ایران خودروپژو

پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P

مشخصات فنی، تجهیزات، قیمت، رقبا و هر آنچه باید بدانید

پژو پارس یا همان پرشیا یکی از قدیمی‌ترین محصولات ایران‌خودرو است که حالا با قیمت‌های نجومی جولان می‌دهد. پارس به عنوان فیس لیفتی ماژور از ۴۰۵ معرفی شد و در زمان خود جزو شاخص‌ترین محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شد. پارس را می‌توان بهترین حرکت این شرکت در طی این چند دهه دانست که این خود از ضعف دردناک صنعت خودروی کشور در ارائه محصولات روز و مدرن حکایت دارد. نکته عجیب و جالب اینکه ایران‌خودرو از پارس به عنوان خودرویی لوکس نام می‌برد، خودرویی که از هر جنبه و استانداردی جزو محصولات از رده خارج و منسوخ شده در بازارهای جهانی خواهد بود. پارس از سال ۷۹ تاکنون روی خط تولید قرار دارد و طی این سال‌ها با نسخه‌های مختلفی همچون سال، دوگانه‌سوز، ELX، LX و… تولید شده است. طی هفته‌های آتی نسخه جدیدی از این خودرو با نام سال سفارشی و سفارشی ELX در دسترس خواهد بود که مهم‌ترین تغییر آن نصب پیشرانه بهبود یافته با نام XU7P است. با ما همراه باشید تا این خودرو را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

طراحی خارجی پژو پارس سال سفارشی

ظاهر پارس سال سفارشی تفاوتی با نسخه‌های استاندارد ندارد. همان‌طور که گفته شد پارس جدی‌ترین و بهترین تلاش ایران‌خودرو در فیس لیفت ساخته‌های قدیمی خود است ولی آنچه به‌طور واضح به چشم می‌آید قدیمی بودن ظاهر این خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیاست. البته باید اذعان کرد طراحی پارس در مجموع نسبت به آنچه هر روزه در خیابان‌ها می‌بینیم هماهنگ‌تر است. پارس از پلتفرم و بدنه مشترکی با ۴۰۵ سود می‌برد ولی دارای چراغ‌ها و زه‌های متفاوتی نسبت به آن است. از موارد قابل‌ذکر در پارس سال سفارشی ELX می‌توان به رینگ‌های آلومینیومی و شیشه‌های دودی اشاره کرد. بدنه این خودرو در نهایت سادگی طراحی شده است و خبری از خطوط منحنی روی آن نیست که اگرچه این موضوع باعث کهنگی طراحی آن می شود اما از طرفی کاهش هزینه‌های صافکاری و رنگ‌آمیزی در صورت تصادفات را در پی دارد. نکته تأسف‌برانگیز که اخیراً نیز بحث‌برانگیز جلوه می کند افت محسوس کیفیت بدنه است و مالکان با انتشار ویدیوهای متعددی از نازکی ورق بدنه و کیفیت نازل آن شکایت داشته‌اند.

طراحی داخلی پژو پارس سال سفارشی

مهم‌ترین تغییر پارس از سال ۹۳ تاکنون در بخش داخلی آن رخ داده است یعنی جایی که شاهد داشبوردی به اصطلاح سوناتایی (!) هستیم. اگرچه طراحی این بخش انتقاد خاصی ندارد ولی از نظر کیفیت نسبت به قبل پسرفت داشته است و با گذشت زمان به سر و صدا می‌افتد. در پارس سال سفارشی جدید مواردی همچون پشت آمپرهای متفاوت، دسته راهنمای جدید و تریم دو رنگ دیده می‌شوند.

مشخصات فنی پژو پارس XU7P

مهم‌ترین تغییر پارس سال سفارشی جدید به پیشرانه ارتقا یافته موسوم به XU7P مربوط می‌شود که اگرچه از نظر مصرف سوخت و آلایندگی بهبود یافته است اما قدرت و گشتاور کمتری نسبت به پیشرانه قدیمی XU7 تولید می‌کند. ایران‌خودرو مدعی است این پیشرانه قدرت ۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری (پیشرانه قدیمی XU7 قدرت ۱۰۰ اسبی و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متری تولید می‌کند) دارد که این قدرت و گشتاور به لطف ایجاد تغییراتی در برخی قطعات همچون میل‌سوپاپ، سرسیلندر و… ایجاد می‌شود. طبق اظهارات ایران‌خودرو، دور پیشرانه در دنده نهایی کاهش یافته است تا علاوه بر کمتر شدن سر و صدای پیشرانه مصرف آن نیز کاهش یابد. همچنین گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین معضلات پیشرانه قدیمی XU7 یعنی خرابی واشر سرسیلندر در پیشرانه XU7P رفع شده است هرچند این موضوع باید در عمل ثابت شود.

ایران‌خودرو می‌گوید مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه اصلاح شده به حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است که کاهش قابل‌توجهی را نسبت به مصرف ۹ لیتری پیشرانه XU7 نشان می‌دهد.

مشخصات فنی پژو پارس سال سفارشی با پیشرانه XU7P

کد کلاس (های) خودرو۳۵۱۰۳
نوع موتورXU7 P
حجم موتور (cc)۱۷۶۱
حداکثر توان موتور (hp)۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm)۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم۹.۳
تعداد سوپاپ۸
نوع سوخت سازگاربنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵
سیستم انژکتوریپاشش چندنقطه‌ای
حداکثر سرعت (km/h)۱۸۵
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)۱۲
سیستم انتقال قدرت۵ دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)۷.۰۶
طول خودرو (mm)۴۴۹۸
عرض خودرو (mm)۱۷۰۴
ارتفاع خودرو (mm)۱۴۱۰
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)۲۶۶۹
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)۱۱۶۵
حجم فضای صندوق‌عقب (Lit)۴۷۰
گنجایش مخزن سوخت (Lit)۶۶
گارانتی۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد)

امکانات و تجهیزات پژو پارس سال

پژو پارس سال سفارشی XU7P و پژو پارس سال سفارشی ELX از نظر تجهیزات تفاوت زیادی با نسخه عادی ندارد و تنها برخی موارد همچون پشت آمپرهای جدید، دسته راهنمای متفاوت، سنسور نور و باران و… به آن افزوده شده‌اند. در جدول زیر می‌توانید امکانات و تجهیزات این دو مدل را مشاهده کنید:

پژو پارس سال سفارشی با پیشرانه XU7Pپژو پارس سال سفارشی ELX با پیشرانه XU7P
کد کلاس (های) خودرو۳۵۱۰۳۳۵۱۰۲
ترمزسیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکیسیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی، ترمز عقب دیسکی
کیسه هوای ایمنیکیسه هوای راننده و سرنشین جلوکیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمانهیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC)هیدرولیکی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
سیستم تهویهاتوماتیکاتوماتیک
سیستم صوتیرادیو پخشمالتی مدیا
چراغ‌هاچراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوانچراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان، چراغ‌های عقب دودی، چراغ‌خطر سوم سقفی
آینه‌هاآینه‌های جانبی برقی راهنمادارآینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار
شیشه‌هاشیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب، شیشه‌های عقب دودیشیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب شیشه‌های عقب دودی
تزئیناتتریم دورنگ، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچه‌ایتریم دورنگ مشکی – کرم، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچه‌ای
تجهیزات ایمنیایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دنده‌عقبایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دنده‌عقب، دوربین دنده‌عقب، اخطار کاهش باد لاستیک‌ها TPMS
رینگ و لاستیک۱۵ اینچ آلومینیومی۱۵ اینچ آلومینیومی
صندلیتنظیم دستی پشتی صندلی‌های جلوتنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو
سایر تجهیزاتدماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوق‌عقب از داخل اتاقدماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوق‌عقب از داخل اتاق، دسته راهنمای طرح جدید، سنسور نور و باران، جلو آمپر دیجیتال

قیمت پژو پارس سال

مدلتوضیحاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
پژو پارس سالموتور قدیم---۳۶۶,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس سالدوگانه سوز۱۷۶,۶۸۳,۰۰۰۴۴۹,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس XU7Pساده---۳۶۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس XU7Pسفارشی۱۸۵,۱۳۸,۰۰۰۳۷۶,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس XU7Pسفارشی ELX۲۰۹,۱۲۵,۰۰۰۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس TU5LX۱۷۶,۸۴۵,۰۰۰۴۳۱,۰۰۰,۰۰۰

معایب پژو پارس سال

  • کیفیت نازل بدنه و کابین
  • استهلاک بالای قطعات
  • هزینه‌های نگهداری بالا
  • ایمنی پایین
  • طراحی قدیمی

نکات مثبت:

  • فضای داخلی جادار
  • فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش
  • پیشرانه بهبود یافته با مصرف سوخت کمتر

جمع‌بندی

در مجموع باید گفت پژو پارس سال سفارشی تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته است و تنها بهبود محسوس آن به پیشرانه‌ای مربوط می‌شود که هنوز خود را در دنیای واقعی اثبات نکرده است. پارس نیز همچون سایر خودروها از افزایش شدید قیمت‌ها در امان نبوده است و هم‌اکنون از دسترس قشر عظیم خریداران خارج شده است؛ اما در مجموع باید پارس را خودرویی خانوادگی با طراحی نسبتاً مناسب و امکانات قابل‌قبول برای چنین بازاری دانست. البته اگر خریدار بودجه بیشتری داشته باشد می‌تواند پژو پارس TU5 را انتخاب کند که صدای کمتر را با نرمی و قدرت بیشتر ترکیب کرده است.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۷۴ دیدگاه‌ها

  1. موحد

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقا فرانسه یه غلطی کرد ۳۵ سال پیش این خودرو ساخت اززمان فیلم تاکسی ۱ نماد فرانسه ۳۰سال گزاشتن کنار ولی توایران چه صلاح هست هنوز تولید می‌شود آرم پزو دراین خودرو در کشور ما پیر شد

    موافقم ۵۴
    مخالفم ۱۰
  2. رضا

    ۱۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام هنوز هیچ ماشینی به پای پژو پارس وپژو اس دی نرسیده واقعا سواری محبوب خیلی جوانهاست من خودم بین جک s۵وپارس پارس رو انتخاب میکنم

    موافقم ۴۴
    مخالفم ۷۱
    1. مهرداد

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پارس اصالت داره

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۱۷
  3. عدی

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    من یک ماهه پارس موتور جدید سوارم.
    سوختش خارج شهر ۷ لیتر هست با کولر رفتم.شتابش بد نیست.فقط دنده ۵ ضعیفه.در کل راضی هستم از پارس xu7p

    موافقم ۵۳
    مخالفم ۹
  4. ساسان

    ۱۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آیا پزو پارس xu7p مشکل واشر زدن دارد یانه؟

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۲۸
  5. امیر علی

    ۱۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توصیه موکد میکنم این ماشینای آشغال تا زمانی پیش ما محبوب هستن که واردات ممنوع باشه
    در اصل ما از بازار خودرو ۵۰سال عقبیم

    موافقم ۴۳
    مخالفم ۱۱
  6. محمد رستمی

    ۲۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یدونه از این پارس ها خریدم صدای موتورش خیلی مزخرفه اولش که روشن میکنم انگار داخل موتور روغن ندارن تو حرکت هم کنار جدول که راه میرم صدایی شبیه انگشتیهای موتور یا شیم میده.خواستم ببینم اینا همشون همینجوری هستن یا فقط ماشین من اینجوریه

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۱۵
  7. ابراهیم

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من اردیبهشت ۱۴۰۱ صفرش رو خریدم
    به نظرم مشکل بزرگ این ماشین عایق بندی ضعیف هست صدای موتور در داخل کابین زیاده ( اصلا صدای موتور به روا خیلی شبیه هست تا پژو) . و اینکه به اندازه تیبا۲ تیز نیست و وقتی گاز میدی یه مکثی داره
    و کیفیت وسایل استفاده شده در داخل کابین نرم نیست و صدا میده

    موافقم ۸
    مخالفم ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
Close