در این مقاله به بررسی موتور TU3 و TU5 پرداخته و تفاوت آنها با یکدیگر را ذکر میکنیم.
موتورهای سری TU پژو سیتروئن به لطف استفاده گسترده در محصولات ایرانخودرو کاملاً شناخته شده هستند. البته سری پیشرانههای TU پژو سیتروئن شامل نمونههای گوناگونی است اما دو نسخه از آن در کشورمان با نامهای TU3 و TU5 تولید و عرضه شدهاند که در ادامه میخواهیم به بررسی آنها پرداخته و تفاوتهایشان را با یکدیگر ذکر کنیم. اگر به مطالعه مطالبی از این دست علاقه دارید میتوانید مقالات مشابه همچون مقایسه موتور TU5 با EF7، تفاوت موتور XU7 با XU7P و مقایسه موتور M15 با TU5 را نیز بررسی کنید.
تفاوت موتور TU3 و TU5
اما موتورهای سری TU پژو سیتروئن در سال ۱۹۸۶ رونمایی و جایگزین موتورهای سری X شدند. دو نسخه شناخته شده از این پیشرانهها با نامهای TU3 و TU5 شناخته میشوند. موتور TU3 در کشورمان روی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۲۰۶ صندوقدار و اخیراً ۲۰۷ نصب شده است و جزو پیشرانههای کممصرف به شمار میرود. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری ۷۵ اسب بخار قدرت در دور ۵۳۰۰ و ۱۱۸ نیوتون متر گشتاور در دور ۳۴۰۰ تولید میکند. نیروی پیشرانه نیز از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخها منتقل میشود.
اما پیشرانه TU5 که در خودروهای تولیدی ایرانخودرو بکار رفته و جزو موتورهای پرفروش است روی خودروهایی همچون ۲۰۶ تیپ ۵، ۲۰۷، پارس، رانا و… دیده میشود. قدرت و گشتاور موتور ۱.۶ لیتری موردبحث به ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتون متر میرسد. ایرانخودرو از گیربکسهای ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک برای این موتور استفاده کرده است. اخیراً نسخه بهینه شده موتور TU5 با پسوند پلاس و افزایش حداقلی قدرت و گشتاور روی تارا و رانا پلاس پانوراما بکار میرود. در جدول زیر میتوانیم مشخصات فنی هر دو موتور را مشاهده کنیم:
مقایسه موتور TU3 با TU5 | ||
TU3 | TU5 | |
حجم موتور (سیسی) | ۱۳۶۰ | ۱۵۸۷ |
حداکثر توان موتور (اسب بخار) | ۷۵ | ۱۰۵ |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۱۱۸ | ۱۴۲ |
نسبت تراکم | ۹.۶ | ۱۰.۵ |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ | بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
با توجه به مشخصات هر دو پیشرانه میتوان گفت موتور TU5 از تکنولوژی بهروزتری سود میبرد که نتیجه آن تولید قدرت و گشتاور بیشتری خواهد بود و این موضوع خودش را در سواری و شتاب گیری کاملاً نشان میدهد؛ بنابراین واضح است که برتری این بخش به موتور TU5 اختصاص خواهد داشت. نکته مهم دیگر به مصرف سوخت هر دو موتور مربوط میشود که تقریباً مشابه یکدیگر است. همچنین باید به استهلاک قطعات اشاره کرد که اگرچه موتور TU5 با مشکل کارکرد در دمای بالا و حساسیت به روغن مصرفی دستبهگریبان است اما از طرف دیگر مشکلات موتور TU3 همچون سوختن واشر سر سیلندر در آن به چشم نمیخورد. همچنین باید دانست موتور TU3 به دلیل قدرت پایین خود معمولاً بیشتر تحتفشار قرار میگیرد و طبیعی است که در درازمدت استهلاک بالاتری داشته باشد.
همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات انواع ۲۰۶ – ۱۴۰۲
از جمله مزایای پیشرانه TU5 میتوان به سروصدای کم، مصرف سوخت پایین در مقایسه با دیگر خودروهای تولیدی، قدرت و شتاب مناسب، فراوانی قطعات و خدمات و هزینههای نگهداری مناسبتر در مقایسه با موتور EF7 اشاره کرد. البته این موتور مشکلاتی نیز دارد که شامل حساسیت به نوع روغن مصرفی، دمای کارکرد بالا و تکنولوژی قدیمی اشاره کرد. موتور TU3 هم مزایایی همچون مصرف سوخت کم را با قیمت مناسبتر قطعات همراه میکند اما عیوبی همچون خرابی واشر سر سیلندر و استهلاک بالا در انتظار آن خواهند بود. در ادامه ذکر تفاوت موتور TU3 با TU5 باید به شکل ظاهری آنها نیز اشاره کنیم که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و خبری از سیمکشیهای نامنظم در آنها نیست و اکثر قطعات با نظم خوبی در کنار یکدیگر قرار دارند؛ بنابراین از این نظر نمیتوان یک موتور را نسبت به دیگری برتر دانست.
اختلاف قدرت و گشتاور دو موتور TU3 و TU5 در قیمت محصولات ایرانخودرو نیز خودش را نشان میدهد. در واقع برای دستیابی به قدرت بیشتر باید پول بیشتری نیز پرداخت و این امری طبیعی است! درصورتیکه از بابت بودجه در نظر گرفته شده مشکلی نداشته باشید قطعاً انتخاب پیشرانه TU5 توصیه میشود اما اگر بودجه محدودی دارید چارهای به جز خرید ۲۰۶ تیپ ۲ یا ۲۰۷ با پیشرانه TU3 باقی نخواهد ماند. البته یک راه دیگر نیز وجود دارد و آنهم انتخاب محصولات سایپا با موتور M15 است. این موتور ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و در خودروهایی همچون تیبا، کوییک و ساینا بکار میرود. اگر مدل خودرو و برند سازنده برای شما اولویت پایینتری داشته باشند، موتور M15 میتواند جایگزین مناسبی برای TU3 باشد. البته مشکلاتی همچون سروصدای زیاد در این موتور تولیدی سایپا وجود دارند. در پایان از مالکان خودروهای مجهز به موتورهای TU3 و TU5 خواهشمندیم تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.
موتور TU3 | موتور TU5 | |
نقاط قوت | مصرف سوخت پایین، قیمت پایینتر قطعات، سر و صدای کم، خدمات پس از فروش گسترده | قدرت و گشتاور بالاتر، مصرف سوخت پایین، سر و صدای کم، خدمات پس از فروش گسترده |
نقاط ضعف | استهلاک بالاتر، مشکل سوختن واشر سر سیلندر، قدرت و کشش پایین | حساسیت به روغن، دمای کارکرد بالا، قیمت بالاتر قطعات |
amir
۱۹ دی ۱۴۰۲اخه سوال داره؟ تیو ۳ ¾ تیوفایو هم قدرت نداره بیخیال
Hassan
۲۶ دی ۱۴۰۲با این وضع جاده ها و رانندگی ها تو ایران شتاب همون پراید و تیو تری هم زیاده، خیلی دنبال شتاب و سرعت نباشید.
امیر
۱۷ فروردین ۱۴۰۳تیوفایو فقط سرعت داره
۱۹ دی ۱۴۰۲سعی کنین TU5 بگیرید
۱۹ دی ۱۴۰۲خیلی عجیبه
همین الان پست KMC ایگل پاک شد
جواد عقیلی
۱۹ دی ۱۴۰۲این پست موقتا به درخواست کرمان موتور حذف شده اما قرار شده هفته آینده خودروی ایگل رو برای بررسی در احتیار پدال قرار بدن.
۱۹ دی ۱۴۰۲بسیار هم عالی
Dark Knight
۱۹ دی ۱۴۰۲این موتور tu3 که روی ۲۰۶ و ۲۰۷ هست از نظر قدرت و کشش واقعا فرقی با موتور پراید نداره با این تفاوت که پراید ۷۵۰ کیلو هست ولی ۲۰۶ بالا ۱۰۰۰ کیلو !! کسی که بخواد ۲۰۶ یا ۲۰۷ بخره فقط باید بره سمت tu5 که هر چند اینم تعریفی نداره ولی حداقل تو سربالایی از پراید میتونه سبقت بگیره 😂
محمد
۱۹ دی ۱۴۰۲من سال ۹۰ 206 تیپ ۲(tu3) داشتم ماشین بیدردسری بود ولی اصلا قدرت و کشش لازم رو نداشت و همش احساس میکردی داری بکسل میکنی و در یک کلام جون نداشت ماشین.
فروختمش تیپ ۵ گرفتم،و واقعا شتاب و سرعتش خیلی بهتره .
البته با کیلومتر ۲۶۰ تا هنوز موتور باز نشده و جز موارد مصرفی دست به ماشین نزدم .
اینکه میگن پر خرج هست تا حدی درسته ولی طرز رانندگی و شرایط نگهداری حرف اول رو میزنه.
بابک
۱۹ دی ۱۴۰۲موتور Tu5 واشرسرسیلندر فلزی دارد برای همین دیرتر واشر سرسیلندر ، نسبت به Tu3 می سوزاند.
هر دو موتور گرم کار هستند و استهلاک موتوری بالاتری نسبت به موتورهای سرد کار ، مثل موتورهای رنو و تویوتا دارند…موتورهای گرم کار بازدهی در سرعت های بالا ، بهتری نسبت به سرد کارها دارند.
در مجموع برای ایران با ابن شرایط آب و هوایی ، موتورهای سرد کار دوام بهتری دارند.
شتاب و قدرت Tu5 خیلی بهتر از Tu3 است و حس رانندگی پرشتاب تر و بهتری دارد…اما هر دو تا موتور ، بعد از حدود ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر ، آب کم می کنند….همیشه مراقب آب قمقمه رادیاتور ۲۰۶ ها باشید که کم نباشد.
amingh
۱۹ دی ۱۴۰۲سلام اقا یه سوال وقتی در ماشینو میبندم چراغ چک روشنه چند جا بردم بر طرف نشد مشکل از چی هس؟
۱۹ دی ۱۴۰۲موتور ماشینت همین Tu5 هست ؟
یا مشکل از باتری هست
یا اگه از باتری نبود باید تمام سیم کشی ماشینو عوض کنی فکر کنم ده تومن برات آب بخوره ولی اگه میخوای ماشین رو نگه داری و استفاده کنی ارزشش رو داره
Bmw
۱۹ دی ۱۴۰۲ماشینتون چیه ؟دزدگیر روش نصبه ؟
ح
۹ تیر ۱۴۰۳سلام احتمالا مشکل از سنسور اکسیژن
Reza
۲۰ دی ۱۴۰۲سلام مشکل دمای بالای کارکرد تی یو ۵ چه طوری حل میشه ؟
RIO
۲۰ دی ۱۴۰۲یه مگان نازنین داشتم کارکردش ۲۸۰ هزارتا بود مثل عروسک ازش نگه داری کردم هفته پیش فروختم یه پارس تیوفایو خریدم اصلا راضی نیستم نمیدونم بفروشم چی بخرم.
رومن
۲۰ دی ۱۴۰۲پژو ۲۰۷
رومن
۲۰ دی ۱۴۰۲من اولین و دومین ماشینم پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بودند.
اولی که مدل پایین ۸۸ بود خیلی بهتری از مدل بالاش ۹۹ بود. کشش موتور خیلی پایین و فقط به درد داخل شهر میخورد.
بعد فروختم یدونه کوییک اس دی ای خریدم .
ظاهر خوبی داشت ولی خیلی موتورش صدا می کردم و صفحه دیسک کلاجش موقع حرکت مخصوصاً در سربالایی و گرم شدن به شدت می لرزید و در ضمن رانندگی باهاش نرم نبود.
اونم فروختم رفتم سراغ پژو ۲۰۷
فعلا که خیلی راضی ام ازش تنها ایرادش مثل قبلی ها کمجا بودن اونه.
برای همین میخوام تارا بخرم ولی تارا خیلی زشته
شمس
۲۰ دی ۱۴۰۲سمند ال ایکس ایی اف سون با ایسیو بوش یا زیمنس بخر هم قدرت هم جا داری هم زیبایی هم تعادل هم کولر عالی و ….
حسین
۷ تیر ۱۴۰۳خب نخر
امیرمسعود
۲۰ دی ۱۴۰۲بعضی ها بادمای بالای TU5 مشکل دارن تودرازمدت مشکل سازه هست
BMW
۲۳ دی ۱۴۰۲باز اینا چیین وه مزایا داشته باشند یا معایب بعد چند وقت کجا میره یه راست میره تعمیرگاه برای یکی از دوستان پیش اومده بود تازه نحوی گرفته بود یه ماه نکشید زنگ زد به نمایندگی🥲😂😂
محمود
۱ بهمن ۱۴۰۲تیپ ۲ عالیه . کم خرج و کم هزینه. شتاب و کشش هم عالیه بنده ۱۳ ساله دارمش از سال ۸۷ تازه sd هم هست و وزنش بیشتر ولی در سربالایی فرقی با تیپ ۵ نداره .
صادق فریدونی
۲۹ تیر ۱۴۰۳جدی میفرمایید؟!!!!
Nima
۲۸ بهمن ۱۴۰۲من قبلا رانا داشتم موتور TU5 خیلی از شتابش راضی نبودم خیلی آمپرش بالا میرفت اصلا نمیشد زیاد کولر بگیرم فروختم ۲۰۶ تیپ ۲ گرفتم موتور TU3 خوبه کولر میگیرم اصلا آمپر بالا نمیره تازه شتابش هم هیچ فرقی نداره سربالایی پا به پایی تیپ ۵ راه میره اصلا کم نمیاره فکر میکنم این جدیداش که تولید میشه ضعیفه کم میاره
صحرا
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳بنده از سال ۹۶ پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر خریدم تا الان ۷۰ تا کار کرده خیلی هم مسافرت رفتم ولی اصلا اذیتم نکرده . خیلی ازش راضی هستم . جاده از ۱۲۰ بیشتر نمی رم . سربالایی ها رو هم خوب میره . بهترین ماشین و بهتر از همه کم مصرف بودنشه
Pori
۷ خرداد ۱۴۰۳من کوییک rدارم تولیدسال ۴۰۲ .میخوام با ۲۰۷ صفر ۴۰۳ tu3عوض کنم
بنظرتون این کارو بکنم؟خواهش میکنم راهنمایی درست کنید ممنونم
صادق فریدونی
۲۹ تیر ۱۴۰۳خیلی تفاوت داره باکویک،خوبه،برای کسانی که زیادکارنکشن ازش خوبه
اگرم هزینه داشته باشه در درازمدت نشون میده خودشو
فعلابگیرتاتمام شدن گارانتیش اونموقع بفروشش خودروی وارداتی میادتااونموقع،بعدش ماشین خارجی بگیر(غیرازچینی)
علی
۵ مرداد ۱۴۰۳یه ۲۰۶ مدل ۸۶ میخام بخرم خیلی دو دلم چون میگن ماشین مدلش پایینه ولی قیمت مناسبی داره ۱۲۰تمن
و جدای از همه اینا ماشین به شدت تمیزه چه ظاهری چه باطنی منم ماشین تو شهری لازم دارم نه بیرون شهر اگ سر در میارید راهنمایم کنید
امیدکیان
۱۵ مرداد ۱۴۰۳من 207,موتورtu3گرفتم یکسال میشه واقعا راضی هستم ازاین ماشین30هزارکیلومترراه رفتم واقعامصرف فوق العاده پایین داره وتوهیچ سربالایی کم نیاورده خیلی تبلیغات منفی داشت این ماشین قصدفروش داشتم وقتی ماشین گرفتم قدرت شتاب ماشین دیدم ازفروش منصرف شدم واقعا پژو207tu3عالی هست
مجتبی
۲۴ مرداد ۱۴۰۳سلام من تیپ۲ t3دارم خیلی راضیم مدل ۹۶ دریچه گازسیمی قدرت وشتاب بالایی داره از تیوفایو سره خداای
اسدی
۲۷ مرداد ۱۴۰۳باسلام. من اطلاعاتم در مورد ماشینها ضعیفه. لطفا یکی بهم بگه 207tu3بهتره یاtu5. تارا که میگن مشتری پسند نیست به چه دلیله. لطفآ راهنماییم کنید. ممنون میشم
عليرضا
۲۷ مرداد ۱۴۰۳سلام من 206 تیپ 2 مدل 82 دارم از اول دست خودم بوده ، 245000 کیلومتر راه رفته ولی اصلا خسته نیست عاجز شدم ازبس تو پمپ بنزین میگن برکتش نمی کنی ؟ اگه بگم لنت عقب هنوز عوض نشده و چراغ های عقب هنوز لامپ هاش نسوخته باور نمی کنید ولی واقعیت داره و بنزین کم مصرف ، اگه می خوای ماشین داشته باشید باید خوب نگهداریش کنید .وقتی برا معاینه فنی یه بار رفتم اپراتور دستگاه پشتش نشست فکر کرد ماشین خاموشه یه مرتبه استارت زد صداش درآومد بهش گفتم بابا این فرانسوی مثل ساعت کار میکنه گفت واقعا اصلا احساس نکردم روشن هست.
مراقب ماشینتون باشید اون دارایی شماست موفق باشید
رهسپار
۴ شهریور ۱۴۰۳کدام را مناسب تر میدانید؟
ری را
یا
هایماs7
معین
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ری را
ناشناس
۱۴ شهریور ۱۴۰۳هایما
حمید رضا
۱۲ مهر ۱۴۰۳ما یه پارس تی یو فایو ۹۱ داریم بدون اغراق ۲۰ درصد قوی تر از اونی که ۱۴۰۰ خریدیم هستش. قدیمیه پارس ایکس یو سون رو رنده میکنه ولی جدیده مثل ۲۰۶ تیپ ۲ تنبله. الانم احتمال اینکه ۱۴۰۰ رو بفروشیم بیشتر از قدیمیه ست. بماند که جدیده با یک دهم کارکرد رودری هاش باد کرده و رنگ رکابش رفته ! ماشین نو نخواستیم