معرفی فرمان یوغ مرسدس با تکنولوژی فرمان با سیم برای خودروهای آینده
سیستم فرمان با سیم و فرمان یوغیشکل مرسدس بنز که تا سال 2026 در خودروهایی مانند EQS به کار خواهد رفت، وعده چابکی بیشتر، راحتی در پارک و آمادگی برای رانندگی خودکار را میدهد.
مرسدس بنز در حال توسعه سیستم فرمان با سیم (steer-by-wire) است که قرار است تا سال 2026 در خودروهای تولیدی این شرکت به کار رود. این سیستم که یک کابل الکتریکی را جایگزین ارتباط مکانیکی سنتی بین فرمان و چرخها میکند، همراه با غربیلک فرمان یوغیشکل ارائه خواهد شد. مرسدس بنز با این حرکت به جمع برندهایی مانند تسلا، جنرال موتورز، جیلی، تویوتا و لکسوس میپیوندد که پیشتر سراغ این فناوری رفتهاند. هرچند هنوز مشخص نیست کدام خودرو ابتدا به این فناوری مجهز خواهد شد اما تصاویری از پروتوتایپ استتارشده نسخه فیسلیفت EQS منتشر شده و طبق شایعات، این اولین خودرو با تکنولوژی فرمان جدید مرسدس خواهد بود.
انتظار میرود EQS فیسلیفت در سال 2025 رونمایی شود و احتمالاً فرمان یوغ را به نمایش بگذارد. پسازآن، ممکن است S کلاس جدید و نسل بعدی مدلهای بنزینی مرسدس نیز به این فناوری مجهز شوند. مرسدس بنز مدعی است که سیستم فرمان با سیم تجربهٔ رانندگی را بهتر خواهد کرد. این سیستم در جادههای بزرگراهی واکنشپذیری بهتری فراهم میکند و در محیطهای شهری چابکی بیشتری به خودرو میبخشد. همچنین، پارک کردن را آسانتر میکند زیرا راننده نیازی به چرخاندن مکرر فرمان ندارد. این فناوری با انواع مختلف خودروها و معماریها سازگار است و امکان تنظیمات متنوعی برای راحتی یا اسپرت بودن رانندگی فراهم میآورد.
مرسدس بنز ادعا میکند که فرمان یوغ فضای بیشتری در کابین آزاد میکند، ورود و خروج از خودرو را آسانتر میسازد و دید بهتری به صفحه آمپر دیجیتالی ارائه میدهد. ازآنجاکه این فرمان هیچ ارتباط مکانیکی با چرخها ندارد، میتواند برای بازیهای ویدئویی در خودرو استفاده شود و برای خودروهای خودران نیز مناسبتر خواهد بود. بااینحال، تصمیم مرسدس برای استفاده از فرمان یوغ بحثبرانگیز است. این طراحی، انجام اقدامات سادهای مانند چرخش در سرعتهای پایین یا پارک کردن را دشوار میکند و بسیاری از رانندگان ممکن است راحتی و کنترل یک فرمان سنتی را ترجیح دهند. به نظر میرسد این فرمان بیشتر به دنبال جلبتوجه است و اولویت آن نشان دادن نوآوری بهجای کاربردی بودن است.
بااینحال، مرسدس بنز برای اطمینان از ایمنی سیستم فرمان با سیم آزمایشهای گستردهای انجام داده است. این سیستم بیش از یک میلیون کیلومتر را روی دستگاههای تست و مسیرهای آزمایشی طی کرده و در شرایط واقعی جاده نیز آزمایش شده است. برای افزایش ایمنی، در صورت خرابی کامل سیستم، هدایت خودرو از طریق فرمانپذیری محور عقب و ترمزگیری هدفمند روی چرخهای خاص همچنان ممکن خواهد بود. در حال حاضر، تسلا مدل S، جیامسی هامر EV، رولزرویس اسپکتر، لوتوس الترا و لکسوس RZ ازجمله خودروهایی هستند که از تکنولوژی فرمان با سیم استفاده میکنند.