچ منطقی نمیگه برای گیربکس دستی همچین ماشین لگنی دنده ۶ درست کرد
مصرف شوخت چقدر میاد پایین؟
ماشین اتوماتیک بحثش از اساس فرق داره دوست عزیز
علی
۱۰ آذر ۱۴۰۳من خودم سمند ای اف سون دارم دور موتور روی ۳۰۰۰میشه ۱۰۰تا یعنی تو اتوبان بخوام با ۱۲۰تا برم میشه دور۳۵۰۰که دور بالای پس یک دنده دیگه میخواد تا موتور راحت باشه
امید
۱۰ آذر ۱۴۰۳صرفا جهت سرعت ساخته نشده دور موتور رو پایین نگه میداره هم استهلاک کمتری داره هم مصرف سوخت کمتر
صدرا
۱۰ آذر ۱۴۰۳خخخخ عزیزم برو کمی مطالعه کن یا تجربه بدست بیار. مگه دنده اضافه حتما باعث افزایش سرعت میشه!
🥇M🏆 Bavaria///👑
۹ آذر ۱۴۰۳نمره منفی دیگه ای در کارنامه سیاه ایران خودرو…
حسین دهمرد
۹ آذر ۱۴۰۳تو سرعت بالا دیگه فرمان برقی باید غیرفعال بشه. از نظر ایمنی ماشینهای پیشرفته هم تو سرعت بالا سفت تر میشن.
🥇M🏆 Bavaria///👑
۹ آذر ۱۴۰۳شاید خواستن تو سرعت بالا حس فرمون رولزرویس و واسه ایرانی ها به ارمغان بیارن!!
🤦🏻♂️😂😂
حسین دهمرد
۹ آذر ۱۴۰۳والا بالای صدتا همینجوریشم ماشین رو هواس دیگه فرمونشم تیز باشه دیگه واویا. اولین اشتباه آخرین اشتباهه. میره تو باقالیا
مهدی
۹ آذر ۱۴۰۳موتور ای اف سون بهترین موتور هست حتی برای تیون خیلی میشه اسب ازش بگیری و قدرت و کشش خوبی میده قابل توجه اون دوست عزیز که نوتور هشت سوپاپ با توان کم رو تقویت کرده و گفته که ای اف توربو رو رنده کرده یا فنی نیست یا چرت میگه اصلا نمیدونه توربو صدو پنجاه اسب بخار هست شما شاید بتونی با تقویت ای اف تنفس طبیعی رو به زور بگیری توربو که جای خود دارد
علی
۱۰ آذر ۱۴۰۳واقعا راست میگی من خودم یک کلیپ کورس دنا توربو رو باهیوندا آزرا دیدم تا ۹۰تا دنا جلو رفت ولی از ۹۰تا به بعد آزرا جلو رفت درصورتی که آزرا موتور ۳۲۰۰اسب بخار با۸سیلندرهست
نویدی
۱۲ آذر ۱۴۰۳موتور آزرا ۳۳۰۰ سی سی ۶ سیلندره.
علی
۱۲ آذر ۱۴۰۳آزارا۶سیلندره داداچ
بردیا
۹ آذر ۱۴۰۳سلام ببینید اولا پارس که اصلا به دنا نمیرسه ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۵تا۲۲۰ نیوتون متر گشتاور کجا یه موتور ۹۰ اسبی ۸ سوپاپ زمان صفوی کجا بعدش اصلا توربو که بیاد تو مدار پارس به دود اگزوز دنا هم نمیرسه پس بچه سال بازی رو بزارید کنار عدد و توانی که خودرو ها میدن فیک نیستن فقط شما ندارین و نمیدونید باید با همون پارس حلبی سر کنید حالا کسی که میفهمه جای خود و کسی که نمیدونه جای خود اینم بگم که واشر رو زیاد تقویت نکن دوست عزیز یه گاز مساوی با یه تعمیرگاه فعلا خدانگهدار دوستان
Ahmad
۱۰ آذر ۱۴۰۳بی احترامی به کسی نکن.حالا خود شماهم که طرفداری سمند به روزو میکنی سوار دوج چلنجر دیمون ۱۷۰ نیستیا!!!ته تهش ماشین خود شماهم پلتفرمش برمیگرده به ۴۰۵ و رسما تفاوتی با ۴۰۵ از لحاظ پلتفرم و عایف بندی اینا نداره.فقط چارتا آپشن پیش پا افتاده رو اضافه داره وسلام.
۹ آذر ۱۴۰۳من میرم شاهین میخرم اگه پول شاهین cvt یا شاهین پلاس بدن میرم بسترن b50f میخرم بزار مردم هرچی دوست دارن بگن درسته شاهین شتابش کمه ولی پلتفرمش جدید تره من میخوام سواری جدید داشته باشم خستم از پلتفرم پژو سوار شدن
بعدش هم بسترن درسته قطعه کم پیدا میشه اما میخوام یه ماشین سوار بشم موتور مزدا سه داشته باشه گیربکس ژاپنی سریع باشه ایمنی داشته باشه مردم هیچی سر در نمیارن بزار هر حرفی میخوان بزنن تهش اونا میمونن و پرایدا و مغزای اکبندشون
آخه چرا باید دنا بخرم؟ چرا آنقدر گرونه؟
بخام توربو بخرم سورن توربو فقط!
با طرح سورن پلاس و دستگیره سورن پلاس
تهش یه فرمون دنا هم میندازم روش
با یه مانیتور
همین!
مبین
۱۰ آذر ۱۴۰۳از سایت پدال بعید بود که اشتباه کنه و خروجی توان و گشتاور رو یکی در نظر بگیره !!!
در حالی که EF7 پلاس یا همون EFP اسب بخار و گشتاور بیشتری داره و اگر بررسی کنید میبیند که تغییرات زیادی شکل گرفته که خلاصه هم بخوام بگم باز زیاد هست »»
افزایش توان خروجی معادل حدود ۵ تا ۱۰ درصد
افزایش بیشترین گشتاور تولیدی تا ۲۵ نیوتنمتر
کاهش میانگین مصرف سوخت تا حدود یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
تغییرات طراحی و ابعادی اجزای فنی موتور، نظیر میللنگ، شاتونها، رینگ و پیستونها، یاتاقانهای ثابت و متحرک، سرسیلندر، منیفولدها، سامانه توربوشارژ و…
استفاده از رادیاتور جدید مجهز به منبع هواگیری خودکار
تغییر استاندارد روغن و در نتیجه عملکرد روانتر قطعات متحرک موتور
اضافه شدن سیستم CVVT به میلسوپاپ دود
استفاده از منیفولد دود بهصورت ورقکاری شده
برقی شدن محرک دریچه هدر و توربوشارژ جهت کاهش لگ توربو
بهکارگیری منیفولد هوا و قالپاق سوپاپ پلاستیکی مشکی رنگ بهجای مدل فلزی
که چون در نسخه ی توربوشارژ عرضه میشه ، موتور ای اف پی توربوشارژ توانایی تولید قدرت ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را خواهد داشت.
امیر دهقان
۱۰ آذر ۱۴۰۳موتور EF7P فقط در نسخه توربوشارژ افزایش قدرت داشته و خروجی نسخه تنفس طبیعی طبق اعلام سایت ایرانخودرو تغییری نداشته
https://www.ikco.ir/fa/Product.aspx?ID=266&Section=2
۱۰ آذر ۱۴۰۳بنظرم فقط توربو عوض کردن اسمش گذاشتن EFP😂😂
سامان اسدیان
۱۰ آذر ۱۴۰۳میشه تولید دنا رو حداقل بخاطر جاگیر بودن و زشت بودن گلگیرش متوقف کنند و جالبه چقد هم مشکلات فنی داره …
ن ه
۱۰ آذر ۱۴۰۳دنا پلاس شش دنده در بین خودروهای ایرانی بی رقیب است از هر لحاظ
Ali.d
۱۰ آذر ۱۴۰۳دوست عزیز باید دنده ۵ رو رد کنی تا بتونی بدی دنده ۶
پس یعنی باید به حداکثر سرعت با دنده ۵ برسی بعد بری ۶ ؟
پس حدود سرعتت حداقل هیچی که نباشه ۱۱۰ کیلومتر هست؟
این سرعت یعنی از سرعت قانونی جاده ها بیشتر ؟
درست؟
واسه این جاده؟این ماشینا؟این وضعیت ایمنی؟این لاستیک ها؟
و سرعت قانونی که حداکثر ۱۱۰ کیلومتر کلا هیچ منطقی نمیگه برای گیربکس دستی همچین ماشین لگنی دنده ۶ درست کرد
مصرف شوخت چقدر میاد پایین؟
ماشین اتوماتیک بحثش از اساس فرق داره دوست عزیز
فکر نکن خیلی باسوادی و بقیه نمیفهمن
شهروند ایرانی
۱۰ آذر ۱۴۰۳حالا یه جور این پایین دارن همدیگر جر میدن انگار سهام دار ایران خودرو سایپا هستید همشون یه اشغالن ماشین بدون اشکال داخلی نداریم یا موتور واشر میزن یا موتور شاتون میزنه یا گیربکس خوب نیس دنده جا نمیره یا تقه داره یا هندلینگ ضعیف بخاطر پلتفرم قدیمی یا اینکه جا پای خوبی ندارن که این مشکلات حتی اقتصادی ترین برندها ندارن
سامان
۱۰ آذر ۱۴۰۳سلام. قربونتون.
