فیس لیفت 2017 مازراتی کواتروپورته رونمایی شد

پنج‌شنبه 27 خرداد 1395 - 09:10
مطالعه 6 دقیقه
Maserati-Quattroporte-2017-
S کلاس ایتالیایی تلاش کرده است تا نواقص خود را برطرف کند

باوجوداینکه نسل ششم سدان لوکس کواتروپورته که در سال 2013 معرفی شد عنصر کلیدیِ رشد فروش جهانی اخیر مازراتی بوده اما این خودرو درزمینهٔ تکنولوژی از رقبای آلمانی خود عقب‌مانده است. به همین دلیل مازراتی تلاش کرده است که در فیس لیفت و به‌روزرسانی 2017 کواتروپورته، ایرادات و نقایص آن را برطرف سازد.

کواتروپورته پس از سه سال از زمان معرفی در ظاهر صرفاً فیس لیفتی جزئی را تجربه کرده است و تغییرات بیرونی آن آن‌قدر ظریف و جزئی هستند که فقط دوست داران مازراتی قادر به تشخیص آن‌ها خواهند بود. آشکارترین تغییر بیرونی کواتروپورته 2017، جایگزینی جلوپنجرهٔ جدید مقعر با نمونهٔ محدب قبلی است که آن را با جلوپنجرهٔ SUV جدید لوانته منطبق کرده است. تغییراتی هم در سپرها به چشم می‌خورد و استفاده از کروم نیز در خودرو بیشتر شده است. به جهت بهبود آئرودینامیک، کواتروپورتهٔ جدید مجهز به جلوپنجرهٔ اتوماتیک شده است که صرفاً در مواقع موردنیاز به‌طور خودکار باز می‌شود و کنترل بهینه‌ای از دمای آب داخل موتور را ارائه می‌کند. این امر موجب کاهش ضریب آئرودینامیک خودرو به میزان 10 درصد شده است. تغییرات جزئی دیگری هم در کواتروپورته صورت گرفته که به‌سختی قابل‌تشخیص هستند.

مهم‌ترین به‌روزرسانی‌ها و ارتقائات در داخل کواتروپورتهٔ جدید انجام‌گرفته است. صفحه‌نمایش لمسی همانند قبل همان نمونهٔ 8.4 اینچی است اما از نسخهٔ جدید رابط کاربری و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در آن استفاده‌شده است. در این خودرو همچنان شاهد استفاده از سامانهٔ آشنای Uconnect کرایسلر هستیم که حداقل در حال حاضر با کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل سازگاری پیداکرده است. در طراحی دکمه‌های سیستم تهویه تجدیدنظر شده و به نظر منطقی‌تر از قبل می‌آیند. تغییراتی نیز در کنسول وسط داده‌شده و در آن یک محفظهٔ ذخیرهٔ کوچک تعبیه‌شده که می‌توان یک گوشی هوشمند را در آنجا قرار داد.

تنها ویژگی ایمنی فعال کواتروپورتهٔ قدیمی، سامانهٔ هشدار نقاط کور و ترافیک بود و به همین دلیل این خودرو از این لحاظ هیچ حرفی برای گفتن در برابر مرسدس بنز S کلاس و ب ام و سری 7 که عملاً می‌توانند به‌صورت خودکار رانندگی کنند نداشت؛ بنابراین مازراتی درنهایت نسخهٔ بروز شدۀ کواتروپورته را مجهز به یک پکیج کمک‌رانندهٔ هوشمند کرده است که شامل کروز کنترل فعال، سیستم هشدار خروج از خط، سامانهٔ هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار می‌شود. همچنین یک سیستم دوربین دید 360 درجه نیز به خودرو اضافه‌شده است.

ایراد و نقص چندانی به پیشرانه‌های کواتروپورته وارد نبود و به همین دلیل سازندهٔ ایتالیایی تغییراتی در آن‌ها اعمال نکرده و کواتروپورتهٔ جدید را با همان پیشرانه‌ها و گیربکس سابق عرضه کرده است؛ بنابراین کواتروپورتهٔ 2017 در ایالات‌متحده همچنان در سه مدل عرضه می‌شود: مدل S با پیشرانهٔ 3 لیتری V6 با 410 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب، مدل S Q4 با همان پیشرانه به همراه با سامانهٔ چهارچرخ محرک و بالاخره مدل GTS دیفرانسیل عقب با پیشرانهٔ 3.8 لیتری V8 توئین توربوی 530 اسب بخاری و 710 نیوتن متر گشتاور. این پیشرانه که توسط فراری ساخته‌شده، کواتروپورته GTS را ظرف تنها 4.7 ثانیه از صفر به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت و درنهایت به حداکثر سرعت 310 کیلومتر در ساعت می‌رساند. وظیفهٔ انتقال نیرو در هر سه مدل همانند گذشته بر عهدهٔ یک گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک ZF است. پیشرانهٔ 3 لیتری دیزل نیز همان عملکرد سابق را ارائه می‌کند.

خریداران خودروهای لوکس دوست دارند حق انتخاب بیشتری در خرید خودرو داشته باشند به همین دلیل مازراتی دو تیپ جدید به نام‌های GranLusso و GranSport را برای کواتروپورتهٔ جدید معرفی کرده است. این دو تیپ از هم متمایز بوده و ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند به‌طوری‌که اولی بر لوکس بودن تمرکز دارد و دومی از شخصیت اسپرت برخوردار است. تیپ لوکس GranLusso (خودروی آبی‌رنگ در تصاویر) از تجهیزات کرومی خارجی فراوان، تریم چوب داخلی، تهویه مطبوع چهار منطقه‌ای، صندلی‌های عقب مجهز به گرم‌کن و پردهٔ عقب برقی سود می‌برد و در مدل اسپرت GranSport (خودروی سفیدرنگ در تصاویر) رینگ‌های 21 اینچی، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ، تزئینات بیرونی مشکی‌رنگ و فرمان و تریم داخلی فیبرکربنی وجود دارد.

تیپ‌های GranLusso و GranSport به‌صورت اختیاری در مدل‌های S و S Q4 قابل سفارش هستند درحالی‌که در مدل GTS به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود و خریداران می‌توانند یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. هرچند فروش کواتروپورته 2017 از این ماه آغاز می‌شود اما قیمت آن هنوز از سوی مازراتی اعلام‌نشده است. بااین‌حال احتمالاً شاهد افزایش قیمت مدل‌های مختلف آن خواهیم بود. مدل‌های S، S Q4 و GTS کواتروپورتهٔ قدیمی به ترتیب قیمتی معادل 101,700، 109,700 و 144,300 دلار داشتند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.