نگاهی به سیر تکامل غربیلک فرمان محصولات مرسدس بنز

یک‌شنبه 21 اردیبهشت 1399 - 12:30
مطالعه 5 دقیقه
mercedes-amg-e-53-estate-2021-interior
تغییرات زیادی طی این 120 سال وجود داشته است...
تبلیغات

مرسدس بنز E کلاس 2021 اخیراً با طراحی ظاهری به‌روزتر، تکنولوژی کابین بهتر و البته غربیلک فرمان کاملاً جدید معرفی شده است. این فرمان که با پوشش تمام چرمی یا چرم و چوب در دسترس است بخشی از برنامه‌ی مرسدس برای عرضه نسل دیجیتالی شده از فرمان‌ها در محصولات آتی این برند می‌باشد. غربیلک فرمان جدید این خودروساز هم‌اکنون دارای حسگر در دو بخش است که می‌تواند لمس کامل فرمان توسط راننده و همچنین لمس دکمه‌ها را تشخیص دهد.

زبان طراحی مرسدس در بخش فرمان خودروها تغییرات زیادی را طی این 120 سال تجربه کرده است. در واقع کمپانی موردبحث که آن زمان دایملر موتورن گزل شافت نامیده می‌شد جزو اولین شرکت‌هایی بود که از غربیلک فرمان تک پره‌ای به ‌فرمان‌های کاربردی‌تر امروزی رسید.

اولین خودروی این شرکت که توسط کارل بنز در سال 1886 ساخته شد حتی فرمان نداشت. بجای فرمان از دو شاخ فرمان سود می‌برد زیرا کالسکه‌چی‌ها معمولاً از تسمه‌ها برای تصحیح مسیر حرکت اسب‌ها استفاده می‌کردند. اولین غربیلک فرمان توسط مهندسی فرانسوی به نام آلفرد واچرون ساخته شد. این فرمان در اولین مسابقه خودرویی دنیا یعنی پاریس به رون در جولای 1894 بکار رفت. واچرون رتبه یازدهم را در این مسابقه به دست آورد اما ایده‌ی فرمان او گرفت.

دایملر موتورن گزل شافت در سال 1900 از فرمان روی خودروی مسابقه‌ای فونیکس استفاده کرد. این فرمان نه تنها قابلیت راندن خودرو را بهبود بخشید بلکه دارای ستون خم شونده نیز بود. در سال 1902 بود که روی فرمان کنترل‌های اساسی پیشرانه همچون زمان جرقه و مخلوط هوا/سوخت بکار رفت. طی سال‌های آتی نوآوری‌های زیادی روی فرمان‌ها پیاده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به دسته‌راهنما و برف‌پاک‌کن‌ها، پدال شیفترها، فرمان هیدرولیک، جذب‌کننده‌های ضربه، کروز کنترل، کیسه‌های هوا و کنترل‌های چندمنظوره اشاره کرد.

هانس پیتر واندرلیش مدیر طراحی کابین مرسدس بنز می‌گوید:

طراحی فرمان دنیای خاص خودش را داشته و چالش واقعاً خاصی است که معمولاً دست‌کم گرفته می‌شود. جدای از صندلی‌ها، فرمان تنها قطعه‌ی خودروست که تماس فیزیکی با راننده برقرار می‌کند. انگشت‌ها چیزهایی را متوجه می‌شوند. اگر فرمان به ‌خوبی در دستان راننده قرار نگیرد آن را دوست نخواهد داشت. این حس به مغز فرستاده‌ شده و بازخورد به دست آمده مشخص می‌کند که یک خودرو را دوست داشته باشیم یا نه.

همه‌ی این نوآوری‌ها در فرمان مرسدس بنز E کلاس 2021 جمع شده‌اند.

مدیر مرسدس ادامه می‌دهد:

این فرمان زیباترین فرمانی است که تاکنون ساخته‌ایم. ابعاد و تناسبات کیسه هوا، پره‌ها و حلقه فرمان فوق‌العاده هماهنگ است. مرسدس بنز این فرمان را در طرح‌های اسپورت، لاکچری و سوپر اسپورت عرضه خواهد کرد.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.