از قدیم گفتن سری که درد نمیکنه دستمال نبند.
خودرو های جدید با دردسرهای جدید و بیشتر اگه ایرانی باشه.با اون سنسور ها و قطعات بنجول چینی.
به نظر بنده خودرو های 20 سال ویا حتی 30 سال پیش اصیل اروپایی و ژاپنی..یک رینگ و تایرش شرف داره با خودرو به روز شده خطا دار و نا امن. دوستان اولین شرط ایمنی است نه آپشن. فداتون.
پوریا
۱۰ آذر ۱۴۰۳از سال 1396 دناپلاس سفید ماشین رویاهام بود
هرچقدر تلاش کردم
شغل عوض کردم
تو شهرهای مختلف ایران همه مدل کار کردم از کارگری سر فلکه تا رستوران داری و تولیدی و مهندس ناظر کیفی به دنا نرسیدم ک هیچ الآنم یه پراید نقره ای مدل 87 دارم
هروقت تو خیابون دناپلاس میبینم یه آه جگر سوز میکشم
خدایا کمک کن حداقل یه این آرزوم برسم جوونی داره تموم میشه تو پیری دیگه لذتی نداره🥲
علیرضا
۱۰ آذر ۱۴۰۳ایشالا به زودی زود میخریش داداش، خدا بزرگه، یه دنا که چیزی نیست
Faranak
۱۱ آذر ۱۴۰۳از خدا میخام هر چی زودتر به آرزوت برسی منم قبلاً آرزوم بود دنا داشته باشم الان چند ساله که خریدم ولی آرزوهام پایان ناپذیر هست الان دوست دارم ی ماشین مدل بالاتر بخرم دارم تلاش میکنم میدونم به زودی محقق میشه پس ناامید نباش دوست عزیز …از جایی که فکرشو نمیکنی برات محقق میشه
علی
۱۰ آذر ۱۴۰۳این ماشینارو کیا میخرن؟ پولشو از کجا میارین؟
مهران
۱۰ آذر ۱۴۰۳من در تعجبم.که شما کارخانه دار ساخت خودروی دنا معایب را می دانی ورفع معایب نمی کنی.شما که می دانید مراکز برقی خودرو ایراد دارد.چرا برطرف نمی کنی.شما فقط تورم کشور را ثانیه آیی حساب می کنید.وخودرو گران می کنید.یا مثلا می گویید نرمی فرمان درسرعت بالا.یعنی شما نمی دانید این کشور چهار فصل است.یخبندان دارد.باران دارد.گرمای بالای 60درجه دارد.بعد معایب را برطرف نمی کنید.خودرویی که 40سال عقب تر از کارخانه های دیگر کشورهاست.والا خجالتم چیز خوبی است.برای کشوری که موشک هایپرسونیک می سازد.یک کلام بگید در یک پوسته به ظاهر زیبا ارابه مرگ درست می کنید برای مردم.
علی
۱۰ آذر ۱۴۰۳موشک هایپر سونیک از روسیه فناوریش وارد شده. زیاد تبلیغات اینا رو جدی نگیر.
پیرمرد قدیمی
۱۰ آذر ۱۴۰۳آقا مهران اگر بخوام با مثال حرف بزنم، کسی که در آزمون سراسری کنکور بخواد آخرین داوطلب آزمون بشه باید تمامی تست هارو اشتباه بزنه ولی برای این کار باید جواب های درست رو بدونه تا بصورت شانسی جواب درست ثبت نکنه؛ حکایت مسئولین ماهم همینه…
جایی که اشتباهی رخ میده حالا توسط فرد یا یک شرکت دولتی، بار اول دوم سوم شاید بشه گفت اشتباه، ناشی گری یا بیسوادی اما وقتی اشتباهات فاجعه بار چندین دهه بصورت متوالی انجام میشه اسمش میشه برنامه ریزی دقیق و سازمانی برای چپاول و اختلاس از جیب مردم، اینا میتونن پیشرفت کنن، جنس باکیفیت بدن دست مردم ولی خودشون نمیخوان؛ نزدیک به 25 ساله رو پلتفرم پژو 405 35 ساله دارن سمند تولید میکنن و هر چند سال اسم عوض میکنن میدن دست کسانی که تو هرشرایطی حاضر هستن بخرن و جیکشون درنیاد، ثبت نام از ایرانخودرو و سایپا یعنی خیانت به ایران و ایرانی.
حسین نادری
۱۰ آذر ۱۴۰۳اشلره نکردید یورو چند رو پاس میکنه ۴یا ۵
مرتضی سعادتی
۱۱ آذر ۱۴۰۳سلام به همه
من قبلا پارس ۹۷ داشتم بعد دنا پلاس ۶ دنده ef7p صفر گرفتم و الان تقریبا ۵۵۰۰ تا باهاش رفتم
دنا پلاس نسبت به پارس خیلی پزایا داره اولا با پارس از ۱۴۰ تا که رد میکردی فرمون خیلی نرم میشد و مجبور بودی که دو دسته فرمون رو بگیری ولی تو جاده تهران مشهد با دنا پلاس تا ۱۷۰ تا با کروز آمدم دور موتور رو دنده ۶ تقریبا ۳۲۰۰ رسید و جالبیش اینجاست که فرمون اینقدر سفت و خوب بود که قشنگ برای مانور باید حتما زور میزدی و یک دسته راحت میشد ماشین رو کنترل کرد
از اونور ماشین اینقدر نرم بود که همسر و بچه ۵ ماهه کنار خواب بودن و اصلا متوجه سرعت نشدن تو دست انداز ها هم خیلی خیلی نرم تر از پارس بود
اما فضای کابین پارس انصافا از دنا بیشتره بخصوص برای صندلی های عقب
ولی به شخصه خیلی با دنا پلاس حال کردم چون اصلا حس نا امنی و غیر قابل کنترل بودن نمیده
و سایت پدال هم میگه فرمون برقی خیلی نرم و… است مشخصه پشت ماشین ننشسته چون فرمون برقی در حالت ایستاده فوق العاده نرمه ولی هرچی سرعت میگیری سفت تر میشه و به جایی میرسه که تو سرعت های بالا واقعا باید مثل فرمون پیکان ایستاده زور بزنی تا یکم منحرف بشه
تو شتاب و قدرتم انصافا از پارس سره و اگه دوستمون میگه تو کورس دنا از پارس کم آورده احتمالا راننده دنا خیلی وارد نبوده و تو دور موتور مناسب خوب دنده نداده
با تشکر
حاج عمو
۱۱ آذر ۱۴۰۳سلام به همگی
عزیزانی که از تبدیل اجباری و گرانفروشی خودروی دناپلاس گلایه دارند ، با وارد شدن به لینک زیر و ثبت گزینه [حمایت] در سامانه [فارس من] ، گلایه مندی خودشون رو اعلام بفرمایند . درضمن هرکسی به اندازه توانش این لینک رو تو هر سایت و گروهی که میتونه قرار بده تا ان شاء الله دردمون به گوش یکی برسه …
https://farsnews.ir/dena_plus/1731313190646529178
هادی
۱۲ آذر ۱۴۰۳سلام
مشکلات برقی ef7 خیلیه
امونمونو بریده
تازه روغنef7p معلوم نیست چیه
دفترچهش هیچی ازاین موتور نداره
رو در محفظه روغن زده 0w20
ایرانخودرو 10w40 SL میریزه
خدابخیر کنه