تویوتا

تکنولوژی باتری دهه ۹۰ تویوتا به‌روز شد!

مجموعه باتری خودروها با سرعت زیادی در حال بهبود هستند و سلول‌های باتری جدید کاراتر و ایمن‌تر از هر زمان دیگری هستند. البته تویوتا به استفاده از همان تکنولوژی سلول پایه‌ای که در پریوس هیبرید اواخر دهه ۹۰ میلادی معرفی کرده ادامه می‌دهد. تویوتا پریوس که قواعد بازی را در زمان خود تغییر داد با باتری نیکل-فلز هیدرید روانه بازار شد. باتری این خودرو به‌روز شده و از نوع نیکل-فلز هیدرید بای پلار است که اولین بار در خودروی آکوا یا پریوس C دگرگون شده اوایل سال جاری نصب شده است.

اتونیوز می‌گوید این باتری بای پلار جدید ۱.۵ برابر خروجی بیشتری نسبت به باتری قبلی داشته و ۱.۴ برابر سلول‌های بیشتر را می‌توان در همان فضای قبلی قرار داد. تویوتا کار روی معماری باتری جدید خود را از سال ۲۰۱۶ شروع کرده است. موتویوشی اوکومورا مدیر بخش توسعه باتری پیشرفته تویوتا می‌گوید:

اگر ما از همان فضای باتری قبلی استفاده کنیم قادر خواهیم بود باتری‌ای با دو برابر خروجی بیشتر تولید کنیم

این مدیر ارشد می‌افزاید:

تصور عموم بر این است که باتری‌های نیکل-فلز هیدرید از نوع قدیمی هستند اما این‌گونه نیست. ما کار توسعه نسخه جدید این باتری‌ها را به این خاطر شروع کردیم که دستاوردهای زیادی در باتری‌های نیکل-فلز هیدرید وجود داشته است؛ اما طراحی پایه این نوع باتری‌ها در طول ۲۰ سال استفاده تغییر قابل‌توجهی نداشته است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم با چالش افزایش خروجی آن روبرو شویم

تویوتا از همان باتری نیکل-فلز هیدرید بای پلار خود در محصولات هیبریدی که نیازمند تحویل قدرت سریع‌تر هستند استفاده خواهد کرد. این خودروساز ژاپنی می‌گوید استفاده از باتری‌های لیتیوم-یونی در خودروهای الکتریکی که نیازمند ذخیره انرژی بیشتری هستند توجیه بهتری دارد. نقشه راه کنونی تویوتا نشان دهنده تولید نسل جدید باتری‌های لیتیوم-یونی در اواخر نیمه دوم دهه جاری میلادی است. این برند همچنین به دنبال توسعه باتری‌های حالت‌جامد می‌باشد. اوکومورا می‌گوید:

در دستیابی به حالت کربن خنثی حفظ گزینه‌های متنوع موضوعی مهم خواهد بود. به همین خاطر است که ما در بخش تحقیق و توسعه روی انواع مختلفی از باتری‌ها کار می‌کنیم

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"، عشقِ ماشین و دیگر هیچ...

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (415 ديدگاه)

    تکنولوژی الکتریکی ها خیلی سریع تر از حد انتظار داره پیشرفت میکنه

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  2. میثم

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2489 ديدگاه)

    این کار هزینه ولید را بشدت کاهش میده.
    مصرف کننده اصلا خبر نداره که چه نوع باتری زیر ماشینشه
    چیزی که اون متوجه میشه اینه که مصرف ماشینش کمتر شده و خروجی موتور الکتریکی و شتاب و کشش ماشین بهتر شده

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
    1. پویان

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (507 ديدگاه)

      اقا میثم هزینه تولید با این باتری catlچین می یاد پایین. این شرکت باتری سدیم یونی رو در مقیاس صنعتی ساخته. و احتمالا سال بعد یا دو سال بهد در خودروها ببینیم. سدیم در کره زمین فراوونه. و قیمت خیلی کمتری هم داره

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. میثم

        ۱۰ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2489 ديدگاه)

        پاناسونیک ژاپن
        LG Chem کره جنوبی
        CATL چین
        سه قطب بزرگ تولید باتری در دنیا هستند

        موافقم ۹
        مخالفم ۴
  3. سامان اذری

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2855 ديدگاه)

    خودروهای هایبریدی تویوتا همیشه کم مصرف ایمن و به شدت قابل اعتماد بودن و این خودش کافیه تا مشتری اعتماد کنه
    الان یه RX هایبرید ۲۰۱۳ داشته باشی راحت ۱۰ دیگه هم میتونی بی دغدغه سوارش بشی و از نرمی و بی ازار بودن ماشین کیف کنی 🙂

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲
    1. مفیدی

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (33 ديدگاه)

      الان یه دنا دنده اتومات هم نمیشه خرید، شما داری دم از چی میزنی؟
      تو ایران نیستی ببینی اوضاع چیه

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  4. حسین دهمرد

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1939 ديدگاه)

    عمر این باتریهایی که تویوتا استفاده میکنه بیشتره؟ چون معمولا تویوتا دنبال استقامته

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
    1. میثم

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2489 ديدگاه)

      نسل قبل رو که ۱۰ سال یا ۲۴۱۴۰۰ کیلومتر گارانتی می‌کرد.
      جدیده احتمالا عمر بیشتری هم داشته باشه
      البته عمرشون بیشتر از این اعداده.
      آخرین نمونه‌ش یه پریوس تاکسی فکر کنم تو نروژ بود با کارکرد ۱ میلیون کیلومتر که از باتری فابریکش استفاده می‌کرد

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۳
      1. نوید محمد

        ۱۰ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (140 ديدگاه)

        بیشترین گارانتی مربوط به شرکت چانگان است که اعتماد به نفس بالایی دارد.
        دوره تویوتا تموم شده.

        موافقم ۵
        مخالفم ۱۳
        1. porsche

          ۱۰ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (28 ديدگاه)

          آخی رامین روت نمیشه اسم واقعیت رو بنویسی ۴۰ ساله عزیزم😂😂😂😂
          خداییش دیگه بس کن
          برو دنبال علاقه ات و انقدر رو مخ این همه بازدید کننده سایت نرو
          ما نخوایم اخبار راجع به CH😂😂😂 رو بشنویم چیکار کنیم

          موافقم ۵
          مخالفم ۶
        2. new RAMIN

          ۱۰ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (2044 ديدگاه)

          @porsche
          (آخی رامین روت نمیشه اسم واقعیت رو بنویسی ۴۰ ساله عزیزم خداییش دیگه بس کن برو دنبال علاقه ات و انقدر رو مخ این همه بازدید کننده سایت نرو ما نخوایم اخبار راجع به CH رو بشنویم چیکار کنیم)

          😐😐😐
          به نظرت من این شکلی کامنت میدم؟ نه واقعا؟ شما هنوز فرق ترول اکانت فیک و فرد واقعی رو نشناختی؟من حتی بخوام درباره گلابی هم چیزی بگم قبلش ۸خط پیش زمینه میگم…

          (اکانت فیک های عزیز پس از این کامنتم،سعی نکنید از این به بعد پیش زمینه بگید،چون اطلاعات آنچنانی ندارید و ضایع خواهید شد.همین شکلی کامنت بدید بهتره!)

          موافقم ۶
          مخالفم ۳
  5. پرنیان

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (62 ديدگاه)

    متاسفانه یا خوشبختانه نمی‌دونم ولی این الکتریکی سازی داره مثل ویروس در صنعت خودروسازی میپیچه و همه ی شرکت ها هم متاسفانه به این ویروس مبتلا شده‌اند 😓🖤😿🖤🖤

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
    1. porsche

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (28 ديدگاه)

      منم میتونم یجور حرف بزنم که مثل خودم نباشه…

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  6. یک کاربر

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (147 ديدگاه)

    تویوتا یک زمانی پیشرو در این عرصه بود ، اما امروزه از قافله رقابت عقب افتاده ، نمونه های کره ای ببینید توی عرصه الکتریکی جدی تر وارد شدند.

    جمعیت پیر ژاپن ، باعث شده نیروی فکری انها هم در نواوری ها و ابداعات پایین بیاید . ما نمونه سونی هم داشتیم که توی سایه سامسونگ رفتند، تویوتا هم در اینده زیر سایه هیوندای کیا خواهند رفت

    موافقم ۲
    مخالفم ۲۶
    1. Mohammadreza

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (860 ديدگاه)

      “جمعیت پیر ژاپن ، باعث شده نیروی فکری انها هم در نواوری ها و ابداعات پایین بیاید. ”

      این *** دیگه چیه دوست تازه وارد؟
      اگه بخوام استدلالی در سطح خودت برات بیارم میگم برو برندگان جوایز نوبل و امثالهم رو نگا کن ،اکثرا افراد باسن بالا ۵۰ و مسن هستن.

      ولی در رابطه با نو آوری اصولی تر بخوام جوابتو بدم ؛ باید بدونی تویوتا در ۳ سال اخیر بیشترین ثبت پتنت در کل صنعت خودرو سازی رو داشته و علاوه بر این تا این لحظه بیشتر ثبت پتنت مربوط به خودرو های الکتریکی رو هم داره.
      یعنی هیچ خودرو سازی تا این لحظه به اندازه تویوتا پتنت در باره خودرو های الکتریکی ثبت نکرده.
      اینکه تویوتا دست پاچه و هول هلکی خودشو بازی چه و دنباله روی موج احساسی ایجاد شده نمیکنه و بر اساس برنامه ها. و نظرات کارشناسان خودش قدم به قدم جلو میاد دلایل زیاد و قوی داره که توضیحشون از حوصله خارجه.

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۶
      1. یک کاربر

        ۱۰ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (147 ديدگاه)

        تخریب خلاق یکی از مباحث اقتصادی هست.

        افول کمپانی ها یک شبه نیست بلکه تدریجی افول میکنند ، خود مسئولان ژاپنی اذعان دارند بهره وری نیروی کار در ژاپن پایین تر از کره جنوبی هست.

        نمونه عیان ما ارژانتین توی دهه ۲۰ و ۳۰ داشتیم که جزو کشورهای ثروتمند بود اما در دهه ۸۰ تا ۹۰ اوج بدهی ها بودند. نمونه های اماری ببینیم زمانی جنرال موتورز بزرگترین تولید کننده خودرو بود اما تویوتا جای انرا گرفت اما فولکس واگن ارام ارام جای تویوتا هم گرفت بجز زمان کرونا که تویوتا دوباره جایگاه پس گرفت .

        رقابت در خودروهای الکتریکی بسیار بالا هست یکسری از کارخانه ها ازبین خواهند رفت و شرکت های نوظهوری خواهند امد. همانطور که با کشف نفت در خاورمیانه ، یکسری امپراطوری ها فروریختند ، در انقلابات فناوری هر عصر، ریزش ها و رویش ها جدید ی شاهد خواهیم بودیم.

        موافقم ۲
        مخالفم ۹
    2. مردیم از خوشی

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (415 ديدگاه)

      سونی تنها مشکلش مدیرت و قیمت گذاری بدش هست وگرنه هنوز هم محصولاتش از لحاظ کیفیتی خیلی بهتر از برند های مطرح هست و فعلا هم زوده برا قضاوت تازه اول راه الکتریکی ها هست

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
    3. Ali

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (285 ديدگاه)

      یک کاربر
      دوست عزیز این چیزی که شما گفتی هیچ ربطی به کاهش نیروی فکری یا ابداعت و یا توانایی هایی اونها نداره جهان به سرعت در حال پیشرفته و سرعت رشد علم و تکنولوژی هم سرسام آوره ولی دلیل نمیشه که شما بگید توانایی اونها کاهش پیدا کرده.
      در ادامه جوابی هم که محمد رضا به شما داد ممکنه شما بگید تعداد پتنت ها مهم نیست بله منم قبول دارم که طبیعتا تعداد پتنت های تویوتا متناسب با طیف گسترده محصولاتش هست و همچنین تنوع در نوع سوخت و تامین انرژی اونها هست و طبیعتا این تعداد پتنت های اون رو بالا می بره منم قبول دارم که ممکنه شرکت های دیگه ای باشن که از تویوتا پیشرو تر باشن ولی منطقی پاسخ شما رو میگم که همین که تویوتا کار گسترده ای انجام داده و طیف محصولاتش رو متنوع و متناسب با ‌نیازمندی قشر متوسط جامعه که اکثریت هستن نگه داشته خودش کم کاری نیست و کاملا قابل احترامه.

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
  7. محمد

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (761 ديدگاه)

    کاش تویوتا هیچ وقت به سمت هیبرید نمیرفت.شاید اگر پریوس اینقدر موفق نبود الکتریکی سازی چند دهه عقب میوفتاد.

    موافقم ۱
    مخالفم ۴
    1. مردیم از خوشی

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (415 ديدگاه)

      اتفاقا آینده مال هیبریید ها هست ! ماشین های که هم نعره میکشن هم پاکن

      موافقم ۳
      مخالفم ۳
  8. یک کاربر

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (147 ديدگاه)

    تخریب خلاق یکی از مباحث اقتصادی هست.

    افول کمپانی ها یک شبه نیست بلکه تدریجی افول میکنند ، خود مسئولان ژاپنی اذعان دارند بهره وری نیروی کار در ژاپن پایین تر از کره جنوبی هست.

    نمونه عیان ما ارژانتین توی دهه ۲۰ و ۳۰ داشتیم که جزو کشورهای ثروتمند بود اما در دهه ۸۰ تا ۹۰ اوج بدهی ها بودند. نمونه های اماری ببینیم زمانی جنرال موتورز بزرگترین تولید کننده خودرو بود اما تویوتا جای انرا گرفت اما فولکس واگن ارام ارام جای تویوتا هم گرفت بجز زمان کرونا که تویوتا دوباره جایگاه پس گرفت .

    رقابت در خودروهای الکتریکی بسیار بالا هست یکسری از کارخانه ها ازبین خواهند رفت و شرکت های نوظهوری خواهند امد. همانطور که با کشف نفت در خاورمیانه ، یکسری امپراطوری ها فروریختند ، در انقلابات فناوری هر عصر، ریزش ها و رویش ها جدید ی شاهد خواهیم بودیم.

    موافقم ۱
    مخالفم ۴
    1. [email protected]!n

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1770 ديدگاه)

      الکتریکی سازی انقلاب نیست یه تغییر مسیره. وقتی نمونه های اولیه ۱۳۰ سال قبل ساخته شده دیگه اسمش انقلاب نیست.

      انقلاب ساخت اولین خودرو توسط کارل بنز هست که به کل حمل و نقل رو دگرگون کرد. انقلاب همه گیر کردن خودرو توسط هنری فورد هست.

      الکتریکی سازی مثله دهه ۸۰ که با ظهوره موتورهای کم حجم همراه بود و مسیره موتورسازی رو تغییر داد، هست. چیزه جدیدی ابداع نشده و صرفا یه تکنولوژی ارتقا پیدا کرده (نمیگم کار کوچیکی هست بلکه بسیار مهم هم هست).

      موافقم ۵
      مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا