مرسدس بنز

قوای محرکه پلاگین‌هیبریدی مرسدس C63 AMG جدید چگونه کار می‌کند؟

مرسدس بنز در نسل جدید سدان پرفورمنس C63 AMG پیشرانهٔ V8 را با یک سیستم پلاگین‌هیبریدی بسیار پیچیده بنام P3 Hybrid جایگزین کرده و در اینجا قصد داریم شیوهٔ کار این سیستم را توضیح دهیم. قوای محرکهٔ هیبریدی C63 جدید از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو بنام M139L تشکیل شده است که نیروی خود را از طریق سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic+ به هر چهارچرخ می‌فرستد. یک موتور الکتریکی هم به‌صورت یکپارچه با یک گیربکس دو سرعته و دیفرانسیل لغزش محدود در یک واحد الکتریک درایو جمع‌وجور روی محور عقب نصب شده است.

موتور الکتریکی به‌طورمعمول چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد اما در صورت لزوم مثل بروز لغزش در محور عقب می‌تواند بخشی از نیروی خود را به چرخ‌های جلو بفرستد. این یعنی حتی در حالت تمام الکتریکی هم خودرو می‌تواند چهارچرخ محرک باشد. اتصال مکانیکی سامانهٔ چهارچرخ محرک کاملاً متغیر ۴Matic+ از طریق یک میل‌گاردان و شافت‌های انتقال نیرو در محور جلو این امکان را فراهم می‌کند. موتور الکتریکی حداکثر ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که هر بار به مدت ۱۰ ثانیه ارائه می‌شود درحالی‌که قدرت مداوم آن ۹۴ اسب بخار است. دندهٔ دوم گیربکس عقب نیز در سرعت حدود ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت درگیر می‌شود یعنی زمانی که موتور الکتریکی به حداکثر دور ۱۳,۵۰۰ rpm خود می‌رسد.

پیشرانهٔ بنزینی C63 جدید از همان موتور ۴۲۱ اسب بخاری هاچ‌بک داغ A45 AMG گرفته شده است ولی حالا با کد M139L شناخته می‌شود که حرف L به معنای نصب آن به‌صورت طولی است. این یعنی نیروی موتور در C63 از طریق میل‌گاردان به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود درحالی‌که این موتور در A45 به‌صورت عرضی نصب شده است؛ اما در صورت لغزش چرخ‌های عقب، همان میل‌گاردانی که بخشی از نیروی موتور الکتریکی را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد، حالا مقداری از قدرت موتور بنزینی را هم به جلو ارسال می‌کند. این موتور بنزینی ۴۷۶ اسب بخار قدرت در ۶,۷۲۵ rpm و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور بین ۵,۲۵۰ تا ۵,۵۰۰ rpm تولید می‌کند. M139L با تولید ۲۳۸ اسب بخار قدرت بر لیتر، قوی‌ترین پیشرانهٔ چهار سیلندر تولیدی جهان محسوب می‌شود.

دستیابی به چنین قدرت چشمگیری به لطف استفاده از توربوشارژری با نیروی کمکی الکتریکی امکان‌پذیر شده است. این تکنولوژی که از فرمول یک گرفته شده است، شامل یک موتور الکتریکی کوچک با قطر تنها چهار سانتی‌متر می‌شود که مستقیماً روی شافت توربوشارژر یعنی بین توربین در سمت اگزوز و کمپرسور در سمت ورودی هوا نصب شده است. این یعنی پاسخ توربوشارژر دیگر به جریان گازهای اگزوز وابسته نیست و حالا به‌صورت برقی کنترل می‌شود و بنابراین عملکرد توربوشارژر حتی در دورهای پایین هم آنی خواهد بود. موتور برقی توربوشارژ توسط سیستم هیبریدی تغذیه می‌شود و می‌تواند تا ۱۵۰ هزار rpm دور بگیرد. پیشرانهٔ بنزینی خودرو همچنین به استارت ژنراتور یکپارچه هم مجهز است که از شبکه ۴۰۰ ولتی انرژی می‌گیرد. ماحصل کار تمام این سیستم‌ها از طریق یک گیربکس ۹ سرعته اسپیدشیفت AMG انتقال پیدا می‌کند که حالا بجای مبدل گشتاور به کلاچ تر مجهز شده است.

حالات مختلف رانندگی

در C63 جدید امکان انتخاب از بین ۹ حالت رانندگی مختلف وجود خواهد داشت که بسته به آن، پیشرانه، گیربکس، پاسخ فرمان، سیستم تعلیق، صدا و حتی قدرت موتور الکتریکی تنظیم می‌شود.

حالت الکتریکی: در این حالت خودرو صرفاً با استفاده از موتور الکتریکی و با حداکثر سرعت ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت کار می‌کند اما همان‌طور که در بالا گفته شد، به لطف اتصالات مکانیکی سیستم ۴Matic+، حتی در این حالت هم سامانهٔ چهارچرخ محرک می‌تواند فعال باشد. باطری ۸۹ کیلوگرمی با سیستم خنک‌کنندهٔ اختصاصی که روی محور عقب قرار گرفته است، ظرفیت ۶.۱ کیلووات ساعتی دارد و برد تمام الکتریکی ۱۳ کیلومتری را فراهم می‌کند. این باطری را می‌توان با شارژرهای ۳.۷ کیلوواتی شارژ کرد.

حالت راحت: در این حالت، خودرو حرکت را با موتور الکتریکی آغاز می‌کند و هرچند در ادامه دو موتور باهم کار می‌کنند اما در سرعت‌های پایین بیشتر از موتور الکتریکی استفاده می‌شود. در این حالت همچنین قدرت موتور الکتریکی حداکثر به ۲۵ درصد محدود می‌شود.

حالت نگهداری باطری: این حالت مشابه حالت راحت است با این تفاوت که سطح شارژ باطری ثابت نگه داشته می‌شود.

حالت اسپرت: در این حالت خودرو حرکت را با استفاده از هردو پیشرانه آغاز می‌کند و قدرت موتور الکتریکی تا ۶۵ درصد می‌رسد.

حالت مسابقه: در این حالت بازهم هردو موتور کار می‌کنند اما قدرت موتور الکتریکی حالا تا ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. در این حالت همچنین می‌توان از طریق دکمه‌ای در سمت چپ غربیلک فرمان حالت بوست را فعال کرد.

حالت لغزنده: در این حالت قدرت و گشتاور کاهش پیدا می‌کند و حالت تمام الکتریکی و همین‌طور سیستم بازیابی انرژی ترمزها (که در چهار سطح مختلف قابل انتخاب است) غیرفعال می‌شود.

حالت شخصی: این حالت امکان تنظیم شخصی پارامترهای مختلف را فراهم می‌کند.

مرسدس AMG C63 S E Perfromance همچنین به‌صورت استاندارد به سیستم کنترل سواری AMG و کمک‌فنرهای تطبیقی هم مجهز بوده و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب نیز برای آن ارائه می‌شود. با این سیستم، چرخ‌های عقب تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۲.۵ درجه در خلاف جهت چرخ‌های جلو زاویه می‌گیرند و از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به بالا تا ۰.۷ درجه در همان جهت چرخ‌های جلو زاویه خواهند گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (552 ديدگاه)

    برای رانندگی این ماشین باید دکترای کامپیوتر داشته باشی و سه دوره قهرمان فرمول یک باشی
    ضمنا برای عیب یابی و تعمیرات هم باید ببری کلینیک روانشناسی خودرو بعد نمایندگی که استادکار تعمیراتش فوق دکترای کامپیوتر و مکانیک باشه . یعنی پیچیدگیش مثل کلمه پیچیدگی پیچیده است کلا پراید

    موافقم 30
    مخالفم 2
  2. ۹۱۱

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (564 ديدگاه)

    چه سیستم هیبریدی خوبی. اما وزن زیادی داره. اما محشره.ماشین های هیبریدی بهتر از برقی ها یا بنزینی ها هستن مطمئن باشید این هیبریدی بودن ماشین ها تا سال ۲۰۳۵ میمونه مطمئن باشید

    موافقم 13
    مخالفم 2
  3. احمدرضا

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (727 ديدگاه)

    ده ثانیه برای اینکه توی ۴۰۰ متر طوفان به پا کنه کافیه
    ولی در بلند مدت باید دید سیستم هایی به این پیچیدگی فوق العاده زیاد توی نگهداری طولانی مدت و زمان خرابی چقدر دردسر ایجاد میکنه واسه مالک؟
    من خودم تمام بنزینی یا اگه مجبور بشم با وضعیت موجود جلو برم تمام برقی رو انتخاب میکنم
    اصلا از سیستم دوگانه اینا خوشم نمیاد
    شایدم ریشه این انتخاب و طرز فکرم برمیگرده به زندگی تو ایران که از ترس هزینه ها همیشه ساده ترین چیزا رو انتخاب میکنیم

    موافقم 15
    مخالفم 2
  4. meysam

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    استهلاک

    موافقم 4
    مخالفم 12
    1. Porsche 911

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      تا وقتی تست های این ماشین منتشر نشه چه تعریف و چه نقد بی اساس حساب میشه
      وقتی این ماشین توسط چند مجله معتبر تست شد و بتونیم به یک جمع بندی جامع از این ماشین داشته باشیم اون موقع میشه نظر داد

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. Amir Machine

        ۴ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1201 ديدگاه)

        تست نشریات هم نمیتونه عملکرد کامل این سیستم پیچیده رو مشخص کنه
        تست‌هایی که نهایتاً چند روز طول میکشه چطور میخواد استهلاک طولانی مدت اون موتور چهار سیلندر که تا خرخره ازش قدرت بیرون کشیدن رو نشون بده؟ عملکرد سیستم هیبریدی فوق‌العاده پیچیده رو چطور؟
        کدوم تستی میتونه نشون بده این سیستم بعد از یکی دو سال استفاده سنگین چه مشکلاتی ممکنه براش پیش بیاد؟
        بله قطعاً این ماشین ساخت مرسدسه و خود این نام بزرگ تا حدی خیال‌ها رو راحت میکنه اما مطمئنا دردسرهای چنین سیستم پیچیده‌ای از یه V8 ساده خیلی بیشتره

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. Porsche 911

          ۵ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1222 ديدگاه)

          دقیقا
          نگفتم پیچیدگی نداره
          صد در صد هم اینکه وقتی کسی یه ماشینی رو یه ساعت تست میکنه نمیتونه به اون معیار خریدار دست پیدا کنه و جوابی برای سوال های خریدار ها باشه
          اما نهایتا چند پارامتر اش مشخص میشه که چند چنده

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. REBORN OF KAMRAN

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (38 ديدگاه)

      بنزی که ۲۴ ساعته کف تعمیرگاه نباشه بنز نیست وضع داغون ۸ سیلندراش رو دیدیم این که ۴ سیلندره با این همه بوست و در انتظار ترکیدن

      موافقم 0
      مخالفم 13
  5. holbay با کاربرات ۴ دهنه

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (635 ديدگاه)

    بنز و مدیران اون فقط به فکر دزیدی کردن از جیب پولدارها و بخشیدن به جیب خودشون هستن صد و سی ساله که که که که فکر کنم لکنت دارم دارم دارم دا ر م همین که رو بلدن

    موافقم 0
    مخالفم 9
  6. Hadi

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    خیلی پیشرفته و تکنولوژیک هستش که قدرت مهندسی آلمانی بنز رو نشون میده 👌🏼
    ولی سوالی که اینجا هست اینه که یه V8 ساده و قلدر با قدرت کمتر ولی باشخصیت و با روح یا این 4سیلندر با کلی مهندسی و پیچیدگی با قدرت بیشتر…
    نتیجه کار مرسدس عالیه ولی من هنوز نسل قبل با V8 انتخابمه👌🏼…

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا