ایران خودروپژو

پژو ۲۰۷ صندوقدار، مشخصات، قیمت، رقبا، مزایا و معایب

یکی از محصولات جدید ایران‌خودرو که کمتر موردتوجه قرار گرفت، پژو ۲۰۷ صندوقدار بود. این خودرو طی مراسمی در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ هم‌زمان با دنا پلاس رونمایی و فروش آن از اسفند ۱۳۹۶ آغاز شد. اولین سری ۲۰۷ صندوقدار در خرداد ۱۳۹۷ به خریداران تحویل داده شد اما تنها حدود دو سال بعد بی‌سروصدا و به دلیل نامعلومی از خط تولید ایران‌خودرو کنار گذاشته شد. ۱۳۹۹ آخرین مدل این خودرو است ولی بااین‌حال، هنوز هم نمونه‌های صفرکیلومتر ۲۰۷ صندوقدار در بازار پیدا می‌شود. در ادامه این خودرو را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

پژو 207 صندوقدار

معرفی کلی پژو ۲۰۷ صندوقدار

چند سال پس از عرضه پژو ۲۰۶ در کشورمان و موفقیت آن در بازار، پروژه ساخت نسخه صندوقدار این هاچ‌بک محبوب فرانسوی در دستور کار قرار گرفت تا بتواند نظر کسانی که به خاطر صندوق بار کوچک از خرید ۲۰۶ صرف‌نظر می‌کنند را هم جلب کند. این نسخه که بعداً ۲۰۶ SD نام گرفت، با هزینه ایران‌خودرو و همکاری پژو توسعه پیدا کرد و در سال ۱۳۸۶ معرفی شد. سپس در سال ۲۰۰۸، شعبه برزیلی پژو اقدام به معرفی ۲۰۷ صندوقدار کرد که بر اساس همان ۲۰۶ SD ساخته شده بود. در ایران نیز هرچند ۲۰۶ SD در ابتدا با بی‌مهری بازار مواجه شد اما رفته‌رفته موردقبول قرار گرفت و خریداران خود را پیدا کرد. به همین دلیل، حدود ۱۰ سال بعد ایران‌خودرو تصمیم گرفت ۲۰۷ صندوقدار را هم در کشور عرضه کند.

پژو 207 صندوقدار

تغییرات پژو ۲۰۷ صندوقدار

۲۰۷ صندوقدار در قسمت جلو کاملاً با نسخه هاچ‌بک یکسان است و تنها تفاوت ظاهری آن همان اضافه شدن صندوق است. بااین‌حال، برای اینکه نمای عقبی این خودرو از ۲۰۶ SD متمایز شود، ایران‌خودرو اقدام به طراحی سپر عقب جدیدی برای آن کرده است. اصلی‌ترین تفاوت این سپر با ۲۰۶ صندوقدار وجود دو مه شکن در طرفین آن بجای یک مه شکن تکی در وسط است. علاوه بر این، یک اسپویلر هم روی درب صندوق نصب شده تا نمای عقبی ۲۰۷ صندوقدار کمی بیشتر از ۲۰۶ SD متمایز شود درحالی‌که چراغ‌های عقب نیز مشابه ۲۰۷ هاچ‌بک با گرافیک متفاوت نسبت به ۲۰۶ هستند.

تجهیزات پژو ۲۰۷ صندوقدار

۲۰۷ صندوقدار در داخل نیز هیچ تفاوت خاصی با ۲۰۷ هاچ‌بک نداشته و از همان طراحی و ویژگی‌ها استفاده می‌کند؛ بنابراین، در اینجا هم شاهد همان تجهیزات نسخهٔ هاچ‌بک شامل دو ایربگ، کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، نمایشگر لمسی، دی‌لایت، پنجره‌های برقی در هر چهاردر، سنسور دنده‌عقب، دوربین دید عقب، رینگ آلومینیومی، ترمز ABS و کروز کنترل هستیم. البته این خودرو به فرمان برقی و آینه‌های جانبی تاشو برقی هم مجهز است که در ۲۰۷ هاچ‌بک وجود نداشتند. از اوایل سال ۱۳۹۸ اما ایران‌خودرو رینگ آلومینیومی را از ۲۰۷ صندوقدار حذف کرد و آن را با رینگ فولادی و قالپاق به بازار فرستاد.

پژو 207 صندوقدار

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت پژو ۲۰۷ صندوقدار

۲۰۷ صندوقدار در بخش قوای محرکه هم تفاوتی با همتای هاچ‌بک خود ندارد و از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5 استفاده می‌کند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. البته برخلاف ۲۰۷ هاچ‌بک، نسخهٔ صندوقدار در ابتدا فقط با گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه شد. این گیربکس همان نمونهٔ چهار سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی پژو است که AL4 نام دارد و چندان خوش‌نام نبوده است. البته در اواخر تولید ۲۰۷ صندوقدار، نسخهٔ گیربکس دستی آن‌هم به تولید رسید اما تیراژ آن محدود بود و در حال حاضر در بازار خیلی کم یافت می‌شود. طبق اعلام ایران‌خودرو، ۲۰۷ صندوقدار با گیربکس اتوماتیک به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر ۷.۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

پژو 207 صندوقدار

رانندگی و سواری پژو ۲۰۷ صندوقدار

تجربهٔ رانندگی ۲۰۷ صندوقدار تفاوت خاصی با ۲۰۶ SD نداشته و بنابراین کاملاً آشنا خواهد بود. این یعنی در اینجا هم شاهد سواری نرم‌تر و هندلینگ بهتر نسبت به ۲۰۷ هاچ‌بک به خاطر تغییر در سیستم تعلیق عقب هستیم. در داخل کابین، صدای پیشرانه در دورهای پایین چندان به گوش نمی‌رسد و هرچند در دورهای بالاتر این صدا بسیار بیشتر می‌شود اما بازهم خیلی آزاردهنده نخواهد بود. همچنین به لطف وجود ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ با سامانهٔ ABS، قدرت توقف خودرو نیز در این کلاس خیلی خوب ارزیابی می‌شود. یکی از مشکلات ۲۰۷ صندوقدار اما گیربکس اتوماتیک آن است زیرا این گیربکس چهار سرعتهٔ قدیمی عملکرد چندان خوبی از خود نشان نداده است. اصلی‌ترین مشکل گیربکس AL4 که پس از مدتی استفاده بیشتر خود را نشان می‌دهد، تقه یا تکان در هنگام تعویض دنده است درحالی‌که در هنگام استفاده از حالت تیپ ترونیک یا همان تعویض دندهٔ دستی نیز کُندی آزاردهنده‌ای خواهد داشت. به خاطر همین عملکرد نامطلوب گیربکس، شتاب صفرتاصد ۲۰۷ صندوقدار با گیربکس اتوماتیک از سوی ایران‌خودرو ۱۲.۶ ثانیه اعلام شده که حدود یک ثانیه از ۲۰۷ دستی کندتر است.

پژو 207 صندوقدار

مزایا و معایب پژو ۲۰۷ صندوقدار

مزایا و معایب خودروهای داخلی را باید با توجه به شرایط و بضاعت صنعت خودروسازی کشور بیان داشت و بنابراین طراحی نسبتاً جذاب و بروزتر نسبت به دیگر خودروهای تولید داخل، تجهیزات نسبتاً مناسب در این بخش از بازار، ترمزهای قدرتمند، پیشرانهٔ کم‌مصرف‌تر و کم‌استهلاک‌تر نسبت به موتور قدیمی XU7 پژو و فراوانی قطعات یدکی و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش را می‌توان ازجمله مزیت‌های پژو ۲۰۷ صندوقدار دانست. از سوی دیگر، گیربکس اتوماتیک قدیمی با عملکرد نامطلوب، فضای تنگ صندلی‌های عقب مثل کل خانوادهٔ ۲۰۶ و ۲۰۷، کیفیت پایین متریال داخلی و بازار دست‌دوم ضعیف‌تر نسبت به ۲۰۷ هاچ‌بک به خاطر توقف تولید هم از اصلی‌ترین معایب این ماشین هستند.

پژو 207 صندوقدار

قیمت و رقبای پژو ۲۰۷ صندوقدار

همان‌طور که گفته شد، پژو ۲۰۷ صندوقدار بعد از مدل ۱۳۹۹ دیگر به تولید نرسید و بنابراین مدت‌ها است که قیمت کارخانه‌ای برای آن اعلام نمی‌شود. بااین‌حال، نمونه‌های صفرکیلومتری که از این خودرو هنوز هم در بازار وجود دارد با قیمتی در حدود ۵۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند. اگر موفق به یافتن نسخهٔ دستی این خودرو شوید هم باید چیزی در حدود ۳۸۰ میلیون تومان برای خرید آن هزینه کنید؛ اما صرف‌نظر از نسخهٔ دستی، ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک با این قیمت خودروهایی مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک را به‌عنوان اصلی‌ترین رقبای خود می‌بیند که هردوی آن‌ها از کابین جادارتر، تجهیزات بیشتر و گیربکس بهتری برخوردار هستند. جک J4 با گیربکس اتوماتیک CVT و قیمت بازار ۵۰۰ میلیون تومانی هم یکی دیگر از رقبای اصلی ۲۰۷ صندوقدار به‌حساب می‌آید.

پژو 207 صندوقدار

جمع‌بندی

به‌طورکلی، در اوضاع کنونی بازار خودروی کشور، پژو ۲۰۷ صندوقدار با قیمت بسیار گزافی به فروش می‌رسد و با این قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌تواند گزینهٔ بهتری باشد. خاتمهٔ تولید این خودرو و عرضهٔ محدود آن به بازار نیز باعث شده خیلی از خریداران سراغ گزینه‌های متداول‌تری بروند تا بعداً در فروش دست‌دوم دچار مشکل نشوند. همچنین حتی اگر هم‌اکنون یک نمونهٔ صفرکیلومتر ۲۰۷ صندوقدار را بخرید، خودرویی با مدل ۱۳۹۹ خواهید داشت که دو سال از روی آن گذشته است. از سوی دیگر اما اگر خواهان خودرویی خاص‌تر هستید که خیلی در خیابان‌ها دیده نشود و آن را برای مدتی طولانی نگه خواهید داشت، ۲۰۷ صندوقدار به لطف طراحی جوان‌پسند و تجهیزات نسبتاً مناسب می‌تواند گزینهٔ مناسبی باشد.

موارد مثبت

فراوانی قطعات و نمایندگی‌ها

پیشرانهٔ نسبتاً بی‌آزار

تجهیزات نسبتاً مناسب

طراحی جوان‌پسند

موارد منفی

کیفیت پایین متریال داخلی

قیمت گران

فضای پای اندک صندلی‌های عقب

عملکرد نامطلوب گیربکس

بازار دست‌دوم ضعیف

مشخصات فنی پژو ۲۰۷ صندوقدار

پیشرانهTU5P
حجم موتور۱۵۸۷ سی‌سی
سوپاپ۱۶
قدرت۱۰۵ اسب بخار
گشتاور۱۴۲ نیوتن متر
گیربکس۴ سرعته اتوماتیک
محور محرکجلو
شتاب صفرتاصد۱۲.۶ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۷.۴ لیتر ترکیبی
طول۴,۲۱۱ میلی‌متر
عرض۱,۶۶۹ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۵۶ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۴۴۳ میلی‌متر
وزن۱۱۵۲ کیلوگرم
ظرفیت باک۵۰ لیتر
حجم صندوق بار۴۰۰ لیتر
رینگ و لاستیک۱۴ اینچی آلومینیومی

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. The Grand Tour

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (49 ديدگاه)

    جدا اینا با چه رویی همچنان دارن به این وضعیت ادامه میدن؟
    تمام جایگشت های ممکن برای تولیدات لگن هاشون داره پیاده میکنن.
    ۲۰۶ با یه مدل چراغ و صندوق یه ماشین عرضه میکنن بدون همون چراغ ها یه ماشین دیگه میشه.
    یکیش میشه مدل ۱۴۰۱ اون یکی سال ۱۳۹X توقف تولید شد.
    باز اگه نسبت قیمت به کیفیتشون منطقی بود قابل تحمل به نظر میرسید.
    نه اینکه ۲۰۶ سی سال پیش رو با قطعات بی کیفیت چینی و مونتاژ بدتر داخلی به قیمت ماشین های روز با کیفیت مناسب بفروشن.
    ۵۰ میلیون نهایتا باید لیبل بخورن.

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۲
    1. کافر مقدس

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1443 ديدگاه)

      خیلی زحمت میکشن تو عکس و رپورتاژ زیبا جلوه ش بدن

      طراحی جوان پسند :)))

      موافقم ۳۰
      مخالفم ۱
      1. The Grand Tour

        ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (49 ديدگاه)

        والا با این بلایا سنی جوونیم ولی همین لگن ها توصیف کننده وضعیت سن روانی ماست :)

        بعد توی نکات منفی نوشته که متریال ضعیف و قیمت گران و کمبود فضا و ضعف گیربکس و بازار دست دوم
        خب کلا از ماشینی که اتاق و مونتاژ و گیربکس و بازارش ضعیف باشه چی میمونه؟
        حالا نکات مثبت کمدی پیشرانه بی ازار هم میگذریم ازش

        موافقم ۲۰
        مخالفم ۰
  2. رضا

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1700 ديدگاه)

    👎

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۰
  3. دیجی

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (172 ديدگاه)

    مزایا هرماه ۱۰میلیون گرون میشه معایب اصلا۲۰۷نیست ۲.ایربکش الکی ۳. ماشین ۲۰سال پیشه۴.قیمتش ۱۷هزاردلاره جمع بندی برای همین لگن مردم سر دست میشکونن

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۱
  4. mahdi-es17

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    دماغ این ماشین از دماغ من بزرگ تره کجاش جوان پسندانست

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۰
  5. ممد ژانگولر

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2630 ديدگاه)

    بعید بدونم رقیب و معایب در این ماشین بشه پیدا کرد 😎

    موافقم ۳
    مخالفم ۵
  6. Mosi

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    این ماشین زمانی قشنگ بود که هاچ بک بود
    باز اگر مثل آدمم صندوق میذاشتن خوب بود
    الان این طراحی چیه خدایی:/

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  7. TML BN

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (595 ديدگاه)

    یک جا خوندم به خاطر زشتی توقف تولید شده یک مدت

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۰
  8. سجادی

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (159 ديدگاه)

    آفرین به نویسنده با صداقت به همه موارد ماشین اشاره کرده

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  9. hssn

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (407 ديدگاه)

    بازم این مطالب پرطرفدار…

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  10. فقط کاربرات هشت دهنه

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (505 ديدگاه)

    این ماشین رو همونایی برای ساخت از ایران خودرو حمایت کردن که صد سال قبل گندم و غلات ایران رو غارت و بلایایی رو وارد ایران کردن

    موافقم ۵
    مخالفم ۸
    1. Amin.aj

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (15 ديدگاه)

      فقط می تونم بگم از رانا بهتره….
      از نظر اپشن هم از ۲۰۶sd جلوتره

      موافقم ۱
      مخالفم ۴
  11. فقط کاربرات هشت دهنه

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (505 ديدگاه)

    حالا پات رو توی یه کفش کن و بگو ایران خودرو و سایپا تعطیل بشه لگن ساز هستن که نیستن خب هی دروغ بگو اما ماشین های چینی بلای جان مردم ایران میشن در صورت تعطیلی ایران خودرو و سایپا

    موافقم ۱
    مخالفم ۱۲
  12. علی جردن

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (67 ديدگاه)

    ۲۰۷ ۲۰۶ SD runna همه این سه تا یه خودرو هستن ایران خودرو لجای اینکه سپرتازه برای ۲۰۷ صندوق دار طراحی کنه برای کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محصولات بجای تولید۳ خودرو با چراغ و سپر متفاوت بین این سه تا فق، رانا رو تولید کنه با آپشن ههی بیشتر مثال گیربکس اتوماتیک برای رانا و شیفتر پشت فرمان

    موافقم ۱
    مخالفم ۳
  13. فقط کاربرات هشت دهنه

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (505 ديدگاه)

    ایرانیان غیر از سمند پرشیا تارا دنا آریسان جیلی چری و غیره انتخاب های دیگه ای مثل خودروهای خارجی ایتالیایی چینی ژاپنی روسی پروتون و غیره دارن چون در خرید و فروش ارز خارجی قاچاق و یا واردات لباس از خارج قطعه سازی تیونینگ و فروش واردات قطعات خودرو و غیره خارجی دست دارن و این ها چی میاره ؟ درآمدی بیشتر از خرید ماشین ۲۵ هزار دلاری شاید با این وضعیت مشتری اول و آخر خودروهایی از ایران خودرو و سایپا یا پارس خودرو و ایلیا خودشون باشن

    موافقم ۳
    مخالفم ۱۲
  14. Shrabnjay061

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه ماشینی گوره خرو به جای خر رنگ میکنند میفروشند. پژو استی رو یه چراغ جلو و چراغ عقب و یه داشپورت عوض میکنند بعد تحویل مردمان ساده دل میدن به جرم پژو ۲۰۷صندوقدار متاسفم براتون من که خرید نمیکنم شاید کسی بره خودنمایی خرید کنه

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  15. علی عجم

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دلایل نامشخص نیست معلومه!! رانا رو به جاشون معرفی کردن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. ماشین باز

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (60 ديدگاه)

    به نظرم رئیس ایران خودرو و سایپا برن خیار و گوجه بکارن بهتر از اینه که ماشین تولید کنن
    و یه چیز دیگه بدنه ماشین کاغذ قیمت ماشین پول بنز با ایربگ خراب

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا