معرفی بهترین خودروهای دهه 90 میلادی (قسمت اول)
دهه 80 میلادی با وجود هاچبک های داغ، سوپرکارهای جذاب و سفارشی و... جزو بهترین دهههای صنعت خودروسازی بوده و شاید به همین خاطر برخی افراد توجه چندانی به دهه 90 میلادی نداشته اند.
اما نباید سریعاً از این دهه عبور کرد. در دهه 90 میلادی بود که شاهد همهگیر شدن سیستمهای تزریق سوخت، ABS و فرمان هیدرولیک بودیم که باعث بهبود دوام، ایمنی و کاربرد خودروها شد. بهطور خلاصه باید گفت خودروهای دهه 90 میلادی به اندازه کافی مدرن، قابلاعتماد و در دسترس هستند اما خب در هر صورت چندین سال از زمان تولید آنها میگذرد و حالا به تعداد محدودی در خیابانها دیده میشوند؛ و برخلاف بسیاری از خودروهای دهه 80 میلادی، محصولات یک دهه بعد همچنان در دسترس هستند و با قیمتهای مناسبی نیز میتوان آنها را تهیه کرد.
لیست پیش روی شما به ترتیب زمانی مرتب شده و تا سال 1995 را شامل میشود. توصیه میکنیم حتماً این مطلب مفصل را از نظر بگذرانید چراکه خاطرات زیادی را زنده خواهد کرد! با ما همراه باشید.
BMW سری 3 نسل E34 سال 1988 تا 1996
قیمت: 2 هزار پوند
سومین نسل سری 5 در دهه 80 میلادی عرضه شد اما در سال 1992 فیس لیفت شد و در لیست ما جای گرفت. این خودرو به خاطر هندلینگ و پرفورمنس سطح بالای خود به ویژه در نسخه M5 با قدرت 335 اسب بخار شناخته میشود. اکثر مدلهای E34 دارای پیشرانههای 6 سیلندر خطی قوی و نرم بودهاند.
ما یک نسخه 518i تورینگ سال 1994 را با قیمت 1950 پوند پیدا کردیم.
فولکسواگن کورادو سال 1988 تا 1995
قیمت: 5700 پوند
دیگر خودروی معرفی شده در اواخر دهه 80 میلادی فولکسواگن کورادو است که با اندکی اغماض در لیست دهه 90 میلادی نیز قرار میگیرد. این خودرو با پیشرانه 1.8 لیتری 136 اسبی گلف GTI نسل دوم در بریتانیا معرفی شد و از شاسی مشترکی نیز سود میبرد. البته پیشرانه 1.8 لیتری 158 اسبی نیز در دسترس بود که مالک حتماً میبایست روغن آن را سر وقت تعویض میکرد تا آسیبی به سوپرشارژر نرسد هرچند که این قطعه در نهایت خراب میشد!
مدل VR6 با پیشرانه 2.9 لیتری 189 اسب بخاری گل سرسبد خانواده کورادو بود و حتی نمونههای کارکرده با قیمتی بالاتر از 12 هزار پوند عرضه میشوند. این مدل شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 6.4 ثانیهای داشته و بنابراین جزو سریعترین هاچبک های زمان خود بوده است.
ما یک نسخه کورادو VR6 سال 1993 را با قیمت 13 هزار پوند پیدا کردیم.
BMW سری 8 سال 1990 تا 1999
قیمت: 11 هزار پوند
ظاهر سری 8 به اندازه مداد تیز و به اندازه کوسه تیز بوده و از کابینی چرمی سود میبرد. خریداران میتوانستند پیشرانههای 8 یا 12 سیلندر را سفارش دهند اما نباید انتظار سواری راحت یا هندلینگ تیز را میداشتند زیرا وزن این خودرو در نسخه 12 سیلندر به 2 تن هم میرسید. البته این خودرو وضعیتی کلاسیک پیدا کرده و حتی نمونههای با کارکرد بالا نیز قیمت قابلتوجهی دارند.
ما یک نسخه BMW 850Ci سال 1991 را با قیمت 19 هزار پوند پیدا کردیم.
لکسوس LS400 سال 1990 تا 2000
قیمت: 4500 پوند
اولین حمله جدی لکسوس به مرسدس S کلاس چیزی بود که به خوبی در ذهنها جای گرفت. LS محصولی آرام، راحت و خوشساخت بود و از هزینههای نگهداری و سرویس پایینی نیز سود میبرد. البته تصویر ذهنی خریداران نسبت به این خودرو در سطح پایینتری نسبت به رقبای آلمانی قرار داشت.
ما یک نسخه لکسوس LS400 4.0 سال 1997 را با قیمت 9 هزار پوند پیدا کردیم.
اوپل/واکسهال کالیبرا سال 1990 تا 1997
قیمت: 3 هزار پوند
تصور کنید اوپل امروز خودرویی شبیه این تولید کند: چیزی بیشتر از نسخه سه درب کاوالیر اما با ظاهر کوپه جذاب و کمترین درگ بین خودروهای بازار! این یک خودروی نترس بود و اگرچه هرگز بهترین سواری را ارائه نمیکرد اما ظاهری عالی داشت و قیمت آن نیز نسبتاً خوب میباشد.
ما یک نسخه اوپل کالیبرا 2.0i سال 1996 را با قیمت 6 هزار پوند پیدا کردیم.
تویوتا MR2 نسل دوم سال 1990 تا 1999
قیمت: 4 هزار پوند
اولین نسل MR2 نسخهای هوشمند از X1/9 عالی بود اما در نسل دوم به خودرویی بزرگتر و سنگینتر تبدیل شد و هندلینگ آن برای برخی افراد دردسرساز بود. البته بسیاری از افراد هنوز هم ظاهر آن را دوست دارند و هندلینگ و رفتار آن در جاده بهبود یافته و محصولی هیجانانگیز از دهه 90 میلادی محسوب میشود.
ما یک نسخه تویوتا MR2 2.0 سال 1993 را با قیمت 5800 پوند پیدا کردیم.
BMW سری 3 نسل E36 سال 1990 تا 2000
قیمت: هزار پوند
سومین نسل سری 3 از عناصر طراحی E30 استفاده کرده بود و در بحث آرامش و آسایش کابین بهبودهای قابلتوجهی را نسبت به قبل نشان میدهد. نسخه M3 نیز برای اولین بار با پیشرانه 6 سیلندر در دسترس بود هرچند از نظر دینامیکی امتیاز بالایی را کسب نمیکرد.
ما یک نسخه BMW 323Ci 2.5 سال 2000 را با قیمت 1800 پوند پیدا کردیم.
مزدا MX-5 نسل اول سال 1990 تا 1997
قیمت: 3 هزار پوند
اگرچه نسل اول MX-5 با بهای بسیار نازلی در بازار خرید و فروش میشود اما حتی اگر شما 3 هزار پوند برای نسخهای مناسب و تمیز از آن را بپردازید بازهم یک سرمایهگذاری خوب را انجام دادهاید. این خودرو یکی از بهترین محصولات برای تعریف واژه کلاسیک مدرن است. MX-5 هزینههای نگهداری پایینی داشته و تجربه رانندگی درگیر کنندهای را نیز ارائه میکند.
ما یک نسخه مزدا MX-5 1.8 سال 1997 را با قیمت 4400 پوند پیدا کردیم.
سیتروئن ZX سال 1990 تا 1998
قیمت: هزار پوند
این خودرو ریسک فراموش شدن را به همراه داشته هرچند ظاهر آن کاملاً باعث جلبتوجه میشود. ZX خودرویی نبود که سیتروئن میخواست اما محصولی بود که به آن احتیاج داشت. ZX از سواری خوب و کابینی جادار سود میبرد و در کل محصولی راحت جلوه میکرد. حتی این خودرو بهصورت دیزلی نیز عرضه شد که جایگاهی غیرعادی پیدا کرد.
ما یک نسخه سیتروئن ZX 1.4 سال 1996 را با قیمت 3200 پوند پیدا کردیم.
لامبورگینی دیابلو سال 1990 تا 2001
قیمت: 180 هزار پوند
اینجا یکی از نابترین سوپرکارهای دهه 90 میلادی را داریم. قدرت زیاد، هندلینگ خاص و ظاهر فراموشنشدنی که همگی باعث شدهاند دیابلو برای همیشه در یادها بماند. نسخههای متنوعی از این خودروی 12 سیلندر تولید شد و در سال 1999 هم فیس لیفت آن با حذف چراغهای جلوی پاپ آپ معرفی گردید.
ما یک نسخه لامبورگینی دیابلو 5.7 SV سال 1997 را با قیمت 190 هزار پوند پیدا کردیم.
بنتلی کانتیننتال R سال 1991 تا 2003
قیمت: 30 هزار پوند
در دهه 80 میلادی شاهد تولید بنتلی های توربو بودیم اما این خودروها ظاهری چهار درب داشتند. کانتیننتال R پیشرانه 8 سیلندر توربو را با بدنهای دو درب ترکیب کرده بود. اگر فضای کافی در اختیار راننده بود میتوانست حس و حال خودروهای اسپورت را نیز تجربه کند.
ما یک نسخه بنتلی کانتیننتال R سال 1996 را با قیمت 50 هزار پوند پیدا کردیم.
میتسوبیشی شوگان نسل دوم سال 1991 تا 1999
قیمت: 3 هزار پوند
یک زمانی بود که شوگان یا پاژرو خودرویی بسیار قدیمی و از رده خارج در کلاس آفرودرهای خشن محسوب نمیشد و آن زمانی بود که آفرودرها دقیقاً با طراحی شاسی جدا و بدنه بزرگ و پیشرانههای 4 سیلندر در دسترس بودند. این ترکیب به حد کافی جذاب جلوه میکرد هرچند کیفیت ساخت نیز چیزی بود که در محصولات آن زمان میتسوبیشی کاملاً دیده میشد.
ما یک نسخه میتسوبیشی شوگان نسل دوم 3.0 سال 1995 را با قیمت 3300 پوند پیدا کردیم.
فورد اسکورت RS2000 سال 1991 تا 1996
قیمت: 6 هزار پوند
برخلاف اسکورت نسل پنجم استاندارد، نسخه داغ این خودرو با پیشرانه 2 لیتری خود، چسبندگی بالا و شاسی تیز محصولی جذاب به شمار میرفت؛ و اگرچه قیمت این خودرو پایین نبود اما درهرحال یک سرمایهگذاری خوب محسوب میشد و باعث میشد RS2000 جایگزینی خوب برای هاچبک های داغ معمولی باشد.
ما یک نسخه فورد اسکورت RS2000 2.0 سال 1992 را با قیمت 10 هزار پوند پیدا کردیم.
پژو 106 سال 1991 تا 2003
قیمت: 600 پوند
محصولات سریع و سبکوزن پژو همواره طرفداران زیادی داشتهاند و وقتی سواری لذتبخش و ناب 106 را با دیگر رقبا مقایسه کنید بیشتر به این موضوع پی خواهید برد. پژو تقریباً 3 میلیون دستگاه از 106 را تولید کرد که موفقیت عظیمی محسوب میشد. پیشرانه 1.3 لیتری 100 اسب بخاری این خودرو نیز یکی از بهترین پیشرانهها محسوب میشد.
ما یک نسخه پژو 106 1.1 سال 1999 را با قیمت 2 هزار پوند پیدا کردیم.
رنو کلیو نسل اول سال 1991 تا 1998
قیمت: 500 پوند
رنو برای جانشینی 5 مشهور کار سختی پیش رو داشت. خوشبختانه کلیو نسل اول این مأموریت را به خوبی انجام داد. ظاهر متمایز به همراه هندلینگ چابک و سواری خیالانگیز جزو ویژگیهای کلیو بود. نسخه ویلیامز یا 16 سوپاپ آن نیز جزو یکی از بهترین هاچبک های داغ دهه 90 میلادی بوده است.
ما یک نسخه رنو کلیو نسل اول 1.8 RSI سال 1995 را با قیمت 4900 پوند پیدا کردیم.
سایر قسمتهای این مطلب را نیز بخوانید:
معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت دوم)
معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت سوم)
معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت چهارم)