معرفی رنو رافال، شاسی‌بلند جدید پرچم‌دار با فرم کوپه و 300 اسب بخار قدرت

دوشنبه 29 خرداد 1402 - 04:30
مطالعه 6 دقیقه
Renault-Rafale-1
رنو رافال یک کراس‌اوور کوپهٔ جدید و پرچم‌دار است که فقط با پیشرانه‌های هیبریدی عرضه می‌شود و به دنبال جلب نظر خریداران مدل‌های لوکسی مثل ب‌ام‌و X4...
تبلیغات

رنو رافال یک کراس‌اوور کوپهٔ جدید و پرچم‌دار است که فقط با پیشرانه‌های هیبریدی عرضه می‌شود و به دنبال جلب نظر خریداران مدل‌های لوکسی مثل ب‌ام‌و X4 است.

رنو از پرچم‌دار جدید خود با نام رافال رونمایی کرده است. این یک کراس‌اوور کوپه با الهام از دنیای هوانوردی است و نامش نیز از یک هواپیمای مسابقه‌ای دههٔ 30 گرفته شده است. این خودرو از لحاظ فنی با مدل آسترال اشتراک دارد و فقط با پیشرانه‌های هیبریدی عرضه می‌شود. البته با وجودی که رافال روی پلت‌فرم CMF-CD مشترک با آسترال و اسپیس ساخته شده اما ظاهر کاملاً منحصربه‌فردی دارد. این خودرو با 4.71 متر طول، 1.86 متر عرض و 1.61 متر ارتفاع و همین‌طور فاصلهٔ محوری 2.74 متری در سگمنت D قرار می‌گیرد.

هرچند فیس‌لیفت کلیو پیش از این معرفی شده اما رافال اولین محصول تولیدی رنو محسوب می‌شود که به‌طور کامل زبان طراحی جدید این برند را به نمایش می‌گذارد. این زبان طراحی توسط «ژیل ویدال» شکل گرفته که رئیس سابق بخش طراحی پژو بوده است. شاید به همین دلیل است که در جلوی رافال چراغ‌های کشیده‌ای به سبک محصولات پژو دیده می‌شود. جلوپنجره‌ای که بین این چراغ‌ها قرار گرفته هم از الگوی داخلی آیرودینامیک بهره می‌برد که هم بازتابی از لوگوی لوزی رنو است و هم جریان هوا را به‌طور مؤثری هدایت می‌کند.

در پروفیل جانی خودرو به‌جز فرم کوپه مانند و خط سقف شیب‌دار ویژگی قابل‌ذکر دیگری به چشم نمی‌خورد اما در عقب چراغ‌های Y شکل نمای جذابی را ایجاد کرده‌اند. در اینجا همچنین اسپویلری روی سقف جلب‌توجه می‌کند درحالی‌که سر اگزوزها به‌طور هوشمندانه‌ای زیر سپر پنهان شده‌اند. این خودرو روی رینگ‌های 20 اینچی شیکی قرار گرفته که به جذابیت ظاهری آن افزوده و همچنین رینگ‌های بیرونی جدیدی مثل آبی آلپین هم برای آن قابل انتخاب خواهد بود.

رافال در داخل داشبورد و نمایشگرها را از آسترال و اسپیس قرض گرفته است. این یعنی در کراس‌اوور کوپهٔ جدید رنو هم شاهد صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی به همراه یک نمایشگر لمسی 12 اینچی هستیم. یکی از ویژگی‌های بسیار جالب کابین رافال اما سقف پانورامای شیشه‌ای جدیدی است که قابلیت تیره یا روشن شدن را طبق خواست سرنشینان دارد. به گفتهٔ رنو، با وجود سقف شیب‌دار، همچنان فضای سر زیادی برای سرنشینان عقب وجود خواهد داشت و صندوق بار خودرو هم 650 لیتر ظرفیت دارد. رافال همچنین به مجموعهٔ کاملی از سیستم‌های کمک‌رانندهٔ پیشرفته مجهز شده که رانندگی خودکار سطح دو را فراهم می‌کند.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، رافال فقط با پیشرانه‌های هیبریدی عرضه می‌شود. نمونهٔ پایه قوای محرکه‌ای متشکل از یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر توربوشارژ 129 اسب بخاری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی و یک باطری لیتیوم یونی 2 کیلووات ساعتی است. مجموع خروجی این سیستم 200 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس اتوماتیک هوشمند چند حالته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

بعداً رنو یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی چهارچرخ محرک را هم ارائه خواهد کرد که به لطف اضافه شدن یک موتور الکتریکی به محور عقب، قدرت را به 300 اسب بخار می‌رساند. رنو همچنین وعدهٔ برد تمام الکتریکی زیادی را هم برای این نسخه داده ست. به گفتهٔ این شرکت، پلت‌فرم CMF-CD در رافال برای ارائهٔ لذت رانندگی تنظیم شده و از تعلیق چند اتصالی عقب، سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و کالیبراسیون ویژهٔ فرمان بهره می‌برد.

رنو رافال از بهار 2024 در سراسر اروپا عرضه خواهد شد. این خودرو که در اسپانیا تولید می‌شود، علاوه بر رقابت با رقبای اصلی خود یعنی پژو 408 و سیتروئن C5 X، برای جلب نظر خریداران کراس‌اوورهای کوپهٔ لوکس شامل مرسدس بنز GLC کوپه، ب‌ام‌و X4 و آئودی Q5 اسپرت‌بک هم تلاش خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.