سوزوکی گرند ویتارا کارکرده بخریم یا نه؟ بررسی مشخصات، مزایا و معایب

یک‌شنبه 10 دی 1402 - 13:30
مطالعه 12 دقیقه
سوزوکی گرند ویتارا
سوزوکی گرند ویتارا به عنوان یکی از شاسی بلندهای جفت دیفرانسیل آفرودی کشور، می تواند یکی از گزینه های جایگزین برای خودروهای کراس اوور چینی فعلی بازار ایران باشد. بیایید نگاهی به ویژگی های ان بیاندازیم و نکات مثبت و منفی و ارزش خرید ان را بررسی کنیم.
تبلیغات

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

کپی لینک

مقدمه

همیشه خودروهای باکیفیتی مانند سوزوکی گرند ویتارا از محبوبیت بالایی برخوردار بوده‌اند. اما با این اوضاع واردات خودرو به کشور و جولان دهی خودروهای چینی در بازار کمتر کسی توان خرید یک خودروی باکیفیت با برندی معتبر را دارد. بااین‌وجود گرند ویتارا هنوز یکی از گزینه‌های خوش‌قیمت و در دسترس به شمار می‌آید.

در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال سراغ تست و بررسی سوزوکی گرند ویتارا رفته‌ایم تا تمام مزایا، معایب و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم. با پدال همراه باشید.

همچنین بخوانید: راهنمای خرید لکسوس RX 350 کارکرده

همچنین بخوانید: تست و بررسی تویوتا کمری ۲۰۰۷ بازار ایران

کپی لینک

سوزوکی گرند ویتارا از کجا آمد و به کجا می‌رود؟

سال 1988 بود که سوزوکی تصمیم گرفت کراس اووری کامپکت به بازار عرضه کند. سوزوکی این خودرو را ساید کیک نام‌گذاری کرد. باگذشت زمان و رسیدن نسل دوم ساید کیک در سال 1997 با نام گرند ویتارا به بازار عرضه شد. در برخی از کشورها این خودرو را با نام اسکودو هم می‌شناسند. سوزوکی تا اوایل سال 2018 به تولید گرند ویتارا ادامه داد؛ اما به دلیل مشکلات مالی از ادامه تولید گآن دست کشید. با این حال در سال 2022 سوزوکی تصمیم گرفت تولید این خودرو را از سر بگیرد. نسل پنجم گرندویتارا که در سال 2022 به بازار عرضه شده از پیشرانه‌ای هیبریدی بهره می‌برد.

کپی لینک

طراحی ظاهری سوزوکی گرند ویتارا

زمانی که به گرند ویتارا می‌نگرید ظاهر ساده و عامه پسندی را می‌بینید که طراحی تمام بخش‌های آن باهم هماهنگ است. طراحان سوزوکی سعی کرده‌اند از کمترین خطوط شکسته در بدنه استفاده کنند. چراغ‌ها و جلوپنجره بزرگ به زیباتر شدن طراحی نمای جلویی ویتارا کمک شایانی کرده‌اند.

هنگامی که از نمای جانبی به این خودرو دقت می‌کنید، گلگیرهای پف‌کرده جزو اولین قسمت‌هایی هستند که توجهتان را جلب می‌کنند. رینگ‌های بزرگ و لاستیک‌هایی با فاق بلند باعث می‌شوند طراحی این قسمت باابهت‌تر به نظر برسد.

نمای عقب گرند ویتارا شباهت زیادی به رقیب مستقیمش یعنی تویوتا راوفور 2010 دارد. نوشته سوزوکی یکبار بر روی در صندوق عقب و یکبار روی کاور لاستیک زاپاس مشاهده می‌شود. یکی از نکات منفی در طراحی این خودرو محل قرارگیری پلاک آن است؛ زیرا تقریباً در پایین‌ترین قسمت خودرو قرار دارد. این موضوع ممکن است در آفرودهای سنگین، برای خودرو مشکل ایجاد کند.

 

کپی لینک

کابین

در کابین سوزوکی گرند ویتارا همه چیز ساده و شکیل طراحی شده است و جالب است وقتی می‌بینید که بسیاری از ادوات کابین مانند پنل تهویه، دریچه کولرها، پشت آمپر و حتی بلندگوی روی درها فرم دایره‌ای‌شکل دارند. تقریباً تمام متریال کابین از پلاستیک خشک مشکی و بعضاً نقره‌ای ساخته شده‌اند و در کابین از طرح چوب و چرم باکیفیت خبری نیست.

متریال استفاده شده در کابین بعد از گذشت 10 سال از عمر خودرو افت کیفیت محسوسی پیدا نکرده‌اند. یکی از معایب طراحی کابین این خودرو عدم وجود فضای کافی برای قرار دادن اشیا ریز و درشت است.

کپی لینک

امکانات رفاهی

اگر بخواهیم از امکانات آفرودی گرند ویتارا بگوییم باید به قابلیت تنظیم حالات دیفرانسیل و کلید AT POWR اشاره کنیم. (با فشردن این کلید، گیربکس دنده‌ها را در دورهای بالاتر تعویض می‌کند و این موضوع سبب تولید گشتاور بیشتر می‌شود)

گرند ویتارا در ایران از چهار تیپ بهره‌مند است که عبارت‌اند از: تیپ 5، تیپ 8، تیپ 9 و تیپ 10(تیپ 5 لوآپشن ترین و تیپ 10 فول ترین حالت است)

صفحه کیلومتر از سه بخش آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری تشکیل شده که کیفیت و کنتراست خوبی هم دارد. بر روی فرمان نیز دکمه‌های کنترلی مشاهده می‌شود. مالک بر روی این خودرو دوربین ثبت وقایع نصب کرده که از روی مانیتور بالای آیینه سقفی قابل مشاهده است. همۀ تیپ‌های گرند ویتارا از ماساژور صندلی بهره‌مند هستند که به‌وسیلهٔ یک کنترل تنظیم و روشن می‌شوند؛ شما در این خودرو گرمکن صندلی ندارید؛ ولی در گرند ویتاراهای فول آپشن علاوه بر گرمکن، می‌توانید از مانیتور پشت صندلی، روکش چرمی صندلی، سانروف و آینه تاشو برقی بهره ببرید.
فضای صندوق گرند ویتارا برای سفرهای یک خانواده چهار نفره کاملاً راضی‌کننده است و با خواباندن صندلی‌های عقب می‌توانید فضای بیشتری هم برای سفرهای خود فراهم کنید. فضای کابین نیز مانند خودرویی شبیه سانتافه بزرگ و جادار نیست؛ اما به‌خودی‌خود راضی‌کننده است.

کپی لینک

مشخصات فنی سوزوکی گرند ویتارا

تمام گرند ویتاراهای مونتاژ شده در ایران از یک موتور 2400 سی‌سی با قدرت 169 اسب بخاری و 227 نیوتن‌متری بهره می‌برند. این قدرت توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک به چهار چرخ منتقل می‌شود. این خودرو ظرف 12 ثانیه سرعت خود را از 0 به 100 می‌رساند و همچنین می‌تواند با حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت ترکیبی گرند ویتارای اتوماتیک به‌ازای صد کیلومتر، 9.7 لیتر است. گنجایش باک بنزین نیز 66 لیتر است.

کپی لینک

تجربۀ رانندگی با سوزوکی گرند ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا با گذشت بیش از 10 سال هنوز هم ارزش خرید دارد و قابل اعتماد است. دربارۀ کیفیت سواری این خودرو باید گفت: نه خیلی خشک و نه خیلی نرم است! اما با کمی چشم‌پوشی می‌توان گفت راضی‌کننده است و از رقیبانی همچون توسان و سانتافه سواری به‌مراتب بهتری دارد. گرند ویتارا مانند اکثر کراس‌اورهای بازار، مرکز ثقل بالایی دارد و شما نمی‌توانید پیچ‌های تند را با سرعت‌های بالا پشت سر بگذارید. شاید اگر این خودرو مجهز به ESP بود این مشکل کم‌رنگ‌تر می‌شد. البته دودیفرانسیل بودن آن باعث می‌شود عملکردی بسیار بهتر از خودروهای تک دیفرانسیل مشابهش داشته باشد.

به دلیل این که گرند ویتارا موتور و گیربکس چندان قوی‌ای ندارد نمی‌تواند شتاب و کشش راضی‌کننده‌ای را برای شما به ارمغان بیاورد. در سرعت‌های بالا نیز پایداری خودرو تا حدودی مناسب است؛ اما عایق‌بندی نه‌چندان مناسب کابین باعث می‌شود راننده جرئت رساندن سرعت به بالاتر از 150 کیلومتر بر ساعت را پیدا نکند!

گرند ویتارا برگ برنده خود را در معابر آفرودی رو می‌کند. کلید 4H که بر روی داشبورد است برای حرکت در مسیرهای شهری و معمولی و کلید 4H Lock برای حرکت در مسیرهایی که آفرود سبک نیاز دارد و کلید 4L Lock برای آفرودهای سخت و مسیرهای بسیار ناهموار تعبیه شده است. نکتۀ خوبی که در آفرود جنگلی با گرند ویتارا مشاهده می‌شود این است که به دلیل طول و نسبتاً کمی که دارد حرکت میان درختان به‌مراتب راحت‌تر از شاسی‌بلندی مانند لندکروز سری 80 است. همچنین این طول کم سبب می‌شود فاصله محوری خودرو کوتاه بماند و بتواند در آفرودهای سخت، خودی نشان دهد. زاویۀ خروج و ورود در گرند ویتارا باتوجه‌به کلاس خودرو مناسب است اما شاید اگر ارتفاع آن از زمین کمی بیشتر می‌شد، در آفرود بی‌رقیب می‌ماند. به همین منظور برخی ویتاراسواران با اصلاح زیربندی و افزایش ارتفاع یا بریدن گوشه‌های سپر، چالش‌های آفرودی سختی را با این خودرو پشت سر می‌گذارند. نکته مثبت مهمی که گرند ویتارا نسبت به کراس‌اوورها و پیکاپ‌های چینی دارد این است که موتور آن نسبت به کیفیت بنزین حساس نیست.

کپی لینک

هزینه‌های نگهداری سوزوکی گرند ویتارا

بر کسی پوشیده نیست که هزینه‌های نگهداری این خودرو به‌واسطه کیفیت بالای ساخت، نسبت به رقیبان چینی یا حتی کره‌ای خود بسیار پایین‌تر است. خودرویی که مورد بررسی ما قرار گرفته 90 هزار کیلومتر کارکرد دارد و تا به امروز حتی یکبار هم پایش به تعمیرگاه باز نشده است. تنها ایرادی که به هزینه‌های نگهداری گرند ویتارا وارد است، قیمت بالای قطعات یدکی آن است. بنابراین اگر این خودرو به خرج بیافتد باید فاکتورهای سنگینی برای قطعات یا لوازم ان را پرداخت نمایید.

کپی لینک

نتیجه‌گیری

شاید هنگامی که نگاهی به لیست امکانات رفاهی، پیشرانه، مصرف سوخت و طراحی بیندازید، برای خرید ویتارا دو دل شوید؛ اما کافی است یکبار با یکی از مالکان آن صحبت کنید تا متوجه کیفیت بالای این خودرو و توانایی‌های جذاب آفرودی و سافاری آن شوید.

گرند ویتارا مانند رقیبان چینی خود زرق‌وبرق زیادی ندارد؛ اما مطمئناً می‌تواند در جاده‌ها و معابر خارج از شهری از پس آنان بربیاید. گرند ویتارا خودرویی ویژۀ ماجراجویان است که به دنبال انتخابی کم استهلاک و ایمن برای شهر و جاده هستند. از رقبای این خودرو می‌توان به رنو داستر، هیوندای توسان 2014 ،هیوندای سانتافه 2011 ، دایون Y5، تویوتا راوفور 2010، فیدلیتی پرایم و فردا T5 اشاره کرد. البته برای کسانی که میل به آفرودهای سبک داشته باشند باید دو مورد آخر را حذف کرد.

 

مزایا

معایب

استهلاک کم

گیربکس 4 سرعته

کیفیت بالا

عدم وجود ESP

امکانات آفرودی کاربردی مانند قفل دیفرانسیل

امکانات رفاهی کم

فضای بزرگ برای سرنشینان

فضای کم برای قراردادن اشیا

قیمت منطقی و رقابتی

قیمت بسیار بالای قطعات یدکی و مصرفی

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.