داستان طراحی کراس‌اوور ایران‌ خودرو از "رایمون" تا "ری را"

پنج‌شنبه 9 تیر 1401 - 14:30
مطالعه 8 دقیقه
ریرا-3
اصحاب رسانه با حضور در مرکز تحقیقات گروه صنعتی ایران‌خودرو در جریان روند پروژه طراحی "ری را" قرار گرفتند.
تبلیغات

این پروژه که درواقع نمونه ایرانی پژو 2008 بشمار می‌رود، تقریباً موازی با پروژه تارا در حال پیشروی بود و طبق برنامه‌ریزی می‌بایست پس از عرضه تارا، این کراس‌اوور نیز وارد مرحله تجاری‌سازی می‌شد. اما وقوع تغییراتی در بدنه مدیریتی ایران‌خودرو و مرکز تحقیقات باعث شد تا پروژه قبلی که رایمون نام داشت، با تغییرات وسیع در استایل محصول مجدداً بازطراحی شده و با نام جدید ری را وارد پروسه تولید و عرضه شود.

پلت فرم جدید ایران‌خودرو با نام (آی کی پی وان) که درواقع همان نمونه بومی شده پلت فرم پی اف وان پژو محسوب می‌شود طی قرارداد برجامی ایکاپ، امتیاز فنی و نقشه‌های آن به ایران‌خودرو منتقل شد.

از این پلت فرم سه مدل خودرو در کلاس‌های سدان، هاچ‌بک و کراس‌اوور می‌توان استخراج نمود. طی قرارداد همکاری ایران و پژو قرار بود تا محصولات این رده نظیر پژو 301،208 و 2008 در قالب جوینت ونچر ایکاپ در ایران مونتاژ و عرضه شوند. پس از خروج آمریکا از برجام و تعلیق روابط پژو با ایران، با تصمیم مدیران ایران‌خودرو قرار شد تا با استفاده از دانش برجای مانده، نمونه بومی‌سازی شده این محصولات با برند ایرانی روانه بازار شوند.

اولین محصول این سیاست پروژه کا 132 بود که درنهایت تارا نام گرفت. سدانی که با حواشی فراوان راهی خیابان‌ها شد. طولی نکشید که تارا جای خود را در بین مشتریان ایرانی پیدا کرد. خودرویی که باوجود انتقادات فراوان به طراحی آن، به خاطر کیفیت بهتر و سواری متفاوت نسبت به سایر محصولات پژو در ایران مورد رضایت مصرف‌کنندگان واقع شد.

با توجه به تصمیم تیم طراحی قبلی ایران‌خودرو قرار بود تا از یک زبان طراحی مشترک برای محصولات این خانواده استفاده شود، به همین جهت در پروژه کا 125 نیز از خطوط و انحناهای مشابه به تارا استفاده شد. این پروژه تا جایی پیش رفت که نام تجاری آن نیز " رایمون" انتخاب شد. این محصول مراحل نهایی طراحی را پشت سر می‌گذاشت تا اینکه تیم طراحی مرکز تحقیقات ایران‌خودرو تغییر کرد.

در تیم جدید حسین سلیمانی که طراحی نمای خارجی سایپا شاهین را انجام داده به‌عنوان سر طراح ایران‌خودرو منصوب می‌شود. با حضور وی در تیم طراحی ایران‌خودرو و تغییر تفکر معاونت طراحی، تصمیم گرفته می‌شود تا کا 125 با ظاهری منحصربه‌فرد و مستقل از استایل تارا طراحی شود.

بنا بر اظهارات مسئولین مرکز تحقیقات در بازدید اصخاب رسانه، در ورژن قدیمی طراحی کا 125 که رایمون نام داشت، قرار بود تا با استایلی کلاسیک و محافظه‌کارانه، تا سال‌ها بتوان آن را با یک ظاهر بر روی خط تولید نگاه داشت. اما با تغییر رویکرد تیم طراحی، تصمیم گرفته شد تا با الهام‌گیری از جدیدترین ترند روز بر اساس بنچ مارکینگ، محصولی کاملاً بروز و متناسب با طیف جدید طراحی‌های سال 2022 به بازار عرضه شود. لذا پروژه‌ای جدید با هدف استفاده از الگوی چراغ‌های دو تکه، سطوح ساده، احجام سیال و گرافیک مدرن چراغ‌ها تعریف و جایگزین نسخه قدیمی می‌شود. نام خودرو نیز به همین ترتیب تغییر می‌کند.

در نگاه اولیه به "ری را" می‌توان برداشت کرد که طراحان ایران‌خودرو سعی کردند برای تحقق اهداف فوق، با الگو گیری از خودروهای بخصوصی، این محصول را طراحی کنند. در نمای جلویی شباهت انکارناپذیر به نسل جدید هیوندای سانتافه، چهره‌ای خشن و تهاجمی را برای ری‌را به همراه داشته؛ علاوه بر الگوهای تعریف شده به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو قصد داشته تا در ری‌را کماکان روح پژو-سیتروئن حاکم فرما باشد.

شباهت زیاد نمای عقب ری‌را به نسل جدید پژو 2008 به‌خصوص در استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی داخل نوار مشکی رنگ، بهره‌گیری از اهرم تعویض دنده الکترونیکی شبیه به اهرم دنده خودروهای دی اس و استفاده از رینگ‌های دی اس 5 و 6 تا حدودی این فرضیه را تأیید می‌کند. ترکیب این موارد توانسته یک طراحی متوازن و لوکس‌تری را نسبت به نسخه‌ی قدیمی پروژه رقم بزند.

هرچند که ری‌را تا تولید راه زیادی در پیش دارد اما روایت طراحی آن و خروجی این بخش نسبت به سایر محصولات وطنی کاملاً رضایت‌بخش است و پس از سمند می‌توان از ری‌را به‌عنوان یک حرکت متفاوت در صنعت خودروی کشور یاد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.