درگ جذاب فراری 296، مکلارن 750S، پورشه 911 توربو و هوراکان پرفورمانته
هرچند این روزها الکتریکیسازی تا حد زیادی هیجان را از جهان خودرو گرفته است اما هنوز هم میتوان سوپراسپرتهای بنزینی جذابی را در بازار دید که غرش پیشرانههای آنها هر عشق ماشینی را به وجد میآورد. حال برای اینکه ببینیم در سال 2024 کدام سوپراسپرتها سریعتر هستند، مت واتسون از کارواو چهار نمونه از سریعترین ابرخودروهای حال حاضر بازار را برای برگزاری مسابقهٔ درگ هیجانانگیزی گرد هم جمع کرده است. البته یکی از این خودروها متعلق به سال 2017 بوده و هماکنون در بازار حضور ندارد اما نسخههای جدیدتر آن همچنان عرضه میشود.
جدیدترین عضو این جمع، مکلارن 750S است که جایگزین سوپرکار فوقالعادهٔ 720S شد. این ماشین از همان پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی قبلی استفاده میکند که حالا خروجی آن به 750 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. 750S با وزن 1389 کیلوگرم، یکی از سبکترین خودروهای گروه است. یکی از اصلیترین رقبای سوپراسپرت جدید مکلارن، فراری 296 GTB است. قوای محرکهٔ این خودرو اما با سه رقیب دیگر متفاوت است زیرا در سینهٔ این اسب وحشی مارانلو یک قوای محرکهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی هیبریدی قرار گرفته است درحالیکه رقبا همگی از پیشرانههای بنزینی خالص استفاده میکنند.
به لطف همین تفاوت، فراری با 830 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور، قویترین خودروی این رقابت بهحساب میآید. بااینحال، برخلاف بسیاری از سوپراسپرتهای هیبریدی، در اینجا تمام نیرو صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود. 296 GTB همچنین پس از پورشه سنگینترین عضو گروه است. این در حالی است که 911 توربو S با 650 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور، در کنار لامبورگینی ضعیفترین خودروی این رقابت بهحساب میآید اما همه تاکنون دیدهایم که توربو S به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس دوکلاچهٔ فوقالعادهٔ خود، چقدر سریع است و میتواند رقبای بسیار قویتری را مغلوب کند. همچنین از پیشرانهٔ 3.8 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی پورشه هم نباید غافل شد.
در آخر هم به ضعیفترین و قدیمیترین عضو جمع یعنی لامبورگینی هوراکان پرفورمانته میرسیم. این نسخهای وحشیتر و سبکتر از هوراکان اولیه بود که در سال 2017 معرفی شد. پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 لامبورگینی که تنها موتور تنفس طبیعی این رقابت محسوب میشود، 640 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد را همچنان در نسخههای کنونی هوراکان مثل اوو و تکنیکا هم میبینیم و خروجی موتور V10 لامبورگینی از آن زمان افزایشی نداشته است. برتری مهم پرفورمانته نسبت به مدل جدید تکنیکا نیز برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است که در درگ خط مستقیم بسیار کمککننده خواهد بود. همچنین هوراکان کمترین وزن را در بین این چهار ماشین دارد.
با توجه به اعداد که عنوان شد، فکر میکنید کدامیک از این سوپراسپرتها سریعتر 400 متر را طی خواهد کرد؟ فراری هیبریدی قدرتمند، مکلارن سبک تازهنفس یا قاتل اشتوتگارتی سوپرکارها؟ ما نمیخواهیم نتیجهٔ مسابقه را لو بدهیم اما فقط بدانید بهجز لامبورگینی که از همه کندتر است، سه خودروی دیگر رقابت بسیار نزدیکی باهم دارند.
مقایسه مشخصات فنی
| مکلارن 750S | فراری 296 GTB | هوراکان پرفورمانته | پورشه 911 توربو S |
پیشرانه | 4 لیتری V8 توئین توربو | 3 لیتری V6 توربو هیبریدی | 5.2 لیتری V10 | 3.8 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت (اسببخار) | 750 | 830 | 640 | 650 |
گشتاور (نیوتنمتر) | 800 | 740 | 600 | 800 |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه |
وزن (کیلوگرم) | 1389 | 1470 | 1382 | 1640 |
محور محرک | عقب | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ |
قیمت (پوند) | 254,320 | 241,550 | 207,925 | 180,600 |
نظر شما چیست؟