مقایسه دنا پلاس با پژو 207؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
در بازه قیمتی 600 تا 700 میلیون تومان خودروهای گوناگونی حضور دارند که البته تفاوتهای آنها عمدتاً به بحث ظاهری مربوط میشود و زیر پوستشان پلتفرمهایی مشترک اما قدیمی و منسوخ قرار دارد. در این مقاله میخواهیم به مقایسه دنا پلاس با پژو 207 بپردازیم، دو خودرویی که اگرچه از نظر شکل بدنه و کلاس در یک گروه قرار نمیگیرند اما با توجه به نزدیک بودن قیمت آنها به یکدیگر شاید خریداران بر سر دو راهی انتخابشان قرار گیرند.
دنا پلاس را میتوان نسخه ارتقا یافته سمند دانست هرچند شاید بسیاری از خریداران به این نکته توجه نکنند و آن را خودرویی جدید بدانند. این سدان در سالهای اخیر به لطف طراحی بدنه و کابین پذیرفتنی خود طرفداران زیادی پیدا کرده و نسخههای گوناگونی از آن عرضه میشوند. در این مقایسه با نسخه پایه دنا پلاس با پیشرانه EF7 تنفس طبیعی را در برابر پژو 207 دندهای قرار دادهایم. پژو 207 نیز مدل فیس لیفت 206 است که با تغییراتی اندک در چراغها و تریم های کابین به فروش میرسد.
مقایسه دنا پلاس با پژو 207
- طراحی ظاهری
سدان خبرساز ایرانخودرو چندین سال پیش با هیاهوی بسیار معرفی شد اما حاصل کار آن چیزی نبود خریداران انتظار داشتند. در واقع پروفایل جانبی این خودرو نسبت به سمند دستنخورده باقی مانده بود و همین موضوع نارضایتی خریداران را به همراه داشت. به همین خاطر ایرانخودرو چند سال بعد نسخه پلاس دنا را معرفی کرد که بارزترین ویژگی آن خط چشمگیر پروفایل جانبی به منظور تمایز این خودرو از سمند و سورن بود.
همچنین بخوانید:
- مقایسه پژو ۲۰۷ با رانا پلاس ؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
- مقایسه شاهین و دنا پلاس، رقابت سدانهای ایرانی ۶۰۰ میلیونی
طراحی دنا پلاس قطعاً چندین مرتبه بهتر از سمند و دیگر سدان های ایرانخودرو خواهد بود و در بخش جلوی این خودرو شاهد طراحی گیرایی هستیم که با جلوپنجره و چراغها کاملاً به چشم میآید. وجود دی لایت های LED نیز در بهبود چهره این خودرو مؤثر بودهاند. البته علیرغم تلاشهای بسیار همچنان شاهد عدم تناسبات بین اجزای مختلف دنا پلاس هستیم که همچنان ما را به یاد ریشههای قدیمی این خودرو میاندازند.
در طرف مقابل باید 207 اشاره کنیم که طراحان سعی داشتهاند با حداقل تغییرات بیشترین نتیجه را کسب کنند. در بخش جلو آنچه بیش از همه جلبتوجه میکند چراغهای بزرگ و پف کرده است که 206 پلاس را به 207 واقعی شبیه کردهاند. ایرانخودرو گرافیک چراغها و سپر عقب را نیز تغییر داده اما فرم چراغها و طراحی صندوق کاملاً مشابه 206 هستند. این تشابه در پروفایل جانبی به اوج خود میرسد و تفاوتی بین 207 ایرانخودرو و 206 معمولی وجود ندارد. در مقایسه ظاهری دنا پلاس با 207 نمیتوان خودروی خاصی را به عنوان برنده انتخاب کرد هرچند شاید افراد بیشتری ظاهر دنا پلاس را بپسندند.
- طراحی داخلی
تفاوت آشکار دنا پلاس با پدر خود یعنی سمند در کابین نمایان است. اگرچه طراحی کابین این خودرو نسبت به رندرهای اولیهای که ایرانخودرو منتشر کرده بود متفاوت کار شده اما در مجموع طراحی یکدست و قابل قبولی را شاهد هستیم. چیدمان اجزا و کنترلها در کابین دنا خوب به نظر میرسد و از نظر ارگونومی مشکل حادی وجود نخواهد داشت. کیفیت متریال بکار رفته نیز تعریف چندانی ندارد و احتمالاً بعد از مدتی صداهای گوناگونی از بخشهای مختلف کابین به گوش خواهد رسید.
پژو 207 اما وضعیت متفاوتی دارد به گونهای که بخش بالایی داشبورد به 207 اصلی و بخش پایینی به 206 تعلق دارد و این وضعیت باعث شده نوعی ناهمگونی در طراحی داخلی این هاچبک به چشم بخورد. از نظر کیفیت نیز جای صحبت خاصی وجود ندارد. علیرغم اینکه 207 خودرویی هاچبک است اما فضای صندلیهای جلوی آن خوب است ولی این موضوع در دنا به دلیل استفاده از صندلیهای متفاوت نسبت به سمند یک مشکل به حساب میآید و شاهد فضای محدود شدهای در آن خواهید بود. این موضوع به ویژه در صندلیهای عقب خود را نشان میدهد؛ اما در مجموع طراحی داخلی دنا پلاس بهتر از 207 به نظر میرسد.
بیشتر بخوانید: تست و بررسی دنا پلاس توربو دنده دستی 6 سرعته
- تجهیزات و امکانات
دنا پلاس ساده از نظر تجهیزات در سطح کاملاً متوسطی قرار میگیرد و اگر به دنبال آپشن هایی همچون سانروف باشید میبایست نسخههای گرانتر آن با پیشرانه توربو را خریداری کنید. البته هم دنا پلاس هم 207 ساده از نظر تجهیزات در یک رده قرار دارند و از جمله ویژگیهای آنها میتوان به دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، نمایشگر لمسی، سنسور و دوربین دندهعقب و... اشاره کرد. در مقایسه دنا پلاس با 207 در بخش تجهیزات و امکانات هیچکدام از خودروها برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. در جدول زیر میتوانیم لیست کامل تجهیزات و امکانات هر دو خودرو را مشاهده کنیم:
لیست تجهیزات و امکانات دنا پلاس | |
کد کلاس (های) خودرو | 70301-70304-70306-70307-70309-70310-70314-70316-70317-70322-70323 |
ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو ديسكی با سيستم خنك شونده، ترمز عقب ديسكی، كد كلاس 70322 و 70323: ترمز عقب کاسهای |
کیسه هوای ایمنی | كد كلاس 70301 و 70304: كيسه هوای راننده و سرنشين جلو و جانبی (4 عدد)، كد كلاس 70306 و 70307 و 70309 و 70310 و 70314 و 70316 و 70317 و 70322 و 70323: كيسه هواي راننده و سرنشين جلو (2 عدد) |
فرمان | هیدرولیکی، كليدهای كنترلی روي فرمان (MFC) |
سیستم تهویه | اتوماتيك، كانال تهويه براي سرنشينان عقب |
سیستم صوتی | سيستم مالتی مديا |
چراغها | چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جديد (چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ روز)، چراغ روشنايی فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن، چراغ نقشهخوان، سيستم روشنايی ترك خودرو (Follow Me Home)، كد كلاس 70323: روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز Position Lamp |
آينهها | آینههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار همرنگ بدنه، طرح جديد |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | قطعات دكوراتيو طرح چوب، دستگیرههای درها به رنگ كروم، نوار كرومی دور شيشه درها، تودوزی مخمل، کفپوش موكتی، روكش پارچهای صندلی، کد کلاس 70301 و 70306 و 70309 و 70316 و 70317 و 70322 و 70323: تريم مشكی، کد کلاس 70304 و 70307 و 70310 و 70314: تريم دو رنگ |
تجهیزات ایمنی | ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمنی سرنشينان جلو 3 نقطهای با قابليت تنظيم ارتفاع، فرمان تلسكوپی، صندلی عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دندهعقب، دوربين ديد عقب، سيستم قطع سوخت خودكار |
رینگ و لاستیک | 15 اينچ آلومينيومی، كد كلاس 70322 و 70323: 15 اينچ فولادی |
صندلی | صندلی راننده و سرنشين جلو 8 حركته برقی، پشتسری صندلیهای جلو قابل تنظيم |
سایر تجهیزات | كد كلاس 70301 و 70304 و 70306 و 70307: سان روف، جا عينكی دارد، كروز كنترل، نمايشگر دمای محيط، تغيير استايل جانبي خودرو (درها به همراه شيشه لچكی عقب، دستگيرهها، گلگيرها)، بازكن قفل در صندوقعقب از داخل، دسترسی به صندوقعقب از داخل |
لیست تجهیزات و امکانات پژو 207 | |
کد کلاس (های) خودرو | 60002-60003-60004-60005-60006-60007-60010-60011-60012-60015-60016-60017-60019-60020-60021-60022-60024 |
ترمز | ترمز جلو و عقب ديسكی، سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA)، كد كلاس:60022 و 60019 و 60015 و 60004: ترمز عقب کاسهای، كد كلاس:60020 و 60021 و 60022 و 60024: سيستم كنترل پايداری (ESC) و سيستم كنترل كشش (TCS) |
کیسه هوای ایمنی | كيسه هوای راننده و سرنشين جلو |
فرمان | هيدروليكی، كليدهای كنترل روی فرمان (MFC)، كد كلاس 60024: غربيلك فرمان چرمی با روكش قرمز، كد كلاس 60024 و 60021 و 60020 و 600017 و 60016 و 60010 و 60006 و 60003: فرمان برقی |
سیستم تهویه | اتوماتيك |
سیستم صوتی | سيستم مالتی مديا |
چراغها | چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جديد عقب، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، كد كلاس: 60024 و 60022 و 60021 و 60020 و 60019 و 60017 و 60016: روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز (Position Lamp) |
آينهها | آینههای جانبی برقی راهنما دار همرنگ بدنه |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تريم خاكستری، روكش پارچهای صندلی، كد كلاس 60024: روكش صندلی پارچه دورنگ |
تجهیزات ایمنی | ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمني سرنشينان جلو 3 نقطهای با قابليت تنظيم ارتفاع، كمربند سرنشينان عقب 3 نقطهای، صندلی عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دندهعقب، دوربين دندهعقب، كد كلاس:60020 و 60021 و 60022 و 60024: اخطار كاهش باد لاستیکها (TPMS)، كد كلاس 60024: كمربندهای ايمني سرنشينان جلو و عقب به رنگ قرمز |
رینگ و لاستیک | 14 اينچ آلومينيومي، كد كلاس 60003 و 60004 و 60005 و 60006 و 60007 و 60011 و 60015 و 60019 و 60016 و 60020 و 60022: 14 اينچ فولادی |
صندلی | صندلی راننده و سرنشين با قابليت تنظيم 4 جهت بهصورت دستی، پشتسری جلو و عقب قابل تنظيم |
سایر تجهیزات | كروز كنترل، كد كلاس 60005 و 60004: كروز كنترل ندارد، كد كلاس 60004 و 60010 و 60012 و 60017 و 60021 و 60024: سقف شیشهای، كد كلاس 60020 و 60021 و 60022 و 60024: سيستم راهنمای تعويض دنده (GSI) |
- قوای محرکه
جدای از تفاوت آشکار در فرم بدنه، یکی از مهمترین تفاوتهای دنا پلاس و پژو 207 به پیشرانههای آنها مربوط میشود. دنا پلاس در نسخه ساده از پیشرانه EF7 تنفس طبیعی استفاده میکند. این پیشرانه با حجم 1.7 لیتری خود 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتون متر گشتاور ارائه کرده هرچند اگر خواهان قدرت بیشتر باشید باید نسخه توربوی آن را انتخاب نمایید. پژو 207 نیز از پیشرانه نامآشنای TU5 استفاده میکند، پیشرانهای که امتحان خود را پس داده و جزو کممصرفترین و پربازدهترین پیشرانههای داخلی به شمار میرود.
همچنین بخوانید:
پیشرانه TU5 موجود در 207 قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتون متری دارد که برای این هاچبک جمعوجور کفایت خواهد کرد. هر دو خودرو قدرت تولیدی را از طریق گیربکس 5 سرعته دستی راهی چرخهای جلو میکنند. پیشرانه EF7 اگرچه در ابتدا با مشکلاتی دستوپنجه نرم میکرد اما به مرور زمان مشکلات آن رفع شد و هماکنون میتوان آن را جزو پیشرانههای خوب داخلی به حساب آورد. البته این پیشرانه کاملاً به نگهداری و توجه نیاز دارد و در صورت عدم انجام سرویسهای دورهای به موقع هزینههای زیادی را به مالک تحمیل خواهد کرد. پیشرانه TU5 اما استهلاک کمتری دارد و در کل نرمتر عمل میکند. این پیشرانه در خودروهای گوناگونی نصب و مشکلات کمتری در آن گزارش شده است. به نظر میرسد در این بخش پیشرانه TU5 دست برتر را داشته باشد چراکه برگ برنده اصلی آن استهلاک کمتر و بازده بهتر خواهد بود. در جدول زیر مشخصات فنی دنا پلاس و پژو 207 ذکر شدهاند.
مقایسه مشخصات فنی دنا پلاس با پژو 207 | ||
نوع موتور | EF7 | TU5 |
حجم موتور (cc) | 1645 | 1587 |
حداکثر توان موتور (hp) | 113 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 155 نيوتن متر در 3500 -4500 دور در دقيقه | 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه |
نسبت تراكم | 11 | 10.5 |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب با اكتان 95 | بنزين بدون سرب با اكتان 87 و 95 |
سيستم انژكتوري | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | 189 | 190 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 12.03 | 11.6 |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستی | 5 دنده دستی |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | 5.9 | 5.4 |
مصرف سوخت تركيبی (Lit/100 km) | 7.43 | 6.6 |
طول خودرو (mm) | 4559 | 3872 |
عرض خودرو (mm) | 1933 | 1669 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1460 | 1441 |
فاصله بين دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2671 | 2443 |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافی (kg) | 1258 | 1087 |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 60 | 50 |
حجم فضای صندوقعقب (Lit) | 500 | 245 |
- بررسی سواری و هندلینگ
در مقایسه دنا پلاس با پژو 207 به بخش سواری آنها میرسیم. سدان ایرانخودرو به عنوان خودرویی خانوادگی سواری نرمتری نسبت به 207 دارد اما پشت فرمان آن حس و حال سمند تداعی خواهد شد. وزن نسبتاً بالای دنا پلاس باعث میشود این خودرو در ابتدای حرکت کمی کند عمل کند اما با دور گرفتن شتاب آن بهتر خواهد شد و در نسخه تنفس طبیعی نیز به دلیل عدم وجود توربو تأخیر چندانی وجود ندارد. از نظر هندلینگ نباید انتظار مانور پذیری چندانی را از دنا پلاس و همچنین 207 داشت و نبود سیستمهای کنترل پایداری و کشش نیز مزید بر علت خواهند بود.
پژو 207 به عنوان یک هاچبک جوانپسند سواری خشکتری نسبت به دنا پلاس دارد اما وزن کمتر باعث شده از نظر شتاب گیری بهتر و سرزنده به نظر برسد. این خودرو نیز در بخش هندلینگ و پایداری نکته قابلذکر چندانی ندارد و به هنگام مانورهای پرسرعت باید نهایت دقت را داشت. در کل دنا پلاس سواری مناسب خانوادهها را ارائه میکند درحالیکه 207 بیشتر مناسب جوانها خواهد بود.
- قیمت
هر دو خودرو در نسخههای گوناگونی عرضه میشوند اما دنا پلاس ساده حدود 650 میلیون تومان قیمت دارد درحالیکه برای پژو 207 سقف فلزی ساده باید حدود 625 میلیون تومان هزینه کرد. به این ترتیب اختلاف قیمت چندانی بین دو خودرو وجود ندارد. در جدول زیر قیمت خودرو دنا پلاس و پژو 207 ذکر شده است.
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
دنا پلاس تیپ ۱ | قالپاق+کاسهای | ۳۴۹,۸۰۰,۰۰۰ | ۶۴۹,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | دستی-۸۵ گانه | ۴۸۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۵۹,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | اتوماتیک-۸۵ گانه | ۵۴۵,۱۳۴,۰۰۰ | ۸۶۳,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | اتوماتیک-آپشنال | ۶۹۲,۱۶۶,۰۰۰ | --- |
دنا جوانان | موتور EFP-اتوماتیک | ۵۹۱,۸۰۰,۰۰۰ | به زودی |
دستی با موتور TU3 | ۳۲۳,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۳۴,۰۰۰,۰۰۰ | |
دستی | ۳۴۸,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۵۱,۰۰۰,۰۰۰ | |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان هیدرولیک | ۳۳۴,۶۷۷,۰۰۰ | ۵۹۱,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان برقی-۸۵ گانه | ۳۱۸,۶۰۰,۰۰۰ | ۶۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی پانوراما-ارتقا یافته | ۳۴۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی ۶ سرعته پانوراما | ۳۶۶,۱۸۰,۰۰۰ | --- |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | پانوراما TU5P-ارتقا یافته | ۶۰۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۵۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف فلزی-۸۵ گانه | ۴۲۰,۴۲۴,۰۰۰ | ۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف قرمز | ۴۱۸,۸۷۰,۰۰۰ | --- |
- جمعبندی
دنا پلاس و پژو 207 دو خودرو با ظاهر نسبتاً بهروز (در مقایسه با دیگر محصولات تولیدی داخلی) و زیرساختی قدیمی هستند که متأسفانه با قیمتهای بسیار بالایی به فروش میرسند. خریدارانی که ناچار به خرید این دو خودرو باشند شاید بر سر دوراهی انتخاب آنها قرار بگیرند. قبل از نتیجهگیری در این زمینه شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که اگر در قیدوبند طراحی ظاهری و کابین نیستید میتوانید بجای دنا پلاس و پژو 207 خودروهای مشابه همچون سورن پلاس یا 206 تیپ 5 را انتخاب کنید.
درصورتیکه انتخاب شما منحصراً به دو خودروی موردبحث محدود است نوع کاربری و انتظارات از آنها تعیین کننده گزینه نهایی خواهد بود. درصورتیکه خانوادهای نسبتاً پرجمعیت هستید و سفرهای برونشهری زیادی دارید دنا پلاس به عنوان خودرویی سدان با فضای دو برابر 207 انتخاب معقولتری خواهد بود؛ اما اگر به دنبال یک خودروی هاچبک جوانپسند هستید و معمولاً هم از ردیف دوم صندلیها استفاده نمیکنید، قطعاً 207 خودروی مدنظر خواهد بود. در هر صورت باید توجه داشت هیچکدام از این خودروها کیفیت ایده آلی ندارند و باید به هر صورت با واقعیتهای موجود در این زمینه کنار آمد. نظر شما دراینباره چیست؟
دنا پلاس | پژو 207 | |
نقاط قوت | طراحی بهروزتر، فضای بار زیاد، بازار خریدوفروش مناسب | طراحی جوانپسند، پیشرانه کممصرف، بازار خریدوفروش مناسب |
نقاط ضعف | استهلاک بالای پیشرانه، فضای کم کابین، تجهیزات کم در مقایسه با مبلغ پرداختی | فضای کابین و بار محدود، تجهیزات کم در مقایسه با مبلغ پرداختی، تفاوت ظاهری ناچیز با 206 |