مقایسه ام وی ام 315 با 206 تیپ 5؛ کدام هاچبک کارکرده را بخریم؟
افزایش شدید قیمت خودرو از یک طرف و عدم ثبتنام خودروهای صفرکیلومتر توسط خودروسازان از سوی دیگر باعث شده بازار خودروهای کارکرده کاملاً داغ باشد. طبیعتاً قشر جوان به دنبال خودروهای اسپرت و با طراحی هاچبک خواهد بود و اینجاست که انتخاب پیشفرض بسیاری از افراد پژو 206 است؛ اما از چند سال قبل یک هاچبک متفاوت توسط مدیران خودرو راهی بازار شد. ام وی ام 315 یکی از قدیمیترین هاچبک های چینی بازار ما به شمار میرود.
ام وی ام 315 که در بازارهای دیگر با نام چری A13 و فالوین 2 شناخته میشود اولین بار در سال 1391 راهی بازار کشورمان شد. مدیران خودرو در سال 1394 نسخه بهروز شده و فیس لیفت این هاچبک چینی را با تغییرات ظاهری و داخلی قابلتوجه عرضه کرد و همین تغییرات باعث شد این خودرو به فروش قابلتوجهی دست یابد. درصورتیکه به دنبال خرید یک هاچبک کارکرده در بازار کشورمان باشید ام وی ام 315 و 206 تیپ 5 جزو گزینههای قابلاعتنا خواهند بود اما کدامیک از این خودروها انتخاب بهتری هستند؟ در ادامه به بررسی هر دو خودرو میپردازیم.
همچنین بخوانید:
مقایسه ام وی ام 315 با 206 تیپ 5
طراحی ظاهری
315 جزو متمایزترین هاچبک های کشورمان است و ما در این مطلب صرفاً روی نسخه فیس لیفت شده آن تمرکز داریم که نسبت به نسخه اولیه بهبود قابلتوجهی داشته است. چری میگوید در طراحی 315 به ویژه در بخش جلو از نهنگ الهام گرفته و این موضوع در چراغها دیده میشود. در مجموع طراحی 315 چه در بخش جلو و چه بخش عقب پذیرفتنی هستند و با وجود گذشت چندین سال از تولید این خودرو هنوز هم تناسبات خوبی را به نمایش میگذارند. در نسخههای اخیر این خودرو نیز پوششهای پلاستیکی اطراف بدنه برای محافظت از آن نصب شدهاند که روی طراحی کلی نیز تأثیر مثبت دارند.
پژو 206 نیز نیازی به معرفی کردن ندارد و در طول بیش از 2 دههای که حضورش در کشورمان میگذرد چشمان همه به آن عادت کرده است هرچند با این وجود هنوز هم باید 206 را یک هاچبک متناسب و زیبا دانست که طراحی زیبایی دارد. البته یکی از عیبهای بزرگ 206 تیپ 5 را میتوان عدم تفاوت ظاهری آن با نسخه ساده تیپ 2 دانست. در واقع تنها تفاوت ظاهری 206 تیپ 5 و 2 فقط در تریم رنگی آینههای جانبی تیپ 5 خلاصه میشود. مقایسه ام وی ام 315 و 206 تیپ 5 در بخش ظاهری برنده قطعی ندارد اما با توجه به متمایزتر بودن ظاهر 315 میتوان آن را انتخاب بهتری دانست.
طراحی داخلی
نسخه اولیه و قبل از فیس لیفت ام وی ام 315 از کابین عجیبی سود میبرد و رنگبندی آن نیز چنگی به دل نمیزد. چری در نسخه فیس لیفت این خودرو طراحی کاملاً جدیدتری را بکار گرفته است. داشبورد این هاچبک چینی در عین ساده بودن هماهنگی خوبی با دیگر اجزا دارد و ارگونومی آن نیز جای انتقادی نخواهد داشت. البته طراحی فرمان و پانل تهویه مطبوع میتوانست بهتر از اینها صورت بگیرد. البته از نظر متریال بکار رفته نباید انتظار زیادی داشت چراکه پلاستیک خشک در تمامی بخشها دیده میشود. مهمترین مزیت ام وی ام 315 نسبت به 206 تیپ 5 را میتوان فضای داخلی جادارتر آن به ویژه در بخش عقب دانست که باعث برتری قابلتوجهی نسبت به رقیب خود میشود.
کابین پژو 206 تیپ 5 نیز با گذشت چندین سال از تولید همچنان جزو زیباترین کابینهای موجود بین خودروهای داخلی است و چیدمان زیبایی دارد. البته کیفیت متریال بکار رفته در کابین این خودرو نیز طی این سالها به شدت کاهش یافته و همانند 315 پس از گذشت چندین سال به سر و صدا میافتد؛ اما از نظر فضای داخل کابین و بار 206 تیپ 5 قافیه را به رقیب چینی خود میبازد و در این بخش پیروزی با 315 خواهد بود؛ اما از نظر طراحی داخلی نمیتوان یکی را بر دیگری برتر دانست.
تجهیزات و امکانات
با مقایسه تجهیزات و امکانات بکار رفته در ام وی ام 315 و 206 تیپ 5 میتوان فهمید که چینیها با دست پر وارد میدان شدهاند. این خودرو در این بخش بر 206 برتری دارد و با امکاناتی همچون نمایشگر 7 اینچی لمسی، صندلیهای چرمی، سیستم صوتی حرفهای Vifa و... از رقیب پیش میافتد. تنها برتری 206 تیپ 5 نسبت به ام وی ام 315 در این بخش استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودکار خواهد بود.
- تجهیزات و امکانات ام وی ام 315
کیسه هوا برای سرنشینان جلو |
کمربند ایمنی 3 نقطهای برای کلیه سرنشینان |
ترمز دیسکی برای چرخهای جلو + ترمز کاسهای چرخهای عقب |
سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز |
مجهز به سیستم هشداردهنده و ضد سرقت ایموبیلایزر |
مجهز به مانیتور 7 اینچی لمسی + سیستم ناوبری جیپیاس فارسی |
مجهز به کیت اسپرت بدنه |
مجهز به دوربین عقب و قابلیت نمایش بر روی صفحهنمایش |
اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث |
سیستم مدیریت پیمایش (نمایش مسافت طی شده، مصرف بنزین و...) |
مجهز به سیستم چند رسانه مولتیمدیا و MP3 با قابلیت اتصال پورت USB و بلوتوث |
مجهز به 6 بلندگوی استریو |
کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان |
مجهز به سنسور عقب |
صندلیهای چرمی با دوخت دو رنگ اسپرت |
مجهز به رینگ آلومینیومی 15 اینچی اسپرت |
مجهز به سیستم تهویه دستی |
قفل مرکزی با ریموت |
تنظیم برقی آینههای جانبی |
شیشهبالابر برقی برای کلیه دربها |
مجهز به گرمکن شیشه عقب |
مجهز به سیستم صوتی حرفهای Vifa |
مجهز به چراغ خوشآمد گویی به داخل خودرو |
مجهز به روف راک |
- تجهیزات و امکانات پژو 206 تیپ 5
ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA)، ترمز جلو ديسكی با سيستم خنك كاری،26815 و 26819: ترمز عقب ديسكی،26818 و 26820 و 26821 و 26822: ترمز عقب کاسهای |
کیسه هوای ایمنی | كيسه هوای راننده و سرنشين جلو |
فرمان | هيدروليک، كنترل سيستم صوتی پشت فرمان |
سیستم تهویه | اتوماتيك |
سیستم صوتی | رادیوپخش |
چراغها | چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، سيستم روشنايی ترك خودرو (Follow Me Home) |
آينهها | آینههای جانبی برقی، دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تريم خاكستری، روكش پارچهای صندلی |
تجهیزات ایمنی | ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع، سيستم كنترل بخار بنزين، 26815: سنسور دندهعقب |
رینگ و لاستیک | 14 اينچ فولادی |
صندلی | صندلی راننده با قابليت تنظيم ارتفاع، پشتسری جلو با قابليت تنظيم ارتفاع، پشتسری صندلی عقب قابل تنظيم، صندلی عقب 2 تكه با قابليت تاشوندگی |
سایر تجهیزات | دماسنج روی داشبورد |
قوای محرکه
در مقایسه ام وی ام 315 با 206 تیپ 5 به بخش مهم قوای محرکه میرسیم. ام وی ام 315 از پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 107 اسب بخار قدرت و 140 نیوتون متر گشتاور استفاده میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی راهی چرخهای جلو میشود. اگرچه قدرت و گشتاور این پیشرانه تقریباً با پیشرانه TU5 پژو 206 تیپ 5 در یک رده قرار میگیرد اما وزن بالاتر 1210 کیلوگرمی باعث میشود 315 شتاب گیری تندوتیزی نداشته باشد. البته نقطه قوت این پیشرانه را میتوان مصرف سوخت مناسب آن یعنی حدود 6.5 لیتر در صد کیلومتر دانست. همچنین پیشرانه یاد شده عملکرد نرمی دارد و در مجموع مالک را راضی خواهد کرد.
همچنین بخوانید:
پژو 206 تیپ 5 به پیشرانه مشهور TU5 مجهز است. قدرت و گشتاور این پیشرانه به 105 اسب بخار و 142 نیوتون متر میرسد. گیربکس 5 سرعته دستی نیز نیرو را به چرخهای جلو میرساند. با توجه به اینکه این هاچبک فرانسوی 1054 کیلوگرم وزن دارد بنابراین در عرض حدود 11.5 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت خواهد رسید و از نظر شتاب گیری برتری با 206 تیپ 5 خواهد بود. مصرف سوخت این خودرو نیز در سیکل ترکیبی حدود 6.6 لیتر خواهد بود. در جدول زیر مشخصات فنی هر دو خودرو ذکر شده است.
ام وی ام 315 | پژو 206 تیپ 5 | |
پیشرانه | 4 سیلندر 1.5 لیتری | 4 سیلندر 1.6 لیتری |
حداکثر توان موتور (اسب بخار) | 107 | 105 |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | 140 | 142 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 14 | 11.6 |
گیربکس | 5 دنده دستی | 5 دنده دستی |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | 6.5 | 6.6 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | 4188/1686/1480 | 3835/1652/1426 |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (میلیمتر) | 2527 | 2445 |
وزن خودرو (کیلوگرم) | 1210 | 1054 |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 50 | 50 |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | 420 | 245 |
همچنین بخوانید:
سواری و هندلینگ
با نشستن روی صندلی ام وی ام 315 متوجه فضای مناسب داخل آن خواهید شد به گونهای که نیاز به عقب کشیدن زیاد صندلی جهت یافتن موقعیت خود نخواهید بود. صندلیهای چرمی خودرو نیز نرمی مناسبی دارند و راحتتر از 206 تیپ 5 حس میشوند. زمانی که استارت میزنید صدای زیادی وارد کابین نمیشود هرچند با افزایش دور پیشرانه میزان صدای ورودی نیز بیشتر خواهد بود. شتاب گیری خودرو در ابتدا نسبت به 206 تیپ 5 کندتر است و در سربالاییها و وجود ظرفیت پر این موضوع بیشتر به چشم میآید. از نظر سواری باید گفت 315 خودرویی نرم و خانوادگی است و بهتر از 206 دستاندازها را جذب میکند. فرمان خودرو نیز نرم است و در مانورهای شهری کاملاً رضایتبخش ظاهر میشود.
206 تیپ 5 شتاب گیری تندوتیزی دارد و قطعاً از این نظر 315 را پشت سر خواهد گذاشت. البته سواری 206 خشکتر از رقیب چینی حس میشود و فضای بخش عقب کابین نیز کاملاً کوچک است. در بخش جلو نیز راننده مجبور خواهد بود صندلی را بهطور قابلتوجهی عقب بکشد تا بتواند موقعیت مناسب خود را پیدا کند. نکته دیگر به هندلینگ نه چندان خوب 206 در مانورهای ناگهانی و در پیچهای تند مربوط میشود و بنابراین باید در سرعتهای بالا محتاط بود تا بخش عقب خودرو چسبندگی خود را از دست ندهد.
قیمت
تا به اینجای مقایسه ام وی ام 315 با 206 تیپ 5، هاچبک چینی در اکثر بخشها برتری را از آن خود کرده اما یکی از فاکتورهای مهم به بازار خریدوفروش مربوط میشود. در این بخش 206 کاملاً برتر است و به راحتی میتوان آن را به پول نقد تبدیل کرد هرچند باید اذعان کرد بازار خریدوفروش 206 تیپ 2 اندکی بهتر از تیپ 5 است اما درهرحال تقاضای بیشتری برای 206 وجود دارد اما برای فروش 315 باید کمی بیشتر صبر کنید. البته توقف تولید و فروش اقساطی 315 باعث شده بازار دستدوم این خودرو بهبود یابد.
هماکنون مدلهای مختلف ام وی ام 315 دنده دستی بسته به کارکرد، شرایط بدنه و فنی و... با قیمت بین 400 تا 550 میلیون تومان خریدوفروش میشوند درحالیکه برای خرید 206 تیپ 5 بایستی بین 380 تا 570 میلیون تومان هزینه کنید. با این تفاسیر هر دو خودرو تقریباً در یک بازه قیمتی قرار میگیرند و همین امر باعث ایجاد یک دوراهی برای خریداران میشود. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو می توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه کنید.
قضاوت نهایی
افزایش قابلتوجه قیمت خودرو در سالهای اخیر دست خریداران از خودروهای صفرکیلومتر را کوتاه کرده هرچند خودروهای تولیدی نیز کیفیت جالبی ندارند. اکثر جوانان به دنبال خرید هاچبک های اسپرت هستند اما از این نظر نیز صنعت خودروی داخلی گزینههای جالبی را پیش روی آنها نمیگذارد و آنها مجبورند به گزینههای موجود از جمله ام وی ام 315 و پژو 206 تیپ 5 روی بیاورند.
ام وی ام 315 از نظر تجهیزات، فضای داخلی و طراحی ظاهری برتری محسوسی نسبت به 206 تیپ 5 دارد و سواری آن نیز نرمتر است. در مقابل باید گفت پژو 206 تیپ 5 شتاب گیری و بازار خریدوفروش بهتری دارد. همچنین خدمات پس از فروش و قطعات یدکی 206 به تعداد بسیار بیشتری وجود دارد و از این نظر نیز هاچبک ایرانخودرو دست برتر را خواهد داشت. هرچند 315 نیز در طول این سالها ثابت کرده از نظر فنی مشکل چندانی ندارد و واقعاً قوای محرکه آن کیفیت مناسبی دارند.
اگر به دنبال یک هاچبک خانوادگی با فضای داخلی بیشتر و تجهیزات بهتر هستید و خودروی خود را میخواهید چندین سال نگه دارید بیشک ام وی ام 315 گزینه بهتری خواهد بود اما اگر شتاب گیری و بازار خریدوفروش برای شما اهمیت بیشتری دارد پژو 206 تیپ 5 را انتخاب نمایید. البته یک فاکتور مهم درباره خودروهای کارکرده وجود دارد و آنهم استهلاک خودروست. در این بخش 206 واقعاً خودروی پرخرجی خواهد بود درحالیکه 315 نشان داده حداقل در بخش قوای محرکه استهلاک کمتری نسبت به رقیب خود دارد بنابراین باید این نکته را حتماً مدنظر قرار دهید. در پایان از مالکان هر دو خودرو خواهشمندیم تجربیات خود را در اختیار خوانندگان مجله پدال قرار دهند.