مقایسه لامبورگینی تمراریو با فراری 296 و مکلارن آرتورا، نبرد هیبریدی!
لامبورگینی چند روز پیش تمراریو را معرفی کرد. یک سوپراسپرت جدیدی هیبریدی پایه که جایگزین هوراکان قدیمی خواهد شد. با معرفی تمراریو، حالا هر سه سازندهٔ مشهور سوپراسپرت در جهان یعنی لامبورگینی، فراری و مکلارن هرکدام یک مدل هیبریدی موتور وسط دارند که پایینترین جایگاه در سلسلهمراتب سوپراسپرتهای آنها را اشغال میکند؛ بنابراین، جالب خواهد بود که تمراریو را با رقبای اصلی خود یعنی فراری 296 GTB و مکلارن آرتورا مقایسه کنیم.
قوای محرکه
بچه لامبورگینی جدید هرچند پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی را از دست داده اما بجای آن به موتوری مجهز شده که به همان اندازه جذاب است. یک V8 توئین توربوی میللنگ تخت که تا 10 هزار rpm دور میگیرد و سه موتور الکتریکی هم آن را همراهی میکنند. به گفتهٔ لامبورگینی، این اولین و تنها سوپراسپرت تولیدی جهان است ک چنین ردلاینی دارد. فراری و مکلارن اما از لحاظ قوای محرکه بسیار شبیه هم هستند زیرا هردو از پیشرانههای 3 لیتری V6 توئین توربو با ردلاین 8,500 rpm و یک موتور الکتریکی استفاده میکنند؛ بنابراین، لامبو روی کاغذ در همهچیز برتری دارد. تعداد سیلندرهای بیشتر، حجم موتور بیشتر، موتورهای الکتریکی بیشتر، ردلاین بیشتر و مهمتر از همه، قدرت بیشتر. همچنین درحالیکه فراری و مکلارن محرک عقب هستند، تمراریو به لطف دو موتور الکتریکی که در جلو نصب شدهاند، از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد.
درنتیجه، سوپراسپرت جدید سنت آگاتا سریعتر از رقبای خود است و ظرف 2.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه فراری این کار را در 2.9 ثانیه و مکلارن در 3.0 ثانیه انجام میدهند. این موضوع طبیعی است زیرا تمراریو با 920 اسب بخار قدرت، بسیار از رقبای خود قوبتر است. 296 GTB با 830 اسب بخار قدرت، بیش از 100 اسب بخار قدرت کمتری دارد و آرتورا هم با 700 اسب بخار، ضعیفترین سوپراسپرت این مقایسه محسوب میشود. این در حالی است که قدرت آرتورا بهتازگی در بهروزرسانی اخیر 20 اسب بخار بیشتر شده و پیشازاین تنها 680 اسب بخار قدرت داشت.
لامبورگینی و فراری مجموع گشتاور قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی سوپراسپرتهای خود را اعلام نکردهاند ولی اگر صرفاً گشتاور پیشرانهٔ بنزینی را در نظر بگیریم، برتری با فراری خواهد بود زیرا موتور V6 آن بهتنهایی 740 نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه این رقم برای تمراریو 730 نیوتن متر و برای مکلارن تنها 585 نیوتن متر است. از سوی دیگر، مکلارن بزرگترین باطری را دارد که با ظرفیت 9.2 کیلووات ساعت، امکان پیمودن تا 33 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکند درحالیکه این رقم برای فراری با باطری 7.4 کیلووات ساعتی، 25 کیلومتر است. تمراریو کوچکترین باطری را با ظرفیت 3.8 کیلووات ساعت دارد ولی از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی برخوردار است که البته هنوز مسافت آن اعلام نشده است.
لامبورگینی تمراریو | فراری 296 GTB | مکلارن آرتورا | |
پیشرانه بنزینی | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 3.0 لیتری V6 توئین توربو | 3.0 لیتری V6 توئین توربو |
تعداد موتور الکتریکی | 2 در جلو 1 در عقب | 1 بین گیربکس و پیشرانه | 1 در گیربکس |
قدرت پیشرانه بنزینی | 800 اسب بخار | 663 اسب بخار | 605 اسب بخار |
گشتاور پیشرانه بنزینی | 730 نیوتن متر | 740 نیوتن متر | 585 نیوتن متر |
ردلاین | 10,000 rpm | 8,500 rpm | 8,500 rpm |
مجموع قدرت | 920 اسب بخار | 830 اسب بخار | 700 اسب بخار |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب | عقب |
باطری | 3.8 کیلووات ساعت | 7.4 کیلووات ساعت | 9.2 کیلووات ساعت |
برد تمام الکتریکی | نامشخص | 25 کیلومتر | 33 کیلومتر |
شتاب صفرتاصد | 2.7 ثانیه | 2.9 ثانیه | 3.0 ثانیه |
حداکثر سرعت | 340 کیلومتر بر ساعت | 330 کیلومتر بر ساعت | 330 کیلومتر بر ساعت |
وزن و ابعاد
لامبورگینی هرچند بیشترین قدرت را دارد اما در وزن هم در بین این سه خودرو با 1715 کیلوگرم، بسیار سنگینتر است درحالیکه فراری 1470 کیلوگرم و مکلارن تنها 1395 کیلوگرم وزن دارد. به همین دلیل، از لحاظ نسبت قدرت به وزن، فراری با 564 اسب بخار بر تن، نسبت به لامبورگینی با 536 اسب بخار بر تن برتری دارد درحالیکه آرتورا با 501 اسب بخار بر تن هم در جایگاه آخر قرار میگیرد. از لحاظ ابعاد نیز تمراریو بزرگتر از دو سوپراسپرت دیگر است.
لامبورگینی تمراریو | فراری 296 GTB | مکلارن آرتورا | |
وزن خشک | 1715 کیلوگرم | 1470 کیلوگرم | 1395 کیلوگرم |
طول | 4,706 میلیمتر | 4,565 میلیمتر | 4,539 میلیمتر |
عرض | 1,996 میلیمتر | 1,958 میلیمتر | 1,913 میلیمتر |
ارتفاع | 1,201 میلیمتر | 1,187 میلیمتر | 1,193 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,658 میلیمتر | 2,600 میلیمتر | 2,640 میلیمتر |
رینگ، لاستیک، ترمز
با توجه به اینکه تمراریو بزرگترین، سنگینترین و قویترین عضو گروه محسوب میشود، تعجبی ندارد که زیر گلگیرهای خود، بزرگترین لاستیکها را پنهان کرده باشد. این سوپرکار جدید ایتالیایی در عقب به رینگهای 21 اینچی مجهز است که با لاستیکهای 325 پوشیده شدهاند. جانشین هوراکان همچنین از بزرگترین ترمزها هم بهره میبرد که دیسکهای 390 میلیمتری آن در عقب هماندازهٔ دیسکهای جلوی آرتورا است.
لامبورگینی تمراریو | فراری 296 GTB | مکلارن آرتورا | |
لاستیک جلو | 255/35 | 245/35 | 235/35 |
لاستیک عقب | 325/30 | 305/35 | 295/35 |
رینگ جلو | 20 اینچی | 20 اینچی | 19 اینچی |
رینگ عقب | 21 اینچی | 20 اینچی | 20 اینچی |
ترمز جلو | 410 میلیمتر | 398 میلیمتر | 390 میلیمتر |
ترمز عقب | 390 میلیمتر | 360 میلیمتر | 380 میلیمتر |
[poll id="220"]