آلپین A390، شاسیبلند الکتریکی جدید با طراحی تهاجمی، ۴۷۰ اسب بخار قدرت و برد ۵۵۵ کیلومتری، سنتهای آلپین را بازتعریف میکند و تجربه رانندگی اسپرت را در قالب یک فستبک الکتریکی ارائه میدهد.
آلپین، زیرمجموعه پرفورمنس رنو، در سال ۲۰۲۴ با عرضه هاچبک اسپرت A290 بهعنوان اولین خودروی الکتریکی خود، به رکورد فروش بیسابقهای برای چهارمین سال متوالی دست یافت. این موفقیت، آلپین را به گسترش سبد محصولات خود سوق داد و حالا شاهد معرفی A390 هستیم، اولین شاسیبلند این برند که البته آلپین ترجیح میدهد آن را «فستبک اسپرت» بنامد. این خودرو با سقف شیبدار و طراحی کوپه مانند، فراتر از یک شاسیبلند معمولی است و روح اسپرت آلپین را در قالبی کاربردیتر به نمایش میگذارد.
آلپین در اکتبر گذشته با کانسپت A390_β، پیشنمایشی از طراحی این شاسیبلند را ارائه کرد و حالا نسخه تولیدی A390 با حفظ همان روح مفهومی، آماده ورود به بازار است. این خودرو روی پلتفرم AmpR Medium رنو ساخته شده که پیشتر در مگان E-Tech الکتریکی، سنیک E-Tech و نیسان آریا به کار رفته بود. بااینحال، A390 با تمرکز بر پرفورمنس و جذابیت رانندگی، از همزادهای خود متمایز است و حتی از نیسان آریا نیسمو نیز قدرتمندتر ظاهر میشود. طراحی A390 بهمراتب تهاجمیتر از دیگر خودروهای همپلتفرم است. دستگیرههای درهای عقب در ستون C ادغام شدهاند تا ظاهری کوپه مانند ایجاد کنند. رینگهای ۲۰ اینچی بهصورت استاندارد ارائه میشوند، اما برای آنهایی که به دنبال ظاهری جسورتر هستند، رینگهای ۲۱ اینچی نیز در دسترس است، هرچند این انتخاب برد خودرو را کمی کاهش میدهد.
میشلین برای A390 لاستیکهای اختصاصی تابستانی و چهارفصل طراحی کرده که پرفورمنس و چسبندگی را بهینه میکنند. جزئیات طراحی A390 آن را از رقبا متمایز میکند. برشهای مثلثی در سپر جلو، هر یک با ۱۲ لامپ LED، ظاهری آیندهنگرانه ایجاد کردهاند. چراغهای باریک اصلی وفاداری به کانسپت A390_β را نشان میدهند. ورودیهای هوای بزرگ در جلو، اسپویلر ظریف عقب و یک تیغه مرکزی روی کاپوت که هوا را برای بهبود آیرودینامیک هدایت میکند، همگی نشاندهنده توجه آلپین به جزئیات هستند. پرچم فرانسه روی ستونهای عقب، اشارهای به تولید این خودرو در کارخانه دیپ در شمال فرانسه دارد.
داخل کابین A390، شباهت به دیگر محصولات رنو غیرقابلانکار است اما آلپین با ظرافت این فضا را اسپرتتر کرده است. صفحه آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی در کنار نمایشگر لمسی عمودی ۱۲ اینچی، چیدمان مدرنی را شکل دادهاند. برخلاف برخی خودروهای مدرن که همهچیز را به نمایشگر لمسی سپردهاند، آلپین دکمههای فیزیکی را زیر نمایشگر حفظ کرده تا کاربری آسانتر شود. نسخههای ردهبالای A390 با صندلیهای اسپرت مجهز به قابلیت ماساژور، گرمکن و تنظیم برقی عرضه میشوند که راحتی را به سرنشینان هدیه میدهند. سیستم صوتی ۱۳ بلندگو، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم اطلاعات-سرگرمی مبتنی بر اندروید اتوموتیو با قابلیت تلهمتری از دیگر آپشنهای این شاسیبلند هستند. این سیستم تلهمتری به رانندگان امکان میدهد دادههای عملکرد خودرو را بهصورت لحظهای بررسی کنند.
این کراساوور جدید در دو نسخه با نامهای A390 GT و A390 GTS عرضه میشود که هردو از قوای محرکهٔ سهموتوره با یک موتور در محور جلو و دو موتور در محور عقب بهره میبرند. نسخه پایه GT با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور، شتاب صفرتاصد را در ۴.۸ ثانیه طی میکند و حداکثر سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. نسخه قدرتمندتر GTS با ۴۷۰ اسب بخار و ۸۰۸ نیوتن متر گشتاور، این شتاب را به ۳.۹ ثانیه کاهش میدهد و سرعت نهایی را به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت افزایش میدهد. هر دو نسخه از باتری ۸۹ کیلووات ساعتی استفاده میکنند که با رینگهای ۲۰ اینچی، بردی تا ۵۵۵ کیلومتر ارائه میدهد. با انتخاب رینگهای ۲۱ اینچی، این برد به ۵۲۰ کیلومتر کاهش مییابد. شارژ سریع ۱۹۰ کیلوواتی امکان شارژ ۱۵ تا ۸۰ درصد را در ۲۵ دقیقه فراهم میکند و آلپین ادعا میکند که در کمتر از ۲۰ دقیقه میتوان بردی معادل دو ساعت رانندگی در بزرگراه اضافه کرد.
A390 بزرگترین خودروی تاریخ آلپین است. این شاسیبلند الکتریکی ۴,۶۱۵ میلیمتر طول، ۱,۸۸۵ میلیمتر عرض و ۱,۵۳۲ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن ۲,۷۰۸ میلیمتر است. وزن خودرو در سبکترین نسخه ۲۱۲۱ کیلوگرم است که هرچند تقریباً دو برابر A110 R، سبکترین مدل آلپین است. بااینحال، توزیع وزن ۴۹ به ۵۱ در جلو و عقب به بهبود هندلینگ کمک میکند. ظرفیت بار ۵۳۲ لیتری نیز A390 را به کاربردیترین خودروی آلپین تبدیل کرده است. A390 قرار است در سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شود که هرچند به بازار آمریکای شمالی راه نخواهد یافت اما آلپین برنامه دارد در اواخر این دهه با خودروهای بزرگتر وارد بازار آمریکا شود.
۷ خرداد ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/05/alpine-a390-2025-6.jpg
بیرونشو نیستم ولی داخلش چه قوجگله😍
ماشاالله آقا امیر دهقان ساعت 6 و 45 دقیقه صبح پست میزاره
باورتون میشه از دیشب تا حالا بیدارم
مهدی میباخ
۷ خرداد ۱۴۰۴ظاهرش خوبه
امیدوارم قیمت گذاری خوبی کنن
JaMsHiD-B
۷ خرداد ۱۴۰۴چی بگم والا
از آلپین A442 و ماترا سیمکا MS670 و پژو ۹۰۵ رسیدیم به اینا
Sergeant
۷ خرداد ۱۴۰۴الان یکی میاد میگه باید با موتور هشت سیلندر 3.2 لیتری عرضه بشه؟
دلیلش؟ چون از موتور برقی فشار میخوره
AmooRoohee
۷ خرداد ۱۴۰۴از هر چیزیش بگذریم چه داشبوردی دارههههه😍
مخصوصا فرمونش واقعا حال کردم باهاش
GENERAL CORVETTE
۷ خرداد ۱۴۰۴باید با انجین V8 هایبرید خفیف و V6 هایبرید موازی
عرضه بشه
واسه مدل بنزینی پلتفرم جدید بزارن