پژو 207 صندوقدار، مشخصات، قیمت، رقبا، مزایا و معایب
یکی از محصولات جدید ایرانخودرو که کمتر موردتوجه قرار گرفت، پژو 207 صندوقدار بود. این خودرو طی مراسمی در دیماه سال 1395 همزمان با دنا پلاس رونمایی و فروش آن از اسفند 1396 آغاز شد. اولین سری 207 صندوقدار در خرداد 1397 به خریداران تحویل داده شد اما تنها حدود دو سال بعد بیسروصدا و به دلیل نامعلومی از خط تولید ایرانخودرو کنار گذاشته شد. 1399 آخرین مدل این خودرو است ولی بااینحال، هنوز هم نمونههای صفرکیلومتر 207 صندوقدار در بازار پیدا میشود. در ادامه این خودرو را بهطور کامل بررسی میکنیم.
معرفی کلی پژو 207 صندوقدار
چند سال پس از عرضه پژو 206 در کشورمان و موفقیت آن در بازار، پروژه ساخت نسخه صندوقدار این هاچبک محبوب فرانسوی در دستور کار قرار گرفت تا بتواند نظر کسانی که به خاطر صندوق بار کوچک از خرید 206 صرفنظر میکنند را هم جلب کند. این نسخه که بعداً 206 SD نام گرفت، با هزینه ایرانخودرو و همکاری پژو توسعه پیدا کرد و در سال 1386 معرفی شد. سپس در سال 2008، شعبه برزیلی پژو اقدام به معرفی 207 صندوقدار کرد که بر اساس همان 206 SD ساخته شده بود. در ایران نیز هرچند 206 SD در ابتدا با بیمهری بازار مواجه شد اما رفتهرفته موردقبول قرار گرفت و خریداران خود را پیدا کرد. به همین دلیل، حدود 10 سال بعد ایرانخودرو تصمیم گرفت 207 صندوقدار را هم در کشور عرضه کند.
تغییرات پژو 207 صندوقدار
207 صندوقدار در قسمت جلو کاملاً با نسخه هاچبک یکسان است و تنها تفاوت ظاهری آن همان اضافه شدن صندوق است. بااینحال، برای اینکه نمای عقبی این خودرو از 206 SD متمایز شود، ایرانخودرو اقدام به طراحی سپر عقب جدیدی برای آن کرده است. اصلیترین تفاوت این سپر با 206 صندوقدار وجود دو مه شکن در طرفین آن بجای یک مه شکن تکی در وسط است. علاوه بر این، یک اسپویلر هم روی درب صندوق نصب شده تا نمای عقبی 207 صندوقدار کمی بیشتر از 206 SD متمایز شود درحالیکه چراغهای عقب نیز مشابه 207 هاچبک با گرافیک متفاوت نسبت به 206 هستند.
تجهیزات پژو 207 صندوقدار
207 صندوقدار در داخل نیز هیچ تفاوت خاصی با 207 هاچبک نداشته و از همان طراحی و ویژگیها استفاده میکند؛ بنابراین، در اینجا هم شاهد همان تجهیزات نسخهٔ هاچبک شامل دو ایربگ، کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، نمایشگر لمسی، دیلایت، پنجرههای برقی در هر چهاردر، سنسور دندهعقب، دوربین دید عقب، رینگ آلومینیومی، ترمز ABS و کروز کنترل هستیم. البته این خودرو به فرمان برقی و آینههای جانبی تاشو برقی هم مجهز است که در 207 هاچبک وجود نداشتند. از اوایل سال 1398 اما ایرانخودرو رینگ آلومینیومی را از 207 صندوقدار حذف کرد و آن را با رینگ فولادی و قالپاق به بازار فرستاد.
پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت پژو 207 صندوقدار
207 صندوقدار در بخش قوای محرکه هم تفاوتی با همتای هاچبک خود ندارد و از همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری TU5 استفاده میکند که 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلو تحویل میدهد. البته برخلاف 207 هاچبک، نسخهٔ صندوقدار در ابتدا فقط با گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه شد. این گیربکس همان نمونهٔ چهار سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی پژو است که AL4 نام دارد و چندان خوشنام نبوده است. البته در اواخر تولید 207 صندوقدار، نسخهٔ گیربکس دستی آنهم به تولید رسید اما تیراژ آن محدود بود و در حال حاضر در بازار خیلی کم یافت میشود. طبق اعلام ایرانخودرو، 207 صندوقدار با گیربکس اتوماتیک بهصورت ترکیبی در هر صد کیلومتر 7.3 لیتر بنزین مصرف میکند.
رانندگی و سواری پژو 207 صندوقدار
تجربهٔ رانندگی 207 صندوقدار تفاوت خاصی با 206 SD نداشته و بنابراین کاملاً آشنا خواهد بود. این یعنی در اینجا هم شاهد سواری نرمتر و هندلینگ بهتر نسبت به 207 هاچبک به خاطر تغییر در سیستم تعلیق عقب هستیم. در داخل کابین، صدای پیشرانه در دورهای پایین چندان به گوش نمیرسد و هرچند در دورهای بالاتر این صدا بسیار بیشتر میشود اما بازهم خیلی آزاردهنده نخواهد بود. همچنین به لطف وجود ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ با سامانهٔ ABS، قدرت توقف خودرو نیز در این کلاس خیلی خوب ارزیابی میشود. یکی از مشکلات 207 صندوقدار اما گیربکس اتوماتیک آن است زیرا این گیربکس چهار سرعتهٔ قدیمی عملکرد چندان خوبی از خود نشان نداده است. اصلیترین مشکل گیربکس AL4 که پس از مدتی استفاده بیشتر خود را نشان میدهد، تقه یا تکان در هنگام تعویض دنده است درحالیکه در هنگام استفاده از حالت تیپ ترونیک یا همان تعویض دندهٔ دستی نیز کُندی آزاردهندهای خواهد داشت. به خاطر همین عملکرد نامطلوب گیربکس، شتاب صفرتاصد 207 صندوقدار با گیربکس اتوماتیک از سوی ایرانخودرو 12.6 ثانیه اعلام شده که حدود یک ثانیه از 207 دستی کندتر است.
مزایا و معایب پژو 207 صندوقدار
مزایا و معایب خودروهای داخلی را باید با توجه به شرایط و بضاعت صنعت خودروسازی کشور بیان داشت و بنابراین طراحی نسبتاً جذاب و بروزتر نسبت به دیگر خودروهای تولید داخل، تجهیزات نسبتاً مناسب در این بخش از بازار، ترمزهای قدرتمند، پیشرانهٔ کممصرفتر و کماستهلاکتر نسبت به موتور قدیمی XU7 پژو و فراوانی قطعات یدکی و نمایندگیهای خدمات پس از فروش را میتوان ازجمله مزیتهای پژو 207 صندوقدار دانست. از سوی دیگر، گیربکس اتوماتیک قدیمی با عملکرد نامطلوب، فضای تنگ صندلیهای عقب مثل کل خانوادهٔ 206 و 207، کیفیت پایین متریال داخلی و بازار دستدوم ضعیفتر نسبت به 207 هاچبک به خاطر توقف تولید هم از اصلیترین معایب این ماشین هستند.
قیمت و رقبای پژو 207 صندوقدار
همانطور که گفته شد، پژو 207 صندوقدار بعد از مدل 1399 دیگر به تولید نرسید و بنابراین مدتها است که قیمت کارخانهای برای آن اعلام نمیشود. بااینحال، نمونههای صفرکیلومتری که از این خودرو هنوز هم در بازار وجود دارد با قیمتی در حدود 530 میلیون تومان به فروش میرسند. اگر موفق به یافتن نسخهٔ دستی این خودرو شوید هم باید چیزی در حدود 380 میلیون تومان برای خرید آن هزینه کنید؛ اما صرفنظر از نسخهٔ دستی، 207 صندوقدار اتوماتیک با این قیمت خودروهایی مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک را بهعنوان اصلیترین رقبای خود میبیند که هردوی آنها از کابین جادارتر، تجهیزات بیشتر و گیربکس بهتری برخوردار هستند. جک J4 با گیربکس اتوماتیک CVT و قیمت بازار 500 میلیون تومانی هم یکی دیگر از رقبای اصلی 207 صندوقدار بهحساب میآید.
جمعبندی
بهطورکلی، در اوضاع کنونی بازار خودروی کشور، پژو 207 صندوقدار با قیمت بسیار گزافی به فروش میرسد و با این قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک میتواند گزینهٔ بهتری باشد. خاتمهٔ تولید این خودرو و عرضهٔ محدود آن به بازار نیز باعث شده خیلی از خریداران سراغ گزینههای متداولتری بروند تا بعداً در فروش دستدوم دچار مشکل نشوند. همچنین حتی اگر هماکنون یک نمونهٔ صفرکیلومتر 207 صندوقدار را بخرید، خودرویی با مدل 1399 خواهید داشت که دو سال از روی آن گذشته است. از سوی دیگر اما اگر خواهان خودرویی خاصتر هستید که خیلی در خیابانها دیده نشود و آن را برای مدتی طولانی نگه خواهید داشت، 207 صندوقدار به لطف طراحی جوانپسند و تجهیزات نسبتاً مناسب میتواند گزینهٔ مناسبی باشد.
موارد مثبت
فراوانی قطعات و نمایندگیها
پیشرانهٔ نسبتاً بیآزار
تجهیزات نسبتاً مناسب
طراحی جوانپسند
موارد منفی
کیفیت پایین متریال داخلی
قیمت گران
فضای پای اندک صندلیهای عقب
عملکرد نامطلوب گیربکس
بازار دستدوم ضعیف
مشخصات فنی پژو 207 صندوقدار
پیشرانه | TU5P |
حجم موتور | 1587 سیسی |
سوپاپ | 16 |
قدرت | 105 اسب بخار |
گشتاور | 142 نیوتن متر |
گیربکس | 4 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | 12.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 7.4 لیتر ترکیبی |
طول | 4,211 میلیمتر |
عرض | 1,669 میلیمتر |
ارتفاع | 1,456 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,443 میلیمتر |
وزن | 1152 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 50 لیتر |
حجم صندوق بار | 400 لیتر |
رینگ و لاستیک | 14 اینچی آلومینیومی |