ایران خودروپژو

پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P

مشخصات فنی، تجهیزات، قیمت، رقبا و هر آنچه باید بدانید

پژو پارس یا همان پرشیا یکی از قدیمی‌ترین محصولات ایران‌خودرو است که حالا با قیمت‌های نجومی در نسخه سال جولان می‌دهد. پارس به عنوان فیس لیفتی ماژور از ۴۰۵ معرفی شد و در زمان خود جزو شاخص‌ترین محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شد.

پارس را می‌توان بهترین حرکت این شرکت در طی این چند دهه دانست که این خود از ضعف دردناک صنعت خودروی کشور در ارائه محصولات روز و مدرن حکایت دارد. نکته عجیب و جالب اینکه ایران‌خودرو از پارس به عنوان خودرویی لوکس نام می‌برد، خودرویی که از هر جنبه و استانداردی جزو محصولات از رده خارج و منسوخ شده در بازارهای جهانی خواهد بود. پارس از سال ۷۹ تاکنون روی خط تولید قرار دارد و طی این سال‌ها با نسخه‌های مختلفی همچون سال، دوگانه‌سوز، ELX، LX و… تولید شده است. طی هفته‌های آتی نسخه جدیدی از این خودرو با نام سال سفارشی و سفارشی ELX در دسترس خواهد بود که مهم‌ترین تغییر آن نصب پیشرانه بهبود یافته با نام XU7P است. با ما همراه باشید تا این خودرو را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

طراحی خارجی پژو پارس سال سفارشی با موتور XUP7

ظاهر پارس سال سفارشی تفاوتی با نسخه‌های استاندارد ندارد. همان‌طور که گفته شد پارس جدی‌ترین و بهترین تلاش ایران‌خودرو در فیس لیفت ساخته‌های قدیمی خود است ولی آنچه به‌طور واضح به چشم می‌آید قدیمی بودن ظاهر این خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیاست. البته باید اذعان کرد طراحی پارس در مجموع نسبت به آنچه هر روزه در خیابان‌ها می‌بینیم هماهنگ‌تر است. پارس از پلتفرم و بدنه مشترکی با ۴۰۵ سود می‌برد ولی دارای چراغ‌ها و زه‌های متفاوتی نسبت به آن است. از موارد قابل‌ذکر در پارس سال سفارشی ELX می‌توان به رینگ‌های آلومینیومی و شیشه‌های دودی اشاره کرد. بدنه این خودرو در نهایت سادگی طراحی شده است و خبری از خطوط منحنی روی آن نیست که اگرچه این موضوع باعث کهنگی طراحی آن می شود اما از طرفی کاهش هزینه‌های صافکاری و رنگ‌آمیزی در صورت تصادفات را در پی دارد. نکته تأسف‌برانگیز که اخیراً نیز بحث‌برانگیز جلوه می کند افت محسوس کیفیت بدنه است و مالکان با انتشار ویدیوهای متعددی از نازکی ورق بدنه و کیفیت نازل آن شکایت داشته‌اند.

طراحی داخلی پژو پارس سال سفارشی

مهم‌ترین تغییر پارس از سال ۹۳ تاکنون در بخش داخلی آن رخ داده است یعنی جایی که شاهد داشبوردی به اصطلاح سوناتایی (!) هستیم. اگرچه طراحی این بخش انتقاد خاصی ندارد ولی از نظر کیفیت نسبت به قبل پسرفت داشته است و با گذشت زمان به سر و صدا می‌افتد. در پارس سال سفارشی جدید مواردی همچون پشت آمپرهای متفاوت، دسته راهنمای جدید و تریم دو رنگ دیده می‌شوند.

مشخصات فنی پژو پارس XU7P

مهم‌ترین تغییر پارس سال سفارشی جدید به پیشرانه ارتقا یافته موسوم به XU7P مربوط می‌شود که اگرچه از نظر مصرف سوخت و آلایندگی بهبود یافته است اما قدرت و گشتاور کمتری نسبت به پیشرانه قدیمی XU7 تولید می‌کند. ایران‌خودرو مدعی است این پیشرانه قدرت ۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری (پیشرانه قدیمی XU7 قدرت ۱۰۰ اسبی و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متری تولید می‌کند) دارد که این قدرت و گشتاور به لطف ایجاد تغییراتی در برخی قطعات همچون میل‌سوپاپ، سرسیلندر و… ایجاد می‌شود. طبق اظهارات ایران‌خودرو، دور پیشرانه در دنده نهایی کاهش یافته است تا علاوه بر کمتر شدن سر و صدای پیشرانه مصرف آن نیز کاهش یابد. همچنین گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین معضلات پیشرانه قدیمی XU7 یعنی خرابی واشر سرسیلندر در پیشرانه XU7P رفع شده است هرچند این موضوع باید در عمل ثابت شود.

ایران‌خودرو می‌گوید مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه اصلاح شده به حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است که کاهش قابل‌توجهی را نسبت به مصرف ۹ لیتری پیشرانه XU7 نشان می‌دهد.

مشخصات فنی پژو پارس سال سفارشی با پیشرانه XU7P

کد کلاس (های) خودرو ۳۵۱۰۳
نوع موتور XU7 P
حجم موتور (cc) ۱۷۶۱
حداکثر توان موتور (hp) ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۹.۳
تعداد سوپاپ ۸
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای
حداکثر سرعت (km/h) ۱۸۵
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) ۷.۰۶
طول خودرو (mm) ۴۴۹۸
عرض خودرو (mm) ۱۷۰۴
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۱۰
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) ۲۶۶۹
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۱۶۵
حجم فضای صندوق‌عقب (Lit) ۴۷۰
گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۶۶
گارانتی ۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد)

امکانات و تجهیزات پژو پارس سال

پژو پارس سال سفارشی XU7P و پژو پارس سال سفارشی ELX از نظر تجهیزات تفاوت زیادی با نسخه عادی ندارد و تنها برخی موارد همچون پشت آمپرهای جدید، دسته راهنمای متفاوت، سنسور نور و باران و… به آن افزوده شده‌اند. در جدول زیر می‌توانید امکانات و تجهیزات این دو مدل را مشاهده کنید:

پژو پارس سال سفارشی با پیشرانه XU7P پژو پارس سال سفارشی ELX با پیشرانه XU7P
کد کلاس (های) خودرو ۳۵۱۰۳ ۳۵۱۰۲
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکی سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی، ترمز عقب دیسکی
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC) هیدرولیکی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
سیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک
سیستم صوتی رادیو پخش مالتی مدیا
چراغ‌ها چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان، چراغ‌های عقب دودی، چراغ‌خطر سوم سقفی
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی راهنمادار آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار
شیشه‌ها شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب، شیشه‌های عقب دودی شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب شیشه‌های عقب دودی
تزئینات تریم دورنگ، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچه‌ای تریم دورنگ مشکی – کرم، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچه‌ای
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دنده‌عقب ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دنده‌عقب، دوربین دنده‌عقب، اخطار کاهش باد لاستیک‌ها TPMS
رینگ و لاستیک ۱۵ اینچ آلومینیومی ۱۵ اینچ آلومینیومی
صندلی تنظیم دستی پشتی صندلی‌های جلو تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو
سایر تجهیزات دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوق‌عقب از داخل اتاق دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوق‌عقب از داخل اتاق، دسته راهنمای طرح جدید، سنسور نور و باران، جلو آمپر دیجیتال

قیمت پژو پارس سال

پژو پارس سال موتور قدیم
پژو پارس سال دوگانه سوز ۱۷۶,۶۸۳,۰۰۰
پژو پارس XU7P سال ۱۶۵,۸۶۲,۰۰۰ ۴۶۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس XU7P سفارشی ۱۸۵,۱۳۸,۰۰۰ ۴۸۱,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس XU7P سفارشی ELX ۲۰۹,۱۲۵,۰۰۰ ۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس TU5 LX ۱۷۶,۸۴۵,۰۰۰ ۵۶۳,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس TU5 سفارشی ELX ۲۱۱,۵۴۸,۰۰۰ ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس TU5 اتوماتیک مدل ۹۹ توقف تولید

معایب پژو پارس سال

  • کیفیت نازل بدنه و کابین
  • استهلاک بالای قطعات
  • هزینه‌های نگهداری بالا
  • ایمنی پایین
  • طراحی قدیمی

نکات مثبت:

  • فضای داخلی جادار
  • فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش
  • پیشرانه بهبود یافته با مصرف سوخت کمتر

معایب پژو پارس سال سفارشی با موتور XUP7

این نسخه از پارس نیز همان معایبی را دارد که خانواده پارس در سالیان اخیر با آن دست به گریبان بوده اند. از جمله معایب خودروی موردبحث می توان به طراحی قدیمی، پیشرانه با تکنولوژی منسوخ، ایمنی پایین، کیفیت نازل قطعات داخل کابین و… اشاره داشت. همچنین برخی مالکان پژو پارس سال سفارشی با موتور XUP7 به مواردی از جمله هزینه های بالاتر تعویض روغن اشاره داشته اند که دلیل آن الزام سازنده با استفاده از روغنی ویژه برای پیشرانه XUP7 بوده است.

تفاوت پژو پارس سال سفارشی XUP7 با نسخه معمولی

همانطور که در بالا نیز ذکر شد این خودرو تفاوت چندانی با نسخه های عادی پارس نداشته و اصلی ترین ویژگی آن پیشرانه بهبود یافته XU7 با پسوند پلاس است. پیشرانه یاد شده در برخی بخش ها بهبود یافته تا مشکل واشر سوزاندن آن حل شود و در عین مصرف سوخت نیز کم گردد. البته تمامی تغییرات رخ داده منجر به کاهش قدرت و گشتاور تولیدی شده اند. در نسخه ELX از این خودرو نیز شاهد افزوده شدن امکاناتی به کابین همچون نمایشگر لمسی، سنسور نور و باران، پایش فشار باد لاستیک ها و… هستیم.

جمع‌بندی

در مجموع باید گفت پژو پارس سال سفارشی تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته است و تنها بهبود محسوس آن به پیشرانه‌ای مربوط می‌شود که هنوز خود را در دنیای واقعی اثبات نکرده است. پارس نیز همچون سایر خودروها از افزایش شدید قیمت‌ها در امان نبوده است و هم‌اکنون از دسترس قشر عظیم خریداران خارج شده است؛ اما در مجموع باید پارس را خودرویی خانوادگی با طراحی نسبتاً مناسب و امکانات قابل‌قبول برای چنین بازاری دانست. البته اگر خریدار بودجه بیشتری داشته باشد می‌تواند پژو پارس TU5 را انتخاب کند که صدای کمتر را با نرمی و قدرت بیشتر ترکیب کرده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷۴۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳۴ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من،تازه این خودرو(پژو پارس سال سفارشی موتور xu7p)رو تحویل گرفتم یه ایرادی داره اینکه سیستم تهویه اتوماتیک اون روشن میشه اما باد خنک یا گرم نمیزنه تمام دکمه‌های عملکردیش سالمه و کار میکنه اما کار اصلی خنک کردن و یا گرم کردن رو،انجام نمیده ،دکمه های عیب یابی هم سالمه و خطا یا چشمک نمیزنه ، نمیدونم چرا قاطی کرده و باد نمیزنه هنوزم برای سرویس اولیه نبردم که ایرادش رو بگم
    اگه کسی میدونه راهنمایی کنه ممنون

    موافقم 20
    مخالفم 18
    1. باران

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من کلا مانیتور بخاری و فن خاموش شده روشن نمیشه نمیدونم سوخته نمایندگی شهرمون هم پلمپ شده به خاطر مشکلات حقوقی جایی دیگه هم ببری چون آشنا نیستند یه عیب دیگه میزارن روی ماشین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. صدرا

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام. آخرآذر ماه پارسxu7p تحویل گرفتم. یه ماشین بی کیفیت، ضعیف و پر از ایرادات برقی، موتوری و بدنه است. خدا لعنت کنه اختاپوس وگانگسترهای صنعت ایران ولیبرال مسلک های بی دین افسادطلب را که نمی گذارند صنعت واقتصاد این کشور درست بشه وهر روز مردم را ضد نظام می کننند. لعنت خدا بر هاشمی رفسنجانی پدر معنوی جریان لیبرال، این پشوانه های اسرائیل درایران. خیر از زندگی وآخرت ببینند ان شاالله.

    موافقم 1
    مخالفم 2
  3. علی

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام هموطنان. بی کیفیت ترین خودرو داخلی همین پارسxu7p است. آذر امسال صفر خریدم. کیفیت بدنه خیلی ضعیفه، پراز صدا ومونتاژ داغون. سیستم برقی قاطی میکنه، هشدار بوق دزدگیر نداره، خلاصه حیف ۶٠٠ میلیون پول بی زبون. کاش خودروسازی ما ذره ای به عواقب تحویل دادن این ماشین های بی کیفیت به مردم فکر میکرد، کاش!!!!!

    موافقم 3
    مخالفم 1
  4. محمد

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    با سلام راستش این هم سوال منم هست . موتور XU7 موتور خوبی هست طراحی ساده ایی داره قیمت قطعات و هزینه و اجرت تعمیراتش نسبت به بقیه محصولات ایرانخودرو مثل (EF7 و TU5 ) خیلی کمتره . کشش و قدرتشم قابل قبوله . فقط فقط مشکلش واشرسرسیلندر هست که آدم را آزار میده ! پلتفرم 405 هم که الان با مقداری تغییرات روی پارس و دنا و سمند و سورن هست پلتفرم خوبی هست و واقعا تعادلش در پیچها و گردنه ها عالیه و برای خانواده و سفر جادار و راحت هست . دوستانی که مدت طولانی این ماشین را داشتن لطفا جواب بدن که آیا در موتور جدید XU7P مشکل سوختن واشرسرسیلندر حل شده ؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام دوستان . راستش من میخواستم پارس TU5 بگیرم ولی قیمتش خیلی بالاست و نسبت به پارس XU7P حدود ۱۳۰ میلیون تفاوتشه ! برای همین تصمیم گرفتم پارس با موتور XU7P بخرم . لطفا دوستانی که تجربه طولانی و کافی دارن بگن آیا ماشین خوبی از کار در اومده و از همه مهمتر آیا مشکل سوختن واشرسرسیلندر به طور کامل حل شده ؟ اینجا نه قراره ماشینی معامله و خرید و فروش بشه و نه بخاطر تبلیغ این مدل قراره از ایرانخودرو جایزه بگیریم ! لطفا خواهشا خدا ویکیلی بدون تعصب راهنماییم کنید . خدا خیرتون بده .

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. عباس

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اقامهدی سلام منم مشکل شمارودارم خواستن ببینم چکارکردی خریدی
      پارس رویان

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. علی

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز من دارم ماشین خوبی نیست هر دوهزار کیلومتر دو لیتر روغن کم می کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مهدی

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام،
    من دیشب یه مدل پارس xu7p elx سفارشی بنام سال 1402 خریدم. به من گفتن مدلش برای تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸ هستش. هنوز سند بنامم نزدن، توی قرارداد آمده از ۳ تا ۳۰ روز کاری زمان می‌بره.

    حالا اومدم مانیتور ماشین رو چک کردم، در قسمت تنظیمات کارخانه یه ری استارت داره که همه چیز بر میگرده و صفر میشه،

    در یه قسمت مانیتور که همه چیز صفر میشه می‌نویسه اولین زمان حرکت خودرو ۱۳۹۹/۱۰/۱۲، ساعت حرکت خودرو، مدت زمان حرکت، میانگین سرعت، مسافت طی شده … این آیتم ها رو میگه

    اما در قولنامه ماشین نوشته ماشین تولید ۱۴۰۲ هست.

    لطفاً راهنمایی کنید، ممنونم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا