سایپا

سایپا شاهین اتوماتیک، مشخصات فنی، قیمت، امکانات و هرآنچه باید بدانید

شاهین یک سدان جمع‌وجور شهری است که اولین بار در نمایشگاه خودروی شیراز و با نام رهام معرفی شد. این خودرو سپس به شاهین تغییر نام داد و البته خبرساز ظاهر شد. شاهین روی پلتفرم SP100 سایپا شکل گرفته است و از طراحی زیباتری نسبت به دیگر محصولات این شرکت سود می‌برد. شاهین با ادعاهای برجسته‌ای وارد میدان شده بود و در ابتدا با گیربکس دستی عرضه شد اما قرار است نسخه اتوماتیک آن نیز روانه بازار شود و طی ماه‌های گذشته نسخه‌های پیش‌تولیدی شاهین اتوماتیک رؤیت شده‌اند. ما نیز تصمیم گرفته‌ایم شما را با این خودرو آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری سایپا شاهین

بی‌اغراق باید گفت شاهین از نظر طراحی یک سر و گردن بالاتر از محصولات دیگر سایپا همچون تیبا، ساینا و کوییک قرار می‌گیرد. پف‌کردگی نمای جلو جذابیت خوبی به این خودرو بخشیده است. طراحان در پروفایل جانبی از به‌کارگیری خطوط هیجانی اجتناب کرده‌اند اما خب نباید انتظار طراحی سطح بالایی را داشت. در بخش عقب نیز طراحی قابل قبولی را شاهد هستیم اما چراغ‌ها می‌توانستند بهتر از این باشند. رینگ‌ها نیز شاید با ابعاد بزرگ‌تر جلوه بهتری به شاهین می‌بخشیدند. در کل باید دانست طراحی ظاهری شاهین چیزی است که رضایت مشتری ایرانی را جلب خواهد کرد.

شاهین

اما نسخه اتوماتیک شاهین از برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد سود می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به جلوپنجره و دستگیره‌های درب با عناصر کرومی، رینگ‌های ۱۶ اینچی و نوشته توربو روی بدنه اشاره کرد. در مجموع طراحان سعی داشته‌اند با کمترین تغییرات شاهین اتوماتیک را از نسخه دستی متمایز کنند.

طراحی داخلی سایپا شاهین

در این بخش نیز شاهین به‌ عنوان محصول جدید سایپا بهتر از سایر تولیدات این شرکت عمل کرده است و این موضوع طبیعی به نظر می‌رسد زیرا شاهین قیمت بالاتری دارد. کنسول میانی شاهین به همراه فرمان طراحی خوبی دارند و از نظر متریال بکار رفته نیز اگرچه نباید انتظار خودروهای کلاس جهانی را داشت اما بازهم شاهین یک پله بالاتر از امثال کوییک و تیبا و ساینا قرار می‌گیرد.

داخل شاهین اتوماتیک

از نظر فضای کابین و صندوق باید گفت شاهین مشکل چندانی ندارد و فضای بار ۴۲۰ لیتری آن نیز پاسخگوی نیازهای خانواده‌ها خواهند بود. البته باید به این نکته اشاره کرد که کیفیت متریال بکار رفته باید در درازمدت سنجیده شود، موضوعی که نیازمند تست‌های بلندمدت شاهین است.

در نسخه اتوماتیک شاهین ظاهراً تغییراتی در طراحی فرمان و تریم ها صورت می‌گیرد و صندلی‌های جدید، تریم دو رنگ و… در این خودرو وجود خواهند داشت.

مشخصات فنی سایپا شاهین

خبرسازترین نکته درباره شاهین به پیشرانه آن مربوط می‌شود. در ابتدا قرار بود این خودرو با قلب تپنده برلیانس و گیربکس شش سرعته اتوماتیک عرضه شود اما مشکلات مربوط به تحریم‌ها باعث شد مهندسان سایپا تصمیم دیگری بگیرند. بجای استفاده از یک پیشرانه به‌روز در شاهین شاهد نصب پیشرانه تیبا، ساینا و کوییک در شاهین هستیم اما یک تغییر بزرگ وجود دارد و آن نیز به نصب توربو مربوط می‌شود. این پیشرانه که حالا M15TC نامیده می‌شود از نظر قدرت و گشتاور نسبت به نمونه‌های نصب شده در تیبا و امثالهم پیشرفت کرده است اما وقتی پیشرانه توربوی شاهین را با نمونه‌های مدرن جهانی مقایسه کنید متوجه قدیمی بودن آن خواهید شد.

قدرت ۸۷ اسب بخاری پیشرانه M15 تیبا حالا به ۱۱۰ اسب بخار رسیده است و گشتاور نیز برابر با ۱۷۸ نیوتون متر است. این نیرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می‌شود و در مجموع نباید انتظار چندانی از این پیشرانه داشته باشید. نکته جالب اینکه شایعاتی درباره درخواست سایپا از ایران‌خودرو برای نصب پیشرانه EF7 روی شاهین منتشر شده بود ولی ظاهراً ایران‌خودرو حاضر به قرض دادن این پیشرانه به سایپا نشد. اخیراً نیز اخباری درباره استفاده از پیشرانه TU5 روی شاهین به گوش رسیده است اما فعلاً عملیاتی نمی‌شود.

موتور شاهین سایپا

نکته مهم درباره شاهین اتوماتیک استفاده از گیربکس CVT شرکت پانچ بلژیک روی شاهین است. این گیربکس در حالت تیپ ترونیک از ۶ دنده شبیه‌سازی شده دستی استفاده می‌کند و ظاهراً از حالت اسپرت نیز برخوردار است. باید منتظر ماند و دید این گیربکس چه کیفیت و عملکردی خواهد داشت.

گیربکس
نوع گیربکس ۵ سرعته دستی/CVT اتوماتیک
موتور
نوع موتور M15 Turbo Charger
حجم موتور (cc) ۱۴۹۷
حداکثر قدرت (hp/۵۰۰۰rpm) ۱۱۰
حداکثر گشتاور (Nm/۲۵۰۰rpm) ۱۷۸
حداکثر سرعت (Km/h) ۱۹۰
شتاب صفر تا صد (دتده دستی)
۱۳.۲
استاندارد آلایندگی یورو ۵
مصرف سوخت
مصرف سوخت میانگین (دنده دستی) ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
ظرفیت باک (لیتر) ۴۷
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب Torsion Beam
رینگ و تایر
رینگ ۱۵ اینچ آلومینیومی
سایز تایر ۱۸۵/۶۵R15
فرمان
نوع فرمان برقی
سیستم ترمز
ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکی
ترمز دستی مکانیکی

 

ابعاد
طول (mm) ۴۴۴۶
عرض (بدون در نظر گرفتن آینه‌ها)(mm) ۱۷۷۱
ارتفاع (mm) ۱۴۹۰
فاصله دو محور عقب و جلو (mm) ۲۶۵۰
وزن (kg) ۱۲۷۸
ظرفیت صندوق‌عقب (لیتر) ۴۲۰

 

تجهیزات و امکانات سایپا شاهین

تجهیزات ایمنی و رفاهی
سانروف

استارت دکمه‌ای

ورود به خودرو بدون کلید PEPS

مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچ + USB

دوربین عقب

سنسور پارک دنده‌عقب

کنترل صدا از روی فرمان

صندلی با روکش چرم

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

دستگیره آسان‌بازشو

کلید تاشونده

سیستم پایش فشار باد تایر TPMS

نشانگر تعویض دنده

چراغ روشنایی روز (Day Light)

چراغ‌های اتوماتیک (Auto Light)

چراغ همراهی تا درب منزل

مه‌شکن جلو و عقب

GPS (سیستم ناوبری)

نمایش دمای هوای بیرون

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

مجهز به سیستم ترمز ABS

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی

آینه جانبی تاشونده برقی

شیشه‌بالابر برقی جلو و عقب

سیستم هشداردهنده امنیتی

سیستم ضد سرقت (immobilizer)

کامپیوتر سفر

صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso Fix)

صندلی راننده دستی ۶ حالت و صندلی مسافر ۴ حالت

تفاوت شاهین اتوماتیک و دستی

موارد زیر برای شاهین اتومات نسبت به مدل دنده دستی اضافه شده‌اند:

رینگ‌های تراش خورده آلومینیومی ۱۶ اینچی با طرح جدید، تزئینات کرومی، شیشه‌های دودی عقب، دوربین جلو و دوربین زیر آینده‌های جانبی برای ایجاد تصویر ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع پشت آینه وسط، تریم دو رنگ با تزئینات طرح چوب، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، نمایشگرهای ردیف عقب، کروز کنترل، ایربگ جانبی، صفحه کیلومتر دیجیتالی، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، صندلی‌های برقی، سیستم کنترل پایداری و… با این حال ممکن است این آپشن‌های درنظرگرفته شده برای مدل‌های تولیدی تغییر نمایند.

قیمت شاهین

مدلمشخصاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
شاهیندنده دستی۳۴۳,۶۹۳,۰۰۰۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهیندنده اتوماتیکبه زودی---

رقبای سایپا شاهین

از جمله رقبای این خودرو می‌توان به دنا پلاس و تارا اشاره کرد. دنا پلاس نسبت به شاهین خودروی قدیمی‌تری است و از نظر تجهیزات شاهد حذف برخی آپشن ها از روی آن هستیم. همچنین گشتاور پیشرانه شاهین بیشتر از دنا است ولی باید به این نکته توجه داشت که پیشرانه تنفس طبیعی دنا پلاس در درازمدت هزینه‌های نگهداری کمتری را به مالک تحمیل خواهد کرد. همچنین کیفیت ادوات و متریال بکار رفته در دنا بهتر از شاهین ارزیابی می‌شود و فضای بار آن نیز بیشتر از محصول سایپا است.

اما تارا به عنوان جدیدترین محصول ایران‌خودرو در بخش طراحی حرف زیادی برای گفتن ندارد. ولی در کابین وضعیت کاملاً متفاوت است و تارا بهتر ظاهر می‌شود. همچنین بحث استهلاک کمتر پیشرانه تنفس طبیعی اینجا نیز صادق است و بنابراین تارا می‌تواند از این نظر گزینه بهتری باشد.

معایب شاهین

شاهین نقاط ضعفی هم دارد که شامل مواردی همچون طراحی ساده کابین با متریال نه چندان باکیفیت، ضعف در مونتاژ، سروصدای موتور در دورهای بالا، شتاب پایین، تعلیق یکپارچه عقب، هندلینگ پایین، پیشرانه توربوی قدیمی با مصرف سوخت زیاد و استهلاک بالا در درازمدت است.

مزایای شاهین

از جمله نقاط قوت شاهین می‌توان به طراحی بدنه بهتر، ایمنی مناسب‌تر نسبت به سایر محصولات سایپا، فرمان برقی، فضای مناسب کابین، خدمات پس از فروش گسترده در سراسر کشور، آپشن های مناسب و گشتاور تولیدی پیشرانه اشاره کرد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. elman

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (57 ديدگاه)

    سایپا و ویران خودرو هم شدن مث لامبورگینی .
    دم به دیقه به نسخه جدید از یه ماشین میدن بیرون .
    بنظرم لامبورگینی راز فروش و درآمد سایپا و ویران خودرو رو فهمیده و داره ازش استفاده میکنه 😂

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱۷
    1. دکتر استاپ

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (37 ديدگاه)

      داش چی میگی
      تیپ های کوییک از کل پلتفرمای اروپا بیشتر شده

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۰
    2. FTB

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (720 ديدگاه)

      الان کسیی که منفی زدن یعنی مرغ که با نام شاهین میشناسیمش ماشین خوبیه؟

      موافقم ۶
      مخالفم ۵
    3. Reza Waffen SS

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (3317 ديدگاه)

      آشغال به تمام معنا

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۴
    4. افشار

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (475 ديدگاه)

      عاقا در نمایندگیهای سایپا همه شاهینها به صف ایستادن و هنوز هیچی نشده هزار ایراد پیدا کردن

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۳
    5. ممد ژانگولر

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2436 ديدگاه)

      داشتم معایبشو میخوندم نکته ایی نبود که دیگه جا بشه

      کل ماشین معایب بود

      اسمشو باید میذاشتن معایب اتومات ۲

      موافقم ۹
      مخالفم ۲
  2. محمدرضا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (570 ديدگاه)

    این پروژه که کنسل شد
    قرار شد موتور گیربکس تارا برای شاهین استفاده بشه

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۴
  3. Erfan

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (33 ديدگاه)

    یعنی به حدی بازار این ماشین خراب هست که قیمت بازار از قیمت نمایندگی کمتره و افرادی که این ماشین رو برای سود و دلالی خریده بودن نابود شدن.

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۳
    1. محمدرضا

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (570 ديدگاه)

      شاید باورت نشه ولی الان قیمت بازار از کارخانه ۲۰٪ گرون تره

      موافقم ۷
      مخالفم ۱
      1. Erfan

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (33 ديدگاه)

        شاید شما هم باورتون نشه اما الان تو یکی از سایت های خرید و فروش شاهین ۵ هزار کار رو ۳۳۵زدن.اگه مردم مثل همین شاهین هیچکدوم از ماشین های ایرانی رو فقط دو ماه نمیخریدن این قیمت های کاذب درست نمیشد

        موافقم ۶
        مخالفم ۰
      2. احسان ولی نوری

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (4 ديدگاه)

        دقیقا

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
    2. HamiD

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2169 ديدگاه)

      قیمت اشتباه خورده (البته طبیعیه توی این مملکت حتی یه ساعت هم قیمت ثابت نمیمونه!!!)

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
  4. HamiD

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2169 ديدگاه)

    😐😐😐😐

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱
  5. بی نام

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (108 ديدگاه)

    واقعا که متاسفم برای فرهنگ پایینت. از پدال هم تقاضا میشه همچین کامنت هایی تایید نکنن.

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۲
    1. سهند

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (625 ديدگاه)

      نه بهتره پدال تایید کنه تا با خبر شیم از افرادی مثل این

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. ماشین دوست

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (32 ديدگاه)

    گرچه این ماشینها شایسته همچین کاری هستند ولی بیچاره اون مشتری

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  7. Jdm باز

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (874 ديدگاه)

    به تمام دوستان پیشنهاد میکنم با ایشون مشکل و کدورتی نداشته باشن چون انتقامشونو با همچین روش هایی میگیرن😂😂😂

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. Jdm باز

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (874 ديدگاه)

    واقعا در شان سایت نیست همچین خودرو هایی بررسی بشه

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
  9. قنداقی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (413 ديدگاه)

    آقای احمدزاده و کاربران خب خودروساازان خارجی هم ماشین ها رو با فیس لیفت می فروشن

    نه کاربران پدال مثل اینکه کمر همت بستن و می خوان اون تعداد از خریداران این ماشین خوش رخ که هنوز طفل هست و برای بزرگ شدن نیازمند حمایت و قربون صدقه رفتن هست رو سمت ماشین های رقبا هدایت کنن

    حالا اونایی که ۳۰۰ میلیون دارن چه ماشین خارجی می خرن؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۹
    1. viper2

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (490 ديدگاه)

      بیوک ایران . با افتخار . یا شورلت نوا . هوندا اکورد . تویوتا کریسیدا . میتسوبیشی گالانت. البته اینا که گفتم نو نو اش حدود ۳۰۰ میلیون هست

      موافقم ۲
      مخالفم ۷
  10. TML BN

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (146 ديدگاه)

    دیروز تارا امروز شاهین بسیار عالی😂😂😐

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  11. تحت پیگرد

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (216 ديدگاه)

    🤮🤮🤮🤮
    تاسف

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. aliakbarkhoei

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    در مقابل خارجی‌ها که هیچی؛ اما نسبت به پراید و پیکان کمی بهتره.
    البته بدنه پیکان محکمتر بود.

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  13. احسان ولی نوری

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من ۶ ماه شاهین سوارم. تجربه ام از ۹۰۰۰ کیلومتر رانندگی با این ماشین به طور خلاصه :
    ۱. آپشن های مناسب
    ۲. قدرت و گشتاور بالای موتور
    ۳. فضای بسیار جادار کابین
    ۴. سر و صدای زیاد موتور در دورهای بالا
    ۵. ایرادات جزئی در مونتاژ
    ۶. خدمات پس از فروش ضعیف

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  14. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خیلی بدبورسه من داشتم با کلی ضرر فروختم .خدا به داد کسی برسه که تو این گرونی شاهینش گارانتی نداشته باشه یه توربو چینی بدرد نخور ورادیات اینتر کولر وجنتها برا این ماشین من دراری میشه ۴۰ میلیون

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. M-H

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    من این ماشین رو از برج ۱۱ سال قبل دارم . حدود ۴۰۰۰ هزار تا هم باهاش رانندگی کردم. ماشین به نسبت خوبیه فضای کابینش مناسبه سواری نرمی داره توی ساعت‌های بالا ماشین استخوندار و محکمی به نظر میاد توی پیچها پسر بالایی ها هم قدرت مناسبی داره باهاش چند بار لرستان رفتم توی گردنه ها از بقیه ماشینهای که داشتم بهتر بوده و کمتر خسته‌م کرده.
    با تشکر

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. M-H

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    من این ماشین رو از برج ۱۱ سال قبل دارم . حدود ۴۰۰۰ هزار تا هم باهاش رانندگی کردم. ماشین به نسبت خوبیه فضای کابینش مناسبه سواری نرمی داره توی ساعت‌های بالا ماشین استخوندار و محکمی به نظر میاد توی پیچها پسر بالایی ها هم قدرت مناسبی داره باهاش چند بار لرستان رفتم توی گردنه ها از بقیه ماشینهای که داشتم بهتر بوده و کمتر خسته‌م کرده.
    با تشکر

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا