هفته نامه

چرا خودروی برقی برای رانندگان روستایی به صرفه است؟

قیمت خرید پایین‌تر، صرفه‌جویی باورنکردنی در مصرف انرژی، کاهش هزینه مالکیت و قابلیت اعتماد بهتر از حد انتظار خودروی برقی باعث شده است تا این خودروها به گزینه‌ای مناسب برای رانندگان روستایی تبدیل شوند.


معمولا خودروی برقی به عنوان وسیله نقلیه ایده‌آل برای شهرنشینان و افرادی که مسافت طولانی رانندگی نمی‌کنند، ارائه می‌شود. اما در واقع این رانندگان روستایی هستند که بیشترین سود را از تغییر به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی (EV) می‌برند. به گزارش thetruthaboutcars، چنین موضوعی اغلب بدون توجه به اینکه افراد در چه ایالتی زندگی می‌کنند یا هم‌اکنون با چه نوع وسیله نقلیه‌ای رانندگی می‌کنند، صادق است.

درحالی‌که جوامع روستایی در سراسر کشور ایالات متحده فرهنگ و ویژگی‌های خاص خود را دارند، موضوعات مشترکی مانند مسافت‌های رانندگی طولانی‌تر، وسایل نقلیه بزرگ‌تر و تعدادی از عوامل اجتماعی-اقتصادی مشترک، همگی در مزایای بالقوه برقی‌سازی وسایل نقلیه نقش دارند. بنابراین، بدون توضیح بیشتر، در اینجا پنج دلیل وجود دارد که چرا رانندگان روستایی بیشترین سود را از تغییر به سمت استفاده از خودروی برقی می‌برند.

۱ – صرفه‌جویی بیشتر نسبت به مسافت‌های کوتاه

خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی یا گازوئیلی هزینه کمتری برای «سوخت‌گیری» دارند. به این معنی که رانندگان در جوامع روستایی مسافت‌های طولانی‌تری می‌پیمایند و نسبت به همتایان ساکن شهرشان در هزینه‌های سوخت‌گیری و تعمیر و نگه‌داری، صرفه‌جویی بیشتری می‌کنند.

اکثر خودروهای برقی مدرن به‌طور درخورتوجهی ظرفیت پیمایش بیشتری نسبت به آنچه مردم فکر می‌کنند، ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، فولکس‌واگن ID.4 پرو، ظرفیت حمل مواد غذایی به اندازه یک خودروی شاسی‌بلند و ظرفیت پیمایش بیش از ۴۲۰ کیلومتر (۲۶۰ مایل) ارائه می‌کند. این خودروی برقی می‌تواند در کمتر از ۴۵ دقیقه با شارژر سطح ۶ از حالت «خالی» تا «پر» شارژ شود.

به این معنا که هر بار یک راننده روستایی ۶ یا ۷ ساعت رانندگی کند، سرنشینان باید برای استراحت کوتاهی توقف کنند تا خودروی برقی بار دیگر شارژ شود. به هر حال احتمالاً قرار بود آن‌ها در مسافرت، چنین کاری را انجام دهند. علاوه بر این، در موستانگ Mach-E یا تسلا که می‌توانند با شارژر سطح ۷ شارژ شوند، خودروی برقی فقط باید حدود ۲۰ دقیقه متوقف شود.

۲ – صرفه‌جویی بیشتر نسبت به خودروهای کوچک‌تر و جدیدتر

جوامع روستایی تمایل دارند وسایل نقلیه بزرگ‌تری مانند پیکاپ، شاسی‌بلند و مینی‌ون را در نسبت بیشتری نسبت به جوامع شهری داشته باشند. آن‌ها همچنین تمایل دارند خودروهای دست دوم بخرند یا خودروهای خود را مدت طولانی‌تری نگه دارند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای در مریلند نشان داد که ۴۹ درصد وسایل نقلیه در مناطق روستایی بیش از ۱۰ سال عمر دارند. خودروهای بزرگ‌تر و قدیمی‌تر به احتمال بیشتری نسبت به خودروهای جدید نیاز به تعمیر دارند. آن‌ها حتی نسبت به زمانی که جدید بودند، مصرف سوخت بیشتری دارند؛ بنابراین تعویض با یک مدل خودروی برقی جدید با اندازه مشابه برای رانندگان این خودروها باعث صرفه‌جویی بیشتری در مصرف سوخت خواهد شد.

خودروی برقی در مناطق روستایی

رانندگان چقدر می‌توانند فقط در مصرف سوخت، صرفه‌جویی کنند؟ با استفاده از DOE و داده‌های کاربردی از PGE، یک شاسی‌بلند معمولی با پنج سرنشین برای طی مسافت ۴۸۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) حدود ۳۵ دلار بنزین مصرف می‌کند. یک خودروی برقی می‌تواند همان ۴۸۰ کیلومتر را تنها با ۷ دلار پرداختی برای شارژ طی کند.

علاوه بر این، با وجود تمام مشوق‌های موجود برای خودروهای الکتریکی که در حال حاضر در دسترس هستند (و به‌زودی بیشتر خواهد شد)، هزینه‌ی انتخاب وانت برقی قابل مقایسه یا حتی کمتر از هزینه خرید وانت V۸ جدید است. درحالی‌که وانت برقی، عملکرد بهتر و کاربردپذیری بیشتری در حال کار ارائه می‌کند.

۳ – امکان شارژ خودروی برقی در گاراژ

بر کسی پوشیده نیست که بیشتر شارژ خودروی برقی در خانه و در گاراژ انجام می‌شود. همچنین حقیقت ساده‌ای وجود دارد که احتمال زندگی رانندگان روستایی در خانه‌های تک‌خانواره‌ بسیار بیشتر از همتایان شهری‌شان است که در آپارتمان‌های چند واحدی یا خانه‌های شهری با پارکینگ خیابانی زندگی می‌کنند.

به عنوان مثال، بیش از ۸۵ درصد خانوارهای روستایی و حومه شهر در ایالت‌های مین، ویرجینیا و ورمونت در خانه‌های یک یا دو خانواری زندگی می‌کنند که دارای گاراژ یا راهرو هستند. این خانواده‌ها می‌توانند با استفاده از شارژرهای دیواری ۱۱۰ ولت یا ۲۲۰ ولت، در راهرو یا گاراژ خانه خودروی برقی خود را شارژ کنند.

۴ – خودروی برقی برای همه مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شود

بازار خودرو در شرایط کنونی داغ است؛ خودروهای دست دوم قیمت‌های بالاتری نسبت به همیشه دارند و خودروهای جدید اغلب هزاران دلار بالاتر از قیمت کارخانه‌ای خود فروخته می‌شوند. این موضوع لزوماً درباره‌ی خودروهای الکتریکی صدق نمی‌کند، زیرا بسیاری از فروشندگان به‌ویژه در مناطق روستایی آمریکا، هنوز هم به نظر می‌رسد که مایل به ارائه تخفیف هستند.

با توجه به کاهش قیمت برخی از مدل‌های خاص به دلیل عوامل خارجی و تا سقف ۱۲،۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی فدرال (بدون توجه به مشوق‌های خدمات شهری یا ایالتی) با هدف دسترسی بیشتر خودروهای الکتریکی برای خانواده‌های کم درآمد و متوسط، خودروهای برقی ممکن است برخی از تنها خودروهایی باشند که شهروندان امروزه می‌توانند از آن‌ها خرید خوبی داشته باشند.

۵- متکی بودن بیشتر رانندگان روستایی به خودرو

تقریباً ۲۵ سال از عرضه‌ی اولین تویوتا پریوس هیبریدی به بازار می‌گذرد (در سال ۱۹۹۷ معرفی شد). در آن زمان، لوازم الکترونیکی و باتری‌های این خودروهای برقی بارها و بارها ثابت کردند که قابل اعتمادتر و ارزان‌تر از آن چیزی هستند که پیش‌بینی می‌شد. به عنوان مثال، حداقل یک راننده خودروی برقی تسلا در کانادا بیش از ۱،۱۲۶،۵۴۰ کیلومتر (۷۰۰،۰۰۰ مایل) را با تسلا مدل S خود طی کرد.

در سال ۲۰۱۹، سرویس تاکسی در جنوب کالیفرنیا به نام تسلوپ (Tesloop)، ناوگانی از تسلا را پس از تعمیر و نگه‌داری به کار گرفت. این خودروهای برقی هر کدام بیش از ۳۰۰،۰۰۰ مایل را بدون هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت، طی کرده بودند.

میشل کورن در مجله کوارتز می‌نویسد:

ناوگان شرکت شامل هفت خودروی برقی (ترکیبی از تسلا مدل X، مدل ۳ و مدل S)، در حال حاضر در میان خودروهای تسلا دارای بیش‌ترین مسافت پیموده شده در جهان قرار دارند. این خودروها تقریبا روزانه بین لس آنجلس، سن دیگو و مقصد بین آن‌ها رانده می‌شوند. هر یک از خودروهای تسلوپ به‌طور منظم حدود ۱۷،۰۰۰ مایل در ماه مسافت می‌پیمایند (تقریبا هشت برابر میانگین مسافت پیموده شده توسط ناوگان شرکتی). بسیاری از آن‌ها حداقل دو بار در هر روز شارژ می‌شوند.

چنین قابلیت اطمینانی باعث می‌شود تا افرادی که گزینه‌‌ای غیر از تاکسی، قطار یا دوچرخه‌سواری را برای رفتن به محل کار انتخاب می‌کنند، بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

امکان شارژ خودروی برقی در مناطق روستایی

در نتیجه، واقعا روشن نیست که چرا جوامع روستایی و آمریکای مرکزی اغلب توسط طرفداران خودروی برقی نادیده گرفته می‌شوند. حتی روزنامه‌نگاران این اشتباه را بیشتر از آنچه که انتظار می‌رود، مرتکب می‌شوند. واقعیت این است که دسترسی رانندگان روستایی به گاراژ به اندازه رانندگان شهری به حمایت از زیرساخت‌های عمومی نیاز ندارد تا تغییر به خودروی برقی محقق شود.

در پایان خوب است یادآور شویم که قیمت خرید پایین‌تر، صرفه‌جویی باورنکردنی در مصرف انرژی، کاهش هزینه مالکیت و قابلیت اعتماد بهتر از حد انتظار باعث می‌شود تا خودروی برقی گزینه‌ای مناسب برای شهروندان باشد.

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد امین

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1415 ديدگاه)

    خب بستگی داره روستا اش چی باشه…. بعدش با برق معمولی واقعا کلافه کننده‌ هست که خودروی الکتریکی رو شارژ کنی… خیلی طول میکشه

    موافقم ۷
    مخالفم ۴
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (6119 ديدگاه)

      کاربر محمد امین عزیز

      به نکته‌ی بسیار مهمی مربوط به این مقاله اشاره کردید که دقیقاً درسته (بستگی داره روستاش چی باشه ) !

      حداقل اینه که حالا حالاها برقی‌ها به درد روستا نمیخورند !
      جز استفاده‌ی شهری به هیچ دردی نمیخورند یا حداقل تا چند سالی فاصله دارند که تکامل پیدا کنند !

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۴
      1. 🤍Audi e_tron gt🤍

        ۲۴ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (692 ديدگاه)

        آقا نوید چرا کامنتی این مدت نمی ذاشتی؟
        اسمتو دیدم خوشحال شدم
        قبلا گفتی باشید به بقیه فشار میارید اما اینطور نیست با بودن شما خوشحال می شیم😊

        موافقم ۸
        مخالفم ۰
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۵ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (6119 ديدگاه)

          ممنون
          از بزرگواری شما سپاس‌گذارم

          موافقم ۵
          مخالفم ۰
    2. MERCEDES BENZ SL 73 AMG (R129)

      ۲۴ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (203 ديدگاه)

      بیزحمت خبر درگ یک چهارم مایل بین مرسدس بنز sls balckseries و ب ام و M3 competition که مجله کارواو برگزار کرده رو پوشش بدین …

      موافقم ۹
      مخالفم ۵
    3. Reza Waffen SS

      ۲۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (3211 ديدگاه)

      اتفاقا من کلیپی رو دیده بودم طرف تسلا مدل X P100d رو شب میزنه به شارژ صبح ۷۰ درصد شارژ شده بود این عالی و مقرون به صرفه هستش واسه یه خونواده

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  2. MERCEDES BENZ SL 73 AMG (R129)

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (203 ديدگاه)

    جنگ بین الکتریکی و درونسوز از کاربران به نگارندگان محترم پدال هم سرایت کرده …😂😂
    آقای اسلامی و اشتری بشدت طرفدار الکتریکی و شاهین و امیر عزیز هم بنزینی دوست هستند …

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱
  3. زیزیگولو

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2457 ديدگاه)

    تو بعضی از شرایط و بعضی کسبو کارا مثل زندگی روستایی که با کشاورزی و دامداری گره خورده اگه از وسایل نقلیه و ماشین آلات کشاورزی که سوخت کمتری مصرف میکنن یا برقی هستن استفاده کنن هزینه و سرانه مصرف سوختشون پایین میاد که میتونه رو قیمت تموم شده محصولات تولیدی کشاورزی و دامی و لبنی تاثیر بزاره و قیمت تموم شده رو پایینتر بیاره ((البته اگه دلالها و رانت خواران محترم بزارن!!!!))

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  4. Silent

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (425 ديدگاه)

    موضوع برقی شدن صنعت خودرو که پیشرو این موضوع TESLA باشه برای یکسری هم چون نوجوانان در حد شتاب و طراحی چراغ خلاصه شده ولی:
    موضوع اصلی بی نیاز شدن کشورهای توسعه یافته و جهان مدرن از گالن های نفتی و باک های بنزینی هست! که زین پس تولیدات خودشون کفاف مصارف ثانویه رو خواهد داشت… همین امروز هزینه یک باک بنزین برای ماشینی با مصرف صدی ۱۰, سه برابر!!! گرووون تر از شارژ الکتریکی هست و این نسبت با وروود باطری های جدید باز هم دست نیافتنی تر می شه.
    حالا اینکه شما دنبال مانیتور فیبرکربن هستی از سطحی نگریت هست :))

    موافقم ۹
    مخالفم ۲۱
    1. MERCEDES BENZ SL 73 AMG (R129)

      ۲۴ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (203 ديدگاه)

      سلام داداش
      مرسی که اومدی
      من دیتام داشت تموم میشد دوباره با خوندن کامنتت دیتام ۱۰۰ درصد شد
      دمت گرم

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۳
      1. SF90 STRADALE

        ۲۵ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (3416 ديدگاه)

        اولین نفری تو سایت بودم که به ایشون لقب سلطان دیتا دادم و از اون روز به بعد دیگه دیتاهای ایشون فقط برای خودشون جالب و خوندنی هست چون یک مطلب رو همش تکرار میکنن
        ۱. کالیپرهای کربن سرامیک
        ۲. باله اکتیو
        واقعاً تسلا کارش خیلی درسته که این نوآوری ها رو وارد صنعت خودرو کرد
        همه خودروسازان باید مدیون تسلا باشن با این تکنولوژی هایی که داره ارائه میده

        موافقم ۴
        مخالفم ۲
        1. MERCEDES BENZ SL 73 AMG (R129)

          ۲۵ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (203 ديدگاه)

          ایمان جان
          باتری های ۴۶۸۰ یادت رفت 😂😂😂
          رفته تو یه سایت اسباب بازی فروشی باتری ۴۶۸۰ شنیده ؛ الان تا تق به توق میخوره میگه باتری های ۴۶۸۰ 😂😂😂

          موافقم ۶
          مخالفم ۲
      2. SF90 STRADALE

        ۲۵ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (3416 ديدگاه)

        اوه داشت یادم میرفت باتری های ۴۶۸۰ پاناسونیک !!
        لعنتی باتری هاشو هم بقیه براش میسازن ولی کلاسشو تسلا میزاره
        من میگم اگه سلطان دیتا درباره تکنولوژی های ماشین F1 مطالعه داشته باشه دیگه به تسلا نمیگه کوه تکنولوژی
        تکنولوژی یعنی ساخت انجین با اون پیچیدگی و راندمان بالا که کار هر برندی نیست

        البته قیاس مع الفارغه ولی بی ربط هم نیست
        چون بعضی از اون تکنولوژی ها به ماشین های جاده ای اون برند هم راه پیدا میکنن

        موافقم ۵
        مخالفم ۱
  5. ABOLFAZL.RAHMANI

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (78 ديدگاه)

    به هر حال انقدر گرونن مثلا خودروی جدید برقی ایرانی کپی از رنو ۶۰۰ میلیون هست بعدا بخواد یک خوب شو بگیری ۱ میلیارد و ۵۰۰ باید بده که به جاش میره تو شهرستان یه خونه خوب میخره دیگه چرا تو روستا زندگی کنه

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  6. datsun

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2159 ديدگاه)

    منبع : عمو ایلان و جمعی از دلالان

    تازه چند روز دیگه چندتا دکتر : رانندگی با خودرو برقی به طور چشگیری باعث کاهش سرطان ،سکته مغزی و هر کوفت زهر ماری میشود.

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۱
    1. Aliasn

      ۲۴ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (48 ديدگاه)

      خُلاصش میشه جمله معروف «دانشمندان نیز تایید میکنند » 😂😐.

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  7. محمد

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (372 ديدگاه)

    مقاله جالب و ظرفیی بود اگه طرفدار های اگزوز خاور و اسنیف کنندگان دود دیزل مارو نخورن

    موافقم ۲
    مخالفم ۴
  8. فرزاد

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    مقاله‌ای بسیار مفید برای مردمی که در جامعه‌ خود خانم مسؤل حفاظت از محیط زیستی وجود ندارد که تولید خودروی برقی رو به نفع اقتصاد کشور یعنی شوهرش نداند

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  9. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1664 ديدگاه)

    با احترام، فکر میکنم دلایلش بسیار بی پایه بود و فقط بدرد یکی از بستگان نویسنده اش میخوره.

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  10. عباس ملکی

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مدیران ایران خودرووسایپاسرمست حقوقهای چندین میلیونی نیازی به تحرک درجهت برقی کردن خودروهایشان نمی بینند.. ایابودجه تحقیقات ندارند؟عادت کرده اندمحصول اماده و بدون زحمت راازدیگران بخرند

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا