تویوتا bZ3 در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان برقی وارداتی برساوش
طی چند وقت اخیر، واردات و عرضه خودروهای برقی به موضوع داغ محافل خودرویی کشور تبدیل شده و شاهد واردات مدلهای الکتریکی زیادی توسط شرکتهای مختلف هستیم. در اوایل خرداد 1403 نیز اولین دورهٔ فروش خودروهای برقی در سامانهٔ یکپارچه آغاز شد که ثبتنام بیش از 140 هزار نفر نشان از استقبال خوب خریداران از خودروهای برقی وارداتی دارد. ازاینرو، قرار است در آینده شاهد عرضهٔ خودروهای الکتریکی بیشتری باشیم. یکی از این خودروها، تویوتا bZ3 است که توسط شرکت برساوش وارد میشود. در ادامه به بررسی ویژگیها و مشخصات این سدان الکتریکی ژاپنی خواهیم پرداخت.
همچنین بخوانید:
- بی وای دی سانگ پلاس در ایران؛ مشخصات و قیمت پلاگین هیبرید
- بررسی خودروهای برقی سامانه یکپارچه؛ هونگچی و هوندا و لونا و EJ7 کرمان موتور
- آئودی Q4 ای ترون وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند برقی نادین خودرو
- فولکس واگن iD.4 ماموت خودرو؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند برقی وارداتی
تویوتا bZ3
bZ3 دومین خودروی الکتریکی سری bZ تویوتا پس از کراساوور bZ4X و اولین سدان برقی این شرکت ژاپنی محسوب میشود. البته این خودرو صرفاً مخصوص بازار چین است و از طریق همکاری تویوتا با بیوایدی توسعه پیدا کرده است. تولید این ماشین هم توسط جوینت ونچر تویوتا-فاو در چین انجام میشود. پیشنمایش bZ3 در اواخر سال 2021 با کانسپت bZ SDN ارائه و نسخهٔ تولیدی آن در اواسط سال 2022 برای بازار چین معرفی شد. این خودرو روی پلتفرم e-TNGA مشترک با bZ4X ساخته شده و از باطریهای لیتیوم آهن فسفات بیوایدی استفاده میکند.
شرکت برساوش که پیشازاین اقدام به واردات خودروهای مختلف تویوتا کرده و سدان لوین را در دو نسخه بنزینی و هیبریدی به دست خریداران رساند، حالا به دنبال عرضهٔ bZ3 است. این شرکت نمونههای سدان الکتریکی تویوتا را به ایران آورده و قصد دارد طی هفتههای آینده فروش آن را در سامانهٔ یکپارچهٔ خودروهای برقی آغاز کند.
طراحی بیرونی تویوتا bZ3
نمای بیرونی bZ3 مطابق با زبان طراحی خودروهای الکتریکی تویوتا شکل گرفته است که اولین بار در bZ4X دیدیم. دماغهٔ تیز و چراغهای جلوی نسبتاً باریکی که توسط یک نوار به هم متصل شدهاند از ویژگیهای این زبان طراحی هستند. در پروفیل جانبی خودرو شاهد نمایی عضلانی هستیم که ستونهای مشکیرنگ، دستگیرههای در مخفی، گلگیرهای عقب برجسته و رینگهای آیرودینامیک ازجمله ویژگیهای قابلتوجه آن هستند. در عقب نیز چراغهای پیوسته با گرافیک جالبی را میبینیم که دنبالهٔ آنها تا روی گلگیرها کشیده شده است. جا پلاک خودرو هم داخل تورفتگی جالبی بالای سپر عقب تعبیه شده است.
بهطورکلی، bZ3 برای یک سدان الکتریکی از طراحی قابلقبولی برخوردار است و شباهتهایی به سدان گرانتر تویوتا کراون دارد. bZ3 با 4,725 میلیمتر طول، 1,835 میلیمتر عرض و 1,475 میلیمتر ارتفاع، سدانی در سگمنت کامپکت است درحالیکه کمی از کرولا بزرگتر و از کمری کوچکتر است. این خودرو با ضریب درگ 0.218 Cd طراحی بسیار آیرودینامیکی دارد. برای مقایسه، این ضریب برای تسلا مدل S برابر با 0.208 Cd است.
داخل تویوتا bZ3
bZ3 از کابین منحصربهفردی بهره میبرد که طراحی متفاوتی با اکثر خودروهایی که تاکنون دیدهایم دارد. در اینجا داشبوردی ساده با دریچههای تهویه سراسری افقی را میبینیم که در میانهٔ آن یک نمایشگر عمودی بزرگ جای گرفته است. مقابل راننده با فاصلهٔ زیادی یک صفحه آمپر دیجیتالی کوچک به چشم میخورد که نزدیک به شیشهٔ جلو نصب شده و برخلاف اکثر خودروها، از بالای غربیلک فرمان قابلمشاهده است. به همین دلیل، غربیلک فرمان بهصورت مربع مانند طراحی شده و ارتفاعی پایینتر از حد معمول دارد. رو دریهای ساده و تریم برنزی هم از دیگر ویژگیهای داخلی این سدان ژاپنی هستند. البته در نمونههای وارداتی، تودوزی خاکستری ساده در کنار حجم زیاد پلاستیک روی داشبورد کمی حال و هوای ارزانقیمت و سطح پایینی ایجاد کرده است.
امکانات و تجهیزات تویوتا bZ3
هرچند bZ3 حتی در نسخهٔ پایه هم امکانات خوبی را ارائه میکند اما برساوش قصد واردات نسخهٔ مجهزتر آن را دارد که از تجهیزاتی مثل سانروف برقی، سیستم تهویه دو منطقهای، ایربگهای پردهای، جانبی و زانو، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی، دوربین 360 درجه، گرمکن غربیلک فرمان، گرمکن صندلیهای جلو، شارژر بیسیم گوشی و... بهره میبرد. صندوق بار این سدان الکتریکی هم 440 لیتر ظرفیت دارد.
مشخصات فنی تویوتا bZ3
bZ3 در دو نسخه مختلف با قدرت و شعاع حرکتی متفاوت تولید میشود که البته هردو از یک موتور الکتریکی در جلو استفاده میکنند. نسخهٔ پایه با نام الیت پرو، 184 اسب بخار قدرت دارد و با باطری 49.92 کیلووات ساعتی ارائه میشود که طبق معیارهای CLTC چین، با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن 517 کیلومتر را فراهم میکند. نسخهٔ دوم اما که لایف پرو نام دارد، به موتور قویتری با 245 اسب بخار قدرت مجهز است و از باطری بزرگتر 65.28 کیلووات ساعتی بهره میبرد. در این نسخه شعاع حرکتی خودرو به 616 کیلومتر میرسد. گشتاور هردو مدل اما یکسان و برابر با 303 نیوتن متر است.
با استفاده از شارژرهای سریع، از 30 تا 80 درصد از باطریهای هردو مدل ظرف 27 دقیقه شارژ میشود اما با شارژرهای معمولی این کار برای مدل پایه 7 ساعت و برای نسخهٔ قویتر 9.5 ساعت طول خواهد کشد. bZ3 الیت پرو 1710 کیلوگرم و لایف پرو 1840 کیلوگرم وزن دارد و حداکثر سرعت هردو مدل 160 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. هنوز بهطور دقیق مشخص نیست که برساوش کدام مدل را برای واردات انتخاب کرده است اما با توجه به ارزش گمرکی این خودرو، به نظر میرسد نسخهٔ قویتر لایف پرو را در ایران ببینیم.
قیمت تویوتا bZ3 در ایران و جهان
قیمت تویوتا bZ3 در چین برای تیپ پایه الیت پرو از 169,800 یوآن معادل 23,880 دلار و برای لایف پرو از 189,800 یوآن معادل 26,700 دلار آغاز میشود. قیمت گرانترین نسخهٔ این خودرو هم به 199,800 یوآن معادل 28,100 دلار میرسد؛ برساوش قصد واردات نسخهٔ الیت پرو را داشته و قیمت 2 میلیارد و 543 میلیون تومان را با تحویل 90 روز کاری برای اولین سری از خریداران و سفارش دهندگان اعلام نموده است.