دنا پلاس 6 دنده EF7P؛ بررسی جامع، مشخصات فنی، قیمت و ارزش خرید

جمعه 9 آذر 1403 - 16:30
مطالعه 7 دقیقه
Dena-Plus-8
اگر قصد خرید دنا پلاس ef7p را دارید و به دنبال مشخصات فنی، ارزش خرید، قیاس با رقبا و مزایا و معایب آن هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
تبلیغات

ایران‌خودرو در آذر 1388 درحالی‌که حدود هشت سال از عرضهٔ سمند به بازار می‌گذشت، پروژهٔ فیس‌لیفت بزرگی بر پایهٔ این خودرو را آغاز کرد تا محصولی با برند ملی برای پوشش رده‌های بالاتر قیمتی باشد. نتیجهٔ این پروژه در اواسط سال 1390 با نام دنا رونمایی شد. هرچند این خودرو بر اساس سمند ساخته شده بود و در اصل فیس‌لیفت بزرگی روی سمند محسوب می‌شد اما ایران‌خودرو آن را به‌عنوان محصولی کاملاً جدید و حتی در کلاسی بالاتر از سمند معرفی کرد. دنا پس از کشمکش‌های فراوان بر سر قیمت‌گذاری، سرانجام در سال 1393 راهی بازار شد.

همچنین بخوانید: بررسی کامل دنا؛ مشخصات فنی، قیمت و ارزش خرید

کپی لینک

طراحی دنا پلاس ef7p

دنا هرچند در جلو و عقب کاملاً بازطراحی شده و نمای بسیار مدرن‌تری به خود گرفته بود اما پروفیل جانبی و فرم درها به‌جز تجهیز به دستگیره‌های آسان‌بازشو و آینه‌های جدید، کاملاً با سمند یکسان بود که این موضوع نه‌تنها نمای ناهماهنگی را ایجاد کرده بود بلکه باعث شد دنا نتواند کاملاً خود را از سمند متمایز کند. ازاین‌رو، در دی‌ماه سال 1395 ایران‌خودرو نسخهٔ جدیدی از دنا را با نام دنا پلاس معرفی کرد که اصلی‌ترین تغییر آن بازطراحی پروفیل جانبی با درها، خط پنجره و لچکی جدید بود که نمای بسیار زیباتر و مدرن‌تری را ایجاد کردند. علاوه بر این، گرافیک داخلی چراغ‌های عقب هم بروز و چراغ‌های جلو به دی‌لایت مجهز شدند.

کپی لینک

مشخصات فنی دنا پلاس ef7p

دنا پلاس در ابتدا از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با سمند و سورن نداشت و با همان قوای محرکه به بازار عرضه شد. این یعنی در دنا پلاس همان پیشرانهٔ 1.7 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ EF7 را می‌دیدیم که 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گرفت. طی سال‌های بعد اما ایران‌خودرو نسخه‌های توربوشارژ و اتوماتیک این ماشین را هم به بازار فرستاد. یکی از جدیدترین نسخه‌های دنا پلاس که از زمستان 1402 به بازار عرضه شد، نسخهٔ مجهز به پیشرانهٔ EF7P تنفس طبیعی و گیربکس شش سرعتهٔ دستی است. در این مدل، از پیشرانهٔ ارتقاءیافته استفاده شده که مهم‌ترین تغییرات آن نسبت به نسخهٔ قبلی تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر برای سوپاپ‌های دود (در موتور EF7 معمولی این سیستم فقط برای سوپاپ‌های هوا وجود داشت)، کاهش دور درجا و بهبودهایی در سرسیلندر، پیستون‌ها، شاتون‌ها، میل‌لنگ و منیفولدهای دود و هوا می‌شود.

بیشتر بخوانید: مشخصات دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

به گفتهٔ ایران‌خودرو، به لطف این تغییرات، حالا در موتور EF7P اصطکاک کاهش پیدا کرده و احتراق بهتر شده است. بااین‌وجود، در خروجی موتور تغییری دیده نمی‌شود و این پیشرانه مثل نسخهٔ قبلی همچنان 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. تغییر مهم دیگر این نسخهٔ جدید از دنا پلاس، تجهیز به گیربکس شش سرعتهٔ دستی بجای نمونهٔ پنج سرعتهٔ قبلی است که باعث کاهش دور موتور در سرعت‌های بالا و کاهش مصرف سوخت می‌شود. این تغییرات در قوای محرکه اما تأثیر خاصی روی شتاب و عملکرد دنا پلاس نگذاشته و نسخهٔ دنا پلاس ef7p برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت هنوز هم به بیش از 12 ثانیه زمان نیاز دارد؛ بنابراین، نباید انتظار شتاب چندانی را از این سدان ایرانی داشته باشید ولی به‌طورکلی دنا در قیاس با خودروهای ایرانی دیگری مثل پژو پارس TU5 کشش نسبتاً مناسبی دارد. دنا پلاس در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 7.4 لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک آن 60 لیتر ظرفیت دارد.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات دنا پلاس ef7p شش سرعته

دنا پلاس در داخل از همان داشبورد دنا معمولی استفاده می‌کند که هرچند این روزها رنگ بوی کهنگی گرفته اما برای زمان معرفی در بیش از یک دهه پیش طراحی مدرن و قابل‌قبولی داشت. دنا پلاس در بخش امکانات و تجهیزات نسبت به دنا معمولی ارتقاء پیدا کرده بود اما طی سال‌های بعد ایران‌خودرو برخی امکانات آن مثل ترمزهای دیسکی عقب، رینگ آلومینیومی، ایربگ‌های جانبی و سانروف را حذف کرد ولی در نسخهٔ جدید EF7P برخی از این امکانات دوباره بازگشته‌اند. در این نسخهٔ جدید فرمان از هیدرولیک به برقی تغییر پیدا کرده است و غربیلک فرمان هم D شکل شده است. دنا پلاس همچنین به خاطر الزام استانداردهای 85 گانه، مدتی است به سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری و سیستم راهنمای تعویض دنده هم مجهز شده است. به‌طورکلی، امکانات دنا پلاس EF7P شامل موارد زیر می‌شود:

  • ترمز جلو و عقب دیسکی
  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم کنترل کشش
  • ترمز کمکی
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • دو ایربگ
  • غربیلک فرمان D شکل
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • نمایشگر لمسی با میرورلینک
  • دی‌لایت
  • چراغ خوشامدگویی
  • چراغ مشایعت
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • تودوزی مخمل
  • سنسور دنده عقب
  • دوربین دنده عقب
  • سیستم پایش باد تایرها
  • رینگ آلومینیومی
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو
  • سنسور نور و باران
  • سیستم راهنمای تعویض دنده
  • کروز کنترل
کپی لینک

مزایا و معایب دنا پلاس ef7p شش سرعته

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های دنا پلاس در قیاس با دنا معمولی و سورن، برخورداری از طراحی بیرونی بروزتر و هماهنگ‌تر است. علاوه بر این، دنا پلاس خصوصاً در نسخهٔ جدید EF7P از امکانات نسبتاً قابل‌قبولی بهره می‌برد و به لطف وجود سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، سواری ایمنی‌تری را فراهم می‌کند. دنا پلاس همچنین به لطف ترمزهای دیسکی عقب، از قابلیت توقف بهتری نسبت به سمند برخوردار است درحالی‌که پیشرانهٔ ارتقاءیافته و گیربکس جدیدتر شش سرعته دستی را هم می‌توان ازجملهٔ دیگر نقاط قوت این سدان ایرانی دانست.

از سوی دیگر، یکی از مشکلاتی که زیاد از سوی خریداران دنا پلاس گزارش شده، مشکلات برقی و الکترونیکی است که ایرادات متعدد و آزاردهنده را به دنبال دارد. علاوه بر این، به دلیل طراحی مجدد داشبورد و صندلی‌ها، با اینکه پلت‌فرم و فاصلهٔ محوری دنا با سمند یکسان است ولی فضای کابین دنا کمتر شده و می‌تواند برای افراد بلندقد تنگ باشد. نرمی بیش‌ازحد فرمان برقی در سرعت‌های بالا، موقعیت نامناسب دکمه‌های تنظیم برقی صندلی، کیفیت ساخت پایین و پلت‌فرم قدیمی که پیشینهٔ آن به پژو 405 بازمی‌گردد هم از دیگر نقاط ضعف این ماشین هستند.

مزایا

  • طراحی نسبتاً بروز
  • گیربکس 6 سرعته
  • پیشرانه ارتقاءیافته
  • امکانات قابل‌قبول

معایب

  • پلت‌فرم قدیمی
  • مشکلات برقی
  • کاهش فضای داخلی
  • کیفیت ساخت پایین
  • نرمی فرمان برقی در سرعت‌های بالا
کپی لینک

قیمت و ارزش خرید دنا پلاس ef7p

دنا پلاس در نسخهٔ معمولی پنج سرعته قیمت کارخانهٔ 720 میلیون تومانی دارد درحالی‌که برای نسخهٔ EF7P شش سرعته قیمت کارخانهٔ نزدیک به 750 میلیون تومانی اعلام شده است؛ بنابراین، اگر قیمت کارخانه را در نظر بگیریم، نسخهٔ جدید EF7P با توجه به امکانات بیشتر و گیربکس شش سرعته، ارزش 30 میلیون تومان قیمت بیشتر را دارد ولی در بازار اختلاف قیمت این دو نسخه با حدود 800 میلیون تومان برای دنا پلاس پنج سرعته و 880 میلیون تومان برای نسخهٔ شش سرعته، بیشتر است. در حال حاضر، اصلی‌ترین رقیب دنا پلاس را در سبد محصولات خود ایران‌خودرو می‌بینیم. این ماشین تارا دستی است که از پیشرانهٔ کم‌دردسرتر TU5 و پلت‌فرم مدرن‌تری بهره می‌برد. از بین محصولات سایپا هم شاهین G دستی رقیب اصلی دنا پلاس محسوب می‌شود که همچنان حرف‌وحدیث‌ها در مورد پیشرانهٔ آن بسیار است ولی پلت‌فرم مدرن‌تری دارد. علاوه بر این، با حدود صد میلیون تومان کمتر می‌توانید در بازار سراغ سورن پلاس EF7 فول بروید و با توجه به پلت‌فرم و پیشرانهٔ یکسان و امکانات تقریباً برابر، چیز زیادی را از دست نخواهید داد.

برای مشاهده قیمت روز دنا پلاس صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.

کپی لینک

جدول مشخصات فنی دنا پلاس ef7p

دنا پلاس

دنا پلاس 6 سرعته

پیشرانه

EF7

EF7P

حجم موتور

1645 سی‌سی

قدرت

113 اسب بخار

گشتاور

155 نیوتن متر

تعداد سوپاپ

16

گیربکس

5 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

جلو

وزن

1310 کیلوگرم

1319 کیلوگرم

شتاب صفرتاصد

12 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

7.4 لیتر ترکیبی

طول

4,559 میلی‌متر

عرض

1,720 میلی‌متر

ارتفاع

1,460 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,671 میلی‌متر

ظرفیت باک

60 لیتر

حجم صندوق بار

500 لیتر

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.