نبرد بهترین سوپراسپرت‌های تنفس طبیعی، کوروت Z06 یا پورشه 911 GT3؟

شنبه 6 آبان 1402 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Corvette-911-4
رویارویی تهاجمی‌ترین نسخه‌های کنونی شورلت کوروت و پورشه 911 که دوتا از دور بالاترین پیشرانه‌های صنعت خودروسازی را در سینه دارند.
تبلیغات

هیچ‌کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که شورلت یک پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 تنفس طبیعی 670 اسب بخاری را به این جهان می‌آورد که تا 8,600 rpm دور می‌گیرد درحالی‌که فراری از بازی موتورهای تنفس طبیعی میل‌لنگ تخت خارج می‌شود. موضوع شگفت‌انگیز دیگر اینکه حدود 20 سال پس از زمانی که شورلت و پورشه مدل‌های Z06 و GT3 را به بازار عرضه کردند تا خریداران حرفه‌ای‌تر و تهاجمی‌تر کوروت و 911 را به خود جلب کنند، جدیدترین نسخهٔ این خودروها از آخرین سوپراسپرت‌های تنفس طبیعی بازار هستند.

همچنبن بخوانید:

جدالی که قدیمی نمی‌شود! پورشه ۹۱۱ GT2 RS و شورلت کوروت ZR1

یادی از گذشته، نبرد کوروت ZR1 با پورشه ۹۱۱ توربو سال ۱۹۹۱

نبرد موتورمیانی؛ شورلت کوروت Z06 در برابر پورشه کیمن GT4 RS

مسیر زندگی GT3 یکنواخت و قابل‌پیش‌بینی بوده است زیرا در طول سال‌ها، حجم پیشرانهٔ شش سیلندر تخت دور بالای آن از 3.6 به 3.8 و 4 لیتر رسیده و خروجی آن افزایش پیدا کرده است. تغییرات جدیدترین نسخهٔ این ماشین در نسل 992 نیز شامل استفاده از تعلیق دو جناقی در جلو و بال عقب گردن قویی می‌شود. کوروت Z06 اما با استفاده از پیشرانه‌های V8 پوشراد و حتی بهره بردن از سوپرشارژ و سپس تغییر بزرگ به ترکیب موتور وسط و موتور V8 سوپاپ DOHC، مسیر پرفراز و نشیب‌تری را طی کرده است.

پورشه در کنترل وزن 911 GT3 بسیار خوب عمل کرده است زیرا درحالی‌که جدیدترین نسل این ماشین نسبت به اولین GT3 در نسل 996 حدود 10 درصد بزرگ‌تر شده اما وزن خودرو تنها 12 کیلوگرم بیشتر شده که معادل کمتر از یک درصد است. Z06 اما درحالی‌که نسبت به اولین نسل خود 9 درصد رشد اندازه را تجربه کرده، افزایش وزن قابل‌توجه 256 کیلوگرمی یا 18 درصدی داشته است؛ اما با وجود تمام بحث‌هایی که در مورد مقایسهٔ ترکیب موتور وسط و موتور عقب وجود دارد، در هردو خودرو 60 درصد وزن روی محور عقب قرار دارد.

برای بردن بهرهٔ کامل از این دو ماشین، راهی جاده‌های موردعلاقه‌مان در جنوب اوهایو شدیم و سپس به غرب میشیگان بازگشتیم تا یک روز را در پیست 3.4 کیلومتری جینجرمن بگذرانیم. از دید ما، هیچ خودروی دیگری غیر از این‌ها وجود ندارد که بتواند 1400 کیلومتر را با راحتی طی کند و سپس در پیست تمام خودروها را پشت سر بگذارد. این‌ها از خاص‌ترین و درگیرکننده‌ترین سوپراسپرت‌های بازار هستند اما مطمئناً ما فقط یک برنده خواهیم داشت.

کپی لینک

مقام دوم: شورلت کوروت Z06

نقاط قوت: موتور V8 با غرش مهیب، قهرمان لپ تایم، کیفیت سواری بهتر

نقاط ضعف: موقعیت رانندگی بالا، کیفیت ساخت در حد 170 هزار دلار نیست، 200 کیلوگرم وزن سنگین‌تر

چکیده: بهترین کوروت تا به امروز

اگر در مورد لپ تایم حرف می‌زدیم، Z06 برنده بود زیرا در پیست ویرجینیا، دو ثانیه از GT3 سریع‌تر است و پنجمین خودروی سریع این پیست در رقابت سالانهٔ لایتنینگ لپ ما محسوب می‌شود آن‌هم با قیمتی بسیار کمتر از نصف قیمت تمام خودروهای چهار رتبهٔ بالا. این Z06 هنوز هم ارزش بالایی در برابر قیمت دارد هرچند که به‌وضوح شورلت رویهٔ قیمت‌گذاری پورشه را مرور کرده است. قیمت Z06 از 109,295 دلار آغاز می‌شود اما این رقم با تمام پکیج‌های سفارشی شامل بالاترین تیپ داخلی 3LZ با 13,850 دلار، پکیج آیرودینامیکی فیبر کربنی با 10,495 دلار، رینگ‌های فیبر کربنی با 11,995 دلار و پکیج Z07 با ترمزهای کربن سرامیکی به قیمت 8,995 دلار، به قیمت GT3 می‌رسد. البته سازندهٔ آلمانی هم قیمت GT3 را نسبت به مدل 2022 نزدیک به 24 هزار دلار افزایش داده و به 185,850 دلار رسانده است.

هردو خودرو از گیربکس‌های دوکلاچه استفاده می‌کنند که به بهترین سیستم‌های لانچ کنترلی که می‌توان تصور کرد مجهز هستند. لانچ کنترل کوروت پیش از شروع حرکت دور موتور را به 4,500 rpm می‌رساند اما 911 به دلیل گشتاور کمتر به دور 6,300 rpm نیاز دارد. شورلت 0.2 ثانیه سریع‌تر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و 400 متر را 0.3 ثانیه زودتر طی می‌کند. تا سرعت 225 کیلومتر بر ساعت، کوروت 1.4 ثانیه جلوتر است اما با افزایش دنده به پنج، GT3 عقب‌ماندگی را جبران می‌کند و در سرعت 260 کیلومتر بر ساعت اختلاف را به 0.2 ثانیه کاهش می‌دهد.

پدال ترمز Z06 که سه تنظیم مختلف دارد، بازخورد کمتری را به نمایش می‌گذارد درحالی‌که ترمزهای فاقد تنظیم GT3 کلاس درسی برای بازخورد محسوب می‌شوند. همچنین با افزایش قیمت، انتظارات هم بیشتر می‌شود و با قیمتی که 100 هزار دلار از کوروت پایه بیشتر است، Z06 کاملاً انتظارات ما را برآورده نکرد. البته متریال عالی به نظر می‌رسند اما حتی یک نگاه گذرا هم شکاف پانل‌های بیرونی، کیفیت رنگ پوست پرتقالی و کم‌دقتی مونتاژ داخلی را نشان می‌دهد که فاقد کیفیت ساخت دقیق GT3 است. بااین‌حال، کوروت با صندوق بار بسیار بزرگ‌تر و بال عقبی که جلوی دید راننده را نمی‌گیرد، خودروی کاربردی‌تری است. به‌طورکلی، هرچند Z06 امتیاز کمتری از GT3 گرفت اما این یک دستاورد قابل‌توجه و یک برنده در هر شرایط دیگری است.

کپی لینک

مقام اول: پورشه 911 GT3

نقاط قوت: شش سیلندر تخت 9 هزار rpm، فرمان فوق‌العاده، پیچیدن عالی

نقاط ضعف: سواری سفت، فاقد بسیاری از آپشن‌ها با این قیمت، کابین نه‌چندان چشمگیر

چکیده: یک فرمول درخشان که طی 20 سال به کمال رسیده است

وقتی از پشت فرمان Z06 وارد GT3 می‌شوید، اولین چیزی که متوجه خواهید شد دید است. میدان دید پورشه 20 درصد وسیع‌تر به نظر می‌رسد که در جاده‌های باریک این ویژگی باعث افزایش اعتمادبه‌نفس راننده می‌شود. همچنین صندلی‌های اسپرت فیبر کربنی پورشه راحت‌تر از صندلی‌های سفارشی کوروت هستند. به لطف سقف حبابی، در اینجا فضای سر بیشتری هم برای کلاه ایمنی وجود دارد درحالی‌که در کوروت، سر رانندهٔ بلندقد به سقف می‌خورد.

درحالی‌که V8 کوروت موتور فوق‌العاده‌ای است اما به نظر می‌رسد از شاسی جدا شده درحالی‌که کارکرد پیشرانهٔ پورشه را حتی از طریق صندلی هم می‌توان احساس کرد و در دور 1,300 rpm، صدا و لرزش موتور در کل ساختار ماشین طنین‌انداز می‌شود. این موضوع را ما در خودرویی که یک‌چهارم GT3 قیمت دارد غیرقابل‌قبول میدانیم اما در اینجا خوب است. 911 همچنین از لحاظ مصرف سوخت هم برتری دارد. هردو خودرو روی لاستیک‌های سفارشی میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 R قرار دارند اما GT3 با لاستیک‌های باریک‌تر، 3 متر زودتر از رقیب آمریکایی از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت به سکون می‌رسد.

فرمان 911 به‌اندازهٔ پیشرانهٔ شش سیلندر تختش تیز است و پاسخگویی فوری دارد. به همین دلیل، هنگام رانندگی‌های سخت، خودرو کوچک‌تر از چیزی که هست احساس می‌شود. فرمان کوروت اما به کمی چرخش بیشتری نیاز دارد که به پایداری در ترددهای طولانی بزرگراهی کمک می‌کند. Z06 سواری بهتری هم دارد تا جایی که نرم‌ترین تنظیمات GT3 شبیه حالت اسپرت کوروت است. درمجموع، اکثر محصولات دیگر پورشه، تحت‌الشعاع درخشش GT3 هستند. رانندگی با این ماشین رؤیاهای شما را تسخیر می‌کند و تجربهٔ رانندگی با هر سوپراسپرت دیگری را به دست فراموشی می‌سپارد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

کوروت Z06

پورشه 911 GT3

پیشرانه

5.5 لیتری V8

4.0 لیتری H6

قدرت (اسب بخار)

670

500

گشتاور (نیوتن متر)

625

470

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

عقب

شتاب صفر تا 96 (ثانیه)

2.6

2.8

مسافت 400 متر (ثانیه)

10.6

10.9

توقف از 110 کیلومتر (متر)

43.6

40.5

شتاب جانبی (جی)

1.14

1.17

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

304

317

فاصلهٔ محوری (میلی‌متر)

2,723

2,456

طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر)

4,721 / 2,024 / 1,234

4,572 / 1,851 / 1,280

وزن (کیلوگرم)

1674

1472

مصرف سوخت (لیتر ترکیبی)

16.8

14.7

قیمت پایه (دلار)

109,295

185,850

قیمت تست‌شده (دلار)

169,515

211,405

امتیاز کلی

203

205

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.