ایران خودروخودروهای چینی

دانگ فنگ H30 کراس کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، قیمت، مزایا و معایب

راهنمای خرید خودروهای دست دوم

در اوایل سال ۱۳۹۵ بود که ایران‌خودرو از یک خودروی چینی با نام دانگ فنگ H30 کراس رونمایی کرد. دانگ فنگ نامی شناخته شده برای مشتریان بود چراکه کشنده‌های خبرساز این شرکت چندین سال قبل‌تر در جاده‌های کشورمان تردد می‌کردند. ایران‌خودرو محصولی را انتخاب کرده بود که کاملاً با ذائقه مشتریان همخوانی داشت: یک شبه کراس اوور با ساختار هاچبک و البته تا حدودی پر زرق و برق!

دانگ فنگ H30 کراس

H30 کراس قرار بود جای خالی یک کراس اوور ارزان‌قیمت را در سبد محصولات این شرکت پر کند و استقبال اولیه خوبی نیز از آن به عمل آمد. مهم‌ترین نکته درباره این خودرو استفاده از پیشرانه مشهور TU5 بود، پیشرانه‌ای که چندین سال است در ۲۰۶، ۲۰۷، رانا، ۴۰۵، پارس و… بکار می‌رود. البته چند سالی هست که دیگر H30 کراس تولید نمی‌شود اما نمونه‌های کارکرده آن هنوز هم خرید و فروش می‌شوند و ما نیز تصمیم گرفته‌ایم ضمن معرفی کامل این خودرو نگاهی به بازار خرید و فروش، مزایا و معایبش داشته باشیم تا خریداران احتمالی این خودرو با اطلاعات کامل نسبت به خرید اقدام نمایند.

طراحی ظاهری H30 کراس

H30 کراس از پلتفرم قدیمی پژو-سیتروئن استفاده می‌کند و بنابراین طراحی ظاهری آن نیز با محصولات روز دنیا فاصله زیادی دارد. این خودرو با ادعای کراس اوور بودن وارد میدان شد اما در عمل یک هاچبک یا حتی استیشن با ارتفاع بالاتر از سطح زمین بود. H30 کراس اگرچه خودروی متفاوتی است اما طراحی آن را نمی‌توان زیبا دانست. اولین نکته‌ای که درباره ظاهر این خودرو به چشم می‌آید حجم بالای پلاستیک بکار رفته در سراسر بدنه است که اگرچه از زیبایی خودرو می‌کاهد اما برای مشتری‌ای که نگران برخورد خودروی‌اش با خودروها و موانع دیگر است یک مزیت به حساب می‌آید. در بخش جلو چراغ‌های ساده به همراه مه شکن‌های گردی را می‌بینیم که این مه شکن‌ها سنخیت چندانی با کلیت طراحی بخش جلو ندارند. در پروفایل جانبی هم رینگ‌های کوچک‌تر به چشم می‌آیند و قطعاً ایران‌خودرو می‌توانست از رینگ‌های بزرگ‌تر استفاده کند. وقتی به بخش عقب برسید چراغ‌های عمودی را خواهید دید که زیبایی چندانی ندارند و فقط باعث تمایز خودرو از محصولات عادی ایران‌خودرو شده‌اند. در کل نمی‌توان طراحی ظاهری H30 کراس را در وضعیت مطلوبی ارزیابی کرد و فقط باید آن را خودرویی متفاوت در بین محصولات روزمره دانست.

Dongfeng H30 Cross

طراحی داخلی H30 کراس

کابین این خودرو نیز همانند طراحی ظاهری متفاوت ظاهر شده است اما لزوماً این به معنی طراحی هیجان‌انگیز و جذاب نیست. همه‌چیز به سادگی در نظر گرفته شده و شاید حتی بتوان برخی نقاط ضعف همچون دسترسی سخت به برخی کلیدها را نیز برشمرد. از نظر کیفیت متریال بکار رفته در کابین H30 کراس هم نباید انتظار زیادی داشته باشید.

Dongfeng H30 Cross

پیشرانه و گیربکس H30 کراس

همان‌گونه که گفته شد در دل این خودرو پیشرانه مشهور TU5 قرار دارد. شاید یکی از نقاط قوت H30 کراس در ایران استفاده از همین پیشرانه نام‌آشنا باشد. این نیروگاه آهنین قدرت ۱۰۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۲ نیوتون متری تولید می‌کند. نقطه قوت این خودرو را می‌توان گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی آیسین دانست. پیشرانه موردبحث اگرچه در ۲۰۶ پرقدرت ظاهر شده اما H30 کراس به خاطر وزن بالا خودرویی نسبتاً کند محسوب می‌شود ولی گیربکس یاد شده جور پیشرانه را می‌کشد و تجربه سواری نسبتاً خوبی را به ارمغان می‌آورد. در کل باید دانست این پیشرانه علیرغم مشخصات خوبش در هاچبک پژو با ضعف قدرت در H30 کراس مواجه است و نباید از آن انتظار زیادی داشته باشید. البته هندلینگ H30 کراس بنا بر گزارش مالکان خوب بوده است و سیستم تعلیق نیز انتظارات را برآورده می‌سازد.

کد کلاس (های) خودرو۷۲۳۰۱ و ۷۲۳۰۳ و ۷۲۳۰۴
نوع موتورTU5
حجم موتور (cc)۱.۶ لیتر
حداکثر توان موتور (hp)۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm)۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
تعداد سوپاپ۱۶
نوع سوخت سازگاربنزین
سیستم انژکتوریپاشش چندنقطه‌ای
حداکثر سرعت (km/h)۱۸۳
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)۱۲.۵
سیستم انتقال قدرتگیربکس اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)۷.۰۴
طول خودرو (mm)۴۳۵۱
عرض خودرو (mm)۱۷۶۰
ارتفاع خودرو (mm)۱۵۲۸
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)۲۶۱۰
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)۱۲۳۰
گنجایش مخزن سوخت (Lit)۵۱
حجم فضای صندوق‌عقب (Lit)۴۱۷- حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر) با صندلی‌های تا شده عقب: ۱۱۳۷

امکانات و تجهیزات H30 کراس

خودروهای چینی به آپشن های فراوان مشهور هستند و H30 کراس نیز تا حدی از این قاعده مستثنا نیست. این خودرو با توجه به بازه قیمتی خود از امکاناتی همچون حسگر پارک، نمایشگر ۶.۵ اینچی، سانروف، سیستم تهویه مطبوع خودکار و… سود می‌برد که در مقایسه با خودروهای داخلی بسیار خوب هستند. در لیست زیر می‌توانید تجهیزات کامل این خودرو را مشاهده کنید.

کد کلاس (های) خودرو۷۲۳۰۱ و ۷۲۳۰۳ و ۷۲۳۰۴
ترمزترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی توپر، سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو (ABS+EBD)
کیسه هوای ایمنیراننده، سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد)
فرمانهیدرولیکی، با قابلیت تنظیم در ۴ حالت و مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث (MFC)
سیستم تهویهاتوماتیک
سیستم صوتیصفحه‌نمایشی لمسی ۶.۵ اینچی با قابلیت پخش فایل‌های تصویری و دارای پورت AUX،USB و GPS، کارت SD و بلوتوث، ۴ عدد بلندگو و ۲ عدد تیوتر
چراغ‌هاچراغ‌های عقب LED دار و چراغ‌های جلو LED کریستالی، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
آینه‌هاآینه‌های جانبی برقی، گرم‌کن دار دارای راهنما
شیشه‌هاشیشه‌بالابرهای جلو و عقب برقی
تزئیناتصندلی پارچه‌ای ۲ رنگ، روکش چرمی غربیلک فرمان، تزئینات طرح متال، قطعات تزیینی دور بدنه، آیینه‌های جانبی و سپرهای هم‌رنگ بدنه
تجهیزات ایمنیسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل میکرو سوییچی درب‌ها، سنسور دنده‌عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب، ایزوفیکس
رینگ و لاستیک“۷۲۳۰۱ و ۷۲۳۰۳: رینگ‌اسپرت آلومینیومی ۱۶ ۲۰۵/۵۰R و ۷۲۳۰۴: رینگ فولادی “
صندلیصندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت، صندلی‌های عقب تاشو
سایر تجهیزاتجا عینکی، اسپویلرعقب، کامپیوتر سفری، چراغ مطالعه جلو و عقب، سان روف برقی

قیمت H30 کراس

مدلمشخصاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
دانگ فنگ H30 کراساتوماتیک (تیپ ۱) مدل ۹۸توقف تولید۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
دانگ فنگ H30 کراساتوماتیک (تیپ ۲) مدل ۹۸توقف تولید۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰

رقبای H30 کراس

از آنجایی که H30 کراس دیگر تولید نمی‌شود بنابراین نمی‌توان نمونه صفرکیلومتر آن را پیدا کرد اما نمونه‌های کارکرده آن را می‌توان با قیمت حوالی ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در بازار خریداری نمود. با این مبلغ شما می‌توانید خودروهای گیربکس اتوماتیک کارکرده همچون دنا پلاس توربو اتوماتیک، پژو ۲۰۷، ام وی ام X22 و… را انتخاب نمایید.

دو خودروی اول به عنوان تولیدات ایران‌خودرو از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند و در بازار کارکرده‌ها نیز طرفداران بیشتری دارند. دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر طراحی خودروی زیباتری است و پیشرانه قوی‌تر آن باعث برتری نسبت به H30 کراس می‌شود. ۲۰۷ نیز جزو محبوب‌ترین گزینه‌ها برای جوانان است اما فضای داخلی آن کوچک‌تر از رقیب چینی است و شاید خانواده‌ها خیلی به سراغ ۲۰۷ اتوماتیک نروند.

X22 به عنوان یکی از خودروهای متمایز این چند سال نظرات زیادی را به خود جلب کرده است و می‌توان نمونه‌های کارکرده آن را با حدود قیمت ۴۲۰ میلیون تومان پیدا کرد. این خودرو نیز تجهیزات مناسبی دارد و ام وی ام ثابت کرده حداقل به مدت چند سال قطعات و خدمات آن را تأمین می‌کند. البته پیشرانه ۱.۵ لیتری X22 کم‌رمق‌تر از H30 کراس است و این موضوع در نسخه اتوماتیک که فاقد حالت تعویض دستی است خودش را بیشتر نشان می‌دهد؛ بنابراین اگر توان و کشش خودرو برای شما اهمیت زیادی دارد شاید X22 گزینه بهتری نباشد. در بین این خودروها شاید ۲۰۷ اتوماتیک بازار دست‌دوم بهتری نسبت به مدل‌های دیگر داشته باشد و در هنگام خرید H30 کراس باید به این نکته دقت کنید.

مزایا و معایب H30 کراس

پیشرانه H30 کراس را می‌توان هم جزو مزایا و هم جزو معایب این خودرو دسته‌بندی کرد. فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش نکته‌ای است که خیال خریداران را می‌تواند راحت کند زیرا بخش فنی این خودرو با ۲۰۶ و ۲۰۷ مشابه بوده و قطعات آن به وفور در بازار وجود دارند؛ اما از طرف دیگر این پیشرانه فاقد توان مناسب برای به حرکت درآوردن جثه سنگین‌تر H30 کراس است و به همین خاطر مالک باید فشار مضاعفی به پیشرانه وارد کند که همین موضوع به معنی مصرف سوخت و استهلاک بیشتر خواهد بود. از دیگر نقاط قوت این خودرو می‌توان به گیربکس اتوماتیک ساخت آیسین و تجهیزات زیاد اشاره کرد. معایب این خودرو نیز شامل طراحی نه چندان زیبا، گران بودن قطعات تزئینی نسبت به خودروهای داخلی اشاره کرد.

مزایا و معایب دانگ فنگ H30 کراس
مزایامعایب
فراوانی قطعات پیشرانه TU5ضعیف بودن پیشرانه
تجهیزات مناسبطراحی ناموزون
گیربکس باکیفیت ساخت آیسینکیفیت نه چندان خوب ادوات داخلی

جمع‌بندی

دانگ فنگ H30 کراس خودرویی متفاوت برای بازار خودروی ایران بود که با وضع تحریم‌ها دیگر تولید نشد و همین موضوع می‌تواند روی انتخاب آن به عنوان خودرویی دست‌دوم تأثیرگذار باشد. اگرچه پیشرانه TU5 بکار رفته در این خودرو از نظر قطعات و خدمات پس از فروش مشکلی ندارد اما به علت بدنه سنگین‌تر توان و کشش کمتری را ارائه می‌کند و به همین خاطر نباید انتظار شتاب بالایی را از این خودروی چینی داشته باشید. از طرفی طراحی ظاهری و داخلی H30 کراس خیلی زیبا نیست و تنها باید به متفاوت بودن آن بسنده کنید. در بازار دست‌دوم‌ها نیز نباید H30 کراس را خودرویی پرطرفدار دانست و شاید برای فروش آن مدت‌زمان زیادی نیاز باشد. همچنین قطعات ظاهری این خودرو قیمت بالایی دارند و پیدا کردن آن‌ها نیز شاید زمان‌بر باشد؛ اما از طرفی این خودرو تجهیزات و امکانات زیادی نسبت به رقبای داخلی دارد و گیربکس اتوماتیک آن نیز می‌تواند موجب آرامش خیال در ترافیک شود. شاید بهتر باشد در زمان انتخاب این خودرو دوباره فکر کنید…

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. Saipa

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    چقدر این خودرو با کیفیت و زیباست
    شرکت بنز و بی ام و بعد از دیدن این خودرو ترسیدن و تولیدشو متوقف کردن
    چون داشت برای محصولاتشون خطرناک میشد
    چقدر مسئولان چین به فکر ما بودند که همچین خودرویی رو در اختیار ما گذاشتند❤

    موافقم ۶۶
    مخالفم ۸
    1. seyedjavad.mercedesbenz

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (402 ديدگاه)

      ببخشید جناب ، میشه لطفا اگر اطلاعی در مورد آپشن شیشه بالابر برقی دارین بهمون توضیحش بدین و مارو بیشتر با نحوه کارکردش آشنا کنین ؟ چون من هرچقدر سرچ کردم نتونستم مفهوم این تکنولوژی رو به خوبی متوجه بشم ، یعنی راستشو بخواین باورم نمیشه که شما با فشردن تنها یک دکمه میتونید شیشه رو بالا و پایین ببرید ، ممنون میشم این رو شفاف سازی کنید ، همچنین اگر زحمت نمیشه توضیح مختصری هم در مورد نمد کاپوت ، مه شکن ، صندلی ، پدال گاز و اللخصوص برف پاک کن عقب بهمون بدین تا سطح دانش ما نسبت به این محصولات بالاتر بره ، البته یجوری رمزی بگین که کمپانی های خارجی نتونن به راز موفقیت این آپشن ها پی ببرن ، ممنون

      موافقم ۶۱
      مخالفم ۲
      1. Saipa

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (23 ديدگاه)

        ۱_شیشه بالابر توطئه هست تا مردم تنبل بشن ایرانخودرو شیشه بالابر دستی گذاشته تا مردم هیکلشون ورزشکاری بشه و مثل غربی ها تنبل نشن(ولی این محصول از این آپشن بی نصیب بود)
        ۲_نمد کاپوت باعث غمگین شدن خانواده میشه ولی بجاش بدون نمد خانواده میتونن با ریتم موتور دست بزنن و خوشحال بشن
        ۳_صندلی نرم خیلیم بده آدم باید صندلی سفت باشه مردم فکر کنن روی سنگ نشستن و با طبیعت انس بگیرن
        ۴بجای مه شکن سرتو موقع مه بگیر بیرون با دوربین شکاری بیرون رو بیین هم از هوای خوب لذت ببر هم طبیعت رو ببین
        ۵_نداشتن برف پاک کن عقب هم باعث تشویق به فرزند آوری میشه و میتونین بچه جدید رو روی سقف بذارید و تا با لُنگ شیشه رو پاک کنه😂😂
        و مردم هم از بیرون میبینن کلی میخندن و خوشحالی و امید به زندگی میره بالا

        سوال دیگه ای داشتی در خدمتم

        موافقم ۶۰
        مخالفم ۳
      2. BMW/M-POWER

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (27 ديدگاه)

        پدال جان وقتی دو یا چند نفر آدم با همدیگه بحث میکنن و وقتی هم توی کامنت هیچکدم هیچگونه بی ادبی نیست لطف کن یا نظر هیچکدوم رو منتشر نکن یا کامنت همرو منتشر کن
        کامنت من توی پست m4 چه مشکلی داشت که منتشر نشد؟؟
        اتفاقا به نظرم جواب خوبی بود به دوستمون رامین فقط یکمی تند بود ممکن بود ناراحت بشه

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۴
    2. کافر مقدس

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1442 ديدگاه)

      حالا بعد از دیدن کلی مطلب از ماشین داخلی چینی یکسری دیگه سناریو داریم قیاس ها و VS ها . حالا مقایسه این با اون

      چند کیلومتر متن هم میزنن تنگ ش انگار واقعا کسی هست که بخونه!

      کیفیت دوربین ماشین چینی همه شون در حد همینه

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/04/Dongfeng-H30-Cross-34.jpg

      خوبه که عکس ها دیگه رندر نیستن و بیشتر میتونید از کییفیت کابین و کیفیت دوربین لذت ببرید! اسم آپشن رو یدک میکشن وعلا آپشن فلسفه خودش رو داره و کاربردی هست

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۳
  2. AMANTE

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (701 ديدگاه)

    ماشینی که اگه پول اش رو داشتم صد در صد میخریدم.

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۳۰
    1. Saipa

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (23 ديدگاه)

      حالا من مشکل روانی دارم
      تو چرا جای این گاری پول میدی😂😂😂😂

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۶
  3. gholii

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من تجربه چهار سال استفاده از این ماشین رو دارم..با این که هیچ خرجی برام نتراشیده ولی زیاد دوستش ندارم . به دلم نمیشینه . کلن با محصولات پژویی حال نمی کنم..به امید خدا تا دو ماه دیگه میفروشمش و یه فولوکس گل میخرم و سیصد تومن هم اضافه پولش رو میدم برای طبیعت گردی با دوچرخه و انشالاه تا آخر تابستون میخوام یه مسافرت شمال از طریق درزهای بین کوهای البرز انجام بدم….از بدی های این ماشین که خیلی توی مخه یکی صندلی های به شدت سفتشه با اینکه ایربگ هم داره ولی خیلی سفته و کولر هجده درجه که خیلی ضعیفه به نظرم…جالبیش اینه که الان بعد از چند سال نظر مردم نسبت به این ماشین کاملا برگشته و برای خرید دست دومش سر و دست میشکونن حتی در بالا شهر….در ضمن اتاق و صندوق عقبش بر خلاف اونچه که از بیرون به نظر میاد به شدت جاداره.

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۵
  4. viper2

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    اقاااا .۵۵۰ میلیون بدم یه اسباب بازی چینی؟ ؟؟؟؟ . اقا میدمیه کاپریس ۸۶ تا ۹۰ میخرم . نه خراب میشه . امنیت داره . بزرگ هست . هشت سیلندر هست . ابهت داره . محکم هست . اپشناش ده برابر بیشتر اینم هست . والا …

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱۳
    1. دکتر استاپ

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (201 ديدگاه)

      Viper با این پول میشه ماکسیما گرفت و موقع سبقت از چینی ها لبخند زد

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۶
      1. viper2

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (728 ديدگاه)

        مگه دروغ میگی . سرعتش بهتره . کلاسش بیشتره . محکم تره . ژاپنیه . و ….
        خدایی کدوم ادم عاقلی میاد اینو نسبت به ماکسیما ترجیح میده؟

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۷
        1. TML BN

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (545 ديدگاه)

          دانگ فانگ فن😐

          موافقم ۱۸
          مخالفم ۲
    2. Shahrukh

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (74 ديدگاه)

      به به عشقس
      میشه یه بیوک نسبتا تمیز هم برداشت و یه دستی روی رنگ و تودوزیش کشید
      که درکل ۳۰۰درمیاد
      باقیشم گذاشت جیب برای روز مبادا! البته یه جایی بندشه که ارزشش کم نشه:(((

      موافقم ۸
      مخالفم ۵
      1. viper2

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (728 ديدگاه)

        دقیقا . بیوک خیلی خیلی خیلی تمیز باشه صفففرررررر باشه اقا اصلا بهترین بیوک ایران دیگه بیشتر از ۳۲۰ تومن نیست . تازه تمیزاش به ۳۰۰ تومنم نمیرسه که با چک و چونه ۲۵۰ هم میشه تمیزش رو برداشت . موتورش اصلا خرج نداره حضرت عباسی . هشت سیلندرم که هست هر وقت یه بچه سوسول که ادعای پارس ای ال ایکسش میشه و ادعای موتور با حجم موتور نوشابش میشه ؛ خواست ازت سبقت بگیره .یه اشاره به پدال گاز میکنی و وسلاااام . تو اینت محو میشه .

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۴
        1. Clean energy (صیانت!)

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (1150 ديدگاه)

          توهین به شعور مخاطب و کل خودرو سازی دنیا اینه
          که بیای به پارس ج** بگی سلطان
          رسما از هرچی فوش ناموسیه بدتره:/

          موافقم ۱۵
          مخالفم ۱
        2. TML BN

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (545 ديدگاه)

          نوا رو یادت رفت

          موافقم ۱۱
          مخالفم ۰
        3. viper2

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (728 ديدگاه)

          عه راست میگی . خوب یادم اوردی . اول بذارید بگم . این کاپریس که واقعا عاشقشم خیلی ماشین حلال زاده ای هستاا . اقا ما کامنت نوشتیم رفتیم بیرون دوچرخه سواری عههه . همین الان داشتم درباره کاپریس کامنت میذاشتمااا . یهو یه کاپریس ۸۶ تا ۹۰ مشکی رنگ اومد رد شد . منم تا الان که مشکی این ماشینو ندیده بودم اصلا فکر نمیکردم تا این حد خوشگل باشه . این ماشین سه تا چراغش نسبت به مدل های قبل از ۸۶ یعنی از ۷۷ تا ۸۶ . به هم چسبیده تر هست . یعنی کاپریس ۸۶ تا ۹۰ چراغ عقبش سه تایی هست (سه تا سمت راست و سه تا سمت چپ) و این چراغ ها فاصلشون از هم خیلی مناسب هست و نسبت به قبل از ۸۶ چسبیده تر شده و این موضوع باعث شده تا از عقب وقتی به این ماشین‌نگاه میکنید با وجود ساده بودنش بسیار بسیار بسیار خوشگل به نظر بیاد . اگر بگم به اندازه عقب پونتیاک فایربرد قشنگ هست دروغ نگفتم .

          کاپریس
          موتور این ماشین از نوع ۳۰۵ اسمال بلاک هست که ۵۰۰۰ سی سی حجم موتورش هست . این موتور گشتاور ۳۴۰ نیوتون متر رو در دور بسیار کم ۲۴۰۰ در اختیار شما قرار میده و توان این موتور در حدود ۱۷۰ اسب بخار میباشد که اصلا و ابدا با ۱۷۰ اسب بخار یه چهار سیلندر مقایسش یکی نیست . این موتور یکی از با دوام ترین موتور های جنرال موتورز هست و روی کاپریس های بروگهام و ال اس و تیپ های دیگه ی کاپریس به جز کاپریس پلیس نصب بود و کاپریس پلیس دارای موتور ۳۵۰ شورلت اسمال بلاک بود که قدرتی در حدود ۲۰۰ اسب بخار داشت

          و اما در رابطه با شورلت نواا . دستمون درست‌میگن شورلت نوا بسیار ماشین کم استهلاکیه و رسما نمونه های سالمش جز هزینه های مصرفی هیچ هزینه دیگه ای ندارن . این ماشین موتورش ۲۵۰ شورلت . شیش سیلندر و به حجم ۴۱۰۰ سی سی هست . توان این موتور در حدود ۱۱۵ اسب بخار هست و گشتاور این موتور در حدود ۲۴۰ نیوتون متر . و نوا اصلا به اندازه بیوک ایران راه نمیره خب طبیعی هم هست موتور بیوک هشت سیلندره وحشیه . موتور ۲۵۰ شورلت بسیار بسیار موتور کم خرج و با دوامی هست و در نسخه های مونتاژ ایران ؛ موتور ۲۵۰ روی این ماشین بود و نوا هایی که ساخت امریکا بودند موتورشون هشت سیلندر ۳۰۵ بود . جالبه نوا ۲۴ تست پلیس امریکا رو توی اون سال ها پاس کرد و به عنوان خودروی پلیس انتخاب شد .

          و اما یه چیز جالب . جنرال موتورز موتور های دریایی هم میزنه

          موتور های دریایی یا همون مارین انجین ها موتور های بسیار با دوامی باید باشند چرا؟؟؟ چونکه قایق ها فقط یه شیفتر دارن و خبری از گیربکس مثل ماشین نیست . و خب برای سرعت بیشتر باید گاز بیشتر بدید و مثلا اگر توی ماشین دور موتور بیش از ۳۰۰۰ رفت شما میرید دنده بعد و نمیذارید اسیب ببینه . اما توی قایق اینجوری نیست . پس باید موتور با دوام تر باشه .

          موتور ۳۵۰ جنرال موتورز که بر روی بیش از ۹۰ میلیون دستگاه خودرو از تراک گرفته تا ماشین لوکس ؛ وجود داشت .اگر نگم با دوام ترین موتور جهانه ولی به طور قطع میتونم بگم با دوام ترین موتور هشت سیلندر هست . این موتور رو جنرال موتورز دوبار تست میکنه و در تست اول بدون اب و روغن فول تراتل . دقت‌کنید بدووون اب و روغن فول تراتل ۱ ساعت و ربع موتور دوام میاره . و در تست دوم این موتور بر روی دور موتور ۶۵۰۰ . ۲ ساعت دوام میاره .

          خب اینایی که گفتم موتور ماشین بود . یعنی موتور ۳۵۰ هایی که روی ماشین هایی امثال شورلت کاستوم و بلیزر و جمس سییرا و ایمپالا و کاپریس و …. نصب بود . خوب حالا شما فرض کنید این موتور ماشینشون اینقدر دوام داشته خوب موتور قایقشون که گیربکس نداشته باید چقدر دوام داشته باشه ..

          نه !اینجوری فایده نداره . جنرال موتورز باید یه ضمانت نامه بنویسه که واقعا تضمین کنه این موتور رو .
          خوب همین کار رو کردن.

          موتور های مارین یا دریایی جنرال موتورز ضمانت نامه ای دارند که در ان ذکر شده اگر ۷۰ دقیقه معادل ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه این موتور فول تراتل در دور ۷۰۰۰ کار کند ، نه تنها دوام نمی اورد بلکه هیچ اسیب جدی ای به موتور وارد نمیشود و هیچ کاهش قدرتی به وجود نمی اید .
          و در ضمن فراموش نشه که موتور های مارین جنرال موتورز قدرت بیشتری هم داشتند . برای مثال همین موتور شورلت نوا . ۲۵۰ . که روی شورلت نوا ۱۱۵ اسب بخار داشت روی قایق ۱۹۰ اسب داشت به اضافه دوام بیشتر (ضمانت نامه) . حالا شما فرض کن موتور مارین رو برداشتی و انداختی روی بلیزر . رفتی طبیعت توی باطلاق گیر کردی البته که بلیزر گیر نمیکنه . ولی حالا اگر المانی بازا برای سطلان افرود بلیزر تله گذاشته باشن ممکنه یه کوچولو گیر کنه تا یکمی هم دل المانی بازا خوش بشه . خوب . شما گیر کردی . باک بنزینت پر هست . قشنگ ۷۰ دقیقه تضمین داره که اگه موتورت فول تراتل کار بکنه هیچیش نمیشه . اقا بلیزر که نیازی به فول تراتل نداره که . تو دور ۳۰۰۰ میاد بالا . اما این ضمانت نامه خودش یه دلگرمیه که میدونی اگه گاز بدی مثلا نیم ساعت موتور هیچیش نمیشه

          خوب ببخشید خیلی زیاد شد

          موافقم ۱۱
          مخالفم ۲
    3. Ilia2008

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (61 ديدگاه)

      کاپریس رو خوب اومدی ، ( ماشین ) خوبیه ، کاربردیه ، زیباست ، اصیله

      موافقم ۴
      مخالفم ۲
    4. Navid_A.J

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3294 ديدگاه)

      ماشین بالای ۱۰ سال، برای استفاده ی روزمره بدرد نمیخوره. جنبه ی تفریح و لذت داره.

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  5. Jdm باز

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    از این شاهکار چینی دست به دهان مانده ام
    در عجبم که چگونه توانسته اند ۴ بلندگو در یک خودرو بکار ببرند و صندلی های عقب را تاشو بسازند، واقعا این شاهکار جایزه بهترین تکنولوژی و نو اوری سال را باید برای خود کند

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۴
  6. SLR _ 722

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    ما این ماشین رو سال ۹۶ خریدیم .

    اون موقع مهم ترین مزیت این ماشین که تقریبا در هیچ خودرویی در ایران مشاهده نمی شد و بسیار مهم بود قیمت برابر با بازار جهانی بود . من دقیق یادم هست که قیمت این ماشین در چین و ایران کاملا برابر بود در حالی که مثلا برلیانس ها در چین ارزان تر از این بودند ولی در ایران گرانتر فروخته می شدند ( شاید چون قشنگتر هستند ) . ما این ماشین رو نقدی ۴۵ تومن خریداری کردیم و همونجا تحویل گرفتیم

    نکاتی که نویسنده اشاره کردند صحیح هستند اما خواستم تجربه خودم رو هم بگم شاید بدرد خریداران احتمالی بخوره

    اول اینکه این ماشین چهار ایربگ داره بجای دوتا ( دوتا ایربگ کوچک بقل صندلی ها برای تصادف از بقل )

    دوم فضای خیلی خوب پا در عقب به دلیل عمق کمتر داشبرد ( بیشتر از سمند که ماشین خودم هست )

    سوم عرض مفید صندلی عقب بیشتر از سمند هست و چهار نفر آدم با جسه کوچک نسبتا راحت کنار هم می نشینند

    چهارم فضای خوب صندوق به نسبت یک هاچبک

    پنجم مصرف سوخت حدود ۱۲ در شهر که نسبت به انتظار از Tu5 زیاد هست

    ششم کیفیت جنس مصالح داشبرد از سمند ضعیف تر هست ولی اتاق تقریبا به صدای خاصی نیفتاده است ( بر خلاف سمفونی داخل اتاق سمند )

    هفتم شتاب از ۲۰۶ کمتر و از سمند بیشتر هست

    هشتم صدا موتور در دنده ۱ تا ۳ اندازه سمند در اتاق هست ولی از دنده ۴ به بعد ساکت تر می شود ( البته توی شهر دنده ۴ اونقدر استفاده نمیشه )

    نهم چرخ ها افست خوبی ندارند و بالانس اون ها سخت هست

    دهم ترمز ها از سمند خیلی قوی تر هستند ( شاید چون هر چهار چرخ دیسک هست )

    دهم و کلید های روی فرمان بک لایت ندارند ولی اگر کروز کنترل نصب کنید می توان اون ها رو به مدل یک لایت دار تغییر داد همینطور چراغ و نشانگر های کروز داخل پشت آمپر از قبل هست

    یازدهم گیربکس خیلی نرم هست و بنظر شخص خودم از ۲۰۶ اتومات بهتر هست ولی حالت تیپترونیک ندارد ( البته حالت های L , o/D و برف و اسپرت دارد )

    دوازدهم آپشن ها همچنان خوب کار می کنند اما سرعت بوت شدن رابط کاربری خیلی خوب نیست ( البته با چیزی تا حالا مقایسش نکردم ولی طول می‌کشه بالا اومدنش )

    سیزدهم محفظه داخل داشبرد ( همون داشبرد خودمون که توش چیز میز میزاریم ) خیلی بد جنس هست

    چهاردهم کیفیت بخش های طرح فیبر کربنی کابین خیلی بهتر از طرح چوب سمند هست

    پانزدهم رادیاتور کوچکتر از ۲۰۶ است و دمای آب زود بالا می آید و زود پایین می رود ( نوسان آمپر بیشتر از سمند هست )

    شانزدهم دور فرمان ، کنسول وسط و بخشی از رودری ها طرح چرم است که چرم فرمان کیفیت چندان جالبی ندارد اما بقیه بد نیستند ( شاید چون کمتر دست می‌خورند، البته من دور فرمان سمند خودم را هم کامل چرم دوری دستی کردم نه آماده و اون هم بعد چهار سال کمی رنگ کهنگی گرفته است )

    هفدهم کیفیت سیستم صوتی خیلی بهتر از سمند است و دوتا تیونر هم دارد ( البته تیونر ها خیلی چیز خاصی نیستند )

    هجدهم صندلی های سمند خیلی مبله تر از h30 است و همینطور پشتی آن برقی هست که h30 اینطور نیست

    نوزدهم مثل ماشین های عادی قفل درب از داخل وجود ندارد و شبیه دنا با کشیدن دستگیره ها از داخل در هر صورت درب باز می شود

    بیستم فاق کوتاه لاستیک ها در بعضی از چاله های تیز حالت کوبشی ایجاد می کنند

    بیست و یکم درب ها سنگین بوده و خیلی بهتر و باکیفیت تر از سمند و دنا باز و بسته می شوند

    بیست و دوم در سر بالایی هایی که سرعت در محدوده ۸۰ می آید یا باید دنده ۳ پر گاز رفت یا دنده چهار بی کشش که بنظر من بزرگترین ضعف این ماشین ( و هر ماشین چهار دنده اتومات که تست کردم ) هست . در بقیه شرایط و با سرعت بالاتر از ۹۰ در سربالایی مشکل خاصی نیست ( نسبت به سمند بازم )

    این ها تجربیات فعلی من از مالکیت ۵ ساله این ماشین بود بنظرم به نسبت قیمتش ( کویک اتومات حدود ۴۰ بود اون موقع که اصلا بنظرم نسبت به این ارزش خرید نداشت ) خیلی ماشین ارزنده ای بود و ایرادات اون در برابر قیمت پرداختی ۴۵ تومنی قابل توجیه بود

    امیدوارم بدون تعصب نسبت به ملکیت نوشته باشم

    اگر سوالی هم کسی داشت خوشحال می شوم جواب بدم

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۲
    1. آنتی چاینا

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ممنون از توضیحات خوبتون

      موافقم ۷
      مخالفم ۱
    2. دکتر استاپ

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (201 ديدگاه)

      نخوندم

      موافقم ۳
      مخالفم ۲۶
      1. شاهین

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (4086 ديدگاه)

        واسه شما ننوشته که بخونی یا نخونی.
        #نه_به_ترول_بازی

        موافقم ۳۴
        مخالفم ۴
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (7172 ديدگاه)

      کاربر SLR_722 عزیز
      ممنون بابت وقتی که گذاشتید و ارزش قائل شدید برای عزیزانی که خرید این خودر. مد نظرشان هست .

      ((((( فقط ای کاش پدال یه فکری میکرد به حال یه مشت ترول بی‌شخصیت که اینقدر نمک‌پاشی نکنند و فکر نکنند میتوانند اینقدر راحت کامنت ارزشمند دیگرلن را لکه‌دار کنند که دلسر‌د شوند ! )))))

      تنها چیزی که ازین خودرو شنیدم اینه که گیربکس بسیار خوبی داره و ارزش این خودرو به گیربکس مناسبش هست .

      دقیقاً قبل از سال ۹۷ کسی نگاه به این ماشین نمیکرد و ارزش قیمتیش در بازار کمتر از قیمت نمایندگی بود و فکر میکنم حدود ۳۵ میلیون بود که به جایش ۲۰۶ میخریدند اما با گذر زمان مشخص شد خودروی خوبیه در صورتی که تصادف نکنید با آن و اگر نه بسسار قطعات گرانی دارد !

      موافقم ۹
      مخالفم ۲
  7. meysam

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3003 ديدگاه)

    پلتفرم و انجین ۲۰۶ در قالبی ناموزون و نچسب

    موافقم ۹
    مخالفم ۶
  8. آرین

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (281 ديدگاه)

    از نظر ظاهری به دلم میشینه ولی موتورش برای این تنه خیلی ضعیفه. تو جاده که سوارش شدم کاملا این رو حس کردم که بدجوری موتور تو فشاره.

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
    1. Roham

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (570 ديدگاه)

      دلت رو تعمیر کن رفیق

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
  9. Muty

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1377 ديدگاه)

    این “”””””””””””””نیروگاه آهنین”””””””””””””””””””””””” :-) قدرت ۱۰۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۲ نیوتون متری تولید می‌کند.

    اغا میخواین ابهت نیروگاه را زیر سوال ببرین
    یا آهن رو
    :-) :-) :-) :-) :-)

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  10. علی جردن

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    واقعا قلبم شکست وقتی کپشن رو خوندم ببین چقدر بیچارمون کردن که به کارکرده این دستمون نمیرسه اما همین چندسال‌پیش که واردات آزاد بود صفر H30cross راضی نمی شدیم……..

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  11. Amir

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من به جای این دنا یا پژو میخرم
    تمام ماشینهای چینی تو ایران بدرد نمیخوره فقط چند تایید رو از دستشون در رفته خوب درست کردن

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  12. علی اکبری ۱۱

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام خدمت همه دوستان
    من هم مدل ۱۳۹۶ این خودرو را دارم
    البته من به قیمت ۶۵ میلیون تومان خریدم
    تو این چند سال مشکل خاصی نداشت و به نظرم ماشین خوبیه.
    فقط به علت سنگینی بدنه فشار زیادی به موتور میاد و نکته دوم اینکه صدای زیادی از موتور تو شتاب گیری تو اتاق میاد
    ولی از لحاظ جادار بودن برای خانواده ها مناسبه
    مخصوصا برای افراد قد بلند در صندلی عقب محدودیتی ندارید.
    از لحاظ استحکام هم رضایت بخش هست
    در مقایسه با سمند و ۴۰۵ بسیار بهتره
    ولی به لذت رانندگی با ۲۰۶ که از این موتور استفاده میکنه نمیرسه
    از لحاط مصرف بنزین هم اقتصادی هست

    در نظر داشته باشیم که با ماشین های چینی هم رده عملکرد بهتری داره و خدمات بهتری براش ارائه می‌شود.

    موافقم ۳
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا