مقایسه زوتی DL5 با ام وی ام X33 کراس، کدام شاسیبلند یک میلیاردی؟
پارس خودرو که زمانی برترین خودروهای مونتاژی را در کشورمان عرضه میکرد، از اواخر دههٔ 90 شمسی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و به مونتاژ کنندهٔ کوییک تبدیل شد. با آزادسازی واردات خودرو نیز این شرکت سراغ یکی از ضعیفترین خودروسازان چینی رفت و یکی از قدیمیترین محصولات آن را برای واردات انتخاب کرد. این خودرو کراساوور کوچکی است که با نام DL5 در کشورمان عرضه میشود و پارسخودرو قصد مونتاژ آن را هم دارد. زوتی DL5 اما در کشورمان با رقبای زیادی مواجه است که یکی از اصلیترین آنها، امویام X33 کراس است. ازاینرو، در ادامه قصد داریم این دو کراساوور کوچک را باهم مقایسه کنیم.
همچنین بخوانید:
مقایسه ام وی ام X22 پرو و X33 کراس، کدامیک ارزش خرید دارد؟
پارس خودرو DL5 / زوتی T300 مشخصات فنی و قیمت کراس اور جدید بازار ایران
معرفی کلی خودروها
شرکت زوتی در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد و سالها پیش سدان Z300 آن را با نام آریو توسط سایپا و کراساوور T600 را با نام کوپا توسط ریگان خودرو در کشورمان دیدیم. زوتی در اوایل سال 2017 کراساوور کوچکی بنام T300 را به بازار فرستاد و درحالیکه در سال 2021 ورشکست شد اما حدود یک سال بعد دوباره فعالیت خود را از سر گرفت و اولین خودرویی که پس از احیای شرکت دوباره روی خط تولید رفت، همین T300 بود. ازآنجاییکه پیش از ورشکستگی زوتی، خودروسازی راین قصد مونتاژ همین خودرو را داشت، پارسخودرو مجبور شد نام آن را به DL5 تغییر دهد. این کراساوور در تابستان 1402 در کشورمان رونمایی در و پاییز همان سال اولین سری آن به خریداران تحویل داده شد.
امویام X33 که اولین شاسیبلند چری در کشورمان بود، به لطف طراحی منطقی، محبوبیت شاسیبلندها در بازار و امکانات مناسب، مورد استقبال قرار گرفت و با تجربه چندین فیسلیفت سالها روی خط تولید مدیران خودرو ماند. در سال 1401 اما سرانجام تولید X33 پایان یافت و ازآنجاییکه یکی از پرفروشترین محصولات مدیران خودرو بود، این شرکت به دنبال یافتن جانشینی برای آن رفت که نتیجهٔ آن معرفی خودرویی بنام X33 کراس در اوایل سال 1402 بود. این خودرو اما هیچ ارتباطی با X33 قدیمی ندارد و در اصل نسخه فیسلیفت X22 پرو است یعنی خودرویی که بر اساس هاچبک چری فالوین یا همان امویام ۳۱۵ ساخته شده و پیشینهٔ آن به سال 2016 بازمیگردد. X33 کراس که دومین فیسلیفت روی X22 محسوب میشود، اوایل سال 2023 در چین معرفی شد.
طراحی بیرونی
هرچند وقتی سابقهٔ این دو خودرو را بررسی میکنیم، DL5 اساساً حدود یک سال جدیدتر است اما همانطور که اشاره شد، X33 کراس حاصل دو بار فیسلیفت روی X22 قدیمی سال 2016 است درحالیکه T300 یا DL5 از سال 2017 تاکنون هیچ تغییری را تجربه نکرده و با همان طراحی در حال تولید است. به همین دلیل، DL5 در ظاهر خصوصاً در قیاس با کراساوورهای چینی جدیدتر مثل X33 کراس رنگ و بوی کهنگی گرفته است. البته به لطف جلوپنجره ششضلعی و چراغهای جلوی کشیده، نمای جلویی خودرو هنوز هم قابلقبول به نظر میرسد و خط پنجرهای که به سمت بالا حرکت کرده و در قسمت ستون C بسیار به سقف نزدیک شده هم و نمای جانبی خودرو را از یکنواختی خارج کرده است ولی بااینوجود، DL5 در برابر رقیب جدید مدیران خودرویی خود حرف چندانی برای گفتن ندارد.
X22 پرو بهعنوان اولین فیسلیفت روی این خودرو، در سال 2020 معرفی شد و با چراغهای جلوی دوقسمتی و جلوپنجرهٔ کهکشانی هنوز هم برای یک کراساوور کوچک اقتصادی طراحی مناسب و قابلقبولی دارد اما چری که عادت دارد زودبهزود خودروهای خود را فیسلیفت کند، حدود سه سال بعد مدل جدیدی را معرفی کرد که در کشورمان با نام X33 کراس عرضه میشود. در جلوی این خودرو، همچنان شاهد چراغهای دوقسمتی هستیم ولی حالا جلوپنجره از نو طراحی شده و دیلایتهای باریک بالا با گرافیک شطرنجی به زیبایی به داخل آن کشیده شدهاند. در عقب نیز چری با طراحی چراغهای جدیدی که به هم متصل هستند به همراه بازطراحی شیشه و سپر، سعی کرده نمای متفاوتی را نسبت به X22 ایجاد کند. بهطورکلی، هرچند X33 کراس ظاهر بروزتری دارد اما برخی همان طراحی X22 پرو را هماهنگتر و متناسبتر میدانند.
داخل
همان داستان بیرون در داخل خودروها هم در جریان است زیرا چری کابین کراساوور کوچک خود را دو بار بهطور کامل بروز کرده درحالیکه DL5 هیچ تغییری را نسبت به نسخهٔ اولیه تجربه نکرده است. به همین دلیل، کابین کراساوور زوتی با نمایشگر نهچندان بزرگی در میانه داشبورد، فرم ساده دریچههای تهویه و کنسول مرکزی نسبتاً قدیمی، با کراساوورهای چینی جدیدتر بازار فاصله دارد و شبیه خودروهای یک نسل قبل به نظر میرسد هرچند که با استفاده از تودوزی دورنگ مشکی و قهوهای و طرح فیبر کربن روی داشبورد سعی شده حال و هوای کمی لوکس و جوانپسندی به داخل خودرو بخشیده شود.
در سمت دیگر، چری برای X33 کراس داشبورد کاملاً جدیدی را طراحی کرده که با دریچههای تهویه طرح سراسری و نمایشگر مرکزی متصل به صفحه آمپر به همراه طراحی جدید رو دریها و کنسول مرکزی، یک سر و گردن بهتر از DL5 به نظر میرسد و تا حدودی شبیه به محصولات گرانتر و بزرگتر چری مثل تیگو 7 پرو شده است؛ بنابراین، در اینجا هم قطعاً باید X33 کراس را برتر از رقیب پارس خودرویی بدانیم. از لحاظ کیفیت متریال هم زوتی خیلی جالب به نظر نمیرسد و امویام شرایط بهتری دارد.
تجهیزات و امکانات
در جدول زیر امکانات و تجهیزات این دو کراساوور را باهم مقایسه میکنیم:
امویام X33 کراس | زوتی DL5 | |
ایربگ | 4 عدد جلو و جانبی | 2 عدد جلو |
رینگ | 17 اینچی آلومینیومی | 17 اینچی آلومینیومی |
ترمز کمکی | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
سنسور پارک | جلو و عقب | عقب |
شارژر بیسیم گوشی | دارد | ندارد |
نمایشگر | 10.25 اینچی | 8.0 اینچی |
صفحه آمپر | دیجیتالی 7 اینچی | آنالوگ |
ترمز پارک برقی | دارد | دارد |
اتوهلد | دارد | دارد |
سانروف | دارد | ندارد |
کروز کنترل | دارد | دارد |
صندلی | چرمی | چرمی |
تعداد بلندگو | 4 عدد | 4 عدد |
دوربین دنده عقب | دارد | دارد |
نورپردازی داخلی | دارد 64 رنگ | ندارد |
سیستم ورود بدون کلید | دارد | دارد |
سیستم پایش باد تایرها | دارد | دارد |
استارت با ریموت | دارد | ندارد |
آینههای جانبی | تاشو برقی با گرمکن | تاشو برقی با گرمکن |
سنسور نور | دارد | دارد |
روکش صندلی | چرم | چرم |
سیستم کنترل حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
سیستم کنترل حرکت در سراشیبی | دارد | دارد |
گرمکن صندلیهای جلو | دارد | ندارد |
با توجه به جدول فوق، در بخش تجهیزات هم برتری با X33 کراس است و از مواردی مثل گرمکن صندلیهای جلو، سانروف، شارژر بیسیم گوشی و نورپردازی داخلی بهره میبرد که در DL5 وجود ندارد.
پیشرانه
X33 کراس در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک عرضه میشود که پیشرانهٔ آنها باهم متفاوت است اما چون DL5 فقط با گیربکس اتوماتیک ارائه میشود، برای این مقایسه نسخهٔ اتوماتیک کراساوور مدیران خودرو را در نظر گرفتهایم. این نسخه مثل X22 پرو اتوماتیک، از یک پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر توربو استفاده میکند که 102 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت میگیرد. در سمت دیگر، DL5 به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 144 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور مجهز است که کاملاً بر موتور سه سیلندر کمتوان X33 کراس برتری دارد. البته زوتی حدود صد کیلوگرم سنگینتر است اما خروجی بهمراتب بیشتر پیشرانه کاملاً این اضافهوزن را جبران خواهد کرد. برای انتقال نیرو اما DL5 هم مثل رقیب از یک گیربکس CVT استفاده میکند.
قیمت و جمعبندی
هماکنون، زوتی DL5 توسط پارسخودرو با قیمت یک میلیارد و 144 میلیون تومان عرضه میشود و قیمت آن در بازار نیز اختلاف چندانی با این رقم ندارد. در سمت دیگر، X33 کراس اتوماتیک توسط مدیران خودرو با قیمت یک میلیارد و 56 میلیون تومان به فروش میرسد که این رقم در بازار به حدود 1.2 میلیارد تومان رسیده است؛ بنابراین، دو خودرو از لحاظ قیمت کاملاً نزدیک به هم هستند و وقتی طراحی بیرونی و داخلی و لیست آپشنها را در نظر میگیریم، بهراحتی میتوانیم X33 کراس را خودروی برتر این مقایسه بدانیم ولی پیشرانهٔ چهار سیلندر قویتر DL5 ورق را برمیگرداند و تصمیمگیری را سخت میکند؛ بنابراین، اگر با پیشرانهٔ کمتوان امویام مشکلی ندارید، قطعاً انتخاب بهتری خواهد بود اما اگر حاضرید در ازای قدرت بیشتر قید طراحی بروزتر و امکانات بیشتر را بزنید، سراغ زوتی DL5 بروید.
مقایسه مشخصات فنی
امویام X33 کراس | زوتی DL5 | |
پیشرانه | 1.0 لیتری 3 سیلندر توربو | 1.5 لیتری 3 سیلندر توربو |
قدرت (اسب بخار) | 102 | 144 |
گشتاور (نیوتنمتر) | 150 | 215 |
گیربکس | CVT | CVT |
محور محرک | جلو | جلو |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | 2,555 | 2,610 |
طول | 4,200 | 4,405 |
عرض | 1,760 | 1,830 |
ارتفاع | 1,570 | 1,665 |
مصرف سوخت ترکیبی (L/100km) | 6.1 | 7 |
وزن (کیلوگرم) | 1314 | 1420 |
قیمت کارخانه | 1 میلیارد و 56 میلیون | 1 میلیارد و 144 میلیون |
قیمت بازار | 1 میلیارد و 200 میلیون | 1 میلیارد و 200 میلیون |