اعلام نامزدهای خودروی سال 2024 اروپا با حضور هفت خودروی چینی
نامزدهای رقابت خودروی سال 2024 اروپا معرفی شدهاند. نکتهٔ جالب در مورد این رقابت، حضور هفت خودروی ساخت چین در بین نامزدها است. در این رقابت 28 خودرو حضور دارند که این یعنی یکچهارم شرکتکنندگان رقابت خودروی سال 2024 اروپا چینی هستند. این خودروها بیوایدی آتو 3، بیوایدی هان، بیوایدی دلفین، بیوایدی سیل، نیو ET7، اسمارت نامبر وان و ولوو EX30 هستند. البته شاید از دیدن نام اسمارت و ولوو در بین خودروهای چینی تعجب کنید اما اگر کمی دقیقتر شویم، این دو خودرو هم اساساً چینی محسوب میشوند.
در سال 2020 جیلی 50 درصد از سهام اسمارت را از مرسدس بنز خرید و دو شرکت توافق کردند که با همکاری هم نسل جدید محصولات اسمارت را توسعه دهند. بدین ترتیب، در سال 2021 جیلی و مرسدس جوینت ونچر اسمارت اتومبیل را در چین تأسیس کردند. در این جوینت ونچر، مرسدس مسئولیت طراحی خودروهای الکتریکی جدید اسمارت را بر عهده دارد درحالیکه جیلی توسعه و مهندسی را انجام میدهد. اولین محصول جوینت ونچر اسمارت اتومبیل، همین مدل نامبر وان است. این خودرو روی پلتفرم SEA جیلی ساخته شده، موتورهای الکتریکی آن ساخت یکی از شرکتهای تابعهٔ جیلی است، باطریهای آن توسط شرکتهای چینی تأمین میشود و تولید آنهم در کارخانهٔ ژجیانگ جیلی در چین انجام میشود. مرسدس تنها طراحی بیرونی و داخلی نامبر وان را انجام داده و بنابراین این خودرو اساساً چینی محسوب میشود.
ولوو EX30 هم روی پلتفرم SEA جیلی ساخته شده است و موتورهای الکتریکی آن توسط همان شرکت تابعهٔ جیلی تأمین میشود. ازقضا، تولید این کراساوور الکتریکی هم در همان کارخانهٔ ژجیانگ در کنار اسمارت صورت میگیرد. این یعنی هرچند اسمارت نامبر وان و ولوو EX30 برند و نشان اروپایی دارند اما درواقع خودروهای چینی هستند؛ بنابراین، همانطور که در ابتدا اشاره شد، یکچهارم یا 25 درصد از شرکتکنندگان رقابت خودروی سال 2024 اروپا چینی هستند. خودروهای ژاپنی با شش نماینده در بین نامزدها سهم 21.4 درصدی دارند درحالیکه سهم خودروهای آلمانی 17.8 درصد (پنج نماینده)، آمریکایی 10.7 درصد (سه نماینده)، کرهای 10.7 درصد (سه نماینده)، فرانسوی 10.7 درصد (سه نماینده) و ایتالیایی 3.7 درصد (یک نماینده) است؛ بنابراین، چین بیشترین سهم را از نامزدهای این رقابت اروپایی دارد. در ادامه میتوانید لیست کامل نامزدهای رقابت 2024 را ببینید:
- بامو سری 5
- بامو XM
- بیوایدی آتو 3
- بیوایدی دلفین
- بیوایدی هان
- بیوایدی سیل
- فیات 600e
- فورد برانکو
- هوندا CR-V
- هوندا e:NY1
- هیوندای آیونیک 6
- هیوندای کُنا
- جیپ گرند چروکی
- کیا EV9
- لکسوس RZ
- لوسید ایر
- مرسدس بنز E کلاس
- مرسدس بنز EQE SUV
- نیو ET7
- پژو 3008
- رنو اسپیس
- رنو سنیک
- اسمارت نامبر وان
- تویوتا C-HR
- تویوتا پریوس
- فولکسواگن ID.7
- ولوو EX30
خودروهایی مجاز به حضور در این رقابت هستند که جدید بوده و حداقل در پنج کشور اروپایی عرضه شده باشند. در طول این رقابت، دو مرحله رأیگیری انجام میشود. پس از مرحلهٔ اول، تعداد خودروها به هفت فینالیست کاهش پیدا میکند که این لیست بهزودی اعلام خواهد شد. رأیگیری مرحلهٔ دوم هم برندهٔ خودروی سال 2024 اروپا را مشخص میکند که در 26 فوریه برابر با 7 اسفند در نمایشگاه ژنو اعلام میشود. هیئتداوران این رقابت از 59 عضو از 22 کشور مختلف اروپایی تشکیل شده است و دو عضو روسیه همچنان معلق هستند.