موتورهای جدید مگاموتور برای نصب روی محصولات سایپا رونمایی شدند
بر اساس اطلاعات موجود این سه پیشرانه قرار است روی خودروهایی همچون اطلس، کوییک، شاهین، آریا و همچنین خودروهای تولیدی زامیاد نصب شوند اما اهمیت پیشرانه M16K بیشتر از سایر پیشرانههاست چراکه گفته میشود این پیشرانه در خودروهای شکل گرفته بر پایه پلتفرم X200 یعنی کوییک، اطلس و... مورد استفاده قرار گیرد. البته که در گام نخست عرضه، این موتور برای آریا هیبریدی استفاده خواهد شد. در ادامه به معرفی این پیشرانهها میپردازیم.
- موتور M16K مگا موتور
این پیشرانه از نوع 4 سیلندر 1597 سیسی خطی تنفس طبیعی است که از 16 سوپاپ سود میبرد و جنس سر سیلندر آن از آلومینیوم است. یکی از ویژگیهای شاخص پیشرانه M16K مگا موتور را میتوان سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها دانست که روی قدرت تولیدی و میزان مصرف سوخت این نیروگاه آهنین تأثیر مثبت دارد. حداکثر قدرت موتور یاد شده به حدود 120 اسب بخار در دور 6000 و گشتاور آن به 158 نیوتون متر در دور 4400 میرسد. استاندارد آلایندگی موتور M16K مگا موتور نیز یورو 6 اعلام شده است.
مشخصات موتور M16K | |
نوع موتور | 4 سیلندر خطی تنفس طبیعی |
تعداد سوپاپ و سیستم بادامک | 16 سوپاپ، دو میل بادامک، DVVT |
سر سیلندر | آلومینیومی |
سامانه سوخترسانی | پاشش سوخت چندنقطهای |
نسبت تراکم | 11.5 |
قطر سیلندر در کورس (میلیمتر) | 87.1 در 76.4 |
حجم جابجایی (سیسی) | 1597 |
بیشینه توان (اسب بخار) | 120 |
بیشینه گشتاور (نیوتون متر) | 158 |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
- موتور N20 مگا موتور
دیگر پیشرانه خبرساز مگا موتور با کد N20 شناخته میشود که در حقیقت محصول کمپانی میتسوبیشی بوده و توسط شرکت چینی DAE تولید شده است. پیشرانه یاد شده به دو صورت تنفس طبیعی و توربو عرضه شده هرچند سایپا قرار است نسخه تنفس طبیعی آن را روی آریا سوار کند. پیشرانه N20 از نوع 4 سیلندر 2 لیتری با 147 اسب بخار قدرت و 204 نیوتون متر گشتاور است که با این تفاسیر میتواند عملکرد قابل قبولی روی محصولات سایپا داشته باشد. در جدول زیر مشخصات کامل این موتور را مشاهده میکنید.
مشخصات موتور N20 | |
نوع موتور | 4 سیلندر خطی |
تعداد سوپاپ و سیستم بادامک | 16 سوپاپ، دو میل بادامک DVVT |
سر سیلندر | آلومینیومی |
سامانه سوخترسانی | پاشش چندنقطهای |
قطر سیلندر در کورس (میلیمتر) | 81 در 96.9 |
حجم جابجایی (سیسی) | 1998 |
نسبت تراکم | 11.5 |
بیشینه توان | 147 اسب بخار در دور 6000 |
بیشینه گشتاور | 204 نیوتون متر در دور 4400 |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
- موتور N25 مگا موتور
سومین عضو موتورهای جدید مگا موتور در نمایشگاه قطعات خودرو تهران با کد N25 معرفی شده است. این پیشرانه از نوع 4 سیلندر خطی 2.4 لیتری با 153 اسب بخار قدرت و 234 نیوتون متر گشتاور است و از سیستم پاشش سوخت چندنقطهای بهره میبرد. سایر مشخصات موتور N25 به شرح زیر خواهد بود:
مشخصات موتور N25 | |
نوع موتور | 4 سیلندر خطی |
تعداد سوپاپ و سیستم بادامک | 16 سوپاپ، دو میل بادامک |
سر سیلندر | آلومینیومی |
سامانه سوخترسانی | پاشش سوخت چندنقطهای |
قطر سیلندر در کورس (میلیمتر) | 104.2 در 87 |
حجم جابجایی (سیسی) | 2476 |
نسبت تراکم | 10.5 |
بیشینه توان | 153 |
بیشینه گشتاور | 234 |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
سایپا به دنبال جهش بزرگ با استفاده از شریک خارجی جدید
شرکت دانگ اتومبیل با نام تجاری DAE چند سالی است که حضور مؤثری در بازار خودروی کشورمان دارد. این شرکت فنی مهندسی از طریق همکاری گسترده خود با هیوندای پاورتک کره جنوبی و میتسوبیشی ژاپن، به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گیربکس و پیشرانه در دنیا تبدیل شده است. تا به امروز گیربکس 6 سرعته اتوماتیک هیدرولیک این خودرو در محصولات داخلی همچون دنا، تارا و محصولات خانواده هایما به کار رفته است.
اکنون سایپا با عقد یک قرارداد بزرگ تجاری با شرکت DAE چین، در برنامه موتور و گیربکس سازی این هلدینگ شریک شده است. پیشرانه N20 و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نسل هفتم اولین محصولات این همکاری بزرگ هستند و در ادامه نیز روند همکاری گسترش مییابد. سایپا مجموعه سایت کفش ملی خود را واقع در جاده مخصوص به شریک خود داده تا یکی از پیشرفته ترین خطوط تولید موتور در غرب آسیا را احداث کند. قرار است پس از شروع مونتاژ موتورها در تهران، به تدریج داخلی سازی آنها و بحث انتقال تکنولوژی نیز همزمان انجام شود.
سایپا از گذشته با مشکل شدید موتور مواجه بوده و تا به امروز نتوانسته یک پلتفرم جامع پاورترین برای خود بسازد؛ به نظر میرسد در نهایت، با خروجی این سرمایه گذاری بزرگ نارنجی پوشان، سایپا بتواند مشکل اصلی محصولات خود را مرتفع کند